Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович




Скачати 118.47 Kb.
НазваМузичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович
Дата конвертації26.02.2013
Розмір118.47 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Інформатика > Урок

Волноваська загальноосвітня школа I-III ступенів №7



МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

8 клас
МУЗИКА В ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ
Вчитель: Хаджинов Олександр Павлович
2012

II семестр

ТЕМА 2. МУЗИКА В ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ.
Розкриваючи учням сутність теми II семестру, спираємося на наступні позиції:

  • кожен музичний твір є віддзеркаленням того чи іншого періоду становлення музичного мистецтва і тим самим набуває незаперечного історичного значення;

  • кожен новий стиль у мистецтві не лише закріплював власні ідеї та досягнення, а й підсумовував досягнення попередніх стилів;

  • процес історичного становлення мистецтва є наскрізним, а його періоди -епохи, стилі — взаємопрониклими;

  • аналізуючи творчість певного композитора, ми можемо розглядати її не лише у розрізі конкретної епохи чи стилю, а й усього процесу розвитку музичного мистецтва.

Таким чином, ми, слухачі музики, беремо безпосередню участь у діалозі музики з сучасністю, а отже й у процесі розвитку музичного мистецтва.
Урок № 17
МЕТА: Познайомити учнів з творчістю Дж. Верді (на прикладі опери «Ріголетто») . Розвивати уміння спостерігати за інтонаційно-образною драматургією музичних творів, характеризувати особливості музичних образів на прикладі оперної музики. Формувати в учнів здібності щодо образного сприйняття та інтерпретації музичних творів, навички виконавського розвитку музики і здатність до висловлення власних суджень про особливості втілення гуманістичних ідей та життєвого змісту в музиці. Закріпити визначення понять серйозна (академічна) музика, опера, лібрето, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку, музичний образ. Розвивати інтерес до оперної музики, та виховувати естетичний смак учнів.
ОБЛАДНАННЯ: баян, СD- прогровач, аудіозаписи, портрети композиторів,                           ілюстраціЇ до опери «Ріголетто». аркуші для групової                                роботи.
ТИП УРОКУ: комбінований.

ХІД УРОКУ.
^

I. МУЗИЧНЕ ВІТАННЯ.


Учитель:

Добрий день вам, діти, радий бачить вас!

Учні:

Добрий день учителю, здрастуй любий клас!

Всі:

Урок музики у нас

Запросив усіх у клас.

До, ре, ми, фа, соль, ля, сі

Привітаймось дружно всі.
^

II.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.


Вчитель:

Слухаючі музики, ми беремо безпосередню участь у діалозі музики з сучасністю, а отже й у процесі розвитку музичного мистецтва. Причому, наша роль у цьому процесі є беззаперечно значною, і як сказав відомий композитор Дмитро Шостакович: «Скарби музики невичерпні, як невичерпні її можливості у майбутньому. Вона буде вічно зростати й розвиватися, як вічно буде зростати і поширюватися людський дух».

На цьому уроці ми познайомимся з видатним італійським композитором

^ Джузеппе Верді (1813- 1901)

c:\documents and settings\саша\рабочий стол\54203119_67_94_verdi_juzeppe.jpg

ДЖУЗЕППЕ ВЕРДІ. Портрет Дж.Больдіні.

Джузеппе Фортуніно Франческо Верді народився 10 жовтня 1813 року у Ронколе, селі в провінції Парма, яка входила у той час до складу Наполеонівської імперії. Його батько тримав винний льох і бакалійну торгівлю, мати — Луїджі Уттіні, була прялею.

Дитинство Джузеппе було важким. Сім'я жила бідно. У сільській церкві він допомагав відслужувати месу. Музичної грамоти та грі на органі навчався у П'єтро Байстроккі. Помітивши потяг сина до музики, батьки подарували Джузеппе спінет. Цей досить недосконалий інструмент композитор зберіг до кінця свого життя.

На музично обдарованого хлопчика звернув увагу Антоніо Барецці — багатий торговець з сусіднього міста Буссето. Він вірив, що Верді стане не шинкарем і не сільським органістом, а великим композитором. За порадою Барецці в 1823 десятирічного Джузеппе Верді, що одержав початкові знання від сільського священика, відправили в школу сусіднього містечка Буссето. Так почалася нова, ще більш важка смуга життя — роки отроцтва і юності. У недільні дні Джузеппе відправлявся в Ле Ронколе, де грав на органі під час меси. Він уже проявляв музичні здібності й в 15 років почав виконувати в Ронколе обов'язки органіста. На хлопчика звернув увагу багатий купець А.Барецці з Буссето, що постачав крамницю Верді-батька й проявляв жвавий інтерес до музики. Цій людині Верді був зобов'язаний своїм музичним вихованням. Барецці взяв хлопчика у свій будинок, найняв йому кращого вчителя й оплачував його подальше навчання в Мілані.

В 1832 Верді не прийняли в Міланську консерваторію, оскільки він був старший від припустимого віку. Він почав займатися приватно з В. Лавін'є, який дав йому основи композиторської техніки. Оркестровкою й оперним письмом Верді опановував на практиці, відвідуючи міланські оперні театри. Філармонічне товариство замовило йому оперу Оберто, граф ді Сан-Боніфачо (Oberto, conte dі san Bonifacio), яка, однак, не була тоді поставлена.

Верді повернувся в Буссето, розраховуючи обійняти посаду церковного органіста, але через внутрішньо церковні інтриги одержав відмову. Місцеве музичне товариство призначило йому трирічну стипендію (300 лір); у цей час він написав ряд маршів й увертюру (sinfonie) для міського духового оркестру, а також писав церковну музику.

В 1836 Верді одружився з дочкою свого благодійника Маргаритою Барецці. Він знову відправився до Мілану, де 17 листопада 1839 «Оберто» був виконаний у театрі «Ла Скала» з успіхом достатнім, щоб забезпечити нове замовлення, цього разу комічної опери.

У 1840 році композитор пережив особисту трагедію — у короткий термін помирають його двоє дітей і жінка. Написана у цих обставинах комічна опера Король на день (Un giorno dі regno) провалилася, немилосердно обсвистана публікою. Верді, вражений провалом опери, заприсяг, що не буде більше писати опер і попросив директора розірвати укладений з ним контракт. Але директор Мереллі вірив у талант композитора і, давши йому отямитися, вручив лібрето Набукко (Nabucco) за мотивами біблійної історії про царя Навуходоносора. При читанні увагу Верді заполонив хор євреїв у вавилонському полоні, і його уява ожила. Успішна прем'єра Набукко (1842) відновила репутацію композитора.

Після Набукко були Ломбардці (І Lombardi, 1843), опера, що теж давала вихід пригнобленим патріотичним почуттям, а потім Ернані (Ernani, 1844) за романтичною драмою В.Гюго — здобуток, завдяки якому популярність Верді вийшла за межі Італії. У наступні роки композитор, за його власними словами, працював як каторжник. Опера писалась за оперою — Двоє Фоскарів (І due Foscari, 1844), Жанна д'Арк (Giovanna d'Arco, 1845), Альзіра (Alzira, 1845), Аттіла (Attila, 1846), Розбійники (І masnadieri, 1847), Корсар (Іl corsaro, 1848), Битва під Леньяно (La battaglia dі Legnano, 1849), Стіффеліо (Stiffelio, 1850). У цих творах поверхнева, а іноді й легковажна реміснича музика додається до слабкого лібрето. Серед опер цього періоду виділяються Макбет (Macbeth, 1847) — перший плід захопленого шанування композитором Шекспіра, а також Луїза Міллер (Luisa Miller, 1849) — видатний твір камерного стилю.

У 1848 році Верді продав свою нерухомість в Ле Ронколя, і за ці гроші він купив велику власність в Санто-Агата, недалеко від Буссето. З 1847 по 1849 Верді перебував в основному в Парижі, де зробив нову, французьку редакцію Ломбардців, названу Єрусалим (Jerusalem). Тут композитор зустрівся із Джузеппіною Стреппоні, співачкою, що брала участь у міланських постановках Набукко й Ломбардців і вже тоді зблизилася з Верді. Врешті решт, через десять років вони одружилися.

На період 1851—1853 припадають три зрілі шедеври Верді — Ріголетто (Rigoletto, 1851), Трубадур (Іl trovatore, 1853) і Травіата (La traviata, 1853). У кожному з них відбита особлива сторона хисту композитора. Ріголетто за п’єсою В.Гюго «Король забавляється» демонструє, крім уміння створювати живі, захопливі мелодії, нову для композитора оперну форму — більш зв'язну, з меншими контрастами між речитативом, що досягає характеру співучого аріозо, і арією, яка відхиляється від встановлених схем. Розвитку дії сприяють написані у вільній формі дуети й інші ансамблі, зокрема знаменитий квартет в останньому акті — видатний зразок уміння Верді відбити в ансамблевій формі конфлікт характерів і почуттів своїх персонажів.

Трубадур, заснований на іспанській романтичній мелодрамі, містить прекрасні зразки сильної, героїчної музики, у той час як Травіата за «сімейною драмою» Дюма-сина «Дама з камеліями» зачаровує пафосом почуттів.

Успіх цих трьох опер розкрив перед Верді нові можливості. В 1855 йому замовили твір для Паризької опери в характерному мейєрберівському стилі — Сицилійську вечерню (?) (Les vpres siciliennes). Для того ж театру він зробив нову редакцію Макбета (1865), а також створив Дона Карлоса (1867); для петербурзького Маріїнського театру написав Силу долі (La forza del destino, 1862). Паралельно зі здійсненням цих грандіозних проектів Верді працював над більш скромними операми в італійській манеріnbsp;— Симоном Бокканегрою (Simon Boccanegra, 1857) і Балом-маскарадом (Un ballo in maschera, 1859). Всі ці здобутки являють собою романтичні мелодрами, засновані на більш-менш правдивих історичних подіях. Хоча жодна з перерахованих опер не вирізняється досконалістю із драматургічної точки зору (цьому перешкоджає схильність Верді перескакувати без достатніх підстав від однієї ефектної сюжетної ситуації до іншої), всі вони демонструють зріст майстерності музичної характеристики й оркестрової драматургії (особливо це помітно в Симоні Бокканегрі й Доні Карлосі).

Після створення популярної трилогії Верді став шукати нового в Парижі. Проте його стосунки з французьким глядачами складалися не легко, і опери в Парижі справили менший вплив, ніж в Італії. Це були роки важкої роботи: Верді, можливо, нарешті писав не поспішаючи, втім музичний світ змінювався повільно, навіть в Італії. Цей період завершився експериментом у 1871 — Аїдою, оперою, дії якої розгорталися в стародавньому Єгипті.

Верді явно мав потребу в літературному партнері й він знайшов його в особі А.Гісланцоні, у співробітництві з яким народилося лібрето Аїди (Aida, 1871) — шедевра в стилі французької «великої опери», замовленої композиторові єгипетським урядом для виконання на відкритті Суецького каналу. У наступні дванадцять років Верді працював дуже мало, повільно редагуючи деякі свої ранні речі.

1874 року Джузеппе Верді написав Реквієм, поштовхом до написання цього твору стала смерть поета Алессандро Мандзоні, творчістю якого композитор захоплювався. Вперше Реквієм був виконаний у кафедральному соборі Мілана і згодом здобув світову популярність, щоправда католицькою церквою цей твір був визнаний «дуже театральним», і тому довго не допускався до виконання у церкві.

Ще більш плідною виявилася спільна робота Верді в його пізні роки з Арріґо Бойто (1842—1918), автором опери «Мефистофель» і видатним поетом. Спочатку Бойто переробив незадовільне лібрето Симона Бокканеґрі (1881). Потім він перетворив Шекспірову трагедію Отелло (Othello) у лібрето; цей шедевр Верді був поставлений в «Ла Скала» в 1887, коли композиторові було вже 74 роки. Музика цієї опери «безупинна», вона не містить традиційного для італійської опери поділу на арії та речитативи. Деякі сучасники Верді вважали, що на формування його пізнього стилю справив вплив Вагнер. Але насправді Верді прийшов до нього сам. Він майже не був знайомий з творчістю Вагнера.

Після Отелло в 1893 був створений Фальстаф (Falstaff): у 80 років Верді написав музичну комедію, що винагородила його за провал його першої музичної комедії «Король на годину». Отелло й Фальстаф увінчали прагнення Верді до створення дійсної музичної драми.

Коли його уразив параліч, він все ще міг внутрішнім слухом читати партитури опер «Богема» і «Тоска» Пуччіні, «Паяци» Леонкавалло, «Пікова дама» Чайковського, але те, що він думав про опери, написані його безпосередніми і гідними спадкоємцями, залишилося невідомим. Помер Верді в Мілані рано вранці 27 січня 1901 року.
Слухання Пісеньки Герцога з опери «Ріголетто» (1851р.) слід провести без підготовки з метою надання учнями характеристики цього персонажа опери.
c:\documents and settings\саша\рабочий стол\345.jpg c:\documents and settings\саша\рабочий стол\344.jpg c:\documents and settings\саша\рабочий стол\rigoletto.2jpg.jpg

Створення опери стало початком зрілого етапу у творчості композитора. В її основі лежить драма Віктора Гюґо «Король забавляється» (фр. Le Roi s'amuse), яка свого часу була заборонена для постановок. Щоб добитися дозволу від австрійської цензури, автори дещо змінили твір: Франциск I, король Франції, став герцогом Мантуанським, відповідно змінили імена інших персонажів. Герцог теж підходив для образу легковажного та розніженого правителя, який контрастує з бідним і знедоленим блазнем.

Верді змальовує персонажів у постійному розвитку і русі: блазень Ріголетто, який ще недавно сміявся з графа Монтероне, чию доньку обезчестив герцог, згодом відчуває такий самий розпач і сам перетворюється на батька, який пережив горе у сім'ї.

Музика опери сповнена глибокого драматизму, яскраво контрастна, психологічно глибока. Кожен персонаж — завершений образ, який вимагає від виконавця високого вокальної та сценічної майстерності. Завершені арії нерозривно пов'язані з драматичною дією на сцені і поза контекстом мають інше значення.

Несподіваним виявився образ горбаня на сцені. Загалом опера викликала багато суперечностей і контроверсій. В той час, коли після 1852 року твір вже ставили у Відні, Будапешті, Празі й Лондоні, прем'єра в Парижі відбулася лише 1857 року через протести Гюго, обуреного такою переробкою свого твору.

На теренах Російської імперії вперше виконана 1853 року в Петербурзі італійськими співаками, прем'єра російською мовою — 6 листопада 1878 року.
Слова автора опери: «Пісенька може бути твором мистецтва в тій самій мірі, що й великий оперний фінал, якщо в пісеньці є щирий настрій».
Надалі ставимо завдання учням послухати фінал опери італійською мовою і розповісти про відтворені в ньому події.

Слухаємо фінал опери «Ріголетто».

Після прослуховування аналізуємо обидва фрагменти опери, їх життєвий зміст та робимо висновки щодо майстерності і глибини його втілення видатним майстром оперної музики Джузеппе Верді. Ці висновки слід робити на рівні актуальності піднятих оперою проблем людських стосунків для сучасної людини.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ.

Вчитель: простежимо шляхи розвитку творчості Джузеппе Верді.

(Вчитель роздає кожній групі аркуші з назвами творів композитора.)

Учні кожної групи по черзі кажуть роки створення ціх творів і назву.

Інша група повинна дати відповідь, про який твір іде мова і рік створення.

Наприклад:

У якому році була створена опера « Аіда»? (1871)

1874 року Джузеппе Верді написав ? (Реквієм)
^ ІV. ПІДСУМОК.

Чому Джузеппе Верді називали майстром опери?

Які риси притаманні його музиці?

Які твори Джузеппе Верді вам відомі?
V. ВОКАЛЬНО- ХОРОВА РОБОТА.
Розучування пісні «Два кольори» створена у 1964-у році.

Музика Олександра Білаша.

Слова Дмитра Павличка.

Білаш Олександр Іванович

c:\documents and settings\саша\рабочий стол\bilashoi.jpg
Народився 6 березня 1931 року у селищі Градизьку Полтавської області. В 1948—1952 роках навчався в Житомирському музичному училищі імені В. С. Косенка за класом баяна; у 1957 році закінчив Київську Державну консерваторію імені П. І. Чайковського за класом композиції у М. Вілінського; у 1950—1961 роках — викладач теорії музики в Київському педагогічному інституті; між 1976—1994 роками — голова правління Київської організації Спілки композиторів України; автор ряду поетичних збірок. Був першим головою Полтавського земляцтва в Києві.

Помер 6 травня 2003 року. Похований на Байковому цвинтарі у Києві
^ Павличко Дмитро Васильович

c:\documents and settings\саша\рабочий стол\pavlychko.gif

Народився у селянській родині. Початкову освіту здобув у польській школі в с. Яблунів, продовжив навчання в Коломийській гімназії, а далі — в радянській десятирічці.

Від осені 1945 p. по літо 1946 р. був ув'язнений за сфабрикованим сталінськими каральними органами звинуваченням у належності до УПА. 1953 р. закінчив філологічний факультет Львівського університету. Завідував відділом поезії редакції журналу «Жовтень» (нині — «Дзвін»), після переїзду до Києва працював у секретаріаті СПУ. У 1971—1978 pp. Д. Павличко редагував журнал «Всесвіт». Перша збірка поезій «Любов і ненависть» з'явилася у 1953 р. Пізніше побачили світ поетичні книги «Моя земля» (1955), «Чорна нитка» (1958),«Правда кличе» (1958), — вісімнадцятитисячний тираж книжки було знищено за вказівкою партійних цензорів. У 1968 р. вийшла збірка «Гранослов», згодом «Сонети подільської осені»(1973), «Таємниця твого обличчя» (1974, «Спіраль» (1984), «Поеми й притчі» (1986), «Покаянні псалми» (1994). Д. Павличко уклав антологію перекладів «Світовий сонет» (1983). Літературно-критичні праці зібрані в книжках «Магістралями слова» (1978), «Над глибинами» (1984), «Біля мужнього слова» (1988). Д. Павличко — один з організаторів Народного Руху України, Демократичної партії України, перший голова Товариства української мови імені Т. Г. Шевченка.

Дм.Павличко на святі 500-ліття Запорозького козацтва. С. Капулівка, 1990 р. З 21 жовтня 2005 року — народний депутат України (фракція Української Народної Партії). На IV Всесвітньому Форумі Українців, що відбувся в Києві 18-20 серпня 2006 р., Павличка Дмитра Васильовича було обрано Головою Української Всесвітньої Координаційної Ради.
- Розпівка;

- Слухаємо пісню та починаємо її розучування.

- Робота над текстом й мелодією, особливу увагу приділяємо осмисленому і    виразному виконанню тексту та ритмічним особливостям твору.

- Робота над чистим інтонуванням і диханням.
VІ. ОЦіНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОЦІ.
VІІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ - Слухати музику за власним вибором, розповісти про свій улюблений музичний жанр та твір.

Схожі:

Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconПочуття виник І утвердився емоційний стан – пристрасне бажання вчитися
Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського у діалозі з сучасністю. (Розробки уроків)
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconМетодичні рекомендації щодо вивчення предметів художньо-естетичного...
Освітня галузь "Мистецтво" реалізується навчальними предметами "Образотворче мистецтво", "Музичне мистецтво" або інтегрованим курсом...
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconТема : «Музика та мистецтво слова» 6 клас
Умови гри: Вчитель показує картку з музичним терміном. Кожна група, для того щоб «викупити» картку, повинна «Зробити ставку» дати...
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович icon«Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу...
У 2 му класі за рішенням педагогічної ради навчальні досягнення учнів оцінюють в балах (окрім предметів «Основи здоров’я», «Фізична...
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів естетика 11 клас
Це, насамперед, музичне та образотворче мистецтво, художня культура та естетика. Їх об’єднує загальний принцип “культуротворення”,...
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconПсихологічні основи уроку музичного мистецтва як джерела духовного розвитку
Безсумнівно, музика – мистецтво звуків. Вона красою висвітлює дух нескінченного життя. Жодне з мистецтв так безпосередньо не діє...
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович icon"Музичне мистецтво"

Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconОбразотворче мистецтво
Підручник «Образотворче мистецтво» 1 клас (С. К. Трач, М.І. Резніченко, Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2012)
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconМузичне мистецтво
Обладнання й матеріали: комп’ютер,фортепіано, ноти: О. Злотник «Цвіт землі», портрети композиторів, диски
Музичне мистецтво 8 клас музика в діалозі з сучасністю вчитель: Хаджинов Олександр Павлович iconВідкритий урок з предмету: «Музичне мистецтво»
Розвивати навички інтерпретувати твори, виявляти І розуміти головну думку літературного твору про музику
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка