Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні»




Скачати 107.23 Kb.
НазваКонспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні»
Дата конвертації31.01.2014
Розмір107.23 Kb.
ТипКонспект
uchni.com.ua > Фізика > Конспект
МОНАСТИРИСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ

НА ТЕМУ:

«ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ.

РОЗВИТОК ЕНЕРГЕТИКИ В УКРАЇНІ».

11 клас

підготувала

Дитиняк Г.З.

вчитель фізики

Ковалівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів


Тема: Екологічні проблеми електроенергетики.

Розвиток електроенергетики в Україні.

Мета: формування знань про сучасне виробництво електроенергії та проблеми екології, які при цьому виникають, пошук і використання нових екологічно-чистих джерел енергії та напрямків розвитку енергетики в Україні.

Обладнання: виставка книг на екологічну тематику, фотографії ГЕС, ВЕС, СЕС, АБС, ТЕС, ЧАЕС, „Велике промислове місто", „Смог", Шкідливі промислові викиди".

Тип уроку: „круглий стіл".

Охорона природи повинна стати моральною категорією і користуватися пріоритетом за будь-яких політичних ситуацій.

^ М. АМОСОВ

А земля та стане пустинею через вину

жителів її, через плід діянь їхніх.

МІХЕЙ, 7,13 Природа такий же унікум, як картина Рафаеля,

Знищити її легко, відродити неможливо.

І. П. БОРОДІН

^ ХІД УРОКУ.

I. Організація класу до уроку.

II. Основна частина уроку.

Обговорення запропонованої теми за планом

  1. Екологічний вплив ТЕС.

  2. Екологічний вплив ГЕС.

  3. Екологічний вплив АЕС.

  4. Відновлювані джерела енергії.

  5. Енергозбереження.

  6. Парниковий ефект.

  7. Озонова діра в атмосфері.

  8. Кислотні дощі.

  9. Смог.

  10. Заходи боротьби із забрудненням атмосфери.

УЧИТЕЛЬ. Розвиток країни визначається рівнем розвитку електроенергетики. Удосконалення виробництва електроенергії - особлива турбота вчених та виробників електроенергії. Наша країна має певні успіхи в цій галузі. Але у світі існує проблема забруднення навколишнього середовища продуктами згоряння, теплове та радіаційне забруднення. Ще більш актуальною є проблема пошуку джерел енергії, що не завдають шкоди навколишньому середовищу. Відповідь на питання, як зменшити негативний вплив на природу, ми почуємо з виступів наших друзів. А ще з'ясуємо напрямки розвитку електроенергетики в Україні.

Слово екологія - грецького походження. Дослівний переклад - наука про дім. Про те, як зберегти наш спільний дім людства - Землю для наступних поколінь землян, ми і поговоримо сьогодні.

1-й УЧЕНЬ. Майже 80% електроенергії, що виробляється в Україні, дають ТЕС. Перевага ТЕС у тому, що вони можуть бути розміщені на будь-якій місцевості, працюють на всіх видах палива. А продукти згоряння є головними забрудниками навколишнього середовища оксидами карбону, сірчистим ангідридом, сірчаним ангідридом, оксидами азоту та зменшенням кількості кисню. На згоряння різноманітного виду палива витрачається від 10 до 25% кисню, які виробляють зелені рослини. Згоряння палива ніколи не буває повним, тому відбувається забруднення золою, пластівцями сажі. Нині в усьому світі енергетичні установки викидають в атмосферу щороку 200-250 млн. тонн золи і близько 600 млн . тонн оксиду сульфуру. Навіть при згорянні природного газу, що не містить шкідливих речовин, у продуктах горіння є окис азоту, який в атмосфері перетворюється на шкідливий двоокис азоту.

У технологічному циклі ТЕС є спускання підігрітої води у водойми, що призводить до теплового забруднення і негативно впливає на екологічний стан.

Сучасні ТЕС обладнують дуже високими трубами для розсіювання шкідливих домішок у атмосфері, мають золоуловлювачі та електрофільтри. Самі станції будують за межами міст. Між станціями і населеними пунктами створюють зелені зони.

2-УЧЕНЬ. Раніше існувала думка, що ГЕС не завдають екологічної шкоди природі. Як виявилось, це не так. При будівництві греблі для ГЕС вода піднімається на певну висоту і затоплює родючі землі. Під водою гинуть історичні та культурні цінності. Піднімаються

грунтові води, утворюються штучні ставки та озера. Ці водойми не мають природних джерел, тому вода там цвіте, а рослинність гниє. Для вироблення електричної енергії на ГЕС вода падає з великої висоти, а з нею і річкові мешканці. Це призводить до загибелі деякої кількості риб. Ті види риб, які з низов'я ідуть на нерест у верхів'я, не можуть цього зробити, бо заважає гребля. На мою думку, в Україні будувати ГЕС не варто. їх можна будувати там, де гірська місцевість або не родючі землі.

З-УЧЕНЬ. Аварія на Чорнобильській АС 26 квітня 1986 року показала, яку загрозу несуть для людства атомні електростанції. Радіаційне забруднення прилеглих територій було таким великим, що людей відселили і виникла так звана зона відчуження. Радіаційне забруднення водойм було мінімальним тільки тому, що вчасно були проведені роботи щодо їх захисту. Підрахувати збитки від аварії дуже важко, адже від радіаційного випромінювання виникли захворювання, які досить важко піддаються лікуванню. Люди навіть через 22 роки після аварії хворіють. Фізіологічна дія радіоактивного проміння повністю не вивчена, але згубна його дія очевидна.

Вчені працюють над збільшенням безпеки атомних електростанцій. Найбільша проблема - відходи. Відпрацьоване паливо, сповільнювач, регулюючі стрижні, елементи конструкцій, що вийшли з ладу, - всі вони випромінюють радіацію і тому небезпечні для живої природи. Куди дівати цей непотріб - це питання, що потребує вирішення.

У 2004 році введено в дію два енергоблоки на Рівненській та Хмельницькій АЕС для компенсації потужностей, що виникли при закритті Чорнобильської АЕС.

4 - УЧЕНЬ. Неприваблююча картина, яку намалювали попередні товариші, може змінитись у кращу сторону, коли застосовувати для вироблення електрики енергію, яка здатна відновлюватись. Це енергія Сонця, вітру, припливів та відпливів, геотермальна енергія, енергія магнітного поля Землі. В Україні є спеціальна програма щодо використання енергії вітру. Вона працює під патронатом Президента України із залученням іноземних інвестицій. Для будівництва ВЕС є умови в горах Криму, в Карпатах, у приазовських регіонах, де є неродючі землі і потужні вітри.

Вітроагрегати працюють на достатній висоті, але існує помірне шумове забруднення. Добре себе зарекомендували Чудацька та Трускавецька ВЕС.

Енергія Сонця також повинна служити для вироблення електричної енергії - так вирішили вчені, коли проектували сонячну електростанцію в Криму. У 1986 році вона дала першу електричну енергію. 1200 геліостатів ( дзеркал ), що розміщені колом, спрямовують свої сонячні зайчики на парогенератор, що височить у центрі кола. Вода у парогенераторі нагрівається і кипить, перетворюється у пару, яка потім і бере участь у виробленні електричної енергії. СЕС у Криму переживає тепер не кращі часи. Вироблення нею електроенергії стало проблематичним. Геотермальних чи інших електростанцій, що мінімально забруднюють навколишнє середовище, в Україні не будується, бо немає для цього природних умов.

УЧИТЕЛЬ. Чому, вимикаючи зайве освітлення у квартирі, ви

сприяєте охороні навколишнього середовища?

УЧЕНЬ. Зекономивши електричну енергію, ми тим самим

зменшимо викиди у навколишнє середовище шкідливих речовин, меншим буде використання води.

5-УЧЕНЬ. Вироблення електричної енергії потребує великих затрат. Кількість людських і природних ресурсів, що використовуються при виробленні електричної енергії, підрахувати складно, проте наслідки негативного впливу на живу та неживу природу можуть проявитися значно пізніше. Тому зараз стоїть питання бережливого використання електричної енергії. Першочергове значення має бережливе використання електричної енергії. Не рідко можна зустріти таке явище: горить електрична лампа, працює телевізор чи магнітофон, а в кімнаті нікого немає. Це означає, що енергія витрачається марно. Конструктори працюють над електроприладами, які б споживали меншу кількість електричної енергії при незмінних потужностях. Тож, чим сучасніший електроприлад, тим менше електроенергії він споживає. Ми думаємо, що ця тенденція буде зберігатися й надалі. Природні ресурси постійно зменшуються. Наше завдання - берегти природу.
6-УЧЕНЬ.Спалювання великої кількості вугілля, нафти, природного газу, робота атомних електростанцій сприяють тепловому забрудненню атмосфери. Вирубування лісів, садів, лісопосадок призводить до накопичення в атмосфері великої кількості вуглекислого газу. За останні роки вміст вуглекислого газу в повітрі збільшився на 17%. У земній атмосфері цей газ діє, як скло в теплицях чи парнику: він вільно пропускає до поверхні землі сонячні промені, але утримує тепло розігрітої Сонцем поверхні Землі.

Це викликає розігрівання атмосфери - парниковий ефект. За підрахунками вчених, у найближчі десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитися на 1,5-2 С, а це спричинить значні кліматичні зміни, більшість з яких матимуть для людей вкрай негативні наслідки.

7-УЧЕНЬ. Окиси сірки та азоту, що викидаються в атмосферу внаслідок роботи теплових електростанцій та автомобільних двигунів, сполучаються з атмосферною вологою й утворюють дрібні крапельки сірчаної чи азотної кислоти, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману й випадають на землю кислотними дощами. Ці дощі вкрай шкідливо діють на рослинний світ.

8-УЧЕНЬ. На висоті 20-50 км в атмосфері повітря містить підвищену кількість озону. Останнім часом вчені надзвичайно занепокоєні зниженням вмісту озону в озоновому шарі атмосфери. Над Антарктидою виявлено „дірку" в цьому шарі, де вміст його менший від звичайного на 40-50%. Ця озонова діра за рік збільшує свою площу, й сьогодні вона вже більша за материк Антарктиди. Тривожні повідомлення надходять і з Північної півкулі: й тут виявлено озонову діру, щоправда менших розмірів, ніж антарктична. Зниження вмісту озону в атмосфері загрожує зниженням врожаїв сільськогосподарських рослин, захворюваннями тварин і людей, збільшенням шкідливих мутацій тощо. А якщо він зникне з атмосфери зовсім, то це приведе до загибелі всього живого на Землі.

Руйнування озонового шару спричиняють окиси азоту, які перетворюють озон у кисень. Також в атмосфері розпадаються пари фреону, вивільняючи при цьому атоми хлору. Ця речовина діє, як сильний каталізатор, розкладаючи молекули озону до кисню. Причиною руйнування атмосфери слід назвати і запуски балістичних ракет. Кожний запуск ракети у космос „пропалює,, в озоновому шарі чималу діру, яка „затягується" лише через тривалий час.

9-УЧЕНЬ. Безвітряна і дуже холодна погода в грудні 1952 року в Лондоні призвела до скупчення над містом хмар шкідливих газів. Це спричинила посилена робота сотень котелень, в топках яких горіли вугілля, мазут, соляр. У приземному шарі повітря різко зросла кількість отруйного закису азоту. Це призвело до загибелі 4 тисяч чоловік.

Смог також виникає і в літні безвітряні сонячні дні. Особливо часто він виникає над найбільшими індустріальними містами нашої країни ( Харків, Дніпропетровськ, Одеса). У сухому, загазованому й теплому повітрі виникає синюватий прозорий туман, що неприємно пахне, подразнює очі, горло, спричиняє задуху, бронхіальну астму. Листя на деревах в'яне, стає плямистим, жовкне. Набагато прискорюється корозія металу, руйнування мармуру, фарб, гуми, швидко псується взуття, одяг, порушується рух транспорту.

10-УЧЕНЬ. Існують різні методи боротьби із забрудненням атмосфери.

  1. Зменшення кількості ТЕС за рахунок будівництва більш потужних, забезпечених новітніми системами очищення й утилізації газових і пилових викидів.

  2. Очищення вугілля до його надходження в топки від піриту. Ефективне очищення вугілля зменшує вміст сірчаних окислів у димах ТЕС на 98-99 %.

  3. Заміна вугілля та мазуту для ТЕС екологічно чистішим паливом - газом.

  4. Регулювання двигунів внутрішнього згоряння в автомобілях, установка на них спеціальних каталізаторів, що нейтралізують чадний газ.

  5. Озеленення міст і селищ.




  1. Правильне планування житлових і промислових районів у межах міст, тобто створення зон зелених насаджень, винесення великих автомобільних трас за межі житлових районів.

  2. Використання звукопоглинаючих матеріалів під час будівництва житлових і промислових будинків.

  3. Проведення ЛЕП за межами сіл і міст.

УЧИТЕЛЬ. Проведемо тестову перевірку знань з даної теми.

1 .Яка кількість електроенергії виробляється на ТЕС?

а) 50%;

б) 60%;

в) 80%.
2.Спалювання палива при виробленні електроенергії на ТЕС супроводжується:

а)забрудненням атмосфери газоподібними і пиловими викидами;

б)радіоактивним забрудненням;

в)забрудненням земної поверхні відвалами шлаків і кар'єрами.

3.Вироблення електроенергії на АЕС супроводжується:

а)тепловим забрудненням гідросфери;

б)радіоактивним забрудненням навколишнього середовища;

в)забрудненням атмосфери газоподібними та пиловими викидами.

4.Вироблення електроенергії на ГЕС призводить до :

а)затоплення великої кількості родючих земель;

б)порушення балансу розвитку річкових мешканців;

в)будівництва місць для відпочинку населення.

5.Чи можна виробляти електричну енергію за допомогою сонця чи вітру?

а)так;

б)ні.

6.Які електричні станції є найбільш перспективними у майбутньому? а)АЕС;

б)ГЕС;

в)ТЕС;

д)СЕС;

е)ВЕС.

7.Яке забруднення йде від ВЕС?

а)електромагнітне;

б)шумове;

в)світлове.

8.Чи добудовуються енергоблоки на АЕС в Україні?

а)так;

б)ні.

9.Яка електростанція дає струм для нашого села?

а)Хмельницька АЕС;

б)Рівненська АЕС;

в)Бурштинська ТЕС.

ІО. Чи зацікавлена наша держава у розвитку електроенергетики?

а)так;

б)ні.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.

Схожі:

Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconКонспект уроку з фізики на тему: «шкала електромагнітних випромінювань....

Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconКонспект уроку з фізики на тему: «Реактивний рух. Будова ракети....
«Реактивний рух. Будова ракети. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики. Успіхи в освоєнні космічного простору»
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconПлан-конспект уроку фізики в 11 класі Контрольна робота з теми «Електричне поле»
Мета уроку: контроль та оцінювання знань, умінь І навичок учнів по вивченій темі
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconУроку Дата Тема уроку
Зародження та розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини та суспільному розвитку
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconУроку Дата Тема уроку
Зародження та розвиток фізики як науки. Роль фізичного знання в житті людини та суспільному розвитку
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconНавчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів астрономія
Невпинно зростає практична значимість астрономічних досліджень, які суттєво сприяють розвитку фізики, хімії, інших природничих наук,...
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconЕкологічні аспекти розвитку космонавтики
«Закон збереження імпульсу» необхідно повідомити, що буде урок-семінар. Оголосити питання, а краще вивісити їх у кабінеті фізики...
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconПлан-конспект уроку на тему: «Узагальнення знань з теми \ Комп’ютерні презентації»
План-конспект уроку на тему: «Узагальнення знань з теми Комп’ютерні презентації»»
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconНаціональна комісія регулювання електроенергетики україни постанова
Указом Президента України від 21 квітня 1998 р. №335 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України" та на виконання...
Конспект уроку з фізики на тему: «екологічні проблеми електроенергетики. Розвиток енергетики в україні» iconПлан-конспект уроку фізики в 11 класі Урок розв’язування задач з теми
Архімедові сила. Формування основних понять електростатики, знання котрих потрібно для дальшого вивчення курсу
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка