Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із




НазваСфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із
Сторінка1/5
Дата конвертації25.02.2013
Розмір0.68 Mb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Економіка > Документы
  1   2   3   4   5
Вступ
Сфера послуг є однією з найважливіших і швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із впливових чинників, від яких залежить зростання економіки, підвищення конкурентоспроможності країни на світових ринках, покращення добробуту населення.

Актуальність теми обраної для написання роботи зумовлена тим фактом, що становлення економіки України як цілісної системи відбувається за умов розвинутого ринку послуг. Трансформаційні процеси, що відбуваються в Україні, об'єктивно вимагають узгодження національної економічної політики, ринкових перетворень зі світовою системою економічних координат у сфері послуг, а тому дослідження цієї проблематики носить практичний і актуальний характер. У країні є потенціал для розвитку сфери послуг. Так, розвиток науки, технологій і висококваліфікована робоча сила є необхідними передумовами для динамічного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, програмного забезпечення, електронної і мобільної торгівлі, які базуються на основі глобальної мережі Інтернет, що може про стимулювати розвиток всієї національної економіки, забезпечити міцні конкурентні переваги на світових ринках. Слід також використати вигідне географічне та економічне положення країни для розвитку транспортної інфраструктури та туризму.

Метою курсової роботи є визначення закономірностей розвитку світового ринку послуг в умовах розгортання процесу глобалізації світової економіки.

Для досягнення поставленої мети вирішуються наступні завдання:

  1. Уточнити, виходячи із сучасних тенденцій розвитку світового господарства, зміст терміну «послуги»;

  2. Розглянути основні структурні елементів відповідно до різних методів і видів класифікацій;

  3. Проаналізувати особливості й тенденції розвитку світового ринку послуг в умовах глобалізації світової економіки;

  4. Дослідити стан та основні тенденції розвитку туристичного ринку та визначити основні напрямки розвитку цього сегменту ринку послуг ля України;

  5. Визначити характеристики системи міжнародного регулювання світового ринку послуг в умовах глобалізації світової економіки, зокрема, дослідити роль та функції в цій системі міжнародної системи ГАТС СОТ;

  6. Виявити особливості становлення й тенденції розвитку українського ринку послуг в умовах поглиблення інтеграційних й лібералізаційних процесів;

  7. Визначити основні напрями формування зовнішньоекономічної політики України в торгівлі послугами та визначити перспективи розвитку ринку послуг в Україні як передумови виходу на міжнародні ринки;

Об’єкт курсової роботи – міжнародний ринок послуг та місце України в ньому.

Предмет дослідження: структура світового ринку послуг, закономірності і сталі тенденції його розвитку, а також механізми регулювання на національному та глобальному рівні.

^ 1. Теоретичні основи дослідження ринку послуг
Міжнародна торгівля послугами є комплексом різнорідних видів економічної діяльності. Історично економісти намагалися з'ясувати сутність послуг та їхню роль, виходячи з різних аспектів. Чіткого загальноприйнятого наукового визначення відповідним економічним категоріям поки що немає.

Визначення поняття «послуга» можна зробити на основі властивих послугам чотирьох унікальних характеристик, які відрізняють їх від товарів. Це так звані «чотири Н послуг», тобто Нематеріальність (Невідчутність), Невіддільність від джерела, Неоднорідність (Непостійність) якості та Не збереженість (рис. 1).

  • Невідчутність послуги означає, що її не можна побачити, почути, спробувати на смак, торкнутися перед тим, як придбати. Людина, яка вирішила зробити зачіску в перукарні, не може побачити результат до придбання послуги. Висновки щодо якості послуги споживачі зазвичай роблять на підставі місця, персоналу, ціни, обладнання і способу надання послуги. Постачальники товарів намагаються додати їм більше невідчутних якостей (після продажне обслуговування, швидкість доставки), а постачальники послуг намагаються зробити їх відчутнішими.

  • Неподільність послуг означає, що послуги не можна відокремити від їхнього джерела незалежно від того, надає цю послугу людина чи машина. Людина, яка надає послугу, вважається частиною послуги. Оскільки під час виробництва послуги завжди присутній покупець, якість кінцевого продукту – послуги залежить і від постачальника, і від покупця.

  • Непостійність (мінливість) якості послуги означає, що якість послуги може суттєво змінюватися залежно від того, хто, коли, де і як її надає. Якість послуги, яку надає навіть один і той самий працівник банку, може змінюватися залежно від його фізичної форми та настрою під час спілкування з різними клієнтами.

  • Недовговічність послуги означає, що послугу не можна зберігати для наступного продажу або використання. Якщо попит на послугу схильний до різноманітних коливань, компанія, що її надає, може мати проблеми. Такі компанії використовують різні стратегії усунення невідповідності між попитом і пропозицією. Наприклад, встановлення низьких цін на проживання в готелях у курортних містах у «мертвий сезон».







Нематеріальність Невідчутність

























Невіддільність від джерела




Послуги




Неоднорідність Гетерогенність































Не збереженість






Рис. 1
Британський журнал "The Economist" якось зазначив, що послугою є те, що під час купівлі-продажу не може впасти і вдарити по нозі.

Але за такого визначення поняття «послуга» виникає низка проблем: по-перше, є товари, які також невідчутні й невидимі (наприклад, електронні програми); по-друге, це визначення не робить різниці між ефектом послуги і процесом її виробництва; послуга може бути і видимою (наприклад, вистава), але її ефект тимчасовий; по-третє, це визначення наголошує на фізичних відмінностях, проте не висвітлює економічні аспекти послуг і того, як вони виробляються і продаються (табл. 1).
Таблиця 1. Якісні відмінності товарів і послуг

Товари

Послуги

Відчутні

Видимі

Підлягають збереженню

Експорт товару означає вивіз його з митної території за кордон без зобов’язань

Невідчутні

Невидимі

Не підлягають збереженню

Експорт послуг товару означає надання послуги іноземцеві, навіть якщо він перебуває на митній території

Деякі економісти доводять, що адекватне визначення послуги має відрізняти процес виробництва послуги і послугу як продукт. Виходячи з цього економіст Гілл запропонував своє визначення послуги:

Послуга – це зміна умов належності особи або товару будь-якому економічному суб'єктові, яка випливає з діяльності іншого економічного суб'єкта зі згоди першого.

Гілл вирізнив два важливі аспекти послуг:

• вони не можуть передаватися далі;

• надання послуг потребує діяльності однієї особи для іншої.

Проте обмін не є необхідною умовою для послуг. Елемент необхідної взаємодії між продавцем та покупцем намагався пояснити Герш. Оскільки однією з умов послуги є «фактор одночасності», Герш визначає послугу як угоду (трансакцію з позитивним фактором одночасності). Що ж до товарів, то вони характеризуються нульовим фактором одночасності. Він також припустив, що на міжнародному ринку послуги мають відносно нижчий фактор одночасності, ніж послуги, якими не торгують.

Процес виробництва послуг і реалізацію послуг неможливо розділити. Товар може існувати в рамках його фізичних можливостей незалежно від клієнта або покупця. Про послуги не можна сказати те саме. Якби це було ймовірним, то права власності на них могли би передаватися від одного суб'єкта економічної діяльності до іншого [21, c. 215].

Виходячи з цього Ніколайдес (1989) запропонував альтернативне визначення, що охоплює як фактичні відмінності, так і характеристики операцій з послугами: послуга – це трансакція, яка є не просто переданням прав власності на об'єкт (відчутний чи ні), вона охоплює також низку завдань, які виконуються виробником для споживача. Виконання цих завдань потребує контакту між ними, виробництво й реалізація послуг не можуть відокремлюватися одне від одного.

Послугу неможливо відокремити від її об’єкту і процесу надання, вона є результатом безпосередньої дії виробника і споживача та внутрішньої діяльності виробника із задоволення споживача. А надання послуг – це діяльність виробника, що необхідна для надання послуг. Такі визначення представлені міжнародними стандартами ISO-8402 і інтерпретовані в Україні ДСТУ ISO-9004-2-96.

Запропоноване визначення показує деякі загальні риси торгівлі товарами і послугами. Багато товарів виробляються і реалізуються за допомогою трансакцій, які схожі на трансакції послуг, де клієнт висуває специфічні вимоги виробникові.

Цінність послуги для виробника і споживача різні. Для виробника важливо реалізувати весь комплекс споживацьких властивостей, що призводить до збільшення споживацької вартості послуги і її різноманітному використанню будь-якими споживачами. А для конкретного споживача мають значення і цінність, і ті параметри, які задовольняють його конкретну потребу. Уявлення виробника і споживача про очікувані значення параметрів якості завжди будуть різними, тому для першого вони усереднені, а для другого – завжди індивідуальні. Якість та ефективність послуги виступає як економічна категорія, що регулює взаємовідносини на ринку споживачів й виробників за допомогою системи ціноутворення.

Для кращого розуміння даної теми слід також відрізняти поняття «міжнародний ринок послуг» та «світовий ринок послуг». Ала єдиного визначення цим термінам досі не існує. Навіть в рамках Генеральної угоди з торгівлі послугами (ГАТС) вони відсутні. Найприйнятнішим трактуванням поняття «міжнародна торгівля послугами» та «світовий ринок послуг» вважаємо наступне:

Міжнародна торгівля послугами – це доцільна діяльність, що здійснюється постачальниками послуг однієї країни, коли результати цієї діяльності виражаються у корисному ефекті нематеріального характеру, що задовольняє ті чи інші потреби фізичної або юридичної особи іншої країни, і є об’єктом купівлі-продажу.

Міжнародний (світовий) ринок послуг – це диверсифікована система спеціалізованих ринків послуг, у функціонуванні якої тими чи іншими способами беруть участь усі країни. [15, c. 243]

Деякі дослідники ототожнюють поняття «міжнародний ринок послуг» і «світовий ринок послуг». На нашу думку, ці категорії необхідно розмежовувати, оскільки міжнародний ринок послуг є частиною світового, який, відповідно, крім сфери міжнародного обміну охоплює ще й внутрішні, національні ринки послуг (рис. 2).

Окрім проблеми трактування основних понять, ще однією проблемою теоретичного характеру є класифікація послуг з метою галузевої структуризації міжнародного ринку послуг. Завдання розробки єдиних критеріїв і схем класифікації послуг у міжнародній статистиці залишається невирішеним.

- міжнародний ринок послуг

– внутрішній ринок кожної країни

– світовий ринок послуг

Рис. 2
Послуги задовольняють найрізноманітніші потреби: суспільні, виробничі, особисті. Відповідно до різнобічного характеру задоволення потреб та особливостей функціонування послуги класифікуються за різними ознаками.

Більшість існуючих класифікацій базуються на функціональних характеристиках послуг та їхньому діловому призначенні. Практично у кожній класифікаційній схемі, побудовані за цим критерієм, відокремлюється сектор «інші послуги», до яких належать послуги, що не увійшли до перелічених раніше груп. Фактично, така класифікаційна схема залишається незавершеною і постійно відкритою для подальшого доповнення, пов’язаного із появою нових видів послуг на міжнародному ринку. На практиці широко використовується класифікація послуг, запропонована різними міжнародними організаціями.
Таблиця 2. Класифікація послуг за ознаками

Ознаки:

Види послуг:

За характером праці:

– матеріальні;

– нематеріальні або «чисті»;

За економічною основою:

– платні;

– соціальні або «безплатні»;

За спрямованістю:

– безпосередньо на людину;

– на предмети, що оточують людину;

За характером зв’язків:

– локально-споживчі;

– товарно-споживчі;

За частотою попиту:

– повсякденні;

– періодичні;

– епізодичні;

За формою організації:

– вільно орієнтовані;

– жорстко закріплені;

– варіативні;

За характером попиту:

– стандартні;

– розширеного асортименту;

– елітарні (унікальні);

За мобільністю:

– мобільні;

– немобільні;

– обмеженої мобільності;

За місцем споживання:

– в місці постійного проживання;

– в місці тимчасового перебування;

– транзитом;


Наприклад, у країнах ОЕСР і публікаціях ЮНКТАД послуги поділені на п'ять категорій:

1. фінансові;

2. інформаційні (комунікаційні);

3. професійні (виробничі);

4. туристичні;

5. соціальні.

А за класифікація МВФ послуг поділяються таким чином:

1. морські перевезення;

2. інші види транспорту;

3. подорожі;

4. інші приватні послуги;

5. інші офіційні послуги [7, с. 126].

Міжнародним валютним фондом розроблений посібник зі складання платіжного балансу, в якому представлений склад послуг, що входять у рахунок поточних операцій. Цим посібником користуються практично всі країни світу.

Найповнішою та найрозгорнутішою для представлення галузевої структури міжнародного ринку послуг, на нашу думку, є класифікація секторів послуг ГАТТ/СОТ та класифікація факторних і не факторних послуг Світового Банку (табл. 3)
Таблиця 3. Класифікація послуг ГАТТ/СОТ та Світового банку

ГАТТ/СОТ

Світовий банк

1. Комерційні (ділові) послуги (46 груп)

2. Послуги зв’язку (комунікаційні) (25)

3. Послуги з будівництва та суміжні інженерні послуги (5)

4. Послуги дистриб’юторів (пов’язані з розподілом) (5)

5. Послуги у сфері освіти (4)

6. Послуги з охорони довкілля (4)

7. Фінансові послуги (17)

8. Послуги в сфері охорони здоров’я та в соціальній сфері (4)

9. Послуги пов’язані з туризмом (4)

10. Послуги з організації відпочинку, культурних та спортивних заходів (5)

11. Транспортні послуги (33)

12. Інші послуги, не зазначені вище.

1. Факторні послуги (Factor services), які пов’язані з рухом капіталів, робочої сили й інших компонентів перетинаючи кордон;

2. Нефакторні послуги (non-factor services), які мають не фінансовий характер і при наданні яких є просторовий розрив між виробником і споживачем.


Таким чином, на сьогодні сформована певна теоретико-методологічна база дослідження міжнародного ринку послуг, яка базується на використанні низки теорій і дає підґрунтя для розуміння сутності та природи цього ринку, певною мірою відображає тенденції і фактори його розвитку. Проте динамізм змін на ринку послуг є надто високим, що вимагає доповнення основних сутнісних положень та удосконалення класифікацій.
  1   2   3   4   5

Схожі:

Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconГлобалізація та її вплив на циклічність розвитку міжнародної економіки
Розглянуто сутність глобалізації та її впливу на розвиток світової економіки, проаналізовано сутність циклів, визначено основні підходи...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconЗатверджено
Торгівля; громадське харчування; сфера послуг (оподаткування продажу товарів/послуг за двома податковими ставками)**
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconКонцептуальний підхід до прогнозування енергоспоживання в економіці...

Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconЯка галузь економіки найбільш постраждала під час Першої світової війни?
Тести: «Міжнародні договори після закінчення Першої світової війни» (Параграф 12)
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconЧоп Оксани Участь України у транскордонному співробітництві (на прикладі...
Оскільки особливістю сучасного стану розвитку світової економіки є поширення процесів глобалізації та регіоналізації, перспективним...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconПояснювальна записка
Союзу” до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства єс відносяться, зокрема, довкілля та енергетика, включаючи...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із icon"Основи підприємницької діяльності (укр.)"
Сфера цифрової економіки, що включає всі фінансові та торгові транзакції, які проводяться за допомогою компютерних мереж, та бізнес-процеси,...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconШановні колеги! Запрошуємо Вас взяти участь у роботі IV міжнародної...
Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні проблеми І перспективи розвитку обліку, аналізу та контролю в умовах глобалізації...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із icon№1. Наука як сфера діяльності
Наука – сфера людської діяльності, метою якої є вивчення предметів І процесів природи, суспільства І мислення, їхніх властивостей,...
Сфера послуг є однією з найважливіших І швидкозростаючих складових світової економіки. В умовах глобалізації світової економіки сфера послуг стає одним із iconРішення
Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків І споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка