Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета




Скачати 69.61 Kb.
НазваТема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета
Дата конвертації05.04.2013
Розмір69.61 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин.

Мета. Продовжити формувати поняття природа нежива і жива, сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність рослин на Землі, про види рослин; продовжити формувати навички дослідницької роботи та спостереження, розвивати логічне мислення; виховувати естетичні почуття.

Обладнання. Ілюстрації представників царств живої природи, малюнки рослин різних видів, схема царств живої природи, мікрофон, електронна презентація, роздатковий матеріал для практичної роботи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.

Коли сьогодні я ішла до школи,

Мені здавалось – все співа навколо.

Ошатний клен листок зронив жовтенький,

Й горобчик на долоню сів маленький.

Він попросив мене у вас спитати,

Чи любите природу ви, малята?

  • Горобчик передав мені для вас ось такі листочки клену, щоб ви надовго

запам’ятали чудову пору року осінь. І попрохав, щоб кожен з вас отримав в подарунок такі листочки, але нагадав, щоб отримали ви їх тільки за правильні відповіді на уроці.

ІІ. Хвилинка спостережень.

  • Який зараз місяць?

  • Який стан неба сьогодні?

  • Який вітер?

  • Що ви можете сказати про тривалість дня і ночі?

  • Чи були опади?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадайте і скажіть, що таке природа?

  • На які групи вона поділяється?

  • Пригадайте, чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?

(Слайд №1)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Діти, ми закінчили вивчати розділ «Нежива природа» і розпочинаємо вивчення нового розділу.

  • Як ви думаєте, як він називається? («Жива природа»).

  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося про різноманітний світ живих організмів,

познайомимося з царствами живої природи; з’ясуємо, яке значення мають рослини в природі та житті людей, навчимося розрізняти види рослин. (Слайд №2)

^ V. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слухання вірша.

  • Послухайте, будь ласка, вірш про матінку Природу і запам’ятайте імена її доньок.

^ Було у матері – Природи дві донечки такої вроди,

Хто їх побачить хоч на мить – не міг забуть і розлюбить.

Голубооку звали Флора. У неї очі, наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна, ласкава, ніжна та привітна.

^ А Фауна – швидка, як вітер, могла з птахами полетіти,

І за оленями стрибати, та з білочками пустувати.

Обидві світ живий любили, відтак його боготворили.

Тож вирішила мудра мати природні їм дарунки дати:

^ Мрійливій Флорі – світ рослинний, а жвавій Фауні – тваринний.

Щоб берегли і доглядали, від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині живого світу дві богині.

  • Отже, діти, як було названо у вірші рослинний світ?

  • Правильно, флора. А тваринний?

  • Теж правильно назвали – фауна.

  • Пригадайте, які живі організми оточують вас удома, на вулиці, у природі?

(Діти називають відомі живі організми, зображені на малюнках і показують їх на дошці.)

  • На які групи, умовно, поділили б ви живі організми?

  • Подивіться, на які групи поділила я живі організми. (Слайди №3, 4, 5, 6, 7, 8)

VІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Усі живі організми вчені поділили на 5 царств (Слайд №9). Хоча всі ці царства дуже різні, але між ними існує тісний взаємозв’язок.

Перше царство, яке ми будемо вивчати - це рослини. Їх називають зеленим дивом Землі.

Інтерактивна гра «Мікрофон». (Слайд «10)

  • Зараз ми пограємо у гру «Мікрофон». Я буду журналістом і буду задавати вам запитання, а ви будете давати мені інтерв’ю.

  • Як ви думаєте, чому рослини називають зеленим дивом Землі?

  • Чи було б життя на Землі без рослин і чому?

Відповіді:

  • Рослини дають кисень для дихання;

  • Рослини дають їжу для людей і тварин;

  • З рослин виготовляють різні речі;

  • Рослини прикрашають життя та очищують повітря, вдихаючи вуглекислий газ;

  • З рослин виготовляють ліки.

  1. Евристична бесіда.

  • Отже, чим дихають усі живі істоти?

  • Звідки береться кисень у повітрі? (Слайд №11)

  • А тепер пригадаємо, навіщо зелені рослини насаджують у містах, уздовж доріг, озеленюють території заводів, фабрик?

  • Що роблять рослини з тим вуглекислим газом, сажею, іншими шкідливими викидами транспортних засобів і промислових підприємств?

  • Хто зробить висновок: так чому ж рослини називають зеленим дивом Землі?

(Рослини, як і всі живі організми дихають киснем. Але не тільки дихають киснем, а й поглинають вуглекислий газ. І під дією сонячних променів виділяють у повітря кисень, так необхідний всьому живому на Землі.)

  1. Пошукова робота учнів з ілюстраціями і слайдами презентації з метою формування уявлення про значення рослин для людей.

Давайте з’ясуємо, яке значення мають рослини на Землі.

План

  1. Рослини виділяють речовини, що знищують хвороботворні бактерії. (Слайд №12)

  2. Рослини дають людям їжу. Рослини – джерело вітамінів. (Слайд №13)

  3. Рослини є кормом для багатьох тварин. (Слайд №14)

  4. З рослин виготовляють різні речі (подивіться навколо себе, на парту, на сусіда і перелічіть, що саме). (Слайд №15)

  5. Користь, яку приносять пшениця, соняшник, цукровий буряк, кукурудза. (Слайд №16)

  6. Значення льону і бавовника. (Слайд №17)

  7. Рослини прикрашають наше життя (кімнатні рослини, культурні рослини на клумбах; дикі рослини – всі вони чарують своєю красою). (Слайд №18)

  8. Рослини – джерело здоров’я. (Слайд №19)

  9. Рослини дають людям знання. (Слайд №20)

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

  • Де живуть рослини? (У саду, на полі, на підвіконні, у лісі, у воді)

  • Скільки живуть різні рослини?

  • Чим відрізняються одна від одної?

(Рослини відрізняються одна від одної розміром, способом життя, будовою, виглядом, умовами життя і його тривалістю.)

Про все це можна говорити дуже багато, дещо ми будемо з вами вивчати вже в цьому році, а ще багато знань про рослини ви одержите потім, у старших класах.

Хочу розповісти вам про незвичайних рослин.

Так, найбільшим деревом на планеті є секвойя, яка росте в Каліфорнії (США). Вона може досягати висоти 100 м (це 25-ти поверховий будинок). Ростуть вони до 4000 років. (Слайд №21)

А найбільшою квіткою на планеті є рафлезія. (її маса – 6 кг, а діаметр – 1 м.) Найменшу квітку серед рослин України має водоплаваюча рослина ряска мала. Діаметр її складає всього 0,5 мм. (Слайд №22) І в Україні є рекордсмени серед рослин.

Найстарішим деревом в Україні вважається 1300-річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області. Йому 1300 років. (Слайд № 23)

Понад сім століть у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб. Висота цього велетня – 36 м, обхват його стовбура – понад 8 м. Йому близько 800 років. Під ним відпочивали український гетьман Б. Хмельницький, поет Т. Шевченко, відомий російський композитор М. Лисенко. (Слайд № 24)

Ф І З Х В И Л И Н К А (Слайд № 25-46)

  1. Практична робота з малюнками із зображенням рослин різних видів (ромашка лікарська, ромашка без’язичкова, ромашка непахуча; конюшина лучна, жовтець повзучий) .

  1. Розгляньте рослини, які прийшли до нас рослинною поштою, зверніть увагу на квітки і листки, знайдіть більш-менш подібні між собою. (Усі ромашки схожі, але відрізняються своїми листками і квітами між собою і від конюшини та жовтеця.) (Слайд №47)

  • Чому так?

  1. Прочитайте останній абзац на с. 106, і ви знайдете відповідь. (Слайд №48)

Рослини одного виду подібні між собою, а різних видів – не схожі.

Учені дали назви всім відомим на Землі рослинам, щоб відрізнити одну від одної. Ці назви складаються з двох слів, як і написано на малюнках. (Слайд №49)

А ще по пошті нам надіслали у пакетиках засушені квіти ромашки лікарської.

Відкрийте пакетики і понюхайте, як вона пахне.

Прочитайте назви видів конюшини.

Усього на Землі росте близько 500 тис. видів рослин, в Україні – 16 тис.

VІІ. Закріплення та осмислення знань.

  1. Узагальнююча бесіда.

  • Навіщо вчені дали всім рослинам назви? (Щоб відрізнити одну від одної)

  • Із скількох слів складається назва виду?

  • Скільки видів рослин на Землі? В Україні?

  1. Робота в зошитах. (Слайд №50)

  1. запишіть відповідь на запитання (завдання 1);

Рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють у повітря кисень.

  1. запишіть назви цих видів трав’янистих рослин (дзвоники персиколисті, конюшина лучна, ромашка лікарська).

  1. Тести: (Слайд №51)

  1. Усі живі організми вчені поділили на:

а) 5 царств;

б) 4 царства;

в) 2 царства.

2) Виберіть із наведених тверджень правильні:

а) рослини дихають киснем;

б) рослини виділяють кисень у повітря;

в) рослини не поглинають і не виділяють кисень взагалі.

  1. Рослини одного виду:

а) подібні між собою;

б) відрізняються одна від одної.

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Яке значення мають рослини?

  • Чому їх називають зеленим дивом Землі? (Рослини – незвичайні представники живої природи. Без них не було б життя на Землі.)

  • Перегляньте відеофрагмент «Осінь у лісі» і запам’ятайте її красу і чарівність. (Слайд №52)

^ За долю нашої природи
Відповідальні всі ми й повсякчас.
Тож хай побачене й почуте
У серці закарбується у вас.


  • Дбайливо ставтеся до рослин, тоді шумітимуть ліси, лунатиме пташиний спів, а

навколо нас буде чисте повітря.

ІХ. Виставлення і мотивація оцінок.

  • Підрахуйте, скільки листочків ви отримали за урок.

Х. Домашнє завдання. (Слайд №53)

  1. Опрацювати статті «Зелене диво Землі», «Як розрізняють рослини» (с. 105-107)

  2. Закінчити завдання в зошиті (2, 3, 5 завд.)

  3. Намалювати ромашку, яка вам найбільше подобається, підписати її назву.

Схожі:

Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconУрок 1 Тема: Різноманітність живих організмів. Значення рослин у...
Сьогодні ми дізнаємось, які живі організми живуть на планеті Земля та познайомимось із рослинами – зеленим дивом Землі
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconТема: р І зноман І тн І сть голонас І нних рослин, значення у природі та в житті людини. Мета
Мета: Ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин на прикладі класу хвойних їхньою роллю...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconУрок 4 Тема: Різноманітність рослин у природі. Водорості, мохи, хвощі...
Налічується понад 300 тисяч видів рослин. Залежно від особливостей будови представників царства Рослини традиційно поділяють на нижчі...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconРізноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини
Мета: Ознайомити учнів з різноманітністю та поширенням голонасінних рослин, дати поняття про їх значення, необхідність охорони. Розвивати...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconТема. Різноманітність кишковопорожнинних. Їх роль в природі та житті людей. Мета
Мета: Показати різноманітність кишковопорожнинних, єдність їх організації, розкрити їх роль у природі та житті людей. Продовжувати...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconУрок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Мета: розглянути значення вищих спорових рослин у житті людини та в природі; розвивати вміння учнів працювати з додатковими джерелами...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconУрок з біології в 11 класі. Тема уроку. Запліднення
Освітня: продовжити формувати знання учнів про індивідуальний розвиток організмів на прикладі способів запліднення у різних груп...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconТема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини
Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті...
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconУрок подорож Тема : особливості будови, різноманітність, значення молюсків
Мета: - узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову, різноманітність, значення в природі та житті людини
Тема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей. Види рослин. Мета iconТема: Значення голонасінних у природі та в житті людини
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; розкрити роль цих рослин у природі та господарській діяльності...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка