Урок розвитку зв’язного мовлення




Скачати 103.69 Kb.
НазваУрок розвитку зв’язного мовлення
Дата конвертації11.03.2013
Розмір103.69 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
Тема. « Світ існує завдяки любові»

Твір-роздум на морально-етичну тему

Епіграф

Світ завжди благословляє і сонце,

що встає, і серце, що кохає.

В.Симоненко

Мета: удосконалювати вміння учнів писати твір-роздум; подати відомості про мораль та етику; розвивати вміння дітей правильно, чітко, послідовно висловлюватися, самостійно працювати з додатковою літературою, добирати й систематизовувати матеріал для твору, реалізовувати власний задум; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, почуття гідності, людяності, вміння любити по-справжньому; розвивати уяву, логічне й образне мислення, усне мовлення, формувати культуру розумової праці; удосконалювати орфоепічні навички; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
^ Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: магнітофон, малюнки дітей, вислови про любов видатних людей, виставка літератури – вірші про любов, роздатковий матеріал.


^ Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми й завдань уроку.

Мотивація навчання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.


  1. Бесіда.




  • Що таке твір?

(Твір – це робота над висловлюванням особистої думки,

яка спирається на необхідну кількість даних.)

  • Що необхідно знати, щоб правильно висловити власну думку?

(Визначити стиль і тип мовлення, вміти послідовно висловлюватися відповідно до теми.)

  • Пригадайте, які стилі та типи мовлення вам відомі?





Стилі мовлення Типи мовлення

  1. Розмовний 1. Розповідь

  2. Художній 2. Опис

  3. Публіцистичний 3. Роздум

  4. Науковий

  5. Офіційно-діловий



  1. Загальні правила написання творів

Користуючись розданими перед уроком пам’ятками, учні повторюють загальні правила написання творів, складають алгоритм написання творів.

  1. « Словник »



  • Щоб правильно виконати завдання, треба чітко розуміти значення деяких термінів.



  1. Що таке роздум?

(Роздум – це висловлювання про причини якостей, ознак, подій.)

  1. Із яких частин складається твір-роздум?

(Теза – аргументи − висновки.)

  1. Які основні вимоги до твору-роздуму?

( чітке формулювання тези, добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування, логічність і послідовність викладу думок, точність висновків.



  1. ^ Що означають терміни мораль та етика ?

( Мораль – це система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства.

Етика – наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей; норми поведінки, сукупність моральних правил певної соціальної групи.)

Ці терміни учні записують у зошити.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя. (Звучить лірична музика)



  • Сьогодні ми поговоримо не лише на лінгвістичні теми, а й згадаємо про світле й прекрасне почуття - любов.

Звернімося до теми вічної, актуальної як тисячу років тому, так і тепер. Торкнімося серцем і душею високого почуття, яке змінює цілий світ і нас у ньому, робить людей кращими, добрішими й благороднішими.

  1. Діалог.

На тлі ліричної мелодії відбувається діалог між учнями та вчителем.

Учень. Скажіть, від чого сонце в небі сяє,

Чому так скрипка ніжно грає?

Скажіть, учитель, для людини

Що є незвідані глибини?

Вчитель. Звичайно, діти, є одна

Таємна, чиста глибина.

Це ніжність лугу, шум дібров.

Це дар небесний, це любов.

^ Учень. А що таїться в цьому слові?

Вчитель. Все починається з любові:

І зір бентежне мерехтіння,

Душі до ніжності стремління,

Людини кожної буття

І ваше, діточки, життя…

Учень. Всьому початок є любов…

А твердять:

« Спершу було слово…»

Вчитель. А я кажу вам знову й знову:

Всьому початок є любов!..

Всьому початок є любов:

і осяванню,

і сумлінню,

очам жоржини і дитини –

Всьому початок є любов.

Любов!

Я достеменно знаю.

Усе, зненависть теж,

гадаю,

сестра твоя навік,

Любов…

Весна тобі:

« Живи ізнов…»

І ти від шепоту хитнешся,

і випростаєшся,

і почнешся.

Всьому початок є любов!

^ V. Підготовка до складання усного твору.

  1. Поетична хвилинка.

− Однією з найважливіших проблем, що хвилюють людину протягом усього життя, і особливо в молодості, є любов.

Любов — християнська чеснота. Це сама сутність життя. «Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не величається, не гордиться, не безчинствує, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє неправді, але радіє разом істині, все покриває, всьому вірить, усього сподівається, все переносить» (1 Кор. 13,4-7).

« Світ завжди благословляє i сонце, що встає, i серце, що кохає.»(В. Симоненко).

Кохання... Воно сильніше за смерть, вічне й завжди молоде. Воно в піснях i в душах. Йому акомпанують солов'ї, а часом i гармати. Та повсякчас - це одне з найсильніших i найкращих почуттів, на яке здатна людина.

Вся світова література - свідчення того, яке місце посідає це почуття в житті людей.

Кохання! Згадується безсмертний Шекспір... Згадуються й гуцульські Ромео та Джульєтта, такі пісенні та прекрасні, хоч i трагічні почуття Iвана й Марічки (М. Коцюбинський, "Тiнi забутих предків"), i велика любов Марусі Чурай, що "чолом сягала неба" (Лiна Костенко, "Маруся Чурай"), i світле кохання Лукаша i Мавки (Леся Українка, "Лісова пісня")…

  • Минуще все, любов лиш вічна.

Міліють ріки, душі і слова.

І лиш любов пронизує сторіччя,

Перецвітає й знову ожива.


  1. Літературний дивосвіт.



  • Згадайте вислови про любов, кохання відомих людей, які ви підготували.

  • «Любов довго терпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не величається, не гордиться, не безчинствує, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє неправді, але радіє разом істині, все покриває, всьому вірить, усього сподівається, все переносить» (1 Кор. 13,4-7).

  • Cвіт завжди благословляє і сонце, що встає, і серце, що кохає (Василь Симоненко).

  • Любов – Великий учитель (Ж.-Б. Мольєр).

  • Де немає любові, там немає і правди (Л. Фейєрбах).

  • Любов повинна назавжди, на все життя лишатися для людини найсвітлішим і недоторканим ( В.О. Сухомлинський).

  • Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина)

  • Жодні хитрощі не допоможуть нам довго приховувати кохання, коли воно є, як і вдавати це почуття, коли його немає (Франсуа де Ларошфуко).

  • Кохання - єдина пристрасть, що не визнає ні минулого, ні майбутнього (Оноре де Бальзак).

  • Кохання - це бажання жити ( Максим Горький).

  • Кохати – значить бачити диво, яке не бачать інші ( Франсуа Моріак).

  • Кохати – це не значить дивитися один на одного, кохати – значить разом дивитися в одному напрямку ( Антуан де Сент-Екзюпері).

  • Та людина, яку ти любиш у мені , звичайно, краща за мене: я не такий. Але ти люби, і я намагатимусь бути краще ( М. Пришвін).

  • Можливо, в цьому світі ти всього лише людина, але для когось ти — весь світ (Ґабріель Ґарсія Маркес).

  • Тільки закоханий має право на звання людини (Блок).

  • Любов ніколи не вимагає, вона завжди дає. Любов завжди страждає, ніколи не виражає протесту, ніколи не мстить за себе (Мохандас Ганді).

  • Від кохання до жінки народилось все прекрасне на землі (М.Горький).

  • Не будемо говорити про любов, бо ми досі не знаємо, що це таке. (К.Паустовський).

  • Любов до батьків – основа всіх чеснот (Цицерон).

  • Мало – бачити. Мало – розуміти. Треба любить. Немає загадки таланту. Є вічна загадка Любові. (Г.Тютюнник)

  • Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, прилащити бродячого собаку, підняти із землі зірваний листок і цілувати його - значить, ти ще не любив. (Г. Тютюнник)

  • Горе серцеві, що не кохало змолоду! (І.Тургенєв)



  • ^ А які прислів’я та приказки про любов вам відомі?

Любов сильніше смерті.

Любов - не пожежа, займеться - не потушиш.

Любов не короста: не вигоїш спроста.

Любов, огонь і кашель від людей не сховаєш.

Де любов у хаті, там люди багаті.

Любов любить одного.

Любов, як перстень, не має кінця.

Кохання не запобіжиш зарання.

Нужда в вікно, а любов у двері.

Хоч у курені, аби до серця мені.

Сухар з водою, аби, серце, з тобою.

Різні по вдачі - міцні на любов.

Старої любові й іржа не їсть.

Куди серце летить, туди й око глядить.

До любої небоги нема далекої дороги.

Душа душу чує, а серце серцю вість подає.

Нехай мене той займає, хто кохання в серці має!

Нехай мене той голубить, а хто вірно мене любить!

Хто любить, той того й голубить.

Люблю свою любку, як голуб голубку!

Як гляне - серце в'яне.

Від кохання нема лікування.

Любов як перстень, не має кінця.

Полюбиться сатана краще від ясного сокола.

Душа душу чує, а серце серцю вість подає.

На любов і смак товариш не всяк.

Закохався, як чорт в суху вербу.

Так мене, мамо, хлопці люблять, що за кулаками світу не бачу.

Як вигляне у вікно, то три дні собаки брешуть, а одна, як придивилась, то й сказилась!

Кохання починається з очей.

Кохання робить розумних дурними, тихих - буйними, а сердитих - смирними.

Не поможуть і чари, як хто кому не до пари.

Кого кохає, за тим і зітхає.

  1. Акровірш

(учні працюють у групах: 1 група складає акровірш на тему кохання, 2 група—про любов)

  • Пригадайте, яка особливість акровіршів?

( Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного віршового рядка, прочитувані зверху вниз, розкодують слово чи фразу, присвячену певній особі або події.)

^ 4.Складання сенкана (у групах).

5.Колективний твір.

6.Обмін думками у групах: що для тебе є любов?

VІ. Робота учнів над складанням твору-роздуму.
− Натхнення дарує, здебільшого, кохання. І не важливо, взаємне воно чи одностороннє, триває рік чи хвилину, головне, що воно є. І змушує серце швидше битись, а думки і почуття — виливатись у довгі римовані рядки.


Ніколи не пізно,

Ніколи не пізно кохати,

Ніколи не пізно, повір.

Тоді хочеться заспівати,

Злетіти й дістати до зір.

У будь-якім віці прийде любов,

І все стане яскравим довкола,

Співатимуть, оживаючи, знов,

Янголи мрії казкові.

Люби завжди і будь коханим,

Любов − прекрасне почуття,

Кохання не буває раннім,

Люби, допоки є життя.




  • Бажаю вам бути щасливими у коханні, а свої думки ви зможете викласти у творі, тема якого - « Всьому початок є ЛЮБОВ ».


Практична робота.

Під супровід ліричної мелодії учні працюють над твором.
VІІ. Читання учнями уривків із власних творів.

Обговорення прослуханих творів.
Якщо кохання важко змалювати,

Ну що ж, нехай ... залишимо як є,

Бо почуття це важко описати,

Воно таке − у кожного своє ...
^ VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Технологія «Незакінчене речення»

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

  • Я знаю … .

  • Я зрозумів, що …

− Найбільші труднощі я відчув …

− Мені б хотілося ще …
Пам’ятайте, що всьому початок є любов!
Коли мовчиш - мовчи з любові.

Коли говориш - говори з любові.

Коли виправляєш - виправляй з любові.

Коли вибачаєш − вибачай з любові.

Май завжди в глибині серця корінь любові.

З того кореня виростуть тільки добрі справи.

( св. Августин )
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати письмовий твір на одну з тем:

  1. « Світ існує завдяки любові».

  2. « Світ завжди благословляє і сонце, що встає,

і серце, що кохає».

  1. « Тільки той щасливий, хто любов'ю сяє».

Схожі:

Урок розвитку зв’язного мовлення iconУрок украинского языка в 7 классе Урок з розвитку зв’язного мовлення...
Урок-проект за темою: «Розвиток зв’язного мовлення. Опис зовнішності людини(говоріння)»
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУкраїнська література. 9 клас. Вчитель Віра Петрівна Коваленко Тема....
Тема. Розвиток зв’язного мовлення №5 Письмовий твір на самостійну обрану тему за творчістю Т. Г. Шевченка
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУроку: Урок розвитку зв’ язного мовлення. Лист. Адреса
Повідомлення теми (слайд 1 ) І мети (слайд 2) уроку. Мотивація навчальної діяльності
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУрок зв′язного мовлення із застосуванням технологій розвитку творчої...
Комунальний заклад Кочетоцька загальноосвітня обласна санаторна школа – інтернат I-III ступенів
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУрок розвитку зв’язного мовлення «Подорож в країну слів. Слова-синоніми,...
Франческо Петрарка «Книга пісень». Любов Петрарки до Лаури, як джерело його інтимної лірики
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУрок розвитку зв’язного мовлення (Ніколайчук А. Д.) «Пишайтесь І...
Напередодні свята Дня захисника Вітчизни ми зібралися у цьому залі, щоб привітати наших любих, дорогих татусів, та майбутніх захисників...
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУроки розвитку зв’язного мовлення // Сучасна школа України. 2010.   №5 (221), травень. С. 41-49
Назви авторських програм, підручників, посібників, методичних рекомендацій, наукових статей, дисертацій та ін
Урок розвитку зв’язного мовлення iconУрок розвитку зв’язного мовлення Тема: Твір роздум на морально етичну...
Обладнання: таблиці: «Структура твору-роздуму», «Формула щастя», «Острови наших мрій»; пам'ятки: «Як писати твір», «Типові недоліки...
Урок розвитку зв’язного мовлення iconПлан роботи ммк на грудень 2011 року
Засідання дефектологічного консультаційного пункту «Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку із проблемами психофізичного...
Урок розвитку зв’язного мовлення iconПреображенський нвк «Школа-дитсадок»
Як сонце світить усьому живому на землі, так знання освітлюють весь життєвий шлях людини. Сьогодні на уроці ми поповнимо свою творчу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка