Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі




Скачати 122.44 Kb.
НазваСистема роботи над описом зовнішності людини в 7 класі
Дата конвертації06.03.2023
Розмір122.44 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Література > Документы
ВСТУП

Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі

Опис зовнішності людини вважають одним із найскладнішим видів цього

типу мовлення. З-поміж недоліків творчих робіт учнів найпоширеніші такі:

  • невміння виділити істотне у зовнішності, нездатність вибудувати

висловлювання навколо стрижневої ідеї, що спричиняє так звану

«мозаїчність» опису, який складає набір тематично розрізнених фраз;

  • розпорошеність опису, що є наслідком невміння систематизувати

зібраний матеріал;

  • підміна опису розповіддю;

  • невміння під час опису зовнішності розкрити характер, настрій, стан

людини, своє ставлення до неї;

  • невміння описувати в розповіді дійових осіб;

  • збідненість мови учнівських портретних описів.

Попередження і подолання вказаних недоліків передбачає систематичну

цілеспрямовану роботу над описом зовнішності людини.

Опис зовнішності людини може бути діловим, науковим та художнім. Діловий опис використовується здебільшого в судовій практиці під час розшуку

зниклих. Основне в такому описі — вказати особливі прикмети зниклої

особи: «Загубився хлопчик п’яти років. Звуть Іван. Волосся світле, очі

сірі. Одягнений у спортивний костюм світло-синього кольору. На правій

щоці невелика родимка. Тих, хто знає про місцезнаходження хлопчика,

просимо повідомити за телефоном 17-02-39».

Діловий — дуже важливий вид опису, оскільки в житті вміння вказувати на

особливі прикмети особи може виявитися корисним.

Прикладом наукового опису може слугувати опис зовнішності представника

певної етнічної групи, раси, національності (наприклад, слов’янина,

африканця).

Опис зовнішності літературного героя — приклад художнього опису.

Не всім названим видам опису потрібно приділяти рівновелику увагу, тим

більше що навчальний план обмежує часові рамки розвитку мовлення учнів.

У 7 класі увага традиційно приділяється художньому описові. Ця увага

виправдана насамперед тим, що саме робота над цим видом опису має

особливе значення для збагачення мовлення учнів.

Описові зовнішності людини на уроках української мови передує попередня

робота над описом під час вивчення художніх творів на уроках літератури,

де учні знайомляться з описом зовнішності різних персонажів і доходять

висновку, що портрет дає змогу не тільки уявити почуття, особливості

характеру, становище в суспільстві, а також ставлення автора до свого

героя.

Перша ланка в системі роботи над описом зовнішності людини — докладний

письмовий переказ розповідного тексту, що містить елементи опису.

Мета уроку — поглибити уявлення учнів про новий вид опису, з яким вони

мали справу на уроках літератури, його роль у тексті. Урок націлює учнів

на усвідомлення того, як через портретний опис можна розкрити внутрішній

світ людини, висловити своє ставлення до неї, яким чином опис

зовнішності використовується для характеристики героїв. Семикласники

вчаться також аналізувати вихідний текст і відбирати матеріал для

висловлювання.

Наступний етап роботи — написання твору-опису. Спираючись на знання і

вміння, сформовані в процесі підготовчої роботи до твору-опису, вчитель

розповість учням, як будується опис зовнішності людини та з яких

компонентів він складається. Особлива увага звертається на збагачення

словника учнів так званою «портретною» лексикою.

Насамперед необхідно з’ясувати, коли і з якою метою вдаються до опису

зовнішності людини. Під керівництвом учителя семикласники доходять

висновку, в якому разі виникає потреба в діловому, а коли — в художньому

описі зовнішності. На відміну від ділового опису, який передбачає

документальну точність, в художньому передається враження від

зовнішності людини, звертається увага на найхарактерніші риси, деталі. Джерелом творчих робіт можуть бути життєвий досвід, пам’ять,

цілеспрямовані спостереження, у тому числі за картиною, прочитаний твір.

^ КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема. Розвиток звязного мовлення. Особливості опису зовнішності людини.

Мета: пояснити особливості побудови опису зовнішності людини, навчити семикласників через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер, настрій; розвивати усне й писемне зв’язне мовлення учнів, увагу, спостережливість, сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного.

Обладнання: проектор, фотографії учнів, картини, тексти-описи, словничок «портретної» лексики.

Хід уроку

Ти знаєш,

що ти людина.

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

В. Симоненко

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Оголошення епіграфа уроку.

  2. Слово вчителя.(На екран проектуються фотографії семикласників).

Кожна людина – єдина і неповторна особистість. Люди різняться не лише зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їй.

Ми повинні не лише навчитися описувати зовнішній вигляд людини. А й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

  1. Бесіда.

На уроках української літератури ми з вами зустрічали описи зовнішності людини.

  • Як називається опис зовнішності в образотворчому мистецтві та художній літературі?

  • Які засоби створення портрета використовує художник, а які – письменник?

  • З якою метою опис зовнішності вводиться в художній твір?

  • Чи можна, на вашу думку, за портретом визначити риси характеру людини, її настрій? Відповідь аргументуйте.

  1. Прочитати ( прослухати ) текст. (На екран проектуються портрети Захара Беркута та Марусі Чурай).

  • ^ Кого описано в кожному з уривків? На що саме ( вік, зріст, постать, риси обличчя, одяг ) вказав автор, відтворюючи зовнішність людини?

Захар Беркут – се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстаріший віком у цілій тухольській громаді... Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин, Захар Беркут був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Незважаючи на глибоку старість, Захар Беркут був іще сильний та кремезний. Правда, він не робив уже коло поля, не гонив овець у полонину, ані не ловив звірів у лісових нетрях,– та проте працювати він не переставав. Сад, пасіка й луки – се була його робота. Скоро лишень весна завітає в тухольські гори, Захар Беркут уже в саду, копле, чистить, підрізує, щепить і пересаджує. Дивувалися громадяни його знанню в садівництві, тим більше дивувалися, що він не крився з тим знанням, але радо навчав каждого, показував і заохочував. Пасіка його була в лісі, і кожної погідної днини Захар Беркут ходив у свою пасіку, хоч дорога була утяжлива і досить далека. А вже найбільшим добродієм уважали тухольці Захара Беркута за його ліки...

Але не в тім усім покладав Захар Беркут головну вагу свого старечого життя. «Життя лиш доти має вартість, - говорив він частенько, - доки чоловік може помагати іншим...» Ті слова – то була провідна, золота нитка в житті Захара Беркута. Усе, що він робив, що говорив, що думав, те робив, говорив і думав він з поглядом на добро...
^ Маруся Чурай

Маруся Чурай народилася на Полтавщині в родині урядника полтавського полку Гордія Чурая. Батько був людиною чесною та хороброю, палко любив батьківщину і ненавидів ворогів. Він подався на Запорозьку Січ, пристав до козацтва. Потрапивши у бою у полон, був страчений у Варшаві.

Пам’ятаючи про героїчну загибель Чурая, люди оточили його вдову та дочку теплотою та увагою. Цьому й сприяла обдарованість Марусі, яка, маючи чудовий голос, не тільки співала, а й складала пісні.

До нас дійшов портрет дівчини, складений її сучасниками. Маруся мала палкі чорні очі, що горіли, як вогонь у кришталевій лампаді. Мала густі брови та довгі вії.. Чоло в Марусі було кругле, випукле. Вона мала дугоподібний, енергійний, з горбиком ніс. Голівку дівчини покривало розкішне, чорне, як смола, волосся заплетене в косу до колін. Маруся була струнка, стан мала прямий, як свічка.

Вважається, що Маруся Чурай могла бути авторкою близько двадцяти пісень, які стали народними. Пісні розповідають про її особисті переживання. Трагедія дівочої долі виспівана у прекрасній баладі «У неділю рано зілля копала».

Розповідь про Марусю побудована в основному на народних переказах, у ній багато нез’ясованих питань. Не знайдено жодних архівних документів на підтвердження оспіваних у пісні фактів Марусиного життя. Ось чому Марусю Чурай вважають особою напівлегендарною.


  1. Прослуховування українських народних пісень (в’язанка).


^ Чорнії брови, карії очі,

Темні, як нічка, ясні, як день.

Ой очі, очі, очі дівочі,

Де ж ви навчились зводить людей?
Чорнії брови – стрічки шовкові,

Все б тільки вами я любувавсь.

Карії очі, очі дівочі,

Все б тільки я дивився на вас.
Ой ти, дівчино, гарна та пишна,

Ой ти, дівчино, гарна та пишна,

Чом ти до мене вчора не вийшла?
Вона ростом невеличка,

Ще й літами молода,

Руса коса до пояса,

В косі стрічка голуба.
Ти висока, струнка, в тебе руса коса,

В тебе очі сумні й невеселі,

І уста вже не ті, які були колись,

Скажи, хто цілував їх, крім мене?
Розпустили кучері дівчата,

Ще й підвели брови для краси.

Тільки ти роби, як вчила мати—

Не обрізуй русої коси.
Хай вона росте густа та пишна

Чорнобровим хлопцям на біду.

Я ж, тобі моя чарівна вишне,

Сам троянди в коси заплету.
А за того Петруся била мене матуся.

Ой, лихо не Петрусь, лице біле, чорний вус.


  • Яку роль виконує опис зовнішності дівчини в пісні?

  • Які художні засоби використав народ, щоб підкреслити красу українки?

  • На що звертається увага найчастіше? Чому?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

Скласти опис зовнішності людини – значить відтворити її індивідуальний вигляд, передати її образ. У словесному зображенні людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси обличчя, одяг, манеру триматися й говорити, ходу тощо.

Опис зовнішності людини складається так, як і опис предмета. «Даним» є сам предмет або його «частини» (назви частин тіла, риси обличчя, елементи одягу тощо). «Новим» є ознаки.

Н а п р и к л а д:

Н В Н В

Чорнії брови, карії очі,

Н Н Н Н

Темні, як нічка, ясні, як день.

Нар.творч.

Поряд з описом зовнішності людини (Сам старий, як голуб сивий, літ сімдесят буде, борода широка, сива, сходить аж на груди. (С. Руданський) зустрічається розповідь з елементами опису людської зовнішності (Біля вуликів на землі лежить собі дід мій і куня. І лазять бджоли по його чолі, як по розтрісканім зрізі пня. І лазять бджоли по запалій щоці, і він лежить собі, як неживий. Очі його немов чорні рубці, зашиті сивою ниткою вій . (Д.Павличко.)

Опис зовнішності людини може бути складений у художньому, науковому або діловому стилях.

Мета наукового та ділового описів зовнішності людини – максимально об’єктивно й точно передати особливості її вигляду. Такі описи є стислими й конкретними. Крім того, наукові описи можуть бути узагальненими, тобто відтворювати типову зовнішність, характерну для певної групи людей, виділяючи найбільш істотне. Наприклад:

Оголошення

Для виконання ролі козацького джури в історичному кінофільмі потрібен підліток 13-15 років, високий на зріст, міцної статури, темноокий. Звертатися за адресою: проспект Перемоги, 90, кіностудія художніх фільмів ім.. О.Довженка.

Дирекція.

Прикладом наукового опису може слугувати опис зовнішності представника певної етнічної групи, раси, національності (наприклад, африканця).

Мета художнього опису зовнішності людини – створити її образ у цілому, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликавши певне ставлення до портретованого. Цього досягають вживанням оцінних слів (Що то за дівчина, Боже мій, світе мій! Да така ж красна як маківочка! (Марко Вовчок.) або добром відповідних художніх засобів: епітетів, порівнянь, метафор, тощо (напр.: В тракториста очі – наче дві волошки, на лиці рум’янім – ластовиння трошки. (О.Довгий). Волосся руде, золоте ластовиння, як сонячний зайчик, мінливе лице. (М.Бажан). Зазвичай оцінні слова й відповідним чином дібрані художні засоби поєднуються (напр.: Він був гарний хлоп’яга, білявий, веселий мов бджілка в маю. (Л.Первомайський). Чорнява-пречорнява, з великими темними очима, нестерпно красива, особливо у великій бабиній хустці, яку напинала аж на лоба. (Ю.Мушкетик).

  1. Завдання учням.

  • Прочитайте дві творчих роботи учнів на тему «Моя найкраща подруга». Який із описів вам більше сподобався і чому? Який із них потребує доопрацювання? Відредагуйте його і запишіть.

І. Оксана — моя найближча подруга. Це дуже приваблива дівчина. Вона середнього зросту, струнка й тендітна. На ніжному рум’яному личку виразні сині очі, обрамлені густими віями, тонкі чорні брови. Погляд завжди уважний і доброзичливий. Саме за чуйність і доброзичливість Оксану люблять і шанують однокласники. Оксана дуже охайна. Її хвилясте русяве волосся завжди чисто вимите, блискуче й ретельно зачесане. В Оксани ніжні руки і тонкі довгі пальці.

^ Моя подруга любить читати і тому багато знає. Своїми знаннями вона щедро ділиться з друзями. Оксана цікавиться сучасною

музикою, кіномистецтвом, модою і мріє стати модельєром.
ІІ. Оленка — моя сусідка і найкраща подруга. У нас багато спільного: ми обидві любимо ходити на дискотеку, дивитися відеофільми, мріяти про майбутнє.

Олена — гарна дівчина. У неї пряме волосся, прямий ніс, коричневі очі.

Зріст — один метр шістдесят сантиметрів. Смугле обличчя кругле, як місяць. Олена любить носити джинси. У неї тонкі чорні брови. Вона любить розглядати модні журнали і в неї русе волосся.

  • Отже, ви переконалися: перед написанням творчої роботи потрібно скласти план і дотримуватися його для послідовності викладу думок.

План

  1. Хто ця людина?

  2. Компоненти зовнішності:

а) зріст, вік;

б) постава, фігура;

в) обличчя ( очі, брови, ніс, рот, губи);

г) волосся, зачіска.

  1. Загальне враження.

  1. Ситуативне завдання.

- Зараз хтось із вас вийде в коридор, а ми складемо опис зовнішності когось із тут присутніх, використовуючи словничок «портретнгої» лексики та дотримуючись плану. Якщо учень відгадає, чий портрет, значить ми справилися із завданням.

^ Словничок «портретної» лексики

Обличчя: кругле, продовгувате, квадратне, вилицювате, повне,

худорляве, ніжне, грубе, ластувате, смагляве, бліде, біле, зморшкувате,

розумне, життєрадісне, сумне;
очі: карі, чорні, сірі, сині, зелені, темні, світлі, ясні, розкосі,

добрі, злі, хитрі, лукаві, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні,

стомлені6, насмішкуваті;
погляд: уважний, гострий, проникливий, спокійний, зацікавлений,

байдужий, привітний, непривітний, підозріливий;
брови: чорні, темні, світлі, густі, широкі, тонкі;
вії: довгі, чорні, темні, світлі, густі;
лоб: високий, низький, широкий, вузький, великий, маленький;
ніс: прямий, горбатий, з горбинкою, кирпатий, гострий, широкий, довгий,

маленький, орлиний, качиний, задиркуватий;
рот: великий, широкий, маленький, красивий, чітко окреслений;
губи: повні, тонкі, вузькі, злі, бліді, яскраві, рожеві;
зуби: білі, рівні, криві, рідкі, щербаті;
волосся: світле, темне, русяве, каштанове, біляве, пишне, довге,

коротке, блискуче, пряме, кучеряве, хвилясте, сиве, з сивиною, густе,

рідке;
постава: високий, стрункий, тендітна, невисокий, середнього зросту,

кремезний, огрядний, широкоплечий, худорлявий, зібраний, спортивний,

вайлуватий, неповороткий.

  1. Складання діалогу.

- Складіть і розіграйте діалог про зовнішність ваших братів, сестер, батьків.

V. Підбиття підсумків уроку.

Опитування-інтерв’ю.

  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?

  • Чого ви навчилися на уроці?

  • У чому відчували труднощі?

  • Як ви оцінюєте свою роботу?


VІ. Домашнє завдання.

Скласти опис зовнішності рідної людини.
Використана література

  1. Проектне навчання на уроках української мови та літератури. Навч. посібник/Є.І.Науменко, О.М.Чхайло.- Х.: Вид.група «Основа», 2008.-128 с.

  2. О.П.Глазова. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків.- Х.:Веста: видавництво «Ранок», 2004.-352 с.

  3. С.А.Омельчук, Н.В.Кумейська, Л.В.Середа, М.В.Чаловська. Сучасний урок української мови в 7 класі.- Х.: Вид.група «Основа», 2007.-208 с.

  4. Олександра Глазова. Особливості побудови опису зовнішності людини// Дивослово.- 1997.- №12.

  5. Олександра Глазова. Матеріали до уроків мови у 7 класі// Дивослово.- 2001.- №2.

  6. Українська мова. Розвиток мовлення. 7 клас/ Упоряд. Баран Г.В.-Х.: Країна мрій, 2003.-96 с.

Схожі:

Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconУрок украинского языка в 7 классе Урок з розвитку зв’язного мовлення...
Урок-проект за темою: «Розвиток зв’язного мовлення. Опис зовнішності людини(говоріння)»
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі icon1. Організм людини як біологічна система
Біологічні науки, що вивчають організм людини. Поняття про здоров’я І хворобу людини
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconПлан роботи творчої групи вчителів „ тема роботи ” Керівник
Проблема, над якою працює творча група (узгодити із проблемою школи). Вказати, на який час розрахована робота над проблемою (2009...
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconУрок математики в 6 класі
В основу навчально-виховної роботи Давидковецької зош I-III ст покладено компетентністний підхід, як системоутворюючий фактор розвитку...
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconПлан роботи над єдиною методичною проблемою «Підвищення рівня професійної...
Створення творчих груп з метою організації роботи над окремими аспектами проблеми
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі icon1. організм людини як біологічна система (5 год)
Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі icon«Нормальна мікрофлора людини»
Мета роботи: Розглянути різноманітні мікроорганізми людини. Вивчити вплив мікрофлори на організм людини
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconМетодологія організації роботи над дисертацією здобувачами нцзі віті дут
Дисертація – атестаційна робота. В зв’язку з цим процесом організації написання дисертації аспірантами слід приділити виняткове значення....
Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconСписок тролейбусів лаз е301 кп «Київпастранс», з описом дефектів, якщо вони присутні

Система роботи над описом зовнішності людини в 7 класі iconПлан роботи творчої групи вчителів початкових класів зош №2 на 2012- 2013 н р
В зош №2 у 2012 2013 навчальному році функціонує чотири класи з українською мовою навчання. Із них у 1-а класі при днз №5 «Джерельце»,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы

Головна сторінка