Уроку




Скачати 113.68 Kb.
НазваУроку
Дата конвертації11.03.2013
Розмір113.68 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Історія > Урок

ТЕМА УРОКУ

Виникнення українського козацтва. Запорозька Січ.

Мета:

навчальна


ознайомити учнів із виникненням на українських землях козацтва й Запорозької Січі;

сформувати уявлення учнів про запорозьких козаків як хоробрих вояків-землеробів;

розвивальна

розвивати вміння знаходити необхідну інформацію в історичних джерелах;

створення атмосфери довіри і відкритості, робота з різними аналізаторами;

виховна

формування позиції взаємодії;

виховувати повагу до українських ко­заків - захисників рідної землі.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

висловлювати судження про виникнення козацтва,

проаналізувати характерні риси запорожців,

охарактеризувати козацькі клейноди,

розповісти про час і місце виникнення Запорізької Січі,

пояснювати поняття і терміни «дніпрові пороги», «Запорізька Січ», «козацькі клейноди», «гетьман», «залога».

Тип уроку

Комбінований. Заочна подорож на Запорозьку Січ.

Основні дати

1478 р.– підкорення Кримського ханства Османською імперією,

1489 р.– перші відомості про українських козаків у писемних джерелах,

1556р. – заснування Дмитром Вишневецьким першої Запорізької січі на острові Мала Хортиця

Обладнання:

Підручник В.Власова «Вступ до історії України» для 5 класу, індивідуальні картки, контурні карти, атласи, ілюстрації, комп’ютер, виставка літератури

Література:

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Історія України. Всесвітня історія, 5–12 кл. Рівень стандарту». – Київ:Перун, 2005.

Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. 5 клас. – Київ:Генеза, 2005.

4. Атлас з історії України 5 клас. – ЗАТ «Інститут передових технологій», 2009.


^ СТРУКТУРА УРОКУ

  1. Організація навчальної діяльності.

  2. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Виникнення українського козацтва.

  2. Побут і звичаї козацького товариства.

  3. Запорозька Січ- козацька республіка.

  4. Козацькі клейноди як пам’ятка історії.

V. Закріплення нових знань.

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

^ ХІД УРОКУ
І. Організація навчальної діяльності. Створення психологічного комфорту.

Добрий день, Вітаю всіх присутніх на сьогоднішньому уроці.
Добре. Починаємо працювати над темою уроку. Запис в зошитах дати, теми уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

За честь і гідність України,

За волю, правду і добро

Вони боролись щохвилини,

Їх кров лилася як вино!

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо прапор наш несли!

Сини Твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво - слава України,

Це гордість наша всенародна!

- Ось так охарактеризував автор у вірші славетних синів України -козаків!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Застосування методу критичного мислення “знаю-хочу дізнатися- навчаюся”
Інтерактивна гра «Асоціативний кущ».

  • А які ж думки, слова, асоціації виникають у вас зі словом «козак»?




  • А що ви хочете дізнатись на сьогоднішньому уроці?

Учні ставлять запитання до теми уроку.

Прогнозована відповідь:

  1. Чому виникло українське козацтво?

  2. Де мешкали козаки? Яка у них зброя?

  3. Як вони одягались?

  4. Що їли?

  5. Хто заснував Запорозьку Січ?

  6. Що таке республіка?

  7. Що являли собою козацькі клейноди?



ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя. Сьогодні ми проведемо заочну подорож до Козацької республіки
Станція 1. Козацька.

- Ви знаєте із попередніх уроків, що українські землі були в руках Литви і Польщі. Україна поступово втрачала свою самостійність, а після утворення в 1569 році держави Річ Посполитої повністю опинилась під владою Польщі.
Зустріч з Запорозькими козаками

До нас на урок завітали запорозькі козаки . Щоб виявити причини появи Запорозьких козаків ви можете задати їм зпитання.

1.Сашко, чому ти став козаком?

  • Нашими землями заволодів польський пан, примушує платити йому гроші, приносити продукти, працювати на його землі власним інвентарем. А ще йому не подобається наша віра і мова.



2. А що примусило тебе, Данило, взяти до рук зброю?
-У причорноморських степах , у Дикому полі господарюють татари,які прийшли з півдня, з Кримського ханства. Вони здійснюють набіги на наші землі . а оборонити їх немає кому. У 1478 році дуже могутня держава Османська імперія підкорила Кримське ханство і наше життя стало ще гіршим.
Шукаючи порятунку, мешканці українських міст і сіл змушені були самі брати до рук зброю. На територію Канівщини й Черкащини з посиленням польської сваволі сходилися втікачі з усіх куточків України. Постійна боротьба проти нападників перетворила хлібороба й ремісника на вмілого воїна - козака.

Слово козак, яке виникло тоді, вживалося на означення вільних людей, які населяли південноукраїнські степи. Перші відомості про українських козаків з’явились у писемних джерелах у 1489 році.

  • Отже, зробимо висновок, які причини сприяли виникненню козацтва?

(Запис у зошитах).

1. Утиски з боку панів та міської верхівки Польсько- Литовської держави – Речі Посполитої;

2. Необхідність захисту південних кордонів України від турецько- татарської агресії.
Робота з атласом, картою(подорож козацькими землями)

  • У якій частині України були розташовані землі запорізьких козаків?

  • Знайдіть Дніпро, Дніпрові пороги, Хортицьку та інші Січі.

  • Зверніть увагу: на карті зазначено звідки українські землі чекали небезпеку і ворогів.

  • Покажіть на карті територію Дикого поля, де хазяйнували татари.





Станція 2. Козацький побут і звичаї

Вичення в групах побута і звичаїв козацького товариства (житло, одяг, їжа, Зброя, легенди).

Життя козаків-запорожців було простим і суворим, підпорядкованим пошукам «козацького хліба». Так вони називали воєнну службу, на яку наймалися за гроші до польських та іноземних володарів, котра була для них головним засобом існування. Чимало цікавого про українське козацтво можна дізнатися за народними легендами і переказами. Багато чого можна дізнатися і з різних історичних джерел. З одним із яких ви зараз і попрацюєте.
Робота в парах. Складання характерних рис козаків.

Зараз, я пропоную вам опрацювати в парах повідомлення про запорізьких козаків французького інженера Боплана, який перебував на українських землях у першій половині XVII ст. Ви прочитаєте самостійно це повідомлення, а потім, порадившись з товаришем за партою, підкресліть олівцем характерні риси козаків. На це завдання 2 хвилини.

«Вони кмітливі й проникливі, дотепні й надзвичайно щедрі, не по­биваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя... Вони добре загартовані, легко зносять холод і спеку, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать... Вони високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі. Відзначаються міцним здоров'ям і навіть не хворіють... Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість із них гине на полі слави.»

Зачитаємо отримані характеристики козака.
Наприкінці XV ст. татарські напади на українські землі стали постійними. Козацьким ватагам дедалі частіше доводилося вступати у збройні сутички з нападниками, щоб утриматися в Дикому полі. Для захисту від ворога вони зводили постійні дерев'яні укріплення з січених дерев’яних колод. Саме вони стали прообразом січ-фортець.




^

Станція 3. Запорозька Січ


Розповідь вчителя про те, звідки пішла назва “Запорозька Січ.

  • Перегляд уривка відеоматеріалу “Невідома Україна”-“Реєстрові, городові, низові” (6.52-7.51)

Запитання і завдання

1. Хто, коли і де заснував першу відому фортецю-січ?

2. Знайдіть на карті атласу й покажіть на стінній карті, де вона розташовувалася.

3.Чому козаки часто змінювали місце розташування Запорозької Січі?

4.Чим займались на Січі козаки.

Робота з текстом підручника, с. 90- 91 , коментоване читання

- Визначити головну думку тексту;

- Чому Січ називали республікою?

^

Слово вчителя





  • Дійсно, козаки були вільні люди, які воювали за волю,свободу, за неньку Україну. Ці хоробрі відчайдушні воїни мали спеціальні військові відзнаки і зброю, які вважалися на Січі уособленням вищої влади. Послухайте Матюшенка Олександра з повідомленням про клейноди козаків і скажіть, які ж відзнаки мали козаки.




Станція 4 Козацька символіка

Повідомлення учня «Клейноди козаків» (супроводжується використанням наочності).

- Булава.




- Корогва- прапор.



- Пернач.

- Бунчук.


- Литаври.
Запитання для учнів:

  1. Чию владу на Січі символізувала булава?

  2. Чиїх відзнак влади не зображено на малюнку?

  1. Який із клейнодів був символом усього козацького товариства?


Оповідання «Очима чужинця» - свідчення історичних джерел про військову майстерність козаків.

Тогочасні історичні джерела містять чимало свідчень про українських козаків. Описуючи запорожців, автори одностайні у відзначенні військових талантів і хоробрості козаків. Один із таких прикладів розміщений на сторінці 93 нашого підручника. Це оповідання «Очима чужоземця», яке ви опрацюєте самостійно, під час підготовки домашнього завдання і дасте відповіді на запитання до нього.

А зараз перевіримо, як ви запам’ятали матеріал уроку.


  1. Закріплення нових знань учнів.
^

Станція 5 Шкільна



1. Виконнайте завдання

- Обчисліть та покажіть на стрічці часу, скільки минуло років від першої згадки про українських козаків у писемних джерелах до спорудження козаками на чолі з князем-гетьманом Дмитром Вишневецьким першої Запорізької Січі.

Всі працюють в зошитах, біля дошки працює Ковальова Анастасія.

2.Перевір себе

Зимівник




Озброєна група людей створена для охорони.

Залога

Держава, якою керують люди,обрані народом на певний термін.

Республіка

Головний командувач військ.

Козак

Символи відзнаки казацької влади.

Клейноди

Вільна озброєна людина.

Січ –фортеця

Господарство козаків на вільних землях.

Гетьман

Кам’янисте підвищення дна річки.

Пороги

Земляні укріплення та укріплення з січених дерев’яних колод.


Гра «Склади карту» (пазли). Робота в командах.
Рефлексія.

Отже, звернімось до наших запитань початку уроку. ( мікрофон)

А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку, користуючись словами

Я знаю, що …

Я вмію..

Я хочу дізнатися про..

  1. Підсумок уроку. Оцінювання.

Заключне слово вчителя.

Виникнення козацтва мало визначальну роль для історії українського народу. Упродовж тривалого часу воно, було його надійним захисником від численних нападників. Козак-запорожець став для українців уособленням найкращих людських якостей, його непримиренність до поневолювачів і Героїзм його пробуджував й підтримував надію українського народу на визволення.

14 жовтня на свято пресвятої Богородиці ми святкуємо День українського козацтва. У нас в районі проводиться конкурс «Нащадки козацької слави»,у школі проходять козацькі забави. Тож я бажаю вам теж спробувати показати свої знання, уміння, силу та витримку
VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника § 12 с. 89 – 97.

  2. Робота в контурних картах.

  3. За вибором: підготувати повідомлення про П. Конашевича- Сагайдачного,

намалювати козацькі клейнодами.





Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

Уроку iconСамоаналіз уроку вчителем
Яке місце уроку в темі, розділі, курсі? Як він пов'язаний із попе­редніми, на що в них опирається? Як він працює на наступні уроки,...

Уроку iconПлан-конспект уроку алгебри (11 клас)
Запропоновані форми роботи підтримують інтерес учнів до уроку. Наведена технологічна карта дозволяє творчому педагогу надати власному...

Уроку icon2. Урок відносно самостійна ланка у системі навчання
Схеми аналізу уроків за різними аспектами. Орієнтовна схема комплексного аналізу уроку. Орієнтовні схеми аналізу уроків відповідно...

Уроку iconПсихолого-педагогічні та техніко-гігієнічні вимоги до сучасного уро­ку
Точне І творче виконання програмно-методичних вимог до уроку; чітке визначення типів уроку І його місце в темі, бачення особливостей...

Уроку iconУроку з математики у 5 класі. Тема уроку
Мета уроку: закріпити вміння І навички виконувати дії з десятковими дробами при розв’язуванні задач. Показати учням, де в практичному...

Уроку icon«Цілепокладання й планування як реалізація управлінських функцій...
За яким алгоритмом відбувається аналіз уроку мови? Що слід обов’язково тримати в полі зору, готуючись до уроку?

Уроку iconТема уроку: трансформатор (11 клас) Мета уроку
Обладнання уроку: трансформатор лабораторний (36/42В), джерело змінної напруги вс-24, мультиметр dt-830B (або інший), з’єднувальні...

Уроку iconТема уроку: Теорема про при перпендикуляри. Мета уроку
Мета уроку: Навчати через моделювання висувати гіпотези І доводити їх, знаходити способи розв’язку задачі, розвивати логічне мислення...

Уроку iconТема. Хімія — наука про природу. Хімія в навколиш­ньому світі Цілі уроку
Знайомство з класом, вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку, плану й основних...

Уроку iconТема уроку: «Приготування перших страв». Мета уроку
Мета уроку: поглибити І закріпити знання учнів при приготуванні перших страв, дотримання правил техніки безпеки, санітарних вимог,...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2013
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка