Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів




Скачати 118.74 Kb.
НазваМетодичні рекомендації вчителям 1-2 класів
Дата конвертації06.08.2013
Розмір118.74 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
uchni.com.ua > Інформатика > Методичні рекомендації
Відділ освіти Кіровської міської ради

Донецької області

міський методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

вчителям 1-2 класів

 

 

 


 

червень 2013
ЗМІСТ

 

  1. Вступ………………………………………………………………………………………………………..2

  2. Загальні рекомендації……………………………………………………………………………….3

  3. Рекомендації вчителям перших класів на 2013-2014 навчальний рік ………….6

  4. Рекомендації для вчителів, які будуть працювати в інклюзивному класі ……10

  5. Рекомендації вчителям других класів на 2013-2014 навчальний рік ………….13

  6. Звериная школа  Джордж Х. Ривис ………………………………………………………….16

  7. Шановні колеги!.......................................................................................18

  8. Використана література………………………………………………………………………....19

 

 

 

 

 

 

 

Інформаційно-методичний вісник. Методичні рекомендації для вчителів 1-2 класів. Інформаційний матеріал на допомогу вчителю, який починає (продовжує) працювати за оновленим Державним стандартом початкової освіти.  /укладач:

Стародуб Н.В. – Кіровське, 2013.

 

 

 

 

 

^ Укладач: Стародуб Н.В. – методист міського методичного кабінету з початкової освіти, Огула О.С. – керівник міської ПМК вчителів початкової школи, творча група вчителів 1-х класів міста.

 

 

 

 

^ Рецензент: Бондаренко В.Л., завідувач методичного кабінету відділу освіти Кіровської міської ради Донецької області

 

 

 

 


                                                                                                                                       

ВСТУП

 

Надто складно передбачити майбутнє наших дітей, покладаючи на школу завдання забезпечити їх знаннями на все життя. Нестабільність світу, інтенсивність соціально-економічних і технологічних змін зумовлюють потребу вчитися впродовж життя. Тому в сучасній школі на перший план ставиться не накопичення дитиною інформації, а засвоєння нею інтелектуальних технік, які є складовими культури і невід’ємною частиною змісту освіти. Епіцентром у навчанні має бути інтерес, розвиток пізнавальної активності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці.

Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, основними напрямами оновлення змісту навчання є особиста орієнтація системи освіти, пріоритет загальнолюдських і національних цінностей; забезпечення якості на основі новітніх досягнень науки, культури і соціальної практики.

2012-2013 навчальний рік був роком роботи за оновленим Державним стандартом початкової освіти. За результатами роботи вчителів перших класів були зібрані рекомендації вчителям майбутніх первачків з метою поліпшення їхньої роботи, надання методичної допомоги.

 
^ ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

  1. Ігрова діяльність повинна бути домінуючою під час навчання.

  2. Створювати ситуації позитивного оцінювання діяльності дитини.

  3. Створювати на уроках такі умови, коли б невдоволеність від невдачі спонукатиме дитину шукати кращі способи навчальної діяльності.

  4. Доцільно вчити дітей здійснювати не лише самооцінку, а й взаємооцінку, колективну оцінку.

  5. Широко використовувати сучасні технології навчання.

  6. Забезпечувати посильне фізичне навантаження першокласників.

 

 Дорослим слід не терпіти, не чекати, доки дитина адаптується до школи та почне  вчитися «нормально», а всіляко допомагати безболісно пережити всі складнощі адаптаційного (первинного) етапу шкільного життя і відкривати горизонти учіння, крок за кроком, неспішно, але радісно, впевнено.

  1. Дорослі мають адаптуватися до першокласника: а) пізнати його таким, яким він є, б) вивчити всі його індивідуальні особливості, в) зрозуміти всі «примхи» та прийняти його у свої обійми.

  1. Найперше завдання вчителя: пізнати, прийняти душею і закохати у себе маленького учня.

«Десь у потаємному куточку серця в кожної дитини своя струна, вона звучить на свій лад, і щоб серце відгукнулось на моє слово, треба настроїтися самому на тон цієї струни» - так розумів свою виховну ціль великий педагог Василь Сухомлинський.

10. Шкільний ритм слід адаптувати до рівня розвитку шестирічок та поступово «вирівнювати» їхню пізнавальну сферу і довільну регуляцію поведінки.

  1. Педагогам корисно подбати про належний режим графічних вправ: коли, як, де і скільки хвилин можуть писати діти. Широко практикувати спеціальні вправи для тренування дрібної моторики дітей (це вже завдання для психологічної служби ДНЗ і початкової школи).

  1. Бажано, щоб психологічна служба дошкільного закладу, аналізуючи рівень готовності старших дошкільників до шкільного учіння, враховувала якісну характеристику індивідуальних особливостей дошкільної зрілості окремої дитини, які є важливими для шкільного життя. З цією характеристикою необхідно ознайомити батьків, щоб підготувати їх до грамотної підтримки школяра з перших кроків входження у нове життя.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

^ ВЧИТЕЛЯМ ПЕРШИХ КЛАСІВ

на  2013-2014 навчальний рік
Від психолога:

  1.  Надавайте дітям більше самостійності. Нехай дитина робить «відкриття» сама, не поспішайте давати їй знання в готовому вигляді.

  2. Створюйте позитивний емоційний фон.

  3. Відмічайте його «ріст», терпимість, старанність.

  4. Дуже важливі інтонація, емоційне забарвлення висловлювання, зверненого до дитини.

  5. Неможна дозволяти, щоб негативна оцінка діяльності дитини розповсюджувалася на його особистість, тобто дитину треба критикувати за його поведінку. Оцінка особистості блокує розвиток дитини і формує комплекс неповноцінності, як наслідок, і занижену самооцінку, і рівень притягань.

  6. Стимулюйте участь дитини в колективних справах, іграх.

  7. Привчайте дитину визнавати й адекватно виконувати правила, запропоновані дорослим.

  8. Інтерес – найкраща з навчальних мотивацій, він робить дітей по-справжньому творчими особистостями і дає їм можливість відчути задоволення від інтелектуальних занять.

  9. Пов’язуйте нові знання з раніше засвоєними, зрозумілими.

  10.  Повторюйте вправи. Розвиток інтелектуальних здібностей дитини визначається часом і практикою. Якщо якась вправа не виходить, зробіть перерву, поверніться до неї пізніше або запропонуйте дитині більш легкий варіант.

  11.  Уникайте незадовільної оцінки. Ніколи не підкреслюйте слабості дитини у порівнянні з іншими дітьми. Формуйте у неї впевненість у своїх силах.

 

Від вчителів перших класів минулого, 2012-2013, навчального року:

  1. Добре вивчити зміст навчальних програм 1 класу.

  2. Ознайомитися зі змістом підручників, за якими будуть працювати, щоб підготувати потрібний матеріал (дидактичний, ілюстративний тощо).                                 

  3. Для уроків підготувати більше ігрового матеріалу.

  4. За можливістю збільшити адаптаційний період (до 3-4 тижнів).

  5. Вчителю необхідно мати великий запас ігор: дидактичних, рухливих, настільних.

Враховуючи   досвід  роботи у 2012-2013 н.р. щодо  впровадження і  реалізації Держстандарту рекомендуємо вчителям,  які будуть  вести  перші  класи у 2013-2014 н.р.  звернути  увагу на:

  1. Методичну підготовку до  навчального  року. Не  всі  посібники на достатньому рівні відповідають новій  програмі. Так у російськомовних  класах з української  мови багато  нових  тем для  навчання, які  не зустрічались у  попередній програмі,  тому  мали труднощі  під  час підготовки  до  уроку.  Зверніть  увагу  на такі  теми: «Часові  відношення», «Світ  навколо» (форма,  кольори), «Таємниці  природи. Папір», «Як відчувають красу  художники» тощо. Є  теми цікаві,  але  матеріалу  підручника  не  вистачає. Так у  розділі «Краса  слова» є  теми: поезія Тараса Шевченка,  поезія Лесі Українки,  Анатолій Каменчук – український  поет,  а віршів в підручнику  немає. Вважаємо  за  необхідне придбати  зошити з української  мови для 1 класу. В підручнику  зовсім  не  приділяється  увага українським буквам  і  звукам,  які  відрізняються  від  російських, що  може  привести до  ускладнень  у  подальшому  навчанні.

  1. З математики заздалегідь  опрацювати  підручник,  тому  що  об’єм  матеріалу,  призначений для  одного  уроку  або  недостатній, або  перевантажений.

  1. Зверніть  увагу на ілюстративний матеріал підручника природознавства. Він нецікавий, дрібний, відсутні  схеми,  малюнки,  які  допомогли  у  роботі. Тому все це  краще  підготувати заздалегідь: приладдя  для  дослідів  з водою,  ґрунтом,  колекції  гірських  порід  тощо. Зошит  на  нашу  думку  мати  необхідно.

  1. Впровадження  стандарту  неможливо без  урахування і використання  новітніх  технологій, а  саме:  здоров’язбережувальної,  розвиваючих ігор, особистісно  зорієнтованного навчання тощо. Тому вважаємо  за  необхідне підготувати  методичний  кейс з  накопиченням  матеріалу  щодо  їх  реалізації.                  

  1. Не  відслідковується взаємозв’язок  між  навчальними предметами  та  вивченням  деяких  тем.  Так  з  української   мови  тема «Час. Часові  відношення»  вивчається  на  початку  року, коли  з  математики ця  тема  розглядається  у  кінці навчального  року.

  1.  На  деякі  теми відводиться  лише  один  урок,  тому їх  необхідно  використовувати випереджувальне  ознайомлення.

  1.  Провести  роботу  з  батьками  щодо  ознайомлення  з  новими  вимогами,  які  зазначені  у оновленому Держстандарті,  щоб запобігти конфліктним  ситуаціям.

  1.  Якщо  вчитель  намагається використовувати у  роботі  знаки-заохочення (сонечко,  крапелька...),  то донести  батькам,  що  вони  не відповідають бальній  системі,  а є  лиши відзнакою  за  старання.

 

 

^ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ, ЯКІ БУДУТЬ  ПРАЦІЮВАТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ

  1. Спланувати  роботу з  родинами  батьків  дітей  з  особливими  потребами (ОП) по  досягненню  поставлених  цілей щодо  їх  адаптації у  шкільному  середовищі  та  у навчанні.

  2. Разом  із  психологом  заздалегідь розпланувати  заходи  по  адаптації,  соціальному  та  інтелектуальному  розвитку  дітей  з  особливими потребами.

  3. Детально  ознайомитися  з  особливостями  стану  здоров’я  дітей  з  ОП  для  своєчасного  запобігання  небезпечних  ситуацій,  які  могли б спричинити  психологічні  чи  фізичні  травми.

  4. Опрацювати  необхідну документацію та  літературу  по  інклюзивному  навчанню.

  5. Підготувати  необхідні  заходи  по  соціалізації  дітей  з  ОП.  Мати  напоготові  різні ігрові  методики,  регулярно  їх  використовувати.

  6. Систематично  проводити  роботу  з  учнями  по  налагодженню  стосунків з  дітьми  з особливими потребами.

  7. Регулярно  показувати  батькам позитивні  результати  спілкування  їхніх  дітей  з  дітьми  з особливими потребами.

  8. Необхідно  налагодити  повну  взаємодію  з  батьками  дітей  з ОП для  успішної  корекційної  роботи.

  9. Опрацювати статтю «Стратегія сучасного викладання: надання підтримки учням з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання» у журналі «Початкова школа» № 4 2013, сс. 51.

  1.  Посилити роботу з формування в учнів 1-4 класів з особливими освітніми потребами особистісних якостей, що роблять їх цінним для суспільства. Зокрема, таких як, патріотизм, дисциплінованість, креативність, здатність до саморозвитку та самовдосконалення.

  1.  Особливу увагу приділити формуванню у молодших школярів такої важливої особистісної якості як соціальна та особистісна мотивація до збереження і зміцнення власного здоров’я.

  1.  Учити кожного учня з обмеженими можливостями здоров’я толерантності в стосунках з однолітками.

  1. Систематично стимулювати учнів до здійснення самооцінки власної діяльності.

  1.  Більше уваги приділяти організації абілітаційного навчання учнів, оскільки здатність дол. Самообслуговування сприяє полегшенню процесу адаптації дитини з особливими потребами до будь-якого соціального середовища, в яке вона попадає.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

^ ВЧИТЕЛЯМ ДРУГИХ КЛАСІВ

на  2013-2014 навчальний рік

 

Від психолога:

  1. У другокласників, як і у першокласника, над всіма психічними процесами домінує наочно-дієве та наочне-образне мислення. Починається розвиток словесно-логічного й образного мислення. Тому, пояснюйте ваші думки наочно, на конкретних прикладах.

  2. Необхідно розвивати словесно-логічне мислення.  Зробити це можна за допомогою додаткових питань «чому?», «навіщо?» т. ін.

  3. Другокласник продовжує пристосовуватися до системи вимог дорослих, пов’язаних з його навчальною діяльністю, і починає пристосовуватися до системи вимог однолітків під час спілкування з ними. Формуйте впевненість у своїх силах, розвивайте навички спілкування, навички вирішення конфліктних ситуацій, хваліть за успіхи, створюйте ситуації успіху, відмічайте найменші просування.

  4. У другокласника продовжується закріплення внутрішньої позиції. Дитина навчається самостійному контролю, а потім і оцінці особистої діяльності. Формуйте позитивну самооцінку, самоконтроль.

  5. Пам’ятайте! Коло спілкування другокласника залежить від оцінки дорослих: вчителя, батьків. Дитина спілкується з тими, кого дорослі схвалюють.

 

Від методичної служби:

  1. Вивчити інструктивно-методичний лист МОН України «Організація навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році», методичні рекомендації методичного кабінету облІППО та міського відділу освіти.

  2. Досконало вивчити зміст програм для 2 класу.

  3. Години варіативної складової використовувати за вибором навчального закладу та реалізовувати їх навчальними програмами, які мають гриф МОН України.                                                                                                      

  4. Продовжувати будувати  навчально-виховний процес здійснюючи компетентнісний підхід та ідеї особистісно зорієнтованого навчання.

  5. Організовувати укладання розкладу уроків, враховуючи динаміку розумової працездатності учнів.

  6. Використовувати такі прийоми та методи роботи з дітьми, які забезпечать різноманітну активну практичну діяльність кожного учня.

  7. Використовувати здоров’язбережувальні технології в навчальному процесі.

  8. Ознайомитися з методичним аналізом підручника «Літературне читання» для 2-го класу: зміст, структура, методичні настанови. (журнал «Початкова школа» № 5 2013, с.1)


^ Звериная школа

Джордж Х. Ривис

 

Однажды надумали звери совершить что-нибудь этакое, героическое, в духе нового мира. И устромили они школу. Составили раписание активних занятий бегом, прыжками, плаванием, лазаньям и летанием. Успеваемость была у всех разная. Скажем, утка плавала, пожалуй, лучше учителя, но в полете едва натягивала на троечку, а в беге и вовсе отставала. Бегала она медленно, переваливалась, за что ее часто оставляли тренироваться после уроков. От бега ее перепончатые лапы совсем стерлись, и она стала плавать на троечку. Но в школе это никого не взволновало, кроме самой утки.

Заяц, напротив, был лучшим в беге, но его заставляли учиться плавать и в конце концов довели до нервного срыва.

Белка отлично лазала по деревьям, но на уроках летания учитель велел ей взлетать с земли, а не с вертушки дерева. В итоге от усталости она еле-еле сдала на тройку лазанье и завалила бег.

Больше всех проблем было с орлом. Он без труда залетал на верхушку дерева, но наотрез отказывался карабкаться по стволу.

В конце года угорь-мутант, который бесподобно плавал, умел багать, лазать по деревьям и даже немножко летать, обогнал всех по успеваемости.

Суслики и вовсе отказались учиться в знак протеста: ведь рытье в программу не входило. Родители отдали их в обучение к бобру, потом к ним присоединились кроты и сурки, и открылась новая частная школа, где ученики успевали по всем предметам.

И какова мораль сей басни? ….

 

Шановні колеги!

Нехай світлим, радісним і плідним буде кожен ваш день, кожен крок. Бажаємо міцного здоров’я, впевненості у власних силах та відвертого прагнення до нових звершень. Творчої наснаги, сил, творіння, добра. Нехай підґрунтям успішної професійної діяльності будуть натхненна думка й щирі почуття.

Постійно поповнюйте власний педагогічний багаж. «Той, хто мало знає, малого й навчить» - говорять в народі, тому не зупиняйтеся на досягнутому. Головне: будьте терплячими і наполегливими. І успіх неодмінно буде з вами.

 

^ ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Журнал «Практичний психолог: школа»

№ 0/2012, с.14 стаття «Допоможемо вчителю зрозуміти першокласника».

  1. Журнал «Початкова школа» № 8/2012; № 9/2012; № 4, 5/2013.

  1. Школа. Інформаційно-методичний журнал № 7(79), липень 2012, с. 30 стаття «Соціальна інтеграція дітей з особливими освітніми потребами»

  1. Поради вчителів перших класів шкіл міста, які працювали у 2012-2013 навчальному році.

  1. Кенфилд Джек, Хансен Марк Виктор Бальзам для души. Встреча первая / М.: ООО Издательство «София», 2008

Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації вчителям 1-2 класів
Епіцентром у навчанні має бути інтерес, розвиток пізнавальної активності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодика застосування комп’ютерних технологій вчителем початкових...
Методичні рекомендації районних творчих груп вчителів інформатики та початкових класів

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації: Започаткувати у гімназії з 1 вересня 2008-2009н...
Вайновська М. К. дає методичні рекомендації вчителям-філологам щодо використання основних положень «Концепції громадянського виховання...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconРекомендації вчителям початкових класів щодо організації навчально-виховного...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації вчителям фізичної культури Рекомендуємо викладачам...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації вчителям, які викладають предмет "Художня...
Збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, формування культури почуттів, пробудження особистісно-позитивного ставлення до мистецьких...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації щодо проведення Уроку ґендерної грамотності...
Засідання шкільного методичного об’єднання класних керівників «Гендерне виховання школярів»

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації вчителям української мови та літератури проектні...
Метод проектів  це модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації щодо складання плану роботи бібліотеки
Основна мета цього матеріалу – допомогти шкільному бібліотекарю грамотно й чітко спланувати свою діяльність цього року, обміркувати,...

Методичні рекомендації вчителям 1-2 класів iconМетодичні рекомендації щодо впровадження Основних орієнтирів виховання...
Наказом Міністерства освіти І науки, молоді та спорту України від 31. 10. 2011р. №1243 затверджено Основні орієнтири виховання учнів...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2013
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка