Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв'язок із системою образів. Художні особливості побудови трагедії (зволікання дії, „спектакль у спектаклі” тощо)




Скачати 61.89 Kb.
НазваУрок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв'язок із системою образів. Художні особливості побудови трагедії (зволікання дії, „спектакль у спектаклі” тощо)
Дата конвертації03.03.2014
Розмір61.89 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Філософія > Урок
Урок 6

Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв'язок із системою образів. Художні особливості побудови трагедії (зволікання дії, „спектакль у спектаклі” тощо).

Бідолашний Йоріку!..

В.Шекспір. „Гамлет”

Mema: проаналізувати 5 дію трагедії, розкрити поняття „мотив”, з'ясувати художні особливості твору та способи роз­в'язання основних конфліктів у ньому; розвивати навички аналізу художнього твору в єдності змісту та форми, вміння порівнювати образи, визначати роль засобів художньої виразності; формувати світогляд учнів, моральну позицію.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом.

Обладнання : тексти трагедії „Гамлет”, малюнки учнів до твору, слайди 1-6 додатку 6.

Хід уроку


  • Актуалізація опорних знань

  • Бесіда.

  • Як Клавдій задумав усунути Гамлета?

  • Яку роль у його злочинних планах відіграє Лаерт?

Яким способом Клавдій і Лаерт вирішиш вбити Гамлета?

Хто віщує смерть Гамлету в 4 дії трагедії?

  • Робота з епіграфом до уроку.

Продумати, що означають слова Гамлета над черепом Йоріка? Яку роль відіграє ця фраза в структурі всієї трагедії"?

  • Робота над текстом сцени 1 дії 5.

  • Кому копають могилу гробокопи?
    (Офелії).




  • Про що вони говорять?

(Про те, чи вона випадково померла, чи ні).

Як ви гадаєте, хто з гробокопів мав рацію — Офелія померла випадково чи вчинила самогубство? Відповідь ар­гументуйте.

  • ^ Що символізують всі ті черепи, які викидає із землі гробокоп?

(Тлінність буття, скороминущість людського існування. Водночас черепи створюють атмосферу смерті. Данське ко­ролівство зображається як царство смерті. Тут гинуть люди, вмирає людське в людях).

^ Що ще підтверджує цю думку?

(Пісня гробаря мас глибокий філософський підтекст. У ній звучить думка про нетривалість людського життя).

Що говорить перший гробокоп про Гамлета ? Яка його думка щодо того, на якому ґрунті він втратив розум?

(„Та на тутешньому, на данському”).

^ У яких словах звучить оцінка англійського суспільства ?
(„Там вони всі такі божевільні”. Гамлет зображається не як герой далекої давнини, а як сучасна Шекспіру людина, виразник духу сво­го часу).

  • Виразне читання монологу Гамлета над черепом Йоріка (сцена 1, дія 5).

  • Завдання.

— Спробуйте визначити, які думки н настрої навіяв цей че­реп Гамлетові.

(Гамлет згадує Йоріка, якого він колись знав. Згадка про його смерть викликає у нього думку про тлінність людського буття. Водночас долю Йоріка він проектує на свою долю. Йорік був блазнем, однак Гамлет убачає у його словах і діях чимало винахідливості, фантазії, розуму. Гамлет і себе вважає пев­ною мірою блазнем у Данському королівстві (адже він удавав із себе божевільного, змушений був прикидатися перед коро­лем і королевою, ховати свої здогади й думки). Череп навіює також думки про власну смерть, невідворотність якої він відчу­ває. Смерть дихає вже йому в обличчя у вигляді черепа Йо­ріка і з могили Офелії. Череп Йоріка спонукає його і до роз­думів про суєтність мирського, земного буття: „Піди в світлицю до вельможної дами та скажи їй, що хоч як би вона фарбувалась і на палець завтовшки, однаково колись буде така сама”. Гамлет визнає лише справжнє, духовне життя. І череп — знак смерті — нагадує йому про те, що має справжню вартість. Череп Йоріка дає імпульс для роздумів про сутність буття, про призначення існування людини: якщо життя таке коротке, то навіщо ж воно їй, чи тільки для того, щоб задовольняти свої суто земні суєтні потреби?)

  • Бесіда (продовження).

Чому обряд поховання Офелії був скорочений?

(Самовбивць не ховали за церковним обрядом, але оскіль­ки самогубство Офелії не було доведено, то поховали її на цвинтарі за участю священика, але без особливої пишності).

  • ^ Як поводять себе присутні на похованні Офелії? Зверніть увагу на слова й дії королеви, Лаерта..

  • Як ви гадаєте, чому королева, яка не хотіла раніше й слухати Офелію, тепер так сумує і шкодує, що вона не стала дружиною Гамлета? Чи не є це виявом лицемірства?

(Здається, королева щиро розкаялася в тому, що не хотіла слухати Офелію. Смерть змусила її інакше подивитися й на себе, і на дівчину, і на Гамлета. У словах королеви не випад­ково згадуються квіти. Про квіти говорила й Офелія. Однак квіти з рук королеви потрапляють у могилу. Це знак заги­белі усього чистого й прекрасного. Можливо, й знак заги­белі і в її душі всього доброго).

^ Хто опиняється у могилі Офелії? У чому символіка цієї сцени?

(Гамлет і Лаерт. Це знак невідворотного поєдинку між ними, близької смерті).

  • Усне малювання.

Як поводить себе Гамлет на могилі Офелії? Опишіть його внутрішній стан. Що свідчить про те, що він не роз­любив її?

  • Розкажіть про те, як Гамлет знищив Розенкраща й Гельденстерна.. Чий лист він підробив і з якою метою?

Що вигадав Клавдій, аби викликати Гамлета на по­єдинок з Лаертом? Хто підкидає цю ідею Гамлету?

  • Виразне читання сцени поєдинку (сцена 2, дія 5).

  • Евристична бесіда.

Хто закликає Гамлета і Лаерта потиснути руки? Хто є режисером всієї цієї вистави? (Клавдій).

^ Які Клавдій приготував декорації для сцени поєдинку?

(Слуги винесли стіл з келихами вина. Клавдій приготував келих з отрутою для Гамлета).

Як починається поєдинок Лаерта і Гамлета? Що ска­зав Гамлет? Як відреагував на його слова Лаерт? Чи по­вірив Гамлет запевненням у братній любові?

^ Що нагадує це запевнення Лаерта у братньому почутті?

(Стосунки Клавдія і батька Гамлета. Клавдій зрадив сво­го брата. Лаерт також виявляє підступність, щоб згубити Гам­лета, помститися йому).

^ Що сталося з рапірами під час поєдинку? Яке це мало значення?

(У розпалі поєдинку Лаерт і Гамлет обмінюються рапіра­ми. Рапіра, що була отруєна, потрапила до рук Гамлета, і він, тяжкопоранений, завдає удару Лаертові. Отже, обидва герої зазнали смертельних ударів).

^ Як загинула королева? Кому призначався келих вина,який вона випила?

(Клавдій готував отруту для Гамлета, та келих випила ко­ролева).

  • Про що розповідає Лаерт перед смертю?
    (Про підступні наміри короля).

  • Як Гамлет нарешті помстився королю?

(Убиває його тією самою отруєною рапірою, яка була при­готована для нього).

^ Як ви гадаєте, чому Шекспір не припиняє дію на смерті героя? Навіщо з'являється Фортинбрас і англійські посли з почтом?

( Хоч би що казав про Гамлета Гораціо, Фортінбрасові ніко­ли не збагнути, що відбулося насправді. Зовнішня дія п'єси поглинає внутрішню. А внутрішня припинилася зі смертю Гамлета. І ніхто не дізнається про таємницю духовного життя людини. Гамлет забрав свою таємницю в могилу).

  • Словникова робота. (Слайд 3)

Мотив — тема твору або неподільна смислова одиниця, з якої складається фабула, сюжет. Мотиви рухають вчинка­ми персонажів, збуджують їх переживання, роздуми, особ­ливо тонко динамізують внутрішній світ героя. Мотив — вияв теми, вони часом перехрещуються. Мотиви нерідко бувають сталими.

  • Завдання.

Визначте основні мотиви трагедії "Гамлет ". Як вони виявляються?(Слайд 4-6)

(Мотив божевілля: Гамлет удає із себе божевіль­ного, Офелія божеволіє насправді, Гамлет згадує про боже­вільного Йоріка.

Мотив смерті: Гамлет говорить про смерть у своєму монолозі, Клавдій убиває брата, гробар знаходить черепи, поєдинок Гамлета й Лаерта закінчується смертю їх самих, короля й королеви, вмирає Офелія, Розенкранц і Гельденстерн згідно з листом, який підробив Гамлет, теж загинуть.

Мотив „гнилизни”: Марцелл зауважує, що в Данському королівстві є якась гнилизна, Гамлет говорить, що труп Полонія гнитиме в галереї, гробарі знаходять згнилі у землі кістки, черепи тощо. Цей мотив свідчить про зане­пад духовних ідеалів, знецінення життя рапірою, яка була при­готована для нього).

  • Тлумачення епіграфа до уроку.

  • Тлумачення фіналу твору.

Висловіть свою думку щодо фіналу трагедії „Гамлет”. Як ви гадаєте, чому Шекспір завершує п'єсу загибеллю ге­роя? Як трактувати смерть інших персонажів?

  • Проблемне запитання.

Як ви гадаєте, чому Гамлет зволікав помстити­ся Клавдію, а після поєдинку з Лаертом нарешті зва­жився?

  • Домашнє завдання.

1. Схарактеризувати образ Гамлета, дібрати цитати до його характеристики.

2. Продумати запитан­ня: "Гамлет—активний чи пасивний герой?

3. У чому сутність його духовних шукань?





Схожі:

Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Урок 5 Тем а
Тем а: Втілення в образі Офелії ренесансного ідеалу жінки. Офелія та Гамлет. Аналіз 4 дії трагедії
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Урок 3 Тема
Тема. Шекспірівський театр як енциклопедія людських характерів, почуттів, пристрастей. Трагедія „Гамлет”: її філо­софсько-етична...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Види вправ з розвитку креативного мислення школярів на уроках читання
Процес створення будь-якого завдання проходить такі етапи : мотив, відчуття завдання, внутрішня програма дії І її реалізація, планування...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Реферат з світової літератури на тему: Вільям Шекспір
Створені три з зайвим сторіччя тому трагедії, історичні хроніки І комедії Шекспіра живуть дотепер, хвилюють І потрясають уяву глядачів....
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Тема: Радіоактивне випромінювання як фактор навколишнього середовища,його...
Радіоактивні випромінювання дуже небезпечні, якщо перевищується допустимий їх рівень дії. Вони відносяться до факторів фізико- хімічної...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Сценарій літературно-музичної композиції, присвяченої пам’яті трагедії Бабиного Яру Мета
Мета: розкрити суть трагедії Бабиного Яру, пояснити її вплив на долю людства, формування історичної пам'яті сучасників, викрити людиноненависницьку...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Підсумковий урок по темі: “Десяткові дроби та дії над ними”
Мета: Через гру закріпити вміння учнів виконувати дії з десятковими дробами, розвивати в учнів інтелектуальні та творчі здібності,...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Конкурс читців Номінація "Чорнобильській трагедії 25"

Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Урок 16 Тема
Тема. Карбонатна кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширеність у природі та застосування. Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція...
Урок 6 Тема. Аналіз 5 дії трагедії „Гамлет”. Мотив помсти, його зв\Індивідуальні дії
Успіх захисту залежить від правильних індивідуальних дій в захисті, їх доцільно вивчати з способів дії захисника проти нападаючого...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка