Різноманітність плазунів




Скачати 147.51 Kb.
НазваРізноманітність плазунів
Дата конвертації03.05.2013
Розмір147.51 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы










Тема. Різноманітність плазунів.
Мета: Познайомити учнів з різноманітністю плазунів на планеті і особливу увагу звернути на плазунів, що мешкають на Україні.
Розвивати вміння учнів працювати з науково – популярною літературою та готувати повідомлення з певної теми; уміння спостерігати, аналізувати, співставляти, логічно мислити. Продовжити формувати вміння складати таблиці та порівнювати представників рядів. Стимулювати пізнавальну активність.
Виховувати бережливе ставлення до організмів які оточують людину. Сприяти природоохоронній та екологічній діяльності.
^ Тип уроку. Комбінований.
Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
^ 2.Репродуктивний (актуалізація знань).

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання таблиць, схематичних малюнків.

5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.

6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.


Міжпредметні зв ́язки: географія, література.

Обладнання: схеми, малюнки, малюнки ,картинки плазунів, презентація «Різноманітність плазунів», телевізор, комп’ ютер.

^ Основні поняття та терміни: рептилії, ряд Черепахи, ряд Крокодили, ряд Лускаті, підряд Ящірки, підряд Змії.
Епіграф: Розум полягає не тільки у знанні,
але й у вмінні застосовувати знання.
Арістотель


Девіз: Думати колективно.
Діяти оперативно.
Сперечатись доказово
Це для всіх обов’язково!

 Хід уроку
І. Організація класу. Створення психологічного настрою.

Звертання уваги на епіграф та девіз уроку.

1. Вправа «Чарівник»

Ручка кожного із вас на 1 хв перетвориться наавшу «чарівну паличку», яка виконуватиме бажання, але не для вас. Ви буде бажати щось для вашого сусіда по парті.

2. Поетична хвилинка.

В природі первинний зміст,
Вона незбагненно проста.

Ящірку схопиш за хвіст –
Залишить тобі хвоста.

Чи мудрість у жертві цій?


Звіриний інстинкт не спав,
Я вирвалась…


Питання: -Про яке явище йдеться у вірші?

-Чим воно корисне тварині?

ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми дізналися за якими ознаками тварин відносять до класу Плазуни.
Що це за ознаки? Давайте пригадаємо та пограємо у гру «Ромашка».

^ 1. Питання для гри

  1. Який тип тварин ми вивчаємо?

  2. Чому плазуни належать до типу Хордові ?

  3. Яка друга назва плазунів?

  4. Які відділи тіла плазунів?

  5. Назвіть органи дихання плазунів?

  6. Які покриви мають плазуни?

  7. Для чого плазунам потрібні зуби?

  8. Яку роль відіграє слина плазунів?

  9. Чим закінчується травна система плазунів?


На столах у вас лежать листки контролю за допомогою яких будуть оцінюватися ваші знання за урок
^ 2. Вибірковий дтктант «Зовнішня і внутрішня будова плазунів»

  1. Органи, що підіймають грудну клітку під час вдиху.

  2. Захист від механічних ушкоджень та втрат вологи.

  3. Уперше з’являється у серці плазунів.

  4. Утворює кору півкуль головного мозку.

  5. Відділ хребта ,що з’являється у плазунів.

  6. Періодичний процес, що забезпечує ріст.

  7. Самокаліцтво.

  8. Дихальні шляхи.

  9. Річний цикл життя.

  10. Допомагає дихати крокодилам і черепахам під час живлення.

  11. Речовини, що входять до складу слини.

  12. Підвищена денна активність тварин у помірних широтах і нічна-в пустелях.


А

Травні ферменти

12

Б

Міжреберні м’язи

1

В

Неповна перегородка

4

Г

Сіра речовина

5

Ґ

Шийний відділ хребта

6

Д

Гортань, трахея, бронхи

9

Е

Автотомія

8

Є

Линяння

7

Ж

Рогові луски

2

З

Кісткове піднебіння

11

И

Добова циклічність

15

І

Сезонні явища

10


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Важко уявити іншу групу тварин, яка б викликала в людей почуття такої тривожної зацікавленості, а подекуди й страху, як змії та крокодили, а особливо вимерлі плазуни – динозаври. Існує багато легенд, міфів, розповідей про них. На Сході змію поважають, як мудру тварину. І мабудь ви знаєте, що 2013 рік за Східним календаре – це рік Водяної змії.

Згадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, яка замість волосся на голові мала змій перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. В казках велетенські змії і вогнедишні дракони постійно нападають на поселення людей і завдають горя та нещастя.

Тож перед нами постає проблемне запитання
–    Чому плазуни не викликають симпатії у людини?

  Щоб дати відповіді на запитання сьогодні на уроці ми здійснимо цікаву віртуальну подорож у світ рептилій, познайомимось з велетнями серед плазунів та тваринами,що мешкають на Україні.
ІV . Оголошення теми та мети уроку.

Отже тема нашого уроку: Різноманітність плазунів (слайд 1,2)
^ V. Вивчення нового матеріалу.

Ваше завдання на протязі уроку заповнити таблицю, закінчити схему «Класифікація плазунів»


Ознаки

Лускаті

Черепахи

Крокодили

Середовище існування

Поширені на всіх континентах, крім Антарктиди

Пустелях, степах, тропічних лісах, на гірських схилах у прісній і гірській воді

Більшість у прісних водоймах

Кількість видів

5700 видів

210 видів

22 види

Характерні особливості

На поверхні тіла рогові луски та щитки різної форми. Є види з двома парами кінцівок і без них.

Наявність панцира, зуби відсутні, добре розвинуті органи чуттів

Щільний шкірний покрив з рогових щитків; довгий стиснутий хвіст, між пальцями задніх кінцівок плавальні перетинки, ведуть нічний спосіб життя – очі і ніздрі виступають над поверхнею води, паща озброєна гострими зубами

Представники

Веретільниця, кримський гекон, мідянка, лісовий полоз, жовтопуз

Болотяна черепаха, слонова черепаха, степова черепаха, супова черепаха

Китайський алігатор, нільський крокодил, гребінчастий крокодил, гангський гавіал

Розповідь вчителя Плазуни досить різноманітні й нараховують близько 6000 видів, на території України – лише 21 вид. Вони зустрічаються майже на всіх континентах нашої планети.(слайд 3)

Вчені поділяють їх на групи, тобто ряди за певними ознаками. (слайд 4)

  • До плазунів належить дуже давня група тварин – черепахи. (слайд 5)



Повідомлення учнів

Характерною ознакою є панцир, який складається з двох щитів – спинного і черевного. Спинний щит утворений в основному розширеними ребрами, верхніми відростками хребців і кістковими пластинками шкірного походження, нижній щит – черевними ребрами, ключицями, грудниною. Зовні він вкритий симетричними роговими щитками, під якими розміщені кісткові пластинки. Шийний і хвостовий відділи хребта рухливі інші приросли до панцира. Кістковий панцир унеможливлює розширення грудної клітки, а отже, дихання в черепах відбувається дуже в’яло – їм доводиться не вдихати повітря, а ніби заковтувати його, подібно до того, як це робить жаба. У момент небезпеки черепаха ховає шию, голову і кінцівки під панциром.

Живуть ці тварини в пустелях, степах, тропічних лісах, на гірських схилах, у прісній і морській воді. Переважна більшість черепах – водні мешканці: з 225 видів 173 живуть у воді.

Голова в черепах яйцеподібна, розміщена на довгій шиї, зуби відсутні, сильні щелепи вкриті роговими „чохлами” з гострими, ріжучими краями. Тварини мають добре розвинуті органи чуттів: зору, нюху, смаку. Проте слух дещо гірший, зовсім глухими вважають слонових черепах.

Кінцівки в черепах короткі. Між пальцями в прісноводних черепах є плавальні перетинки, а кінцівки морських видів перетворилися на величезні могутні ласти. Коли черепаха загрібає ними воду, то нагадує птаха, що летить у повітрі. Під час плавання тварини швидкі і маневрені.

Розповідь вчителя

Зараз ми побуваємо на Галапагоських островах (слайд 6). Галапагос – назва архіпелагу походить від іспанської назви черепахи – Galapagos. Острови відомі великою кількістю та різноманітністю видів черепах.

Найбільшим представником цього острова є Слонова черепаха (слайд 7, видео 1)

Але ряд черепахи нараховує 225 видів (слайд 8). В Україні відомий лише один вид – черепаха болотяна.

  • ^ Ряд Лускаті

Найчисельніший серед плазунів є ряд Лускаті. Він налічує понад 5700 сучасних видів. Його представники поширені на всіх континентах, крім Антарктиди. Деякі проникають навіть за полярне коло, живуть у горах на висоті до 5 тис.м над рівнем моря.

Найхарактернішою ознакою лускатих є рогові луски, які вкривають тіло тварини. Серед них є види з двома парами кінцівок і без них. Ряд включає підряди: Ящірки, Змії.

Найбільш таємничими тваринами є змії (слайд 9). За те, що біблійний змій спокусив жінку скуштувати заборонений плід, Господь звелів усім зміям довіку повзати на череві. Та незважаючи на це, змії вважаються найбільш холоднокровними убивцями, які добре пристосовані до своєрідного способу життя.

Повідомлення учня:

Повіки у змій зрослися, стали прозорими, прикривають очі, наче годинникове скло. Погляд здається дивним, застиглим. Барабанна перетинка відсутня, тому змії глухі. За цими ознаками змії відрізняються від безногих ящірок. Хребет у них складається з великої кількості хребців (140 – 435), грудини немає, ребра закінчуються вільно – усе це забезпечує надзвичайну гнучкість тіла змій.

Змії пересуваються, повзаючи й звиваючись усім тілом, при цьому вони спираються на кінці ребер і чіпляючись щитками, що є на череві, за не рівності ґрунту, випрямляють зігнуте тіло.

Усі змії ковтають свою здобич цілою. Кістки щелеп у них з’єднані розтяжними зв’язками і є рухомими. Зуби загнуті назад. Змія наче натягує свою голову на здобич, поступово ковтаючи її. Перед тим як з’їсти свою жертву, більшість змій вбивають її. Одні тварини, маючи особливі отруйні залози позаду очей, сполучені протоками з отруйними зубами – довгими іклами, кусають тварину, по борознах або канавах зуба отрута стікає в ранку і паралізує або вбиває жертву.

Розповідь вчителя

Ми з вами прямуємо до річки Амазонка. Назву річці дали конкистадори Орельяни. Вони прийняли за жінок індіанців, волосся яких було заплетене в коси, і назвали річку «річкою амазонок». (слайд 10)

В цій місцевості живе найбільша в світі змія – Анаконда (слайд 11, відео 2). Найбільша в світі змія — населяє всю тропічну Південну Америку. Середні розміри дорослої анаконди — 5-6 м, але іноді зустрічаються особини до 10 м довжиною.

Винятковий за величиною достовірно виміряний екземпляр сягав 11 м 43 см.
Більшість змій отруйні та можуть становити небезпеку для людей.

В Україні живуть два види отруйних змій – (слайд 12) звичайна та степова гадюки та 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, візерунчастий, чотири смуговий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози.

Укуси гадюк дуже болючі і можуть бути небезпечними для життя. (відео 3)

  • Як відрізнити отруйну змію від неотруйної?

В гадюк тіло сіре, бурувате або чорнувате. Жовтих плям на голові немає. Уздовж спини – чорна, зигзагоподібна смуга, яка переходить на голову, утворюючи малюнок у вигляді літери „Х”. Для гадюк характерна трикутна форма голови, різко відмежована від тулуба. Від укусу гадюки вмирають 3 – 4 людей зі 100.усе залежить від розмірів і глибини ранки, а також першої допомоги при укусі. Найчастіше гадюки кусають у руки або ноги. Місце укусу швидко червоніє і набрякає, потім опухає вся кінцівка, знижується температура тіла. Якщо вам зустрінеться в лісі змія, не чіпайте. Сама вона першою не нападе, але й провокувати її, дратуючи палицею, не треба. Якщо ж змія все-таки вкусила, то перше, що треба зробити, це:

-    забезпечити потерпілому повний спокій у горизонтальному положенні;
-    після цього ранку дезінфікують і накладають на неї чисту пов’язку;
-    дати багато пити і якнайшвидше доставити до лікарні, де йому введуть проти зміїну сироватку.

Слід уникати всього, що посилює кровообіг. Не можна поїти потерпілого алкоголем, адже він сприяє розширенню судин і прискорює всмоктування отрути.
         Також треба пам’ятати, що отруйні змії найчастіше кусають тих, хто їх дражнить або наступає на них.

Як же визначити чи отруйна змія, яка вас вкусила? Неотруйна. Залишає сліди від зубів у вигляді серпоподібних дужок (напівовал з дрібних крапок).
Отруйна. У передній частині цього напівовалу є дві ранки (сліди отруйних зубів),  з яких витікає кров.

Вужі відрізняються від змій, по-перше, забарвленням. У вужа тіло зверху темно-буре аж до чорного з різними відтінками, знизу світліше, на голові є дві оранжево-жовті або білуваті плями. Живуть вужі біля берегів річок, ставків, боліт добре плавають, швидко повзають по землі. Удень часто лежать на сонці

Розповідь вчителя

Ящірки — найчисленніша група сучасних плазунів, широко розповсюджена.

На даний час відомо близько 4000 видів різноманітних ящірок. (слайд 15)

Повідомлення учня:

Для ящірок характерні дві добре розвинуті пари кінцівок, на очах – рухомі верхні та нижні повіки, по боках голови знаходяться барабанні перетинки.
         Більшість ящірок мають рухомі повіки і миготливу перетинку на очах, ці ознаки дають змогу відрізнити безногих ящірок від змій. Ящірки добре бачать лише зблизька, реагуючи тільки на рухому живу здобич. На відстані кількох метрів можуть не помітити навіть людину.

Чують ящірки добре, але реагують тільки на важливі для них сигнали: тріск гілок, шурхіт сухого листя. На інші звуки не звертають уваги. А для варанів хвіст є органом захисту, завдяки якому вони відлякують ворогів.

Розповідь вчителя

Ми потрапили на острів Комодо, один із Зондських островів. (слайд16).

Загалом дракони фантастичні створіння. В природі немає таких тварин, але так називають велетенських варанів, що живуть в наші дні на островах Комодо. Вважають, що на всіх островах, де вони живуть, їх приблизно 5000 особей. (слайд 17, відео 3)

До ящірок належать також ігуани, (слайд 3) які різноманітні не тільки за формою, а й за середовищем життя. Більшість з цих ящірок дуже рухливі. Деревні види швидко бігають по стовбурах і гілках дерев завдяки довгим ногам з кігтями і здійснюють стрибки з гілки на гілку, а деякі наземні здатні пробігати на задніх лапах на великій швидкості значну відстань. Своєрідну групу становлять геконові. На території України поширений кримський гекон – дрібна ящірка зі своєрідною будовою кінцівок: пальці в неї мають розширення з щетинками, що дають їм змогу утримуватися на скелях, стінах будівель, стелі помешкань, стовбурах дерев.

         Серед сучасних плазунів хамелеон є найсвоєріднішим. Це дуже химерна тварина. Вона має здатність дуже швидко змінювати колір шкіри, саме через це і отримала назву „хамелеон” – так у грецькій міфології називаються істоти, які швидко змінюють свій зовнішній вигляд.

Розповідь вчителя

До плазунів належать тварини, які з’явилися 150 млн. Років тому, в часи динозаврів і дожили до наших днів. Ці тварини – крокодили. Вони займають особливе положення серед сучасних плазунів, будучи найбільш близькими родичами вимерлих динозаврів, яких пережили майже на 60 млн. років. Ряд особливостей організації крокодилів, і в першу чергу досконалість нервової, кровоносної та дихальної систем, дозволяє вважати їх найбільш високоорганізованими із усіх сучасних плазунів. (слайд 20)       

Повідомлення учня:
Крокодили мають довгий, сплюснутий з боків хвіст, за допомогою якого плавають і глушать здобич, є перетинки між пальцями задніх кінцівок і сплюснута голова з довгими щелепами. На передніх кінцівках по 5 пальців, на задніх – по 4. Ніздрі, що знаходяться на передньому кінці морди, і очі при підняті, розміщені на невеликих, піднятих над поверхнею голови горбиках. Крокодил підстерігає здобич, знаходячись під водою, виставивши наверх тільки ніздрі й очі. Зовнішні слухові отвори закриваються клапанами при зануренні під воду.

Тіло, хвіст і кінцівки крокодилів укриті роговими щитками. Під ними на спині і на животі розвиваються кісткові пластинки, які щільно з’єднані з роговими щитками і утворюють панцир.

 Протягом життя зуби багаторазово міняються. Великі зуби однієї щелепи розміщені навпроти малих іншої, що дає змогу крокодилу надійно утримувати здобич.

У головному мозку крокодилів сильно розвинений мозочок, що свідчить про досконалість координації рухів. Органи чуття також розвинені. Зіниці сильно розширюються. Крокодили володіють об’ємним зором і точно визначають відстань до предметів.
        Серце і легені мають складнішу будову, ніж в інших плазунів. Легені здатні вмістити великий запас повітря. Тому крокодили витримують під водою до 2 годин. Жорстокий хижак „плаче” гіркими сльозами, але не через те, що йому шкода жертви, а через надмірну кількість солей у крові. Нирки в плазунів недосконалі, тому для виведення з організму зайвих солей у них розвинулися особливі залози, розміщені біля самісіньких очей. На суші вони повільні, але молоді особини здатні розвивати швидкість до 12 км/год. Крокодили відкладають на суходолі від 10 до 100 яєць розміром з куряче або гусяче яйце. Живуть крокодили 80 – 100 років.

Більшість крокодилів живуть у прісних водоймах, лише деякі переносять солону воду.   

Розповідь вчителя

Річка Ніл. Довжина її становить 6671 км. Протікає через ряд озер та впадає у середземне море (слайд 20). Яскравим представником цієї річки є Нільський крокодил, що сягає в довжину до 5 метрів (іноді до 6 метрів). (слайд 21, відео 4).
^ VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

На початку уроку  перед вами було поставлене проблемне запитання, давайте спробуємо дати на нього відповідь

–    Чому плазуни не викликають симпатії у людини?
Цифровий диктант
Ряд Черепахи

Ряд Крокодили

Ряд Лускаті



  1. Мають кістковий панцир.

  2. Належать алігатори.

  3. Безногі ящірки.

  4. Мають отруйні зуби.

  5. Хамелеони.

  6. Веретінниці

  7. В Україні мешкає лише один вид.

  8. Каймани

  9. При полюванні жертву затягують під воду.

  10. Гавіали.

  11. Варани.

  12. Гекони.

Відповідь: Черепахи (1,7), Крокодили (2,8,9,10), Лускаті (3,4,5,6,11,12).

Відгадати загадки.

1.Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Змія)

2.Живе спокійно, не спішить

Про всяк випадок носить щит. (Черепаха)

3.І не змій, і не звір,і не жаба, і не птах.

Виповзає із нір – нагла смерть для комах. (Ящірка)

4.Хто хвіст залишає та від ворога тікає? (Ящірка)

VІІ. Домашнє завдання: (слайд 22)

  • Опрацювати §41

  • Виконати т.к.з. ст. 193

  • Скласти казку про Плазунів, але добрих.
    Вибрати представника з класу плазуни і дати йому характеристику за планом:

  1. Систематичне положення.

  1. Описати його зовнішній вигляд.

  2. Характерні особливості способу життя.

Значення в природі.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку .
Усе має свій початок і кінець. Завершується і наш урок, на якому ви збагатились новими знаннями, і сподіваюсь він залишив у душі кожного з вас певні враження.

Інтерактивна вправа «Результат»

Висловіть свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де ви можите використати ці знання у житті.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

-На уроці я дізнався…

-Плазуни – це…

-Мені цікаво…


Схожі:

Різноманітність плазунів iconТема. Різноманітність класу Плазуни. Ряд Лускаті. Мета
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, поглибити знання про ящірок І змій
Різноманітність плазунів iconУрок-подорож
Мета: ознайомитися з різноманітністю плазунів, біологічними особливостями їхньої життєдіяльності у зв'язку з умовами життя, з'ясувати...
Різноманітність плазунів iconВступ
Біологічна різноманітність включає також різноманітність біологічних співтовариств, видів, екосистем, сформованих співтовариствами...
Різноманітність плазунів iconУрок подорож Тема : особливості будови, різноманітність, значення молюсків
Мета: - узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову, різноманітність, значення в природі та житті людини
Різноманітність плазунів iconТема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини
Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті...
Різноманітність плазунів iconТема. Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в природі та житті людей. Мета
Мета: Показати різноманітність кишковопорожнинних, єдність їх організації, розкрити їх роль у природі та житті людей. Продовжувати...
Різноманітність плазунів iconТема: Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в екосистемах та...
Мета уроку: розповісти про різноманітність кишковопорожнинних; показати єдність їх організації І зв'язок її із способом життя; розкрити...
Різноманітність плазунів iconТема: Різноманітність ракоподібних, їх роль в екосистемах та значення для людини. Мета
Мета: Охарактеризувати різноманітність ракоподібних. Дати поняття про їх роль в екосистемах та значення для людини. Розвивати вміння...
Різноманітність плазунів iconКонспект уроку. 7клас Тема : різноманітність І значення плодів
Продовжити розвивати поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів І насіння ); систематизувати знання...
Різноманітність плазунів iconТема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі...
Мета. Продовжити формувати поняття природа нежива І жива, сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка