Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників




Скачати 122.9 Kb.
НазваУрок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників
Дата конвертації07.03.2013
Розмір122.9 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Література > Урок
Ткаченко Людмила Іванівна, вчитель української мови та літератури ЗНЗ № 35 м. Чернігова.

Урок № 1.

Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті – героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників.

Мета: ознайомити семикласників з біографією А.Чайковського; розвивати логічне мислення; з’ясувати історичну основу повісті; виховувати інтерес та повагу до історичного минулого України.

Обладнання: портрет А.Чайковського, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, усне малювання, усна зв’язна розповідь учнів, взаємні запитання, робота в парах.
Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

(Графічне зображення настрою).

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Продовжіть речення: «Для мене історія – це …»

^ Діти висловлюють свою думку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Бесіда.

Учитель. Шановні діти! Коли ви вперше бачите людину, з якою хотіли б познайомитися, на що звертаєте увагу насамперед? Про що ви в неї запитали б?

Учні відповідають.

  1. Розгляд портрета письменника.

Опишіть зовнішність А.Чайковського.

Учитель. Познайомимось тепер з Андрієм Чайковським.

  1. Заслуховування й аналіз учнівських повідомлень.

На попередньому уроці діти отримали домашнє завдання, об’єднавшись у групи, підготувати на основі підручника й додаткової літератури повідомлення:

І група – про родину, юність, роки навчання;

ІІ група – про громадську діяльність;

ІІІ група – огляд творчого шляху письменника.

  1. Бесіда за змістом твору.

    • Чи зацікавив вас твір? Чим саме?

    • Зміст яких слів ви не зрозуміли?

    • Які запитання виникли у вас під час читання?

Учні обговорюють запитання в парах, після озвучують результати за зразком:

«Мого товариша зацікавило …

а в мене виникло таке запитання …

Ми вирішили …»

    • Чому автор почав свій твір описом села Спасівки?

    • Виразно прочитайте опис. Які деталі в ньому свідчать про час дії? Що це за час?

    • Як позначився описаний автором історичний період на житті спасівчан?

    • Прочитайте епізод, у якому розповідається про напад татар на Спасівку.

    • Чому автор порівнює село з пеклом? У якому творі вже траплялось таке порівняння?

    • Чи можна, на вашу думку, назвати повість «За сестрою» історичною?

В історичному творі розповідається про вірогідні події, що відбулися в певний час, діяльність історичних осіб. У повісті А.Чайковського також згадуються історичні факти: татарські набіги, перебування в неволі, визволення з полону, але діють вигадані герої, з якими відбуваються надзвичайні події.

- «За сестрою» - героїко-романтична повість. Як ви поясните таке жанрове означення твору і чи правильне воно?

В основі героїко-романтичного твору лежить якась незвичайна подія, часто – небезпечна подорож. Для твору цього жанру характерний напружений, динамічний сюжет, насичений несподіваними поворотами подій.

Головний персонаж такого твору зазвичай справжній герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна людина, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна.

  1. Рефлексія.

    • Що зацікавило вас в особі Андрія Чайковського?

    • Ознайомившись з історією, викладеною у формі художнього твору, чи не маєте ви бажання доповнити своє визначення: «Історія для мене – це …»

ІV. Оцінювання знань учнів.

V. Домашнє завдання:

Обов’язкове:

  1. Опрацювати статтю підручника про героїко-романтичну повість; дібрати цитати для характеристики членів родини судаків; намалювати портрет одного з персонажів.

  2. За бажанням.

Придумати власні варіанти походження слова спасівка.

Урок № 2.

Тема: Андрій Чайковський. «За сестрою». Родина Судаків. Мужність Павлуся.

Мета: охарактеризувати членів родини Судаків; розкрити мужність Павлуся; розвивати спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки; виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родини, поваги до історичного минулого.

Теорія літератури: романтичний герой.

Обладнання: малюнки дітей.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.

Методи, прийоми, форми роботи: усне малювання, бесіда, створення колажу, есе, групова робота, мікрофон.

Хід уроку

І. Організація роботи

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

(«Побажай собі удачі»).

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Складання есе «Наша родина моїми очима».

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Створення за допомогою учнівських малюнків сімейного дерева роду Судаків.


Петро

Павло

Ганна




Степан

Палажка





Дід

(глава роду)



  1. Створення родинного альбому Судаків (колаж).

Робота в групах.

Кожна група характеризує одного з членів родини за поданою нижче схемою. Потім представник групи озвучує характеристику героя і на дошці під портретом прикріплює аркуш із записаними ключовими словами.

^ СХЕМА АНАЛІЗУ ОБРАЗІВ

    • Персонаж.

    • Його портрет.

    • Риси характеру і вчинки, в яких вони виявляються.

    • Найпоказовіший учинок персонажа.

    • Роль персонажа у творі.

    • Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало.

  1. З’ясування змісту літературознавчого поняття романтичний герой.

      1. Прочитайте в підручнику, який герой називається романтичним?

      2. Чи можна Павлуся вважати романтичним героєм? Чому?

  2. Характеристика образу Павлуся. Бесіда.

        1. Дід Андрій (глава роду) «вважав за свій обов’язок привчати Павла до лицарського ремесла». Як це позначилося на характері й долі хлопчика?

Павлусеві снилися бої з татарвою, він мріяв швидше підрости і стати славним козаком, від дідових оповідей виробилася в хлопця завзята козацька вдача. Тому, коли дід помер, роль охоронця роду перейшла до Павла, адже Степан і Ганна у полоні, Палажка загинула, Петро – на Січі.

        1. Простежте життєву дорогу Павла.

^ Учні накреслюють життєву дорогу хлопця, позначають на ній події, які вплинули на його загартування і змужніння.

        1. Спробуйте передати почуття Павла під час однієї з визначених на життєвій прямій подій.

Словесне малювання.
ІV. Рефлексія. Мікрофон.

  • На кого з героїв я хотів би бути схожим або, може, знаю когось, схожого на них?

  • Моє ставлення до … (Павла, членів родини Судаків).

V. Оцінювання знань, умінь учнів.

VІ. Домашнє завдання:

Обов’язкове:

  1. Схарактеризуйте образ Павлуся (за самостійно складеним планом).

  2. За бажанням.

    1. Проілюструвати події з життя Павлуся.

    2. Уявити себе в ролі письменника і написати продовження повісті.

    3. Підготувати за повістю ребуси, кросворди.



Урок № 3.

Тема: Андрій Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.

Мета: вдосконалювати вміння характеризувати образи-персонажі; навчати узагальнювати й задавати власну оцінку подіям та персонажам; розвивати навички самостійної роботи; виховувати лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості, почуття патріотизму.

Теорія літератури: композиція.

Обладнання: малюнки дітей.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, усне малювання, складання таблиці (робота в парах).
Хід уроку

І. Організація роботи

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

(Кольоровий настрій).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Розгадування запропонованих дітьми ребусів і кросвордів.

  • Заслуховування зразків продовження повісті, що склали учні.

  • Характеристика образу Павла.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. «Незакінчене речення».

Запорожці, на мою думку, - це …

  1. Бесіда.

  • А.Чайковський приводить свого героя і читача у степ чи доводилося вам бувати в степу? що ви там відчували?

Учень виразно читає початок ІІ розділу від слів: «Що це? Невже степ, про який у піснях співають?» до – «… ні імені їх, ні відкіля вони взялися».

  • Символом чого в повісті є степ? А могили в ньому?

  • Саме тут, у степу, біля Свиридової могили, місця збору козаків, Павлусь зустрічається із запорожцями. пригадайте імена описаних у творі козаків. якими ви уявляєте запорожців?

  • Кого із січовиків автор описує найдокладніше? що можна сказати на основі цих описів про ставлення письменника до запорожців?

  • Розкажіть про бій козаків з татарами. чому татари були такі самовпевнені? про що свідчить перемога козаків?

  • Як ставилися запорожці до зрадників свого народу? за що і як було покарано харциза Карима?

  1. Складання таблиці характеристики персонажів.

Семикласники словесно малюють портрети козаків, заповнюючи таблицю цитатами з повісті. (^ Робота в парах)


Звичаї козаків

Здібності

^ Духовні якості













  1. Озвучення результатів. Словесні портрети козаків

На основі виписаних цитат семикласники доходять висновку, що козаки уособлювали чесність, вірність, відвагу, силу, героїзм, готовність обороняти православну віру і свій народ навіть ціною власного життя. Це були справжні лицарі.

  1. З’ясування змісту літературознавчого поняття «композиція».

Працюючи над літературним твором, письменник продумує його композицію. Прочитайте в підручнику визначення композиції і запам’ятайте його.

  1. Аналіз композиції повісті.

Визначте елементи композиції повісті А.Чайковського «За сестрою».

Експозиція – повідомлення про час і місце подій, які стали причиною конфлікту («Спасівку заложили на тому місці, де знайшли цілий терневий гай, та й до Дніпра було недалеко, а на випадок татарського набігу найнебезпечніше можна було скритися та втекти від поганської неволі»).

Зав’язка дії – напад татарів на село; загибель діда Андрія та невістки його Палажки; узяття в полон батька Степана та його доньки Ганнусі; втеча із села Павлуся, його поранення.

Розв’язка – звільнення з полону й повернення на Батьківщину.



  1. Загадка від Всезнайка.

Всезнайко склав таку мальовану загадку за IV розділом повісті. що це, на вашу думку. (Додаток 1)
ІV. Рефлексія.

  • На початку ХХ ст. повість «За сестрою» була надзвичайно популярною серед читачів, особливо юних. школярі в листах дякували письменникові за твір і просили написати ще. Як ви думаєте, що ж так подобається читачам? А чим нині цікавий твір?

  • Чи отримали ви відповіді на свої запитання, поставлені на початку вивчення твору?


V. Оцінювання знань, умінь учнів.
VІ. Домашнє завдання:

1. Обов’язкове:

Підготуватися до тематичної контрольної роботи.

  1. За бажанням.

Зробити ілюстрації до найцікавіших епізодів повісті.

Урок № 4.

Тема: Тематична контрольна робота. «Про далекі минулі часи. Т.Шевченко, А.Чайковський». Тести.

Мета: визначити рівень засвоєння учнями знань, сформованості їхніх умінь і навичок з теми.

Обладнання: зошити для контрольних робіт, картки із завданнями.

Тип уроку: урок перевірки та обліку знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація роботи

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

(Усний обмін побажаннями).

ІІ. Виконання тестових завдань.

ІІІ. Рефлексія.
ІV. Домашнє завдання:

1. Обов’язкове:

Прочитати повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять», записати питання, які виникли під час читання повісті.

  1. За бажанням.

На основі літературних матеріалів, спогадів сучасників та уривків з поетичних творів скласти розповідь про М.Стельмаха – людину і письменника.

^ Тематична контрольна робота

«Про далекі минулі часи. Т.Шевченко, А.Чайковський». Тести.
Варіант І

І рівень (6 запитань по 0,5 бала)

Виберіть варіант відповіді.

  1. Яким роком датована перша поетична збірка Т.Шевченка?

а) 1838; б) 1840; в) 1845.

  1. У якому місті був написаний «Заповіт»?

а) Переяславі; б) Петербурзі; в) Києві.

  1. З якого твору Тараса Шевченка ці слова?

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

а) «Мені тринадцятий минало»; б) «Заповіт»; в) «Тополя».

  1. Як називалася могила, біля якої зустрілися козаки («За сестрою» А.Чайковського)?

а) Недолина; б) Свиридова; в) Сулейманова.

  1. Хто розповідав Павлові про козаків («За сестрою» А.Чайковського)?

а) дід Андрій; б) дід Панас; в) батько.

  1. ^ У якому творі Т.Шевченка використано прийом контрасту?

а) «Тополя»; б) «Мені тринадцятий минало»; в) «Заповіт».
ІІ рівень (3 запитання по 1 балу)

Дайте лаконічну відповідь на запитання.

  1. За що було заарештовано і відправлено на заслання Тараса Шевченка?

  2. Чому Павло вирішив визволяти Ганну з полону («За сестрою» А.Чайковського)?

  3. Що таке героїко-романтична повість?



ІІІ рівень (2 завдання по 1,5 бала)

  1. Розкрийте народну символіку балади Т.Шевченка «Тополя».

  2. Складіть план характеристики образу Павлуся («За сестрою» А.Чайковського).

ІV рівень (1 завдання - 3 бали)

Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:

«Мій улюблений вірш Тараса Шевченка».

«Моє ставлення до Павлуся (козаків, харцизів)».

Пейзажний етюд. (За баладою Т.Шевченка «Тополя»).

^ Власна тема.
Варіант ІІ

І рівень (6 запитань по 0,5 бала)

Виберіть варіант відповіді.

  1. У якому році Тараса Шевченка було викуплено з кріпацтва?

а) 1838; б) 1840; в) 1842.

  1. Де була написана поезія «Мені тринадцятий минало»?

а) в Орській фортеці; б) в рідному селі; в) в казематі.

  1. З якого твору Тараса Шевченка ці слова?

І мене в сім’ї великій,

^ В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом!

а) «Мені тринадцятий минало»; б) «Заповіт»; в) «Тополя».

  1. Як по-іншому називали харцизів («За сестрою» А.Чайковського)?

а) карими; б) гіреї; в) потурнаки.

  1. Кого пішов визволяти з полону Павло («За сестрою» А.Чайковського)?

а) сестру; б) матір; в) брата.

  1. ^ У якому творі Т.Шевченка використано прийом метаморфози?

а) «Тополя»; б) «Мені тринадцятий минало»; в) «Заповіт».

ІІ рівень (3 запитання по 1 балу)

Дайте лаконічну відповідь на запитання.

  1. Що стало причиною написання Т.Шевченком «Заповіту»?

  2. Як загинула Палажка («За сестрою» А.Чайковського)?

  3. Що таке балада?


ІІІ рівень (2 завдання по 1,5 бала)

  1. Складіть план характеристики одного з козаків-запорожців (на вибір).

  2. Яким побачив Т.Шевченко своє дитинство з відстані років (За віршем «Мені тринадцятий минало»)?


ІV рівень (1 завдання - 3 бали)

Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:

«Мій улюблений вірш Тараса Шевченка».

«Моє ставлення до Павлуся (козаків)».

Пейзажний етюд. (За баладою Т.Шевченка «Тополя»).

Власна тема.

Схожі:

Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconПлан Причини голодомору Голод- геноцид в Україні Діти жертви голодомору
Героїчна І водночас трагічна історія українського народу. Давні джерела зберегли гіркі свідчення про голодні лихоліття українського...
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconТема: Визвольна боротьба українського народу у 1917-1920
В лютому 1917 року в Росiйськiй iмперiї вибухнула революцiя. Самодержавство впало, до влади прийшов Тимчасовий уряд
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconУрок засвоєння нових знань. Урок-пам'ять, урок-спогад. Обладнання....
Тема. Олександр Довженко. «Україна в огні» – твір про трагедію українського народу в Другій світовій війні
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconКращі риси українського козацтва на прикладах героїв твору «За сестрою» А. Чайковського
Тема: Кращі риси українського козацтва на прикладах героїв твору «За сестрою» А. Чайковського
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconЗбройна боротьба українського народу за Державність І 1917-1923 рр не увінчалась бажаним успіхом

Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconУрок 1 Тема
Тема. Текст-розповідь за власними враженнями (спостереженнями) «Спогади про літо»
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconУрок 31 Тема. Зміни в соціальній структурі українського суспільства
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми вг «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconСтверджує, що йде боротьба за колективну пам'ять українського народу...

Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconНашого першого уроку
Сьогодні ми поговоримо з вами про нашу Україну, про минуле І теперішнє нашої Батьківщини, про досягнення українського народу, про...
Урок № Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Розповідь про письменника. Історична основа повісті героїчна боротьба українського народу проти татаро-монгольських нападників iconУрок 32 Тема. Узагальнення знань за темою «Модернізація українського...
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми вг «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка