План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів




Скачати 332.17 Kb.
НазваПлан курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів
Сторінка1/2
Дата конвертації02.03.2013
Розмір332.17 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Культура > Документы
  1   2

Синодальний відділ релігійної освіти, катехизації та місіонерства

Української Православної Церкви



ПЛАН КУРСУ

ТА ПРОГРАМА

ОСНОВИ

ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ


для учнів загальноосвітніх шкіл

5-11 класів

2003

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Великий інтерес педагогів, вчених і керівників-організаторів навчального процесу до питань релігійного і філософського змісту обумовлений цілим рядом причин, зв’язаних з якими зміни в житті українців.

До таких причин слід віднести необхідність надання підліткам допомоги в соціальній і психологічній адаптації в умовах глибокої соціальної кризи, супроводжуваної пропагандою насилля і розповсюдженням інформації, що руйнує психіку людини і провокує соціальні, сімейні, міжнаціональні і міжконфесійні конфлікти.

Другою дуже важливою причиною є втрата кращих вітчизняних культурних традицій і руйнування української мови як основного інструменту освіти і передачі соціально-культурного досвіду.

Третьою причиною слід назвати зниження якості базової освіти, а також необхідність підвищення рівня гуманітарної освіти для обдарованих дітей в кожному районі і кожній школі, що не можливо зробити без поглиблення і розширення освіти в галузі історії, мистецтва, словесності; без освоєння витоків і релігійно-естетичних традицій вітчизняної і зарубіжної культур.

Звичайно, не можна також недооцінювати причин загальнокультурного і комунікативного характеру, обумовлених розширенням зв’язків з іншими народами, прилученням до їх традицій і культури, а також багатонаціональністю українського суспільства.

Курс “Основи духовної культури” побудований з урахуванням згаданих та інших проблем сучасної української дійсності, покликаний їх вирішувати, і запроваджений для підвищення рівня освіти.

Запропонований курс призначено для викладання в державних (освітніх закладах) школах звичайного типу.

Повний курс розраховано на 238 годин.

^ НАВЧАЛЬНІ І ПСИХОЛОГІЧНО-АДАПТАЦІЙНІ

ЗАВДАННЯ КУРСУ:

  1. Вивчення історії Православ’я;

  2. Вивчення змісту Євангелія і деяких сюжетів Старого Заповіту;

  3. Сутність жертовної любові Ісуса Христа;

  4. Зміст та значення Таїнств Церкви – хрещення, миропомазання, покаяння, причастя, шлюбу, єлеосвячення, священства – та їх спасительна дія для очищення душі кожного християнина;

  5. Вивчення православної етики;

  6. Знайомство з агіографією;

  7. Ознайомлення з особливостями церковного мистецтва;

  8. Вивчення устрою храму;

  9. Ознайомлення зі світовими релігіями та сектами;

  10. Ознайомлення зі стародавніми релігіями;

  11. Ознайомлення в загальних рисах зі слов’янською міфологією;

  12. Ознайомлення з особливостями культової архітектури різних часів і різних релігій;

  13. Формування цілісного сприйняття світу;

  14. Виховання поваги до внутрішнього світу кожної людини;

  15. Формування культури спілкування;

  16. Виховання волевих якостей, культури мислення і культури почуттів;

  17. Життєпис людей, які прославились святістю життя, любов’ю до Батьківщини, до людей;

  18. Основи формування християнської сім’ї, здорового потомства, святості і непорушності християнського шлюбу; формування здорового суспільства та менталітету;

  19. Вироблення етичних принципів, що виділяють зміст та принципи міжособистісних стосунків;

  20. Попередження релігійної експлуатації і конфліктів на національному та релігійному грунті;


^ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

І ОСНОВНІ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Успішне навчання за даною програмою

можливе при виконанні наступних умов:

  1. Учитель повинен добре знати історію Вітчизни, історію релігії, знати і поважати спадщину православної культури, історичні й духовні надбання українського народу;

  2. Педагог повинен любити дітей, поважати їх внутрішній світ, знати вікові особливості вихованців, основні закономірності розвитку школярів;

  3. Педагог повинен брати за основу не особисті висновки, а історичні факти, вчення Святого Письма, досвід Отців Церкви, наукові дані, факти і явища сучасного життя, які можуть бути доступні спостереженню;

  4. Широке використання ілюстративного матеріалу;

  5. Організація уроків за традиційною моделлю при відповідності типу уроку його цілям і задачам;

  6. Використання різних методів навчання.

  7. Теоретичні знання потрібно доповняти відвідуванням храмів, музеїв.


При навчанні дітей за програмою

“Основи духовної культури”, з огляду на

особливий духовно-естетичний зміст останньої,

обов’язково слід дотримуватися таких

психолого-педагогічних принципів:

  1. Пріоритет духовних цінностей і повага до внутрішнього світу кожного учня;

  2. Єдність навчального і виховного процесів;

  3. Рефлексивне навчання;

  4. Принцип рівної відповідальності педагога і учня за неуспіх освоєння матеріалу.


^ ЗНАННЯ, ВМІННЯ І НАВИКИ, ЯКИМ ПОВИНЕН ВОЛОДІТИ УЧЕНЬ ПО ЗАКІНЧЕННІ КУРСУ

Після вивчення курсу ”Основи духовної культури” учень повинен отримати знання щодо світових релігій, релігійно-філософських течій, сектантства, стародавніх релігій, слов’янської міфології, про Православне богослужіння, Православну етику, архітектуру, має оволодіти основами богословської термінології, мати поняття про іконопис, фрески, агіографію.

Учні повинні добре знати текст Євангелія, основні сюжети Старого Заповіту, уміти читати і розуміти зміст церковно-словянських текстів, добре знати історію, значення і традиції Православних свят; уміти працювати з історичними документами, географічними та історичними картами, довідковою літературою, першоджерелами для складання рефератів, написання доповідей і інших праць дослідницького характеру, обґрунтовувати свою точку зору, спираючись на рекомендовану літературу.

5 КЛАС
^ ПОЧАТКИ ХРИСТИЯНСЬКОГО ВІРОВЧЕННЯ




ТЕМА УРОКУ

кількість

годин

1

Знайомство з храмом. Церква – Дім Божий.

Зміст і значення богослужінь.

Зовнішній і внутрішній устрій храму.

1

2

Бог – Творець видимого і невидимого світу.

Мета творіння світу і людства.

1

3

Основні властивості Божі.

1

4

Падіння Денниці. Поява зла в невидимому світі. Гріхопадіння прабатьків і його наслідки. Сутність гріха.

1

5

Господь наш Ісус Христос, Син Божий – Спаситель світу. Настанови Божі про спасіння людства.

Молитва – спілкування людини з Богом.

Про що ми просимо Бога в наших молитвах.

1

6

Зміст і значення Боговтілення. Причина довгого періоду від гріхопадіння до приходу на Землю Спасителя світу. Приготування роду людського до прийняття Месії.

1

7

Старий і Новий Заповіти. Здійснення пророцтв про прихід Спасителя світу. Чому ми себе називаємо християнами.

1

8

21 вересня – Різдво Пресвятої Владичиці Нашої Богородиці і Пріснодіви Марії – початок нашого спасіння.

Діюча сила молитви. Молитви до Богородиці.

1

9

Іоанн Хреститель – Предтеча Господній. Християнська аскетика. Виникнення і розповсюдження монастирів. Чернецтво і його внесок в історію та культуру України.

1

10

Історія нашого краю, місцеві святині й святі.

1

11

4 грудня – Введення у храм Пресвятої Богородиці. Ставлення до храму. Як потрібно поводитися в храмі під час богослужіння.

1

12

Церковне літочислення. Ставлення віруючої людини до святкових і недільних днів.

1

13

Стародавній світ перед пришестям Спасителя. Палестина: географічне положення, клімат, історія єврейського народу (стислий курс).

1

14

Різдвяний піст. Пости в християнстві. Приклади благодатного їх впливу на душу й тіло людини.

1

15

Різдво Господа і Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. Українські традиції, пов’язані з цим святом.

1

16

Хрещення Господнє. Початок Євангельської проповіді.

1

17

Благовіщення. Чистота, скромність, терпіння – основні чесноти дівчини, жінки.

1

18

Стрітення Господнє. Діти і Храм Божий. Воцерковлення немовлят.

1

19

Характеристика чудес Господа нашого Ісуса Христа. Чудеса істинні й оманливі. Критичний аналіз чудодійств сучасних волхвів–екстрасенсів.

1

20

Господь – цілитель людських недуг.

Ставлення християнства до хвороб і смерті.

1

21

Притчі Господні і їх пояснення та застосування до сучасного життя.

1

22

Підготовчі тижні до Великого Посту.

1

23

Великий піст – дні покаяння та молитви. Значення посту в духовно-моральному відродженні й очищенні людини.

1

24

Останні дні земного життя Спасителя: Воскресіння Лазаря. Вхід Господній до Єрусалиму. Установлення Таїнства Євхаристії на Тайній Вечері.

Літургія – перша служба, яку почали відправляти стародавні християни по воскресінні Христовім.

2

25

Страждання і смерть Господа нашого Ісуса Христа. Хрест в житті християнина. Схожість і різність зображень розп’ять на хресті в українському іконописі і західноєвропейському мистецтві.

1

26

“Христос воскресе!”. Пасха Господня (Великдень). Особливості святкування Світлого Христового Воскресіння (Христосування. Кулич і паска. Писанки – символ Воскресіння).

1

27

Вознесіння Господнє. Що чекає людину після смерті? Християнське ставлення до померлих.

Церковні обряди та звичаї.

1

28

Трійця. Сходження Святого Духа на апостолів. Триперстя. Іконографія Святої Трійці. Молитви до Пресвятої Трійці.

1

29

Господь Ісус Христос – Засновник і Глава Церкви Християнської. Церква – Стовп і утвердження істини.

1

30

Життя християнина:

а) любов до Бога;

б) любов до ближнього;

в) огидність до гріхопадінь;

г) поведінка в храмі, школі, вдома. Стосунки з батьками, вчителями, товаришами.

1

31

Християнське ставлення до природи, тварин і рослин. Обмежений зв’язок людини з навколишньою природою. Приклади з життя преподобного Сергія Радонезького, Герасима Йорданського тощо.

1

32

19 серпня – Преображення Господа і Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. Світ чуттєвий і світ духовний.

1

33

28 серпня – Успіння Пресвятої Владичиці Нашої Богородиці і Пріснодіви Марії (Пречиста). Вшанування Матері Божої на Русі.

Завершення церковного року.

1

34

Підсумкове заняття

1




РАЗОМ

35
  1   2

Схожі:

План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconПрограма факультативного курсу «Літературна мозаїка» для 5-8 класів...
Збірник програм факультативів та спецкурсів з іноземної мови для профільного навчання та допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconФакультативний курс для учнів 5-х та 6-х класів загальноосвітніх...
Від того, якими будуть наші діти, багато в чому залежить наше майбутнє та майбутнє нашої країни. Тому з метою виховання екологічної...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconПрограма для загальноосвітніх навчальних закладів Географія
Головна мета сучасної школи – допомогти молодим людям зорієнтуватися в сучасному суспільстві, свідомо зайняти відповідну соціальну...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconУ 5 класі Інформатика вивчатиметься за програмою «Інформатика. Навчальна...
«Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н. В., Ломаковська...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconПрограма інтегрованого курсу для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів Київ
Автори: Рівкінд Ф. М., учитель-методист початкових класів і інформатики ліцею №38 м. Києва
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconНавчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconНавчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconОснови інформаційних технологій
«Основи інформаційних технологій» передбачає здійснення першого етапу підготовки учнів до використання комп’ютерів у навчальній діяльності....
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconПрограма /рівень стандарту/ для учнів 7-11 класів середніх загальноосвітніх
Біологічна освіта має сприяти становленню загальної культури школяра, вихованню особистості, яка усвідомлює власну відповідальність...
План курсу та програма основи духовної культури для учнів загальноосвітніх шкіл 5-11 класів iconПрограма /рівень стандарту/ для учнів 7-11 класів середніх загальноосвітніх
Біологічна освіта має сприяти становленню загальної культури школяра, вихованню особистості, яка усвідомлює власну відповідальність...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка