Психологічна підтримка обдарованих дітей




Скачати 365.77 Kb.
НазваПсихологічна підтримка обдарованих дітей
Сторінка1/4
Дата конвертації14.07.2013
Розмір365.77 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Психологія > Документы
  1   2   3   4
ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ


Безродня Е.Є., практичний психолог

Шахтарської ЗОШ І-ІІ ст. № 8

У сучасних умовах проблема обдарованості стає дедалі актуальнішою. Насамперед це пов’язано із потребою суспільства в неординарних творчих особистостях, особистостях нової формації, особистостях здатних ініціювати та здійснювати інновації.

Обдарована дитина – національне надбання держави, запорука матеріального, культурного та морального прогресу будь-якого суспільства. К.Д.Ушинський стверджував: "Якщо хочеш виховати людину всебічно розвинену, то треба, перш за все, пізнати її всебічно".

Загальновідомо, що коли змінюється середовище, в якому навчається дитина, змінюються її уявлення про себе, свої творчі можливості. Потреби часу передбачають, щоб зміни у ставленні дитини до власного „Я” були позитивними. А для цього наставникам, педагогам потрібно допомогти дитині пізнати себе, інших людей; навчити її відчувати власний стан, аналізувати поведінку, адекватно оцінювати реальні успіхи, запобігати невдачам з психологічного дисбалансу між власним внутрішнім світом і зовнішнім впливом на дитину.

Тому психологічна служба закладу працює над проблемою «Психологічний супровід обдарованих школярів, як один з напрямків компетентнісно орієнтованого навчання й виховання». Одним з головних напрямків роботи школи є створення умов для оптимального розвитку обдарованих дітей, просто здатних дітей, таких, що є серйозна надія на подальший якісний стрибок у розвитку їхніх здібностей, дітей, чия обдарованість у даний момент може бути ще й не виявилася. Для роботи психологічної служби закладу в цьому напрямку визначено мету, завдання та засоби їхнього досягнення.

Мета психологічного супроводу обдарованих школярів - це всебічне дослідження особистості дитини з метою її гармонійного розвитку, сприяння у розвитку їхньої самореалізації, професійному самовизначенню, збереженню психологічного й фізичного здоров'я.

Завдання:

  • виявлення і розвиток задатків та здібностей кожного учня;

  • сприяння формуванню позитивної Я-концепції (самовідносини, самоповаги, самоприйняття);

  • розвиток емоційної стійкості, формування навичок саморегуляції, подолання стресу, поводження в екстремальних ситуаціях (конкурсах, олімпіадах, іспитах);

  • сприяння соціалізації,  формуванню  комунікативних  навичок;

  • підвищення загальнокультурного та інтелектуального рівнів учнів;

  • допомога у практичному застосуванні здобутих знань.

Форми і методи реалізації:

  • психологічна діагностика обдарованості дітей;

  • консультативна допомога учням;

  • психологічна просвіта педагогів, батьків «Обдаровані діти: здібності та здатності» - семінар, виступи на засіданні педради, на батьківських зборах;

  • створення банку обдарованих дітей, картки обдарованої дитини;

  • корекційно - відновлювальні та розвивальні заняття з обдарованими дітьми.


^ ЦИКЛ ЗАНЯТЬ «ВЕСЕЛКА»

з обдарованими дітьми

(корекційно - відновлювальна та розвивальна робота)
Тривалість одного заняття: 1-1,2 год.

^ Цикл складається з 7 занять.
ЗАНЯТТЯ 1.
Мета: ознайомлення з метою, яку має цикл занять; навчання прийомів саморегуляції за допомогою релаксації; розвиток комунікативних здібностей; формування особливого емоційного мікроклімату в групі; розвиток творчих та інтелектуальних здібностей.
Психолог: Теоретичний і практичний матеріал занять нашого циклу має на меті краще пізнати та зрозуміти себе, допомогти вам усвідомити причини труднощів у спілкуванні з оточуючими нас людьми, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом розв’язання деяких проблем.

Наш цикл складається із такої кількості занять, з якої складається веселка. Скільки кольорів має веселка? (відповіді)

І взагалі, кажуть, що число сім — магічне. Мабуть, це і справді так. Бо ж у світі багато чого позначено числом сім: сім днів у тижні; «Сім раз відміряй, а раз відріж» — каже народна мудрість; є сім смертних гріхів, що посилаються людині, щоб вона їх переборола; а ще є сім чудес світу; а ще від щастя людина буває на сьомому небі; і книга за сімома печатями є, і, мабуть, ще багато чого іншого позначається числом сім. Саме тому воно і є магічним. А чому б і ні? Адже найкраще запам’ятовується те, що повторюється сім разів! Ось і задумайтесь, чи не магічне це число?

А мені найбільше подобається веселка, що виграє сімома дивовижними кольорами. Ці кольори утворюють веселковий міст через усе небо і по ньому хочеться пробігтися, бо він неодмінно заведе у чарівну казку. А ще, мені здається, є сім кольорів щастя. Ви можете заперечити мені, що, мовляв, щастя не має кольору. Ні, у щастя, як у веселки, є сім кольорів. Щастя — кольорове, воно — веселе, дивовижне, радісне, прекрасне, захоплююче, піднесене! Воно наділяє людину силою, впевненістю у собі.

А як ви гадаєте, як можна «розшифрувати» кольори веселки? (Відповіді дітей.)

^ Чарівниця Осінь Жар-птаху Закликає Бабин Сад Фарбувати.

Кожне наше заняття буде мати свій колір, а ми будемо знайомитись, яке значення він має для особистості.

Перше наше заняття буде червоним. Як ви думаєте, які властивості ми можемо надати цьому кольору? (відповіді: теплий колір, збуджувальний, яскравий…)

Так, червоний колір – це колір, який символізує вогонь, гнів, силу, кохання. Його обирають натури темпераментні та емоційні, які люблять бути лідерами в усьому, люблять спорт і активний спосіб життя. Вони швидко «спалахують», навіть через дрібниці, але так само швидко й «відходять». Поступовий перехід таких людей на м'які, спокійні тони — рожевий, коричневий, сірий — згодом додадуть цим буйним натурам урівноваженості, зроблять їх життя й долю більш упорядкованими. Не люблять червоного не впевнені у собі або психічно виснажені люди.


  1. ^ Привітання. Вправа «Знайомство». (5 хв.)

Мета: познайомити учасників між собою, створити умови для працездатності групи.

Вправа «Заява»: школяру необхідно заявити про себе – це може бути оголошення в газеті чи усна реклама. Цікаво з’ясувати, що є основним: бажання допомогти комусь, одержати щось чи відчуття сьогодення.

Рефлексія: аналіз роботи школярів, відзначення найкращих, зацікавлення про те, з якими складностями зіштовхнулись учасники в процесі виконання завдання: Що ви відчули, коли виконували вправу? Чи легко було презентувати себе? Що нового дізналися?

  1. ^ Вправа «Правила нашої групи» (3 хв.)

Мета: показати необхідність вироблення правил та їхнього дотримання, прийняти правила для ефективної роботи групи під час тренінгу.

  • Що таке «правила»? Які правила ви знаєте? Як ви вважаєте, для чого існують правила в суспільстві?

Психолог. Правила є важливими в житті людини та суспільства. Правила і закони допомагають регулювати стосунки у будь-якій галузі діяльності.

Для того, щоб наша група працювала продуктивно, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, нам потрібно прийняти правила групи — закони, за якими група працюватиме протягом усіх занять:

  • дотримуватись регламенту,

  • говорити відповідно темі та від свого імені,

  • слухати і чути,

  • бути толерантним,

  • дотримуватись принципу конфіденційності,

  • бути активним,

  • не критикувати: кожен має право на власну думку,

  • говорити по черзі.

Обговоріть кожне правило: що воно означає, для чого потрібне. Тільки після того, як уся група приймає правило, тренер на плакаті під назвою «Правила нашої групи» записує його.

— Що дає нам виконання вправи?

  1. ^ Очікування «Дерево очікувань» ( 5 хв.)

Мета: навчити учасників говорити про власні очікування, визначити мету заняття.

Психолог. Кожен із вас отримав невеличкий листочок. На ньому запишіть свої очікування від сьогоднішнього заняття (2—3 речення).

(Усі по колу озвучують свої очікування і прикріплюють листочок на дерево «Наші очікування».)

— Про що можна сказати, дивлячись на дерево «Наші очікування»?

  1. «Малюємо казку» (15 хв.) (звучить спокійна музика)

Мета: розвивати творчу уяву, інтуїцію, здатність до співпраці.

Учасники об’єднуються у дві групи (за кольорами). Кожна отримує аркуш ф.А3. По черзі учасники малюють будь-який предмет (яблуко, сонечко, будинок, людину…). Малюнки повинні розміщуватись один за одним. Групи обмінюються плакатами. Учасники придумують невелику історію або казку. Не можна пропускати жодної картинки. Представники від груп озвучують складені історії.

  • Що ви відчули під час виконання вправи? Що взяли для себе?

  1. ^ Вправа «Психологічний портрет» (5-7 хв.)

Мета: розвиток міжособистісної чутливості та взаєморозуміння.

Учасники отримують маркер або олівець, аркуш паперу, розкреслений на кілька пронумерованих прямокутників. У кожному прямокутнику учасники повинні по порядку замалювати асоціативні тлумачення (робота, любов, смуток, жах, родина…). На кожний малюнок відводиться 1 хв. Школярі повинні постаратися виразити, який зміст вони вкладають в кожне із запропонованих слів.

Потім відбувається обмін малюнками із сусідом. Малюнки розглядаються, порівнюються. Відзначається індивідуальний життєвий досвід, інтуїція та здоровий глузд художників.

Слід враховувати, що:

  • якщо малюнки великі, конкретні та чіткі за змістом, то натура їхнього автора практична, надійна, ґрунтовна, але без фантазії, без оригінальності;

  • якщо малюнки у вигляді символів, алегорій – цій людині підвладна логіка думки, в неї чіткий розум, вона хазяїн своїх емоцій, але може бути трохи сухувата й педантична;

  • якщо в малюнках багато фантазії й оригінальності, то це свідчить про творчі здібності, але також і про труднощі існування у звичайному житті.

  1. ^ Практичне завдання (3-5 хв.)

Мета: визначити обсяг уваги.

Учні об’єднуються в міні – групи (2) – досліджуваний і асистент. Кожній парі надається секундомір та таблиця з цифрами.

Коли учасник експерименту готовий, асистент перегортає аркуш з таблицею і вмикає секундомір. Досліджуваний має показати і назвати всі цифри від 1 до 25, розкидані в таблиці. Асистент фіксує час виконання завдання. Потім учні міняються ролями. (Таблиці теж змінюються).

Якщо досліджуваний впорався із завданням за 30-40 сек. - високий обсяг уваги, 40-60 сек. – середній, якщо більше 60 сек. – обсяг уваги низький.

  1. ^ Вправа «Тільки від мене залежить…» (5 хв.)

Мета: активізувати учасників групи.

Учасники по колу продовжують речення.

  1. Підсумок тренінгу (5-7 хв.)

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Напишіть на листочках, що ви побачили, відчули, змінили та порівняйте з листочками, що ви повісили на дерево Очікувань на початку заняття.

Психолог. А тепер давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.
ЗАНЯТТЯ 2
Психолог: Сьогоднішнє заняття має наступний колір веселки…оранжевий. З чим асоціюється для вас цей колір? (відповіді)

Оранжевий або жовтогарячий — колір життєрадісності, його обирають люди амбітні та емоційні. Це колір торжества й революцій. Його не люблять в'ялі, інертні, занадто спокійні особистості. Допомагає пробачити іншу людину, відпустити нерозв'язну ситуацію. Якщо ви знаходитеся в безвиході й боїтеся змін, які відкриють нові горизонти в житті, зверніться до помаранчевого кольору.


  1. ^ Привітання. Вправа «Інтерв’ю». (5 хв.)

Мета: розвивати в учасників навички самопредставлення, створити у групі доброзичливу, комфортну атмосферу.

У кожного учасника всі бажаючи по черзі беруть інтерв’ю, ставлячи запитання: Який колір улюблений? Які якості найбільше цінуються в людях? Які плани на майбутнє? Які книги більше подобаються? Відповідати потрібно у будь-якому ступеню відвертості.

  1. ^ Вправа «Правила нашої групи» (5 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на продуктивну і комфортну взаємодію.

Обговорення правил, які були прийняті на першому занятті.

Психолог. Давайте пригадаємо наші правила.

— Навіщо ми прийняли правила групи?

— Що означає кожне правило?

— Чи необхідно доповнити їх?

  1. ^ Очікування. Вправа «Чарівна скринька» (5 хв.)

Мета: навчити учасників визначати власні очікування відповідно до мети заняття.

Психолог. Зараз кожен із вас отримає кольоровий папірець-діамант, на якому напише своє очікування від заняття. (По колу учасники тренінгу зачитують свої очікування, потім приклеюють стікери на плакат поряд із намальованою скринькою.)

Наприкінці заняття ми дізнаємося, чи справдилися ваші очікування, і чи потраплять вони до чарівної скриньки.

  1. ^ Самодіагностика. Психогеометричний тест (15 хв.)

Мета: навчити підлітків реально оцінювати свої риси та вміння, формувати адекватне став­лення до себе.

Психолог. На плакаті зображено 5 фігур: квадрат, трикутник, прямокутник, коло, зиґзаґ. Подивіться уважно на ці фігури і виберіть ту, про яку можете сказати: «Це — я!». Якщо вам важко це зробити, виберіть ту, що одразу привернула вашу увагу. На папері намалюйте цю фігуру і спробуйте пояснити, чому ви зробили саме такий вибір. Пояснення намагайтеся сформулювати коротко, в кількох словах.

Після того, як кожен презентував свою роботу, ведучий зачитує інтерпретацію результатів.

Інтерпретація результатів

Психолог. Якщо обрали квадрат, то ви, напевно, невгамовний працівник. Витривалі, працьовиті, завзяті в роботі, звикли доводити розпочату справу до кінця. Вам легше написати письмову контрольну роботу, ніж відповідати усно біля дошки. Тверді у прийнятті рішень, буваєте непохитні й категоричні. Любите завжди все знати, всю інформацію розкладаєте «по поличках». Ви дуже уважні до деталей і дрібних подробиць, умієте «обчислити» результат. Любите порядок, а от змін і всіляких сюрпризів намагаєтесь уникати. Інколи буваєте занадто сухуватим і навіть холодним, що, можливо, заважає вам установлювати контакти й знаходити нових друзів.

Якщо вам сподобався трикутник, то ви рішучі, схильні бути лідером, часто приймаєте відповідальність на себе. Умієте концентрувати зусилля на головній меті й домагатися свого. Ви енергійні, честолюбні, впевнені в собі, швидко орієнтуєтеся в незнайомій ситуації. Прагнете завжди керувати, вигравати, бути головним, і тому вам доводиться постійно конкурувати з іншими. У розмові перебиваєте співбесідника, буваєте занадто категоричні. Часто ризикуєте, іноді нетерпимі до тих, хто вагається. Свої помилки визнаєте дуже неохоче, намагаєтеся все одно зробити по-своєму. Ви так прагнете лідерства та влади, що інколи не помічаєте, як ідете до мети «по головах» інших людей.

Ви обрали прямокутник? Найімовірніше, вам не дуже подобається той спосіб життя, який ви зараз ведете, і те місце, яке займаєте у своєму середовищі. Можливо, ви перебуваєте «на роздоріжжі», заплуталися в собі та у своїх проблемах, незадоволені собою. У такий Перехідний період людина буває непослідовною й непередбаченою у власних вчинках. Це бентежить і насторожує інших, і вони можуть свідомо ухилятися від контакту з вами. Вам же спілкування просто необхідне! Ви допитливі, сміливі, відчуваєте живий інтерес до всього, що відбувається. Прагнете стати кращим у чомусь, шукаєте нові методи роботи. Зараз ви відкриті для нових ідей, цінностей, способів мислення, легко засвоюєте все нове й формуєте нові звички. Правда, зворотним боком цього є надмірна довірливість, наївність. Не давайте собою маніпулювати, уникайте навіювання, добре обміркуйте, перш ніж щось почати або вирішити.

Коло. Ви — природжений психолог. У вас образне, творче мислення, ви орієнтуєтеся радше на почуття, ніж на логіку. Той, хто впевнено вибирає коло, щиро зацікавлений насамперед у гарних взаєминах. Умієте слухати, співпереживати, співчувати, і тому вас вважають приємним співрозмовником та гарним другом. Ви легко розпізнаєте обман, хитрощі й лицемірство. Умієте здружити групу, знайти спільне навіть у протилежних точках зору. До вас тягнуться люди, але, намагаючись догодити кожному, заради збереження миру можете приймати неправильні рішення, уникаєте займати «тверду» позицію. Вам дуже важко сваритися, і ви обачно поступаєтеся, навіть якщо праві. Вам інколи бракує рішучості, і ви віддаєте «кермо влади» у чужі руки. Але якщо справа стосується честі та справедливості, можете виявити неабияку твердість.

Якщо ви визначили себе як зиґзаґ, у вас прекрасно розвинена інтуїція, ви — творча й оригінальна особистість. Ваша думка неймовірно гнучка, тому деяким людям буває досить важко зрозуміти вас, уловити нитку міркувань. Ви дуже добре відчуваєте красу й гармонію, у вас розвинене естетичне почуття. Любите створювати щось нове, оригінальне, несхоже. Використовуючи природну дотепність, можете бути досить в'їдливі, кривдячи при цьому товаришів.

Вам, напевно, хочеться бути незалежним від інших у своїй діяльності. Ви більше цікавитеся можливим, ніж реальним, тому свої плани і проекти часто не доводите до кінця. Буваєте непрактичні та наївні, а також нестримані у розмові — вам бракує дипломатичності й такту.

Запитання для обговорення:

Чи збіглася ваша характеристика з характеристикою обраної вами фігури? Як ви поставилися до нової інформації про себе? Що можете взяти для себе на майбутнє з цього тесту? Чи корисним був для вас такий вид роботи?
  1   2   3   4

Схожі:

Психологічна підтримка обдарованих дітей iconПсихологічна підтримка обдарованих дітей
У сучасних умовах проблема обдарованості стає дедалі актуальнішою. Насамперед це пов’язано із потребою суспільства в неординарних...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconКонкурс-захист науково-дослідницьких робіт проводиться поетапно
Основними завданнями конкурсу є виявлення та підтримка обдарованих дітей, залучення інтелектуально та творчо обдарованої учнівської...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconКонкурс-захист науково-дослідницьких робіт проводиться поетапно
Основними завданнями конкурсу є виявлення та підтримка обдарованих дітей, залучення інтелектуально та творчо обдарованої учнівської...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconПоложення про проведення міського конкурсу літературних творів
Міський конкурс літературних творів "Афганістан вчив, Афганістан карав, Афганістан випробував " проводиться міським управлінням освіти...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconIii ступенів
«Обдарованість» розроблена з метою пошуку обдарованих дітей, створення умов для всебічного розвитку та розкриття їхнього інтелектуального...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconЗакон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей»
Луганської облдержадміністрації від 05. 08. 2013 №1040 «Про організацію роботи літніх шкіл для обдарованих дітей», надсилаємо для...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconТворче середовище як особлива реальність для музично обдарованих дітей
Формування творчого середовища для обдарованих учнів засобами музичного мистецтва
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconЗатверджено: Начальник управління освіти Макіївської міської ради
«Надія Донеччини», наказу Управління освіти І науки №386 від 28. 05. 2010року з метою організаційно-технічного та інформаційного...
Психологічна підтримка обдарованих дітей iconЯкий же він, учень-олімпіадник, та як віднайти серед обдарованих...
Серед обдарованих учнів помітно виділя­ються такі «зірочки», яку учні-олімпіадники. Який же він, учень-олімпіадник, та як віднайти...
Психологічна підтримка обдарованих дітей icon«Країна зірок» шукає таланти!
До конкурсу залучатимуть обдарованих дітей з притулків, будинків-інтернатів, багатодітних родин, дітей – напівсиріт, дітей, що перебувають...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка