Скачати 164.1 Kb.
|
Ірина Іванівна Задніпрянець, методист НМЦ природничо-математичної освіти і технологій ІППО КМПУ ім. Б.Д.Грінченка. Методичні рекомендації для вчителів, які викладають фізику в фізико-математичних класах (з поглибленим вивченням математики)Згідно з чинною навчальною програмою “Фізика. 7-11 кл.” (К.: Шкільний світ, 2001) викладання курсу в 10 кл. передбачено з розрахунку 187 год на рік (5/6 год на тиждень), у 11 кл. - 238 год на рік (7 год на тиждень). Наказом Міністерства освіти і науки України № 306 від 20.0502003 р. «Про Типові навчальні плани для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» на вивчення фізики та астрономії в 10-11 кл. відведено 5 год на тиждень. Скорочення навчального часу в класах фізико-математичного профілю до 175 поставило перед учителями певні проблеми. Зміст “Програм для профільного навчання. Фізика. 10-11 класи” (К.: Педагогічна преса, 2004; журнал “Фізика та астрономія в школі” – 2004. - № 3,4,5) залишено без змін. Отже, вчителі, які працюють у фізико-математичних або фізичних профільних класах, мають викласти курс, на який раніше виділялося 7 год на тиждень, за 5 год на тиждень. Має місце певна неузгодженість навчальних планів з раніше створеними програмами. З огляду на це бажано, щоб навчальний заклад надав додаткові години за рахунок варіативної частини навчального плану. Якщо ж такої можливості немає, учитель змушений буде виконати програму “за рахунок інтенсифікації навчання, блочного подання матеріалу, збільшення частки питань, які виносяться на самостійне опрацювання учнями тощо”. Проблема постає і перед учителями, які викладають фізику в математичних класах. Згідно з документами Міністерства освіти і науки України в таких класах фізика має викладатися за програмою для поглибленого вивчення за 5 год на тиждень. Як адаптувати програму поглибленого курсу фізики для таких класів? Найпростіший шлях – викладати фізику за програмою для універсального профілю (10 кл. – 3 год/тиждень, 11 кл. – 3,5 год/тиждень), а “додаткові” години використати для поглибленого вивчення окремих питань програми та розв’язування задач. Але тоді постає питання про проведення фронтальних лабораторних робіт і робіт фізичного практикуму, які є обов’язковими, і без виконання яких учитель не має права атестувати учня. Адже кількість робіт і їх перелік у цих двох профілях значно відрізняються. Якщо в 10 кл. вчителю достатньо “скоротити” 12 годин, і він це може зробити самостійно, без узгодження з різними інстанціями, то в 11 кл. скорочення 63 годин (238 – 175) може значно відбитися не тільки на змісті курсу фізики, а й на знаннях учнів. Щоб допомогти вчителеві вирішити це питання, розроблено ці методичні рекомендації та календарно-тематичне планування курсу фізики 10-11 кл. Під час складання календарного плану було зроблено певний перерозподіл відведених на вивчення тієї чи іншої теми навчальних годин в залежності від вимог до знань та вмінь учнів та глибини вивчення програмного матеріалу. Крім того, було використано запропонований програмою резерв часу. ^ курсу фізики для фізико-математичного профілю навчання (класи з поглибленим вивченням математики) 11 клас (5 год на тиждень, разом 175 годин)
(за програмою - 88 год; рекомендовано – 97 год) 1. 1. Механічні коливання і хвилі (за програмою - 9 год; рекомендовано – 15 год)
^ (за програмою - 24 год; рекомендовано – 24 год)
^ (за програмою – 9 год; рекомендовано - 11 год)
(за програмою - 12 год; рекомендовано – 12 год)
(за програмою - 28 год; рекомендовано – 29 год)
Квантова фізика (за програмою - 47 год; рекомендовано – 54 год) ^ (за програмою - 16 год; рекомендовано – 16 год)
(за програмою - 14 год; рекомендовано – 14 год)
^ (за програмою - 13 год; рекомендовано – 21 год)
^ (за програмою - 4 год; рекомендовано – 3 год)
^
Лабораторний практикум (18 год) Орієнтовний перелік робіт №1. Визначення індуктивності котушки. №2. Дослідження характеристик електромагнітних коливань за допомогою осцилографа. №3. Вивчення резонансу в електричному коливальному контурі. №4. Вивчення будови і дії трансформатора. №5. Визначення ККД генератора змінного струму. №6. Вивчення закону Ома для кола змінного струму. №7. Вивчення роботи генератора трифазного струму. №8. Вивчення роботи асинхронного двигуна. №9. Вивчення принципу дії телефонного зв’язку. №10. Гармонічний аналіз негармонічних електричних коливань. №11. Вимірювання швидкості поширення електромагнітної хвилі. №12. Вимірювання довжини електромагнітної хвилі. №13. Складання і випробування транзисторного радіоприймача прямого підсилення. №14. Дослідження характеристик підсилювача низької частоти. №15. Вивчення осцилографа і застосування його для дослідження періодичних процесів. №16. Складання і випробування генератора прямокутних імпульсів. №17. Визначення довжини світлової хвилі за допомогою дифракційної решітки. №18. Визначення показника заломлення скла за допомогою мікроскопа. №19. Визначення фокусної відстані розсіювальної лінзи. №20. Вивчення явища фотоефекту. №21. Вимірювання роботи виходу електрона. №22. Одержання негатива і позитива. №23.Дослідження радіоактивного випромінювання за допомогою газорозрядного лічільника. №24. Спостереження треків альфа-частинок у камері Вільсона. №25. Вивчення залежності потужності випромінювання “волоска” лампочки розжарювання від температури. №26. Реєстрування космічних променів. №27.*Фронтальна лабораторна робота №4 “Дослідження електричних кіл з індуктивним, ємнісним і активним елементами та визначення параметрів цих елементів” може бути винесена на лабораторний практикум. №28. * Фронтальна лабораторна робота №6 “Складання найпростішого радіоприймача” може бути винесена на лабораторний практикум. |
![]() | Програма з математики для 10 12 класів загальноосвітніх навчальних... Програма призначена для організації навчання математики в класах з поглибленим вивченням математики. Вона розроблена на основі Державного... | ![]() | Протокол №1 від 30. 08. 2012 р. Засідання тг вчителів математики,... Методичні рекомендації щодо вивчення математики, фізики, астрономії та інформатики в цьому навчальному році; курсу за вибором з математики... |
![]() | Методичні рекомендації ] Інформатика. 3 клас І. В. Земляк методичні... Схвалено до використання на засіданні методичного об’єднання вчителів інформатики Кам’янець-Подільської спеціалізованої зош №5 з... | ![]() | ІІ. Методика вивчення нумерації чисел першого та другого десятка Тестування з математики у перших класах: звичайному І класі з поглибленим вивченням математики |
![]() | Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів Навчання в класах із поглибленим вивченням хімії служить загальній меті сучасної школи: розвитку здібностей учнів, підвищенню престижу... | ![]() | Програма для учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів... Навчання в класах із поглибленим вивченням фізики значною мірою має сприяти розвитку здібностей учнів з урахуванням їхніх інтересів,... |
![]() | Інформатор Проведення семінарів для вчителів, які викладають в 11-х класах, з питань підготовки до зно | ![]() | Рекомендації Секції вчителів, що викладають трудове навчання в 5-9... ... |
![]() | Програма для учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів... Навчання в класах із поглибленим вивченням фізики значною мірою повинне сприяти розвитку здібностей учнів, ураховуючи інтереси, схильності... | ![]() | Урок у 5 класі на тему: «Звичайні дроби. Розв’язування вправ.» Сзош І- ііі ступенів №5 з поглибленим вивченням іноземних мов відбулося засідання методичного об’єднання вчителів математики м. Дубна... |