Урок аукціон «Многокутники»




Скачати 185.53 Kb.
НазваУрок аукціон «Многокутники»
Дата конвертації24.03.2013
Розмір185.53 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Математика > Урок
ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


Матеріали
декади математики
Донецької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 108

м.Донецьк, 2013

Зміст
1. План проведення декади.
2. Звіт про підсумки проведення декади.
3. Відкриття декади математики «Математика – цариця всіх наук».
4. Урок аукціон «Многокутники».
5. Математичний брейн – ринг.
6. Змагання математиків та ліриків.
7. Математичне казино.
8. Фотозвіт декади.

Узгоджено : Затверджено:
Керівник МО школи Директор ДЗОШ № 108
І.Л.Каулавічуте Л.М.Цуприк
План проведення декади з математики
Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 108

з/п Назва заходу Дата прове-
дення Час прове-
дення Місце прове-
дення Відпо-
відальні
1 Відкриття тижня математики.
Загально шкільна лінійка 10.12.
2012 9.40 Спортивна
Зала КаулавічутеІ.Л.
Попова О.П.
2 Конкурс математичних кросвордів та задач 11.12.
2012 Протягом
Декади Коридор
2 поверх КаулавічутеІ.Л.
Попова О.П.
3 Виставка стіннівок
« У світі математики» 12.12.
2012 Протягом декади Коридор
2 поверх Класні керівники
5-10 кл.
4 Відкритий урок
«Чотирикутники» 8 кл. 13.12.
2012 8.55 20 каб. Попова О.П.
5 Урок – аукціон
«Многокутники»
5 кл. 14.12.
2012 8.55 15 каб. КаулавічутеІ.Л.
6 Позакласний захід
«Суд над математикою»
7 кл. 17.12.
2012 13.30 8 каб. Попова О.П.

7 Гра
«Математичне казино»
6 кл. 18.12.
2012 13.30 13 каб. КаулавічутеІ.Л.
8 Змагання математиків та ліриків, 9 кл. 19.12
2012 10.00 21 каб Попова О.П.
9 Математичний брейн-ринг10 кл. 20.12.
2012 14.30 19 каб. Попова О.П.
10 Урочисте закриття тижня математики. Підведення підсумків тижня 21.12.
2012 9.40 Спортивна
Зала Попова О.П.
КаулавічутеІ.Л.

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Звіт
про підсумки проведення
декади з математики.

Звіт про підсумки проведення декади з математики.
Згідно наказу Петровського РВО № 341 від 20.11.2012 в ДЗОШ № 108 з 10.12.2012 по 21.12.2012 була проведена декада математики. Метою проведення декади було: надання учням можливості здобути додаткові знання з математики, історії її розвитку, показати зв'язок математики з іншими науками, формування інтересу до вивчення предмету, забезпечення різнобічного розвитку особистості учнів. План проведення декади було обговорено та затверджено на методичному об’єднанні вчителів природничо-математичного циклу, де були розподілені обов’язки, призначені відповідальні за проведення заходів. За тиждень до початку тижня з його планом були ознайомлені учні, в класах були створені робочі групи, члени яких брали участь у підготовці та проведенні заходів декади. В шкільній бібліотеці була підготовлена виставка літератури «Дивовижний світ чисел» (бібліотекар Мітіна Л.О.).
Розпочали декаду шкільною лінійкою для учнів 5 – 10 класів. Учні 10 класу в ігровій цікавій формі показали зв'язок математики з іншими науками – історією, фізикою, хімією, астрономією, інформатикою, музикою, філософією, розкрили її значення для різних наукових галузей.
Протягом всієї декади проводилася виставка стіннівок «У світі математики».
Матеріали стіннівок були присвячені вченим математикам, цікавинкам з різних галузей математики, значенню математики. Найкращими були визнані стіннівки 6 і 10 класів ( відповідальні Перелигіна Олена та Гопка Олександр).
Активно учні прийняли участь у конкурсі кросвордів та задач. Дітям сподобалося самім складати кросворди та розгадувати запропоновані іншими учнями. Найактивнішими були учні 5, 6 та 8 класів.
13.12.2012 відбувся відкритий урок у 8 класі «Чотирикутники» (вчитель Попова О.П.). Учні продемонстрували свої знання з цієї теми, показали вміння розв’язувати задачі про прямокутники, квадрат, трапецію, ромб та паралелограм. Найактивнішими були Павлютенкова Ю., Галеса О., Машкова Д.
14.12.2012 відбувся урок-аукціон у 5 класі з теми «Многокутники». В ігровій формі учні закріпили поняття геометричних фігур – трикутників, чотирикутників, прямокутників, квадратів, чим вони відрізняються від інших фігур. Всі учні були задіяні, активно працювали на протязі всього уроку.
17.12.2012 пройшов позакласний захід «Суд над математикою» в 7 класі. Учні самостійно розподілили ролі в цій виставі, познайомилися з біографіями вчених, що працювали в галузі математики, сприяли її розвитку, показали зв'язок математики з іншими науками. Всі учні класу прийняли участь у цьому заході.
18.12.2012 пройшла гра «Математичне казино» для 6 класу. Учні закріпили такі поняття, як подія, можлива, неможлива та випадкова подія, ймовірність події, розв’язували задачі з цієї теми, самі пропонували завдання по визначенню ймовірності подій з гральними кубиками, фішками, монетами. Найактивнішими були учні Потій О., Перелигіна О., Онищенко В., Олексєєнко О.
19.12.2012 відбувся математичний КВК для учнів 9 класу.
20.12.2012 пройшов математичний брейн-ринг учнів 10 класу.Метою цього заходу було розвивати інтерес до математики, її історії, читання додаткової літератури, розви¬вати логічне мислення, кмітливість, виховува¬ти цілеспрямованість, упевненість у собі, вміння та навички міркувати, свідоме ставлен¬ня до здобуття знань. Учні проявили свої знання та вміння в нестандартних ігрових ситуаціях, продемонстрували своє почуття гумору. Захід спобовався всім присутнім.
Підсумки декади були підведені на загально шкільній лінійці. Були названі найактивніші учні та класи, переможці змагань, конкурсів.

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Відкриття тижня математики
«Математика – цариця
всіх наук»


Мета. Показати значення математики для різних наук, формувати інтерес та зацікавленість предметом.
Ведучий. Уявіть собі невелике місто, де живуть науки. В прекрасних струнких храмах мирно походжає мудра Філософія, Історія, строга Хімія і Фізика, древня Астрономія, сучасна Інформатика, Мистецтвознавство. І як єдина володарка, господарює в місті Математика.
Одного разу науки вирішили провести свій форум: підбурені тонкою дипломатією, вони заявили, що повністю обійдуться без математики і вирішили її не запрошувати.
Музика. Оголошується перший вальс. Приготувалися! І-іі Раз, два... Стоп! І – іі Раз, два... Стоп!
Ведучий. Науки, які приготувались закружляти у вальсі, зупинилися посеред залу.
Хімія. Що з оркестром? Музиканти як у відомій байці Крилова: грають, а толку немає.
Музика. Музиканти не можуть підрахувати ритм. Адже ви вирішили обійтися без математики.
Історія. Ну то що ж, прошу всіх до столу.
Ведучий. Виявилось, що не вистачає приборів. Перерахувати б. Але як? Адже математику не запросили. Традиційну каву прийшлося відмінити і всі вирішили розпочати збори.
Мистецтво. А я думаю, що Математику потрібно було запросити.
Історія.Киш! Кому-кому, а тобі Математика не потрібно. Може ти хочеш заспівати романс під радикалом?" Мені затанцювати танець „Синусоїда"?
Мистецтво. Сміється. А я зараз в самих тісних зв'язках з математикою. Ви чули про мою нову галузь – мистецтвометрію?
Хімія. Що це за диво? Хіба можна вимірювати мистецтво сантиметрами чи кілометрами?
Мистецтво. Уявіть собі, що мене можна вимірювати. Чи задумувались ви коли-небудь над тим, яких змін зазнав словесний матеріал з часів Дарвіна чи Шевченка? Та зовсім ніяких. На електронно-обчислювальних машинах підраховано, що Франко і Шевченко користувались однаковою кількістю дзвінких і глухих приголосних.
Ведучий. Всі науки подивились на мистецтвознавство. Філософія, яка довгий час мовчала, глибоко зітхнула і промовила.
Філософія. Я довгий час претендувала на головне місце серед наук, але мої прадіди Піфагор і Архімед першими зрадили мене. Вони віддали перевагу Математиці.
Ведучий. І враз сталося саме несподіване. Хімія рішуче сказала.
Хімія. Цей рік – рік мого друга – Тріумфу. Але математика завжди була моєю вірною подругою і супутницею. Якщо я не буду дружити з Математикою, я не принесу ніякої користі. Адже тільки в дружбі я можу творити дива, прекрасний одяг з нафти, могутні космічні кораб¬лі – з газу!
Ведучий. Всі науки мовчали. І серед цього загального мовчання по¬чувся голос Фізики.
Фізика. Фізики повинні зрозуміти, що їх наука безсила без Математики.
Астрономія. Як ви забули, що Адамс і Ліверна відкрили Нептун „ на кінчику пера", виключно шляхом математичних обчислень. І ніхто ніколи не побачить своїми очима нових світів і планет, якщо я не буду дружити з Математикою.
Інформатика. Без Математики я загину. Математика – основний засіб для керування всіма процесами.
Історія. Так, ви дійсно переконали нас в тому, що нам не обійтися без математики.
(Всі науки мовчки покивали головами. Звучить марш.)
Ведучий. В широко відчинені двері під чисті звуки музики ввійшла вона, красуня з прекрасними очима. Увійшла, як переможниця, як цариця всіх наук.

Математика. Щастя і радість будуть постійно зростати в цьому світі для тих, хто присвятив себе цій благородній науці. На знак нашого примирення хочу вручити вам ось ці грамоти.
(Математика вручає наукам грамоти. Науки розгортають і читають кожна свою грамоту).
Історія. « Число – це закон і зв'язок світу, сила, яка царює над богами і смертними. Число є сутність всіх речей".
Філософія. Філософія віщує природу. Але зрозуміти її мову, за допомогою якої вона говорить з нами. Ця мова – математика.
Хімія. Хімія – права рука фізики, математика – її очі.
Мистецтво. В поезії потрібно натхнення, як і в математиці.
Інформатика.Для інженера математика – це інструмент такий, як зубило і молоток для слюсаря, пила і сокира для лісоруба.
Астрономія. Політ – це математика.
Всі науки разом. Так! Математика – цариця всіх наук!

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Урок – аукціон
у 5 класі «Многокутники».

Підготувала
вчитель
Каулавічуте І.Л.

Урок – аукціон
у 5 класі «Многокутники».
Мета уроку:систематизація та узагальнення знань; збудження інтересу до предмета; розвиток уваги та спостережливості.
Обладнання уроку:малюнки із зображенням многокутників;різнокольорові, вирізані з цупкого паперу многокутників;гонг, молоток.
Форма проведення уроку: гра «Аукціон»
Хід уроку
Увага! Увага! Сьогодні замість уроку геометрії в нас відбудеться аукціон-розпродаж геометричних фігур.
Що таке аукціон?
Аукціон – це публічний продаж майна, під час якого покупцем стає той, хто запропонує більш виску ціну. Учасники аукціону називаються аукціонерами, людина, яка проводить аукціон, - аукціоністом, а товар – лотом.
На наш аукціон надіслано кілька фігур.
Умова: хто одразу дає точне означення фігури, той її і купує. Якщо в когось будуть уточнення і доповнення, фігуру буде продано тому, хто закінчить повну відповідь. Бажаючі відповісти (тобто купити фігуру), піднімають руку. Хто перший підніме – той і починає.
Аукціоніст після кожної неповної відповіді буде вдаряти в гонг до трьох разів, доки не з'явиться учень (аукціонер) , який виявить бажання доповнити відповідь.
Зауваження. У випадку, якщо не знайдеться учня, який захоче доповнити, тобто завдання виявиться занадто складним, фігуру слід продати попередньому покупцеві. Однак у цьому випадку вчителеві доведеться самому доповнити відповідь, щоб не лишати прогалин у знаннях учнів.
У ході продажу фігур (лотів) доведення рівності многокутників доцільно записувати на дошці, щоб учні ще раз могли простежити відповідність рівних кутів і рівних сторін та пригадати ознаки рівності многокутників. Для цього вчитель може скористатися допомогою помічника – одного з учнів класу. Той самий помічник може допомагати вчителю (аукціоністу) під час проведення аукціону – відзначати, хто перший підвів руку для відповіді. Помічником може бути учень з найнижчим рівнем навчальних досягнень з математики, аби, по-перше, залучити його до процесу; по-друге, надати йому значущості в очах товаришів.
Якщо для відповіді кілька учнів піднімають руку водночас, треба урізноманітнювати їхній виклик, щоб залучити до участі в аукціоні якомога більше школярів.
Усі фігури, що виставляють на продаж, слід зобразити заздалегідь на окремих альбомних аркушах, вирізати з цупкого паперу та розфарбувати.
Аукціон можна розпочинати.
Розпродаж геометричних фігур.
№ Лот
1 Многокутник. Дати його визначення.
2 Чотирикутник. Визначення, властивості.
3 Прямокутник. Визначення, властивості.
4 Квадрат.
5 Довільний трикутник
6 Рівнобічний трикутник.
7 Рівносторонній трикутник.
8 Пара рівних чотирикутників. Які фігури називаються рівними?
9 Гострокутний трикутник.
10 Прямокутний трикутник.
11 Тупокутний трикутник.

Підсумки уроку. Аукціон завершено. У ході аукціону ми узагальнили відомості про многокутники, чотририкутники, трикутники,їх види. Ви добре попрацювали. Дякую за цікавий урок.

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Математичний
брейн-ринг

Підготувала
вчитель
Попова О.П.


Математичний брейн-ринг
Мета: розвивати інтерес до математики, її історії, читання додаткової літератури; розви¬вати логічне мислення, кмітливість; виховува¬ти цілеспрямованість, упевненість у собі, вміння та навички міркувати, свідоме ставлен¬ня до здобуття знань.
Обладнання:картки із запитаннями для зма¬гальних турів математичного брейн-рингу.
Методичні рекомендації та правила проведення гри
У грі беруть участь 16 гравців. Вони об'єд¬нані у дві команди по 8 гравців. Кожна ко¬манда обирає капітана. На обговорення за¬питання відводиться 1 хв. Команда, яка пер¬шою повідомляє правильну відповідь, отри¬мує 1 бал. Якщо відповідь неправильна, то іншій команді надають додатково 20 с на об¬говорення. Відповідь приймається після того, як ведучий скаже слово «час». Якщо обидві команди не знайшли правильної відповіді на поставлене запитання, то отри¬мують 0 балів.
Нижче подано запитання для змагальних турів гри . У першому змагальному турі вчитель ставить запитання командам, починаючи з першого.
У кінці уроку підбивають підсумки і визна¬чають переможця гри.
Вступ
Всім — добрий день, друзі. —
Покликав брейн-ринг
Нас сюди на змагання.
Знавцям й глядачам —
Особливівітання! Відомо усім
(Тут відсутні секрети) —
У школірізні
Вивчаютьпредмети.
Наук у нас різних
Вивчаютьбагато.
Яку ж з них ми будемо
Нинівітати?
Тобі, математико,
Нашівітання,
Це жти нас зібрала
Усіх на змагання.
Сучасну і давню
Науку чудову
Сьогодні у дії
Побачимознову.
Чекають тут різні
На вас запитання,
І хитрізадачі,
Й цікавізавдання.
Питаннясерйозні
Та є й жартівливі,
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі.

Запитання для змагальних турів
№ 1. Бліц – гра.
1.Назвіть найменше натуральне число.(1)
2.. Скільки сотень у 82 десятках?( 8 )
3.Що більше: 1 л чи І дм3 ?(Однакові)
4.Куб числа 3.(27)
5. Знаки для написання чисел. (Цифри)
6.Чи ділиться на 3 число 415?(Ні)
7. Скільки ребер має куб?(12)
8. Прилад для вимірювання кутів? (Транспортир)
9.Як називають компоненти при додаванні?(Доданок, доданок, сума)
10.Сума кількох між собою рівних доданків. (Добуток)
№ 2. Конкурс «задача на кмітливість»
1. Я зайшов до кімнати , щоб узяти із шафи черевики й шкарпетки. У кімнаті спала сестра й було зовсім темно. Я знав, у якому місці шафи знаходяться мої три пари черевиків – усі різних фасонів, та 12 пар шкарпеток – чорних і коричневих. Мені не хотілося включати світло, щоб не розбудити сестри. І черевики, й шкарпетки були на своїх місцях, але в страшенному безладі – просто гора з 6 черевиків і 24 шкарпеток. Скільки черевиків і скільки шкарпеток (найменше) мені необхідно винести з темної кімнати у світлу, щоб забезпечити себе парою черевиків одного фасону та парою шкарпеток одного кольору? (3 шкарпетки, 4 черевики)
Задачі для вболівальників
1. Дошку розрізали на вісімдесят частин. Скільки розпилів довелося зробити? (79)
2. На озері ростуть лілії. Кожного дня їх число подвоюється, а на 20-й день заросло все озеро. На який день заросла половина озера?( на 19-й)
№ 3. Бліц - гра
11.Як називають числа над рискою і під рис¬кою у запису звичайного дробу?
(Чисельник, знаменник)
12.Скільки діагоналей у паралелограма?(Дві)
13.Як називають натуральне число, що маєтільки два дільники?(Просте)
14.Чому дорівнює кут між перпендикуляр¬ними прямими?(90°)
15.Двоє учнів грали в шахи дві години.Скільки часу грав кожний учень окремо?(Дві години)
16.Назвіть найбільший дільник числа 12.(12)
17.Скільки вершин має прямокутний пара¬лелепіпед?(8)
18.Назвіть дріб, обернений до дробу . ( )
19.Скільки діб у 72 годинах?(Три)
20.Як називається частина доби? (Година)
№4. Бліц – гра.
21.Як називається частина прямої, обмежена з однієї сторони? (Промінь)
22.Скільки нулів у запису числа одинмільйон?(Шість)
23.Квадрат числа 9.(81)
24.Як називають числа, які ма¬ють тільки один спільний дільник?(Взаємно прості)
25.Чому дорівнює чверть години?(15 хвилин)
26.Скільки граней має куб?(Шість)
27.Як називають прямокутник,у якого всі сторони рівні?(Квадрат)
28.Скільки двоцифрових чи¬сел, у яких перша цифра 1?(Десять)
29.Скільки буде десятків, якщо 2 десятки помножити на 3 десятки? (60 десятків)
30.Що більше: третина чи половина?(Половина)
№ 5. Конкурс капітанів.
Є 27 олівців. За один хід можна брати 1, 2 або 3 олівці. Як грати, щоб виграти? Виграє той, хто бере останній олівець.
Задачі для вболівальників
1. Знайдіть 20 % від 40.(8)
2. Скільки граней у шестигранного олівця? (8)
3. Петрик каже: « Позавчорамені булоще 10 років, а в наступномуроцімені
виповниться 13». Чиможе таке бути?
Відповідь. Так, якщо день народження у Петрика– 31 грудня, а зазначену фразу вінвимовляє 1січня.
4. Тризначне число записане різними цифрами в порядку їх значення, але всі слова в назві починаються з однієї літери. Яке це число? (147)

№6.Запитання для фінального туру
1.Двоє пішли - 5 грибів знайшли. Четверо підуть — чи багато знайдуть?
(Невідомо)
2.У семи братів по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім'ї?(8)
3.Коли добуток двох чисел дорівнює їхчастці?
(Коли один із співмножників і дільникдорівнює 1)
4.Вираз, що є добутком кількох однакових множників. (Степінь)
5. У перекладі з грецької мови це означає, «та, що поділяє навпіл» (бісектриса)
6. Половина — третина деякого числа. Яке це число?(1,5)
7.Яке число ділиться на всі числа без ос¬тачі?(Нуль)
8.У якому випадку добуток двох чисел дорів¬нює множнику?
(Коли дільник дорівнює 1)
9.Геометрична фігура, якій уподоблюються очі з подиву, а голова від втоми. (Квадрат)
10.На дубі три гілки, на кожній по шість яблук. Скільки всього на дубі яблук?(На дубі яблука не ростуть)
11.Геометрична фігура, що не має вершин. (Коло)

12.Котра зараз година, якщо частина доби, що залишилася, у 2 рази більша за ту, що ми¬нула?(8 годин)

13. Жінка, ідучи до Києва, зустріла трьох чоловік. Кожнийз них нісмішок, а в кожному мішку – по коту. Скількиживихістотішло до Києва? (Тількижінка).
14. Рівність, що містить невідомі. (Рівняння)
15.Коли чаплястоїть на однійнозі,то вона важить 5 кг. Скільки буде важитичапля, як стане на дві ноги?( 5 кг)
16.Екіпаж, до якого запрягли троє коней ,проїхав за 1 годину 15 км. З якою швидкістю бігкоженкінь?(15 км/год).
17.У палки 2 кінці, якщо один ізкінціводпиляти, то скількикінцівзалишиться?(4)
18. Значення невідомого коли рівняння перетворюється в правильну рівність. (Корінь)
19.Скільки цифр потрібно, щобзаписатидванадцятизначне число?(10)
20.На руках десять пальців.Скількипальців на 10 руках?(50)
Доки журіпідбиваєпідсумки 2 і 3 турів, ізвболівальниками проводиться гра-жарт.
Завдання.Назватиабопроспівати куплет пісні, в якійзустрічаютьсячислівники.
Наприклад. «Ой на горі два дубки», «Маруся раз, два, три..», «Жили у бабусі два веселих гуся», «Одна калина за вікном», «Миллионалых роз», «Дважды два четыре». «Айн, цвайн, драйн…», тощо.
Підсумок
Увага! Ось фіналу хвилюючі моменти.
Призи обом командам виносять асистенти.
Команда-переможниця здолала перешкоду,
Одержуйте цукерочки у винагороду.
Команда наша друга, ціню роботу вашу.
Наступного брен-рингу добийтеся реваншу.
До новихзустрічей, друзі!

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Змагання
математиків та ліриків


Підготувала
вчитель
Попова О.П.

Змагання математиків та ліриків.
Мета. Прищеплювати інтерес до предмета, активізувати і стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів, розвивати логічне та образне мислення, математичну мову учнів. Вчити вести дискусію, відстоювати свою точку зору, вміти обґрунтовувати, викладати свої думки.
Оформлення зали:
Портрети відомих математиків, письменників, поетів: О.С. Пушкіна, М.Ю. Лермонтова, Л.М. Толстого, В.Брюсова, Стендаля, Омар Хайяма, М.І. Лобачевського, С.В. Ковалевської, Л.Керола.
Вступне слово ведучих.
Читання вірша Б.Слуцького «Фізики і лірики».
Математику і письменство інколи ставлять на протилежних полюсах людського знання. Проте мости між літературою і точними науками ніколи не були розведеними, бо не можна відділити людський інтелект від емоцій. І холодні формули не ізольовані від гарячого випромінювання людських почуттів. «Усе більше мистецтво стає науковим, а наука – художньою; розлучившись біля підніжжя, вони зустрінуться коли-небудь на вершині», - сказав Г.Флобер.
Математика проникла в літературу ще й тому, що осягнення драматичного змісту життя потребувало його логічного впорядкування. В свою чергу багато математиків віддали данину музі поезії і навіть писали вірші, поеми, драми і романи.
О.Прінсгейм сказав: «У математиці завжди живе художник, архітектор і навіть поет».

«Є люди для яких математика дещо в найвищому розумінні нудне, сухе і занадто абстрактне…» (Н.Виннер)
Виступ учнів команди «Лірики»
Дуже часто у людей, які пов’язали своє життя з творчістю, поезією, письменництвом, вивчення математики визиває неприємні спогади. Поети і справді інколи різко виступають проти математики. Так Є.Винокуров писав:
Я чуть не плакал. Не было удачи!
Задача не решалась, хоть убей.
Условье было трудным у задачи.
Дано: «Летела стая лебедей»…
Я щеку грустно подперев рукою
Делил, слогал – не шли дела на лад!

Важкі спогади викликала алгебра і у І.Снєгової:
Уравненья, в которых скопом
Корни, степени, неравенств бездна.
Суть, замкнувшаяся по скобкам,
И до дьяволанеизвестных…
Тьма задач! Легкостьпрегрешений,
Груз просчётов… Но зло не в том:
Ни одно из мои хрешений
Не сходилось вовек с ответом.
«Натхнення потрібно в поезії, як і у геометрії».
(О.С. Пушкін)
Виступ учнів команди «Математики»

Нині частина випускників шкіл, готуючи себе до роботи за гуманітарною професією, вважає, що їм, напевне, не знадобиться математика. При цьому посилаються на класичні приклади блискучих успіхів гуманітаріїв, найчастіше на О.С.Пушкіна.
Але факти свідчать про те, що математика і поезія – давні союзники.
Справді,за спогадами сестри Пушкіна Ольги,в дитинстві майбутній поет плакав над арифметичними задачами, та й алгебра давалась йому не легко. Проте життя внесло корективи в симпатії й антипатії О.С.Пушкіна. У своєму журналі «Современник» він багато уваги приділяв математиці й техніці. А в одній з критичних статей проголосив: «Натхнення потрібне в поезії, як і в геометрії». Це висловлювання було не випадковим, бо приблизно в той самий час, але вже з іншого приводу, поет записав у своєму зошиті: «Натхнення потрібне в геометрії, як і в поезії». Помінявши місцями поезію і геометрію, поет підкреслив їх рівноправність перед натхненням.
Без математики в наш час не можуть обійтись ні історики, ні археологи, ні антропологи.
Видатний радянський історик Струве згадував: «У школі я теж не любив математику, захопився історією. Я вже був науковим співробітником, коли мені запропонували розшифрувати папірус. У папірусі було 25 давніх задач з арифметики, алгебри, геометрії, стереометрії. Ось коли пошкодував, що не дружив з математикою».
«У час ранньої юності я мріяв бути математиком, багато читав з астрономії, кілька разів брався за вивчення аналітичної геометрії, диференціального та інтегрального числення, теорії чисел. І коли я дізнався, що Пушкін вивчає Араго, Д’Аламбера, теорію чисел,- мені не прикро, що потратив роки на побудову знань, якими не скористався». Так писав В.Я.Брюсов.
Стендаль в «Автобіографії» розповідає про роки свого навчання таке: «Я знайшов у нього (вчителя математики) Ейлера і його задачу про число яєць, які селянка несла на базар… Це було для мене відкриттям. Я зрозумів, що для мене означає користуватися таким знаряддям, яке називається алгеброю. Але… ніхто мені про це не говорив…»
«Чим математичні ший дар поета – тим він талановитіший».
(Едгар По)
Виступ учнів команди «Математики»
Є у поетів і світлі спогади про математику, і навіть завбачення видатних математичних відкриттів. Багато письменників у своїх творах засвоїли острови безмежного океану математики, поєднали два могутніх знаряддя пізнання і перетворення навколишнього світу, частиною якого й є сама людина.
Математикою захоплювалися М.Ю.Лермонтов, О.І.Герцен, М.Г.Чернишевський, Д.І.Писарєв і багато інших російських та українських прозаїків та поетів. Можна багато розповісти про математичні інтереси Толстого, навести задачі, пов’язані з його ім’ям, численні висловлювання і міркування про математику. Він не тільки все життя сам любив математичні задачі та фокуси, збирав і сам вигадував такі задачі, написав декілька математичних книжок, але й вчив арифметиці своїх і селянських дітей в Яснополянській школі.
В дев’ятому томі зібрання творів у п’ятидесяти томах Франка вміщені виконані ним переклади поетичних творів визначних математиків античного світу: Піфагора, Архімеда, Евкліда, Кіренського.
Сучасники Лермонтова, які близько знали його, розповіли про математичні захоплення поета. Так, О.О.Лапухін, товариш Лермонтова по кавалерійському училищу, писав, що одного разу, приїхавши до нього в Москву, Лермонтов замкнувся в кабінеті й до пізньої ночі розв’язував якусь математичну задачу. Не розв’язавши її, змучений заснув. Задачу він розв’язав уві сні. Йому приснилося, що прийшов якийсь математик і підказав йому розв’язання.
Поет успішно демонстрував свою математичну вправність у зовсім несподіваних ситуаціях. На початку 1841р. Тенгінський полк стояв у Анапі. Дуже здивував Лермонтов офіцерів, коли показав їм задачу визначення задуманого числа. Командир полку назвав поета ворожбитом. «Ворожбит – не ворожбит, а математику вивчав»,- посміхнувся Лермонтов.
Ось рядки М.Ю.Лермонтова:
Как я хотел тебя уверить,
Что не люблю ее, хотел
Неизмеримое измерить,
Любви безбрежной дать предел.
Виходить, що М.Ю.Лермонтов знав, що не всяка функція має границю і, знайшовши конкретний приклад, здогадався, що існують невимірні величини (і це за кілька десятиліть до А.Лебега, творця математичної теорії міри!).
Здавна побутує в літературі й жанр математичної пародії. Ще Аристофан у комедії «Птахи» наводить діалог між ученим землеміром Метоном і афінянином Пісоретором, у якому землемір за допомогою циркуля та лінійки нахваляється здійснити квадратуру круга, тобто розв’язати одну з найвідоміших задач давнини. До математичних пародій належать і «Задачі божевільного професора» А.П.Чехова, «Паралелепіпед» і «Як полювати на тигра» Остапа Вишні – класичні зразки цього жанру, якому прита- манне несподіване, цікаве й дотепне використання математичних понять та методів.
«У математиці завжди живе художник, архітектор і навіть поет».
(О.Прінсгейм)
Виступ учнів команди «Лірики»
Багато видатних вчених-математиків були глибокими шанувальниками художнього слова, а дехто з них навіть досяг успіхів у галузі художньої літератури. Усьому світові відомі поетичні чотири вірші-рубаї відомого перського математика філософа й астронома Омара Хайяма. А перший з відомих тепер індійських трактатів повністю присвячених математиці – «Короткий курс математики» Нагавіри містить 1131 двовірш, при цьому в 452 – викладені правила арифметики, алгебри, геометрії і теорії чисел, а в 679 – приклади і задачі.
Астрономо-математичний трактат індійського вченого Шрідхари «Тришатіха» дістав назву від слова «тришата»-триста, бо містить 300 двовіршів.
У IVст. жив давньогрецький епіграфіст, автор праць з географії і астрономії Метродор. В історію математики й математичних головоломок він увійшов як автор понад тридцяти цікавих задач, складених у віршованій формі. Задачі Метродора входили в рукописні збірники і свого часу були дуже популярними.
Значний літературний доробок лишила й С.В.Ковалевська, вона писала не тільки вірші, а й є автором драми «Борьба за счастье»,романів «Нигилистка», «Воспоминания детства».
Писав вірші й Лобачевський, а радянський математик О.Я.Хінчин в 1912-1915рр. опублікував три збірки поезій.
Прочитавши казку Льюїса Керола «Аліса в країні чудес»,англійська королева так захопилася нею, що наказала принести їй всі книжки чарівного казкаря. Якими ж були здивування та розчарування, коли їй принесли книжки, на кожній сторінці яких рясніли формули й незрозумілі терміни. Королева не знала, що автор «Аліси» був математиком.
Бліц-турнір «А чи знаєте ви, що?»
Учні обмінюються короткими відомостями з життя відомих математиків і діячів мистецтва й культури.
Наприклад:
*А чи знаєте ви, що, Леонардо да Вінчі був не тільки великим живописцем,а й великим матема-тиком, механіком та інженером, якому зобов’язані важливими відкриттями найрізноманітніші галузі фізики.
Підсумки змагання.

^ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


Математичне казино

Підготувала
вчитель
Каулавічуте І.Л.

Математичне казино.
Мета: закріпити в ігровій формі поняття події, видів подій, ймовірності події; прищеплювати інтерес до предмета, активізувати і стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів, розвивати логічне та образне мислення, математичну мову учнів.
План гри.
№1. Питання для повторення.
1. Що таке подія? Наведіть приклади
2.Які події називають достовірними, неможливими, випадковими?
3.Що таке ймовірність випадкової події?
4.Як позначають ймовірність події А?
5.Чому дорівнює ймовірність достовірної події? А неможливої?

№2. Задачі, що розв’язуються разом з вчителем.
1. Набираючи номер телефону, учень забув останню цифру і вирішив набрати її навмання. Яка ймовірність того, що набере номер відразу?
Оскільки цифр усього 10, то і можливих випробувань 10, сприятливих із них лише. Отже, шукана ймовірність дорівнює 0,1.

2. У торбині є 5 блакитнихі 7 жовтих куль. Яка ймовірність того, що, беручи навмання, ви виймете:
А) блакитну кулю
Б) жовту кулю?
Всього в торбині 5+7=12. Вийняти блакитну кулю є 5 шансів із 12, а жовту 7 із 12. Отже, шукані ймовірності:
А)5/12
Б)7/12

№3. Завдання вибираються за допомогою «вовчка».
1. Яка ймовірність того, що при падінні грального кубика випаде 5 очок?
2. Яка вмовірність того, що підкинута монета впаде гербом донизу?
3. У торбині є 8 цукерок, із них 5 у червоних обгортках. Яка ймовірність того, що взята навмання цукерка виявиться не в червоній обгортці?
4. Яка ймовірність того, що Баба Яга народилася в п’ятницю?
5. Яка ймовірність того, що назване навмання двоцифрове число виявиться меншим від 100?
6. Яка ймовірність того, що, переставивши місцями букви в слові ІСТОРІЯ, ви отримаєте слово ТЕОРІЯ?
7. У лотереї розігрується 250 білетів, із яких виграшне лише 10. Яка ймовірність виграти в цій лотереї, купивши тільки один білет?
8. У кишені є 1 копійка, 2копійок, 5копійок, 10копійок та 25копійок. Яка ймовірність взяти з них навмання монету:
А) меншу за 50коп.;
Б) більшу за 10коп.;
В) з парним числом копійок?
9. У коробці половина всіх цукерок у червоних обгортках, третина – в жовтих, решта – в синіх. Ви берете навмання одну цукерку. Яка ймовірність того, що вона в синій обгортці?
10. Практичне завдання. Підкиньте 15 разів монету і запишіть, скільки разів впаде гербом догори. Підкиньте 15 разів ґудзик і запишіть, скільки разів він упаде догори петелькою або випуклістю. Повторіть дослід і визначте закономірність.

№ 4. Завдання для вболівальників.
«Розгадай ребус»
7я 40а 3зуб
Ті100 пі2л ш3х
100рона ві3на ві3ла
Ак3са 100па ки5’ток
100ляр мі100 пі100н

Підсумки гри.

ВІДДІЛ ОСВІТИ ПЕТРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ ДОНЕЦЬКУ РАДИ
ДОНЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 108
ДОНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Фотозвіт декади

Виставка стіннівок та кросвордів.
$IMAGE1$

Урок – аукціон у 5 класі
«Многокутники».
$IMAGE2$
$IMAGE3$

Математичне казино
6 клас.
$IMAGE4$

Позакласний захід
«Суд над математикою»
7 клас.

Відкритий урок у 8 класі
$IMAGE5$

Схожі:

Урок аукціон «Многокутники» icon7 клас урок №34 Метали І неметали. Прості речовини. Кисень. Залізо Мета
Форми роботи: гра-аукціон. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки із завданнями
Урок аукціон «Многокутники» iconКотова Тетяна Олександрівна, вчитель математики
«Трикутники», «Чотирикутники», «Кути в колі», «Многокутники», «Теорема Піфагора»
Урок аукціон «Многокутники» iconУроку Тема Дата прове
Правильні многокутники. Формули радіусів вписаних І описаних кіл правильних многокутників
Урок аукціон «Многокутники» iconУроку Тема Дата прове
Правильні многокутники. Формули радіусів вписаних І описаних кіл правильних многокутників
Урок аукціон «Многокутники» iconПорядок та умови відчуження шляхом продажу на аукціоні вільних
Порядок) визначає порядок підготовки, проведення та встановлення результатів аукціонів з набуття права власності на вільні земельні...
Урок аукціон «Многокутники» iconУроків з використанням опорних конспектів та опорні конспекти з предмету...
Використовуються такі нетрадиційні форми уроків як: робота в малих групах, урок – квк, бінарні уроки, урок – «конференція», урок...
Урок аукціон «Многокутники» iconУрок-суд, урок-диспут, урок у полі, урок-ярмарок  тощо. Тому, на...
У 80-х роках ХХ ст набуло активності масове застосування нестандартних уроків, з якими вчителі пов’язували підвищення якості навчального...
Урок аукціон «Многокутники» iconКонспект уроку «Корисні копалини рідного краю» (Аукціон знань)
Обладнання: фізична карта України, фізична карта Хмельницької області, карта-схема територіального розміщення (Чорний Острів), кросворд,...
Урок аукціон «Многокутники» iconУрок. І щоб урок був плідним, будемо
Добий день, діти! Сьогодні урок математики проведу у вас я. Звуть мене Тамара Семенівна
Урок аукціон «Многокутники» iconУрок Тема. Система охолодження Урок Тема. Система мащення Урок Тема....
Опис досвіду II. Інформаційна картка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка