Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?»




НазваУрок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?»
Дата конвертації26.02.2013
Розмір61.7 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Право > Урок


Урок української літератури в 11 класі

Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?»».

Провела Агафонова Г. Д.

Учитель української мови

та літератури

Тема: Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?».

Мета: ознайомити учнів зі статтею Уласа Самчука «Нарід чи чернь?», розглянути основні її положення і усвідомити їх важливість; розвивати вміння самостійно аналізувати публіцистичні твори, відстоювати і доводити власну думку, її обґрунтовувати, мотивувати, робити виважені підсумки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття гордості за рідний народ, шанобливе ставлення до людини, її прав, виховувати почуття національної самосвідомості та людської гідності, прищеплювати віру в краще майбутнє України; інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: лекція з елементами бесіди.

Обладнання: магнітофон із записом «Ноктюрн» Ф. Шопена; запис пісні «Україна» у виконанні Тараса Петриненка; запис «Гімну України»; збірка віршів сучасних поетів; стаття «Нарід чи чернь?»; вишиті рушники, коровай, символи України.

Епіграф: Свою Україну любіть.

Любіть її… Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Т. Шевченко

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  3. Основний зміст уроку.

Вступне слово вчителя: Сьогодні на уроці ми перегорнемо іще одну сторінку у творчості Уласа Самчука, розглянемо публіцистичну статтю «Нарід чи чернь?». Я не буду називати мету уроку, ви її самі скажете в кінці уроку. Запишіть у зошитах тему: «Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті Уласа Самчука «Нарід чи чернь?» / звучить музика – ноктюрн Ф. Шопена, учениця читає напам’ять вірш-пісню Віктора Баранова « До українців»

Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я питаю в книжок, роззираюсь на кожній сторінці:

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,

Коли ми, українці, забули,що ми – українці?

І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот,

І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

І що ми на Вкраїні – таки український народ,

А не просто населення, як це у звітах дається.

Слова вчителя. Не одне покоління свідомих українців хвилювали й мучили думки: Хто ми? Чиїх батьків діти? Чому протягом століть чужоземці насміхаються над нашою мовою, фальсифікують історію, знищують культуру? Пригадаймо, як заборонялися українські книжки і театр, закривалися українські школи, знищувалася Січ, було розгромлено Кирило-Мефодіївське братство, а сталінські репресії, голодомор?

Чому ми дозволили так збиткуватися над собою? Може, українці, в основній масі своїй, таки є «братами незрячими, гречкосіями», волами, які покірно ремигають, коли їх ведуть на бойню?

Цими болючими роздумами пройнятий кожен рядок публіцистичної статті «Нарід чи чернь?» У назві статті автор використав прийом протиставлення. Прийом не новий. Пригадайте, хто з українських письменників уже використовував цей прийом? Зверніть увагу на дошку. Записано два слова: нарід, чернь. Запишіть ці слова у зошити і скажіть: « Як ви розумієте значення цих слів? Чому слово «нарід», а не звичне «народ»? Що означає слово «чернь»? У якому творі П. Куліша уже це слово звучало?»

(відповіді учнів)

Учениця виразно читає статтю «Нарід чи чернь?»

(стаття роздрукована)

Як бачимо, авторові цієї статті, який з волі трагічних обставин жив за межами рідної землі, її доля була далеко не байдужа. У своєї публікації він ставить перед собою і всіма українцями ряд непростих запитань, які зводяться до одного «Кто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?» Досі Улас Самчук пояснює,чому він одразу не може назвати українців народом і що треба робити, щоб мати право так називатися.

1)»… величезна маса живих людиноподібних істот не усвідомлює в собі двох основних понять: « Що це таке людська гідність?» і «Що таке національна свідомість та для чого її можна практично вжити?»

Тут же автор сумно й водночас глумливо застерігає: існують певні обставини, коли такі поняття не мають вирішального значення.

Питання:

Про кого він говорить? (відповідь учнів)

Учитель: Географічно Україна розташована в центрі Європи. Отже, ми – європейці, і маємо усвідомлювати, що ці «племена» виставлені на поталу випадковості. Ми ж, європейці, ні на хвилину не бажаємо опинитися в подібному становищі.

Питання. Яка основна заповідь європейця?

(відповідь учнів, зачитування статті)

Учитель. Улас Самчук, знаходячись за межами СРСР, одразу збагнув, що тоталітарний режим більшовицької влади проповідував, що свідомість зводилась не до людської, а до класової, соціальної.

Завдання.: Знайдіть рядки, які підтверджують цю думку, і зачитайте їх.

Учні: /робота з текстом/ відповіді /…його свідомість зводилась не до людської свідомості, а до свідомості класової…/

Учитель: Який твір може бути яскравим прикладом цього твердження?

Учні: /відповідь. Новела Ю. Яновського «Подвійне коло» з роману «Вершники». В ім’я класових інтересів Іван Половець згубив трьох своїх братів «Одного роду, та не одного класу»/

Учитель. Отже, що є основою життя?

Відповідь-висновок Основою є не клас, а людина. Не важно до якого класу належить порядна,

творча, свідома людина. Важно, щоб вона була такою.

ll частина уроку

Учитель: Подібне явище помічаємо щодо національної свідомості. Для величезної більшості затурканих, задурманених українців було не зрозуміло, що то за національна свідомість.

Питання: Дайте ваше власне визначення національної свідомості

(учні зачитують власне визначення)

Учитель: Національна свідомість в Уласа Самчука – це перша передумова широкої свідомої і творчої чинності взагалі. Автор говорить, що «… денаціоналізована людина не може бути сильною, не може мати міцного морального хребта, не може бути повним характером». Так поступово, у логічній послідовності, розкриваючи тезу за тезою, автор за допомогою тонкого психологізму свої переконання робить нашими, допомагає нам прозріти, підводить до висновків, що національна свідомість має бути визначеною рисою кожного українця.

Питання: Якими ж рисами має бути наділений кожен українець?

(відповідь учнів)

Що Улас Самчук вважає найбільшим нещастям українського народу? Зачитайте рядки, висловіть свою думку.

(«…Найбільшим нещастям українського народу було те, що ціла його історія – перманентне намагання когось зробити з нас не те, чим призначила нас природа…»)

Учитель: Згадайте слова О. Довженка про те, що ми чи не єдиний народ у світі, історія якого не вивчалася, не викладалися в школахі вузах. Пам’ятаєте, як у Т. Шевченко

Німець скаже: «Ви моголи»

«Моголи! Моголи!»

Золотого Тамерлана

Онучата голі.

Німець скаже:»Ви слав’яне».

«Слав’яне! Слав’яне!»

Славних прадідів великих

Правнуки погані

Учитель: Які ж наслідки цього сьогодні? Ваше враження від прочитаного? Обґрунтуйте відповіді.

(відповідь учнів)

У статті є такі рядки «… це принижує нас в очах свідомих чужинців…» Вам нічого вони не нагадують?

/відповідь учнів: Нагадують рядки з кіноповісті О. Довженка « Україна в огні». Це слова німців – Ернста та Людвіга фон Краузе: «… у цього народу є ніколи й нічим не прикрита ахіллесова п’ята… У них немає державного інстинкту… вони живуть відкиданням Бога, власності, сім’ї, дружби. У них немає вічних істин…»

Учитель: Ви погоджуєтесь із вище сказаним?

(відповідь учнів)

Крик, біль душі вкладені в останні рядки статті: «Тому не все одно, хто як говорить… А коли все одно – то це значить, що ми не нарід…»

Питання: Яка людина могла так сказати?

(відповідь учнів)

Метод «Прес»

Учитель: Написана стаття в 1941 році. Минуло 70 років. Чи актуальна вона нині? Якщо актуальна, тоді кожен із Вас повинен знайти своє місце в таблиці, визначивши, хто Ви: представник великого народу чи сірої маси, юрби… Доки ви будете відповідати, звучатиме пісня у виконанні Т. Петриненка «Україна». Може, декому з Вас вона допоможе зробити вибір.

Відповіді учнів: твір-роздум, твір-заклик, твір-застереження, твір-вибір.

lll Оголошення результатів навчальної діяльності.

Сьогодні ви оцінюєте себе самі. Для цього у Вас є картка само оцінювання. Заповніть її так:

  • Якщо ви вважаєте, що працювали на високому рівні й реалізували себе, зафарбуйте перший кружечок.

  • Якщо реалізували себе не повністю, то другий.

  • Якщо не задоволені своєю роботою, то третій.

IV Підсумок уроку.

От і прийшов той час, коли ви повинні сказати, яка була мета уроку і чи ми її досягли?

(відповідь учнів)

V Рефлексія

  1. Чи цікаво було Вам дискутувати над проблемами статті?

  2. Який етап уроку був найцікавішим?

  3. Який висновок ви зробили після обговорення статті?

Відповідь: Якщо у нас є державна мова, жовто-блакитний прапор, герб, Конституція, гімн – то ми – Нарід, Нація. Ми – Українці!

Слава Україні!

Героям Слава!

/Звучить Державний Гімн України/

Схожі:

Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconУрок української літератури в 9 класі
Підготувала І провела вчитель української мови та літератури Салата Валентина Іванівна
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconС. Слобода Болехівська Пігдотувала та провела вч світової літератури Квецко Є. М
...
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconУрок, проведений в 11 класі
Мета. Охарактеризувати події, що відбувались в нашому краї в роки війни; розкрити героїзм мешканців нашого краю; вдосконалювати роботу...
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» icon«Розкриття особливостей закарпатського менталітету»
Улас Самчук один із тих письменників, чия творчість протягом багатьох десятиліть була невідомою українцям
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconТема: Формування у школярів високої громадянської активності та національної свідомості
Форми та методи формування національної свідомості та самосвідомості (Гула О. А.)
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconУрок телеінтерв’ю з елементами вікторини
України, формуванню в учнів національної самосвідомості та духовної єдності населення усіх регіонів
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconУрок №6 «Російський живопис»
...
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconПлан-конспект уроку з української літератури в 11 класі
Тема: Андрій Малишко. Відомий український поет І його пісні, що стали народними
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconУрок з української літератури проведений у 5-му класі вч. Літвін...
Т. Г. Шевченка; дати поняття про епітет І порівняння; розвивати навички відтворення настроїв пейзажних поезій, описування власних...
Урок української літератури в 11 класі Тема: «Улас Самчук. Проблеми людської гідності та національної самосвідомості у статті «Нарід чи чернь?» iconДитяча література як засіб формування національної самосвідомості та характеру дитини
Через читання дитячої літератури відбувається формування первинного уявлення про прекрасне, про мистецькі жанри та напрямки, відчуття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка