Скачати 26.3 Kb.
|
Кругообіг Нітрогену в природі На нашій планеті існує два шляхи зв’язування азоту. Перший шлях полягає в потужному електричному розряді — блискавки. При цьому з молекул кисню й азоту утворюється нова речовина — нітроген(ІІ) оксид, який окислюється повітрям у нітроген діоксид й потрапляє в ґрунт або води океану у вигляді нітратів та нітритів. Другий шлях — це шлях засвоєння азоту нітрогенфіксувальними бактеріями й водоростями. Цим шляхом сполук Нітрогену утворюється менше, ніж при розряді блискавки. Сполуки Нітрогену в ґрунті або в океані дуже швидко поглинаються тваринами й рослинами. При відмиранні рослин або тварин сполуки Нітрогену знову потрапляють у ґрунт або океан, і такий цикл може тривати досить довго, доки сполуки Нітрогену не потрапляють до денітрифікувальних бактерій, які в результаті своєї життєдіяльності виділяють азот. Без зв’язаного Нітрогену життя на Землі не існувало б. Завдяки блискавкам Нітроген потрапив у воду, де й зародилося життя. На початку XX століття запаси Нітрогену в ґрунті стали вичерпуватися. Це стало причиною різкого зниження врожайності на полях. Населенню Землі загрожував голод. Але вчені запропонували використати деякі хімічні сполуки як сільськогосподарські добрива. І це дало змогу підвищити врожайність. Сьогодні нітратні добрива використовують практично на всіх полях. Однак не слід забувати про те, що надлишок сполук Нітрогену так само викликає зниження врожайності, а всі стоки з полів так чи інакше потраплять в океан, унаслідок чого може початися неконтрольований ріст різних водних рослин, що у свою чергу призведе до загибелі риби в морях та океанах. Кругообіг Карбону в природі Після формування Землі близько 3 мільярдів років тому на нашій планеті зародилося органічне життя, і Карбон, який до цього перебував тільки у формі вуглекислого газу атмосфери та мінералів літосфери, розпочав активний кругообіг по нашій планеті. Процеси кругообігу Карбону представлено на схемі. На цій схемі зображені чотири основні системи накопичення Карбону. Це рослинна й тваринна форми (розташовані по вертикалі) та форми неживої природи: мінерали (літосфера), атмосфера й гідросфера (розташовані по горизонталі). Стрілочкам між системами відповідають певні процеси переходу Карбону з однієї форми в іншу. Розгляньмо ці процеси докладніше. ![]() 1. Процес зв’язування вуглекислого газу атмосфери живою біомасою рослин у результаті процесу фотосинтезу. Зокрема, завдяки цьому процесу можливе життя на нашій планеті. Під час цього процесу вуглекислий газ переходить у складні органічні сполуки — вуглеводи. 2. Процес споживання рослин у їжу травоїдними тваринами й, зокрема, людиною. При цьому форма вмісту Карбону кардинально не змінюється. З та 4. Процеси дихання тварин і рослин, у результаті чого вуглекислий газ виводиться з організму. 5 та 6. Деякі залишки мертвих рослин і тварин за відсутності кисню підлягають мінералізації, процесу, завдяки якому з’явилися поклади нафти, природного газу, вугілля тощо. 7. Цей процес супроводжує процес вивітрювання гірських порід, при якому алюмосилікати металів переходять у відповідні карбонати та гідрокарбонати. У такий спосіб щорічно зв’язуються близько 2 млрд. тонн вуглекислого газу. 8. Повільний й на перший погляд несуттєвий процес, пов’язаний з дією природних кислотних опадів на карбонати металів. На жаль, сучасний кругообіг Карбону посутньо відрізняється від описаного вище. Така відмінність пов’язана з активною діяльністю людини. Спалюючи паливо, вирубуючи ліси, активно видобуваючи корисні копалини, люди порушують ту крихку рівновагу, яка встановлювалася в природі впродовж сотень мільйонів років. |
![]() | Роль води у природі, кругообіг води Виховувати гармонійне ставлення до природи, формувати екологічно грамотну поведінку школярів | ![]() | Який об'єм відра? Для підкормки рослин використовується розчин карбаміду (СО(NH2)2), що містить 2 г зв'язаного Нітрогену в 1 літрі. Обчисліть масу... |
![]() | 1. Біогеохімічні кругообіги Кругообіг речовин у біосфері | ![]() | Рассказать хочу я вам А насправді цикли не тільки в програмуванні мають місце, але І в природі, І в житті людини можна спостерігати дії, які повторюються.... |
![]() | Спортивно-екологічна розвага Закріпити знання дітей про характерні особливості сезонних змін у природі, вміння орієнтуватися в рослинному І тваринному світі.... | ![]() | Тема: Значення голонасінних у природі та в житті людини Освітня. Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; розкрити роль цих рослин у природі та господарській діяльності... |
![]() | Тема: р І зноман І тн І сть голонас І нних рослин, значення у природі та в житті людини. Мета Мета: Ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин на прикладі класу хвойних їхньою роллю... | ![]() | Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність В результаті цього кругообігу запас речовин не зникає І не утворюється. Вони лише змінюють форму І властивості. Активну участь в... |
![]() | Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини Мета: розглянути значення вищих спорових рослин у житті людини та в природі; розвивати вміння учнів працювати з додатковими джерелами... | ![]() | Тема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті... |