Урок по темі "Розмноження та розвиток рослин"




Скачати 73.84 Kb.
НазваУрок по темі "Розмноження та розвиток рослин"
Дата конвертації15.03.2013
Розмір73.84 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
7 клас

Підсумково-узагальнюючий урок

по темі "Розмноження та розвиток рослин"

Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання учнів про види розмноження рослин, будову та різноманітність квіток, суцвіть та плодів; установити, які пристосування до запилення та запліднення мають квіткові рослини; розвивати навички роботи учнів з підручником, додатковою літературою, вміння логічно мислити, аналітично сприймати матеріал; складати міні-проекти; сприяти підвищенню інтересу учнів до вивчення біології; переконати учнів у необхідності охорони навколишнього середовища.
^ Тип уроку: контрольно-узагальню­ючий, нетрадиційний урок-змагання.
Обладнання: епіграф, дидак­тичні картки, гербарій суцвіть, малюнки.

Завдання уроку

Учні повинні знати:

1) будову квітки, суцвіть;

2) пристосування до запилення та запліднення у квіткових рослин;

3) різноманітність квітів та плодів;

Учні повинні вміти:

  1. працювати з наочністю;

  2. працювати з додатковою літературою.

  3. створювати міні-проекти

Здесь в зарослях лесных, где все для сердца мило,

Где чистим воздухом так сладостно дышать,

^ Есть в травах и цветах пленительная сила,

Для всех умеющих их тайны розгадать.

Р. Рождественский

Уч и т е л ь. Упродовж кількох уроків ми з вами вивчали тему «Розмноження та розвиток рослин", тобто знайомилися з різноманітністю та значенням видів розмноження, будовою квітки, суцвіть і плодів. Сьогодні на уроці ми узагальнимо цю тему. На наш урок завітала Флора.

Флора. Велика і прекрасна наша Україна. Ми її дуже любимо. Кож­на стежинка, кожне деревце, квіт­ка, травинка — невід'ємні частини її природи, її багатства. Найпрекраснішим витвором природи, на мою дум­ку, є квіти. Вони, як і музика, створю­ють піднесений настрій, окрилюють. Квіти є окрасою нашого життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують око найрізноманітнішими кольорами. Сьогодні в нас чудове свя­то. На хвилинку замисліться, що вам відомо про наших барвистих друзів — мешканців наших клумб, лісів, лук? Сьогодні ми допоможемо вам краще пізнати їх, щоб ще більше шанувати і бережно ставитися до них.

У ч и т є л ь. Наш урок будемо прово­дити у формі змагання. Клас поділе­но на дві команди. Кожна коман­да має свою назву. Стежить за нашим змаганням компетентне журі.

І конкурс «Захист назви команди» (10 балів)

Чому саме таку назву ви вибрали для своєї команди?

^ Команда «Ромашка»

Ми дізналися, що скромну, милу і чис­ту ромашку вплітають у традиційні українські віночки, коли освячують їх у церкві. Люди переконалися, що вона приносить не лише здоров'я і за­спокоює серце, але і є символом до­броти і ніжності.

Обабіч стежини польової,

Немов ровесниці-сестриці,

Ведуть розмову між собою

Стрункі ромашки яснолиці.

Медово пахне тут повітря,

Вітрець приносить запах кашки.

Ми линемо на крилах літа

У царство білої ромашки.

^ Команда «Нарцис»

Слово «нарцис» грецького походжен­ня, що означає «одурманювати», «приголомшувати», оскільки запах нарци­са викликає головний біль. Крім того, жодна квітка, за винятком троянди, так не оспівана поетами, як ця. Ми знайшли таку легенду: «Колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який був приречений на те, щоб ніколи не по­знайомитися із собою, тобто ніколи не побачити своє відбиття. Гірська німфа Ехо закохалася в Нарциса, але він був незворушний. Тоді Ехо звернулася до богів, щоб його покарали за бездуш­ність. Розчулені боги почули її молитву. I сталося так, що одного разу Нарцис, відчуваючи спрагу, коли прогулював­ся біля озера, нахилився над чистим,
мов дзеркало, плесом, щоб напитися. Побачивши своє відбиття у воді, він був такий зачарований, що закохався у себе. Проте боги не дали йому заги­нути остаточно, а перетворили на квітку, голівка якої так і хилиться донизу, щоб помилуватися собою». Ця леген­да сподобалася нам, тому ми вирішили
назвати команду цією квіткою.
Учитель. Переходимо до наступного конкурсу.

^ II конкурс «Знайди помилку» (8 балів)

Розмноження –це зменшення (збільшення) кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

Розрізняють три типи розмноження: статеве, нестатеве та генеративне (вегетативне). Розмноження, яке відбувається за допомогою спеціалізованих клітин називається нестатевим (статевим). Чоловічі статеві клітини називаються яйцеклітини (сперматозоїди), а жіночі – сперматозоїди (яйцеклітини).

Вегетативне (нестатеве) розмноження відбувається окремими клітинами спорами, а статеве (вегетативне) – частинами рослини. Вегетативне розмноження сприяє повільному (швидкому) зростанню чисельності виду та його розселенню.

^ IIІ конкурс «Домашнє завдання. Презентація міні-проекту» (10 балів)

І група – квіти з простою та складною оцвітиною.

ІІ група – види суцвіть.

ІІ група - плоди.

VІ конкурс «Хто швидше» (7 балів)



Відповідь: 1. тичинки, 2.квітконіжка, 3. маточка, 4.чашечка, 5. віночок, 6. зав’язь,

7. квітколоже.
V конкурс «Відгадай» (8 балів)


Відповідь: сухі- зернівка, сім’янка, біб, горіх; соковиті: кістянка, яблуко, ягода, гарбузина.
^ VІ конкурс «Знайди відповідність» (8 балів)

Китиця горобина

Колос конюшина

складний зонтик бузок

Складний щиток вишня

Головка кукурудза

Волоть морква

Початок черемха

Зонтик осока

^ VІІ конкурс «Закінчить речення» (11 балів)




Відповідь: запліднення, пилкову трубку, клітини, відкривається, два спермії, яйцеклітиною, центральною клітиною, подвійним, насінина, плід, ендосперм.
VІІІ конкурс «Розповідь-вигадка» (6 балів)
Учитель.У нас у гостях відомий вам оповідач вигадок барон Мюнхгаузен. Послухайте, яка історія з ним сталася, знайдіть у його розповіді помилки. За кожну знайдену помилку ви отриму­єте для своєї команди 1 бал.

Мюнхгаузен. Добрий день, діти! Хочете, я розповім вам, яка зі мною сталася пригода? Побував я одного разу на Африканському континенті, в пустелі. Які дива я там побачив! На пальмі огірки ростуть, а поряд — ма­ленькі кущики з дивовижними ро­жевощокими плодами — яблуками. Дивлюсь — квітучий оазис непода­лік і квітів там не злічити. І птахи на­вкруг квітів літають, нектаром ласують. Аж раптом в далині з'явився лев, що швидко втікав від крокодила. По­рівнявшись зі мною, вони зупинили­ся. Я зрозумів, що це безкоштовний вид транспорту, і швидко осідлав лева. Ми побували в кожному куточку Аф­рики. Не вірите? Поїдьте туди — і самі переконаєтеся.

(У тексті шість помилок)
Поетична хвилинка

С ветки на землю

Шлёпнулся желудь,

Желудь созревший,

Желудь тяжелый.

Он от испуга

Плачет и плачет

И желудиных слезинок не прячет:

Что же мне делать, дуб-исполин?

Эй, отвечай-ка, я же твой сын!

Что делать?

В землю зарыться, чтобы к весне

В дубок превратиться.

Лейра Эрадзе

ІX конкурс «Заповніть» (6 балів)



^ X конкурс"У світі цікавого"

Повідомлення учнів

У водних рослин — лотоса, латаття — насіння тривалий час пе­ребуває у воді, проте проростання не відбувається. Секрет у тому, що оболонка насінини таких рослин зовсім непроникна для води. Зав­дяки такій оболонці насінина може впродовж кількох років перебува­ти у воді, не вбираючи її в себе, чим забезпечується тривале збері­гання насінини в такому середо­вищі. Лише при пошкодженні оболонки відкривається доступ води в середину насінини, і вона швидко бубнявіє, а невдовзі і про­ростає. Пошкодження оболонки може відбуватися за різних обста­вин, а найчастіше в шлунку звірів і птахів.

* * *

Насіння з твердою оболонкою стійке не тільки до проникнення вологи, а й до дії несприятливих зовнішніх умов. Переконливим ілюструванням сказаного є насін­ня диких видів люцерни. Півто­рагодинне кип'ятіння із подаль­шим промиванням аміаком і сір­чаною кислотою анітрохи не по­значаються на схожості цього насіння. Навіть півгодинне нагрі­вання за температури 120 °С не завдає помітної шкоди насіннюцих видів люцерни. Так само стій­ке проти високих температур на­сіння рослин пустелі, де денні температури влітку понад 50 °С є звичайним явищем.

* * *

Насіння різних рослин неодна­ково довго зберігає свою життє­здатність. Насіння вер­би через кілька днів втрачає свою схожість. Тобто одразу після до­стигання йому потріб­ні належні умови для швидкого, майже не­гайного проростання. Більшість видів верби росте на вологих місцях і їх насіння вистигає в травні-червні, коли дощі досить часті, й достатня кількість вологи сприяє швидкому проростан­ню насіння.

Для більшості рослин схожість насіння зберігається упродовж одного чи кількох років. Насіння касії з родини Цезаль­пінієві може прорости через 85 років зберігання. Є літератур­ні свідчення, що насіння деяких видів бобових зберігає схожість навіть після 120—250-річного зберігання.

* * *

Чи знаєте ви, що...

  • Евкаліпт, заввишки до 155 м і до 25 м в окружності, виростає з насінини з масою 0,001 г.

  • Насіння ріжкового дерева, або цератонії, має постійну вагу — 0,18 г, тому в давнину його прий­мали за одиницю під час зважу­вання золота й дорогоцінних ка­
    менів. Так, ці насінини стали ета­лоном карата (араб, «кірат» — зер­но; 1 карат становить 0,2 г).

  • Найменші насінини мають представники родини Орхідні. Маса однієї насінини в гудайєри повзучої становить лише 0,002 мг. Найбільші насінини в сейшельської пальми — понад 40 см завдовж­ки і з вагою 9—15 кг.

IV. Підсумки уроку

Учитель разом із учнями оцінює їхню навчальну діяльність на уро­ці, цікавиться, що дітям найбільше сподобалося в ході заняття.

V. Домашнє завдання

Підготува­ти повідомлення про незвичайне у світі плодів, квітів та суцвіть.

Схожі:

Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок 5 Тема: Розмноження квіткових рослин. Умови росту І розвитку...
Жила якось одна жінка. Вона дуже хотіла мати малесеньку дитинку. От вона й пішла до старої чаклунки І сказала їй
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" icon11 клас. Узагальнення знань по темі “Розмноження І розвиток організмів” І варіант
Нестатеве розмноження характерне для а гідри прісноводної б амеби в ссавців г членистоногих
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" icon«Розмноження тварин»
...
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок по темі «Комп'ютерні мережі. Internet»
Узагальнюючий урок по темі «Комп'ютерні мережі. Internet» рольова гра «Суд над Інтернетом. Internet: глобальне добро або зло?»
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок-казка по темі "Дії з натуральними числами" проводився для від
Розвиток творчої розумової діяльності, самостійності суджень учнів через використання традиційних І нетрадиційних форм І методів...
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок 4 Тема: Різноманітність рослин у природі. Водорості, мохи, хвощі...
Налічується понад 300 тисяч видів рослин. Залежно від особливостей будови представників царства Рослини традиційно поділяють на нижчі...
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок 6 Тема: Довкілля рослин. Пристосування рослин до різних умов існування
Сонце, повітря, ґрунт, дощ, комахи, птахи, звірі, люди чим вони є по відношенню до дуба? (довкіллям)
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconПлан конспект уроку із біології тварин у 8 класі на тему: Особливості...
Сформувати поняття про особливості розмноження І розвитку ссавців ознайомити учнів з різноманітними формами турботи про нащадків,...
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconУрок з біології в 11 класі. Тема уроку. Запліднення
Освітня: продовжити формувати знання учнів про індивідуальний розвиток організмів на прикладі способів запліднення у різних груп...
Урок по темі \"Розмноження та розвиток рослин\" iconТема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі...
Мета. Продовжити формувати поняття природа нежива І жива, сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка