№ п/п
| Зміст навчального матеріалу
| Дата проведення
| Повторення
|
ВСТУП (4 год).
|
| Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
|
|
| Походження людини. Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи.
|
|
|
| Особливості виду Homo sapiens. Соціальне та культурне успадкування.
|
|
|
| Екскурсія до природничого музею. Походження людини.
|
|
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (5 год).
|
| Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітин.
|
|
|
| Характеристика тканин. Органи. Демонстрування муляжів, мікропрепаратів тканин людини.
|
|
|
| Фізіологічні системи органів людини.
|
|
|
| Регуляторні системи організму людини.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА І РУХ (8 год).
|
| Будова і функції опорно-рухової системи.
|
|
|
| Кісткова та хрящова тканини. Лабораторна робота № 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.
|
|
|
| Розвиток кісток. Сполучення кісток. Практична робота № 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи.
|
|
|
| Будова скелета людини. Демонстрування: скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток;
|
|
|
| Будова і функції скелетних м’язів.
|
|
|
| Види м’язів. Механізм скорочення м’язів.
|
|
|
| Сила м’язів. Втома м’язів. Лабораторна робота № 2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Демонстрування: дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м’язів.
|
|
|
| ^
|
|
|
ТЕМА 3. КРОВ І ЛІМФА (7 год).
|
| Внутрішнє рідке середовище організму людини. Склад крові.
|
|
|
| Склад і функції крові. Еритроцити. Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини.
|
|
|
| Групи крові. Переливання крові.
|
|
|
| Склад і функції крові. Лейкоцити.
|
|
|
| Захисні функції крові.
|
|
|
| Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.
|
|
|
| Тромбоцити. Зсідання крові.
|
|
|
ТЕМА 4. КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ (7 год).
|
| Органи кровообігу: серце і судини.
|
|
|
| Будова і функції серця. Демонстрування муляжів будови серця.
|
|
|
| Судинна система.
|
|
|
| Рух крові по судинах. Велике і мале кола кровообігу. Практична робота № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску.
|
|
|
| Регуляція кровопостачання органів. Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.
|
|
|
| Лімфообіг та його значення. Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
|
|
|
^
|
| . Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Демонстрування: муляжів будови легень.
|
|
|
| Голосовий апарат. Дихальні рухи. Демонстрування: моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих; спірометра.
|
|
|
| Газообмін у легенях і тканинах. Демонстрування: дослід з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень.
|
|
|
| Нейрогуморальна регуляція дихання.
|
|
|
| Вплив оточуючого середовища на дихальну систему. Профілактика захворювань органів дихання. Демонстрування: прийомів штучного дихання. ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
^
|
| Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.
|
|
|
| Харчування і здоров’я. Практична робота № 5. Антропометричні виміри.
|
|
|
| Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам.
|
|
|
| Будова і функції органів травлення, травних залоз. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль.
|
|
|
| Травлення у шлунку. Демонстрування моделей органів травлення та дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.
|
|
|
| Травлення у тонкому кишечнику.
|
|
|
| Функції товстого кишечнику.
|
|
|
| Регуляція травлення.
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 7. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (3 год).
|
| Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача. Практична робота № 7. Вимірювання температури тіла в різних його ділянках (пахвова ямка, ротовий отвір).
|
|
|
| Будова і функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна).
|
|
|
| Роль шкіри в терморегуляції.
|
|
|
ТЕМА 8. ВИДІЛЕННЯ (3 год).
|
| Будова і функції сечовидільної системи. Демонстрування моделей будови нирки ссавця, людини.
|
|
|
| Регуляція кількості води в організмі.
|
|
|
| Роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності.
|
|
|
ТЕМА 9. ЕНДОКРИННА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ (6 год).
|
| Принципи роботи ендокринної системи.
|
|
|
| Гормони.
|
|
|
| Залози внутрішньої секреції.
|
|
|
| Залози внутрішньої секреції.
|
|
|
| Гіпоталамо-гіпофізарна система.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 10. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (10 год).
|
| Етапи онтогенезу людини.
|
|
|
| Формування статевих ознак. Генетичне визначення статі.
|
|
|
| Будова статевих органів.
|
|
|
| Розвиток статевих клітин.
|
|
|
| Менструальний цикл.
|
|
|
| Запліднення.
|
|
|
| Ембріональний розвиток. Функції плаценти.
|
|
|
| Постембрiональний розвиток людини.
|
|
|
| Запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування.
|
|
|
| ^
|
|
|
ТЕМА 11. НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ (9 год).
|
| Будова нервової системи.
|
|
|
| Центральна і периферична нервова система людини.
|
|
|
| Регуляція рухової активності. Спинний мозок.
|
|
|
| Головний мозок. Стовбур мозку. Мозочок. Підкоркові ядра. Лабораторна робота № 6. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластинчастими препаратами).
|
|
|
| Довільні рухи і кора головного мозку.
|
|
|
| Регуляція роботи внутрішніх органів Вегетативна (автономна) нервова система.
|
|
|
| Симпатична та парасимпатична нервові системи, їх функції.
|
|
|
| Взаємодія регуляторних систем організму.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (8 год).
|
| Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.
|
|
|
| Зорова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей ока. Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.
|
|
|
| Зорова сенсорна система. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
|
|
|
| Слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей вуха. Лабораторна робота № 9. Вимірювання порогу слухової чутливості.
|
|
|
| Сенсорні системи смаку, нюху.
|
|
|
| Сенсорні системи рівноваги, руху.
|
|
|
| Сенсорні системи дотику, температури, болю.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 1. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ (10 год).
|
| Ретикулярна формація мозку і рівні сприйняття інформації.
|
|
|
| Сон.
|
|
|
| Біоритми.
|
|
|
| Структура інстинктивної поведінки.
|
|
|
| Структура інстинктивної поведінки, її модифікації. Лабораторна робота № 10. Безумовні й умовні рефлекси людини.
|
|
|
| Види навчання.
|
|
|
| Пам’ять.
|
|
|
| Види пам’яті. Практична робота № 8. Дослідження різних видів пам’яті.
|
|
|
| Набута поведінка.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
|
|
|
ТЕМА 2. МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ (8 год).
|
| Мислення і кора великих півкуль головного мозку.
|
|
|
| Функціональна асиметрія мозку.
|
|
|
| Мова.
|
|
|
| Індивідуальні особливості поведінки людини.
|
|
|
| Практична робота № 9. Визначення типу темпераменту.
|
|
|
| Характер людини. Практична робота № 10. Виявлення професійних схильностей.
|
|
|
| Свідомість.
|
|
|
| ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2
|
|
|
| Резерв часу
|
|
|
| Резерв часу
|
|
|
| Резерв часу
|
|
|
| Резерв часу
|
|
|