Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини




Скачати 71.22 Kb.
НазваУрок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Дата конвертації29.12.2013
Розмір71.22 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Туризм > Урок
УРОК

Тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини

Підготувала:

Мамонтова Юлія Вікторівна

Вчитель біології

Астраханської ЗШ І-ІІІ ступенів

Мета: розглянути значення вищих спорових рослин у житті людини та в природі; розвивати вміння учнів працювати з додатковими джерелами інформації, вільно висловлювати свою думку; виховувати бережливе ставлення до природи.

Основні поняття: торф, кам’яне вугілля, декоративне значення, лікарські препарати.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-подорож.

Обладнання: торф, кам’яне вугілля, гербарні екземпляри вищих спорових рослин, таблички з назвами зупинок, лікарські препарати, декоративні кімнатні папороті.

^ ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. Мотивація навчально- пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Сьогодні я отримала листа від барона Мюнхгаузена і зараз вам зачитаю.

«Добрий день, вельмишановне панство!

Нещодавно я повернувся з подорожі навколо світу (літав я на ядрі), де бачив багато цікавого про вищі спорові рослини. Мене дуже вразив рослинний світ. Особливо деревоподібні плауни, які деякі народності Африки вживали в їжу і мене пригощали. Страви з них, правда, не дуже смачні, але поживні. В Україні я випадково потрапив до кам’яновугільної шахти і дізнався, що кам’яне вугілля утворилося з давніх мохів. Це мене дуже вразило. А також я дізнався, що папороті дуже гарно горять і виділяють багато тепла. Тому їх спалюють, щоб обігрівати житло в країнах півночі. А в Японії хвощі використовують як декоративні рослини, висаджують у горщики і милуються, я й собі прихопив декілька. Я вам рекомендую злітати до Китаю і подивитись, які вони виготовляють піротехнічні засоби зі спор мохів. Я був у захваті. Зараз я відпочиваю і пишу найправдивіші історії. Може бути, що щось я трішки і переплутав, але ви, сподіваюсь, виправите мої незначні помилки. Бажаю успіхів.

До зустрічі на наступних уроках.

^ Ваш барон Мюнхгаузен»,

Отже, наше завдання — виправити помилки барона Мюнхгаузена. Але для того щоб виправити його помилки, ми повинні самі подорожувати. Щоб устигнути все побачити, нам доведеться летіти з великою швидкістю. Але перед нашою мандрівкою ви повинні знати, що можна та що заборонено робити під час польоту. Для того щоб почувати себе в повній безпеці, необхідно знати правила:

  • Заборонено шуміти.

  • Забороняється бути пасивними чи байдужими.

  • Усі повинні брати активну участь у програмі польоту

  1. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Ми побуваємо на багатьох зупинках. На кожній з них дізнаємось щось нове, цікаве, незвичайне, Під кінець уроку ми повинні будемо дати відповідь барону Мюнхгаузену. А тепер увага! Ми вирушаємо в політ!

^ Перша зупинка «Медична»

У ч и т е л ь. Ось ми і потрапили до «лікарні». Це наша перша зупинка. Вельмишановні «лікарі» розкажуть нам, як вони використовують спорові рослини для лікування людей.

Лікар-фітотерапевт. Спорові рослини широко використовують для лікування різноманітних захворювань. Щитник чоловічий відомий як глистогінний засіб, занесений до Державної фармакопеї (список рослин, дозволених для використання в медицині). Висушений сфагнум має знезаражувальні (антибактеріальні) властивості, тому раніше його використовували для лікування ран. Плаун баранець у медицині застосовують для лікування алкоголізму, вироблення відрази до паління та в разі деяких захворювань очей. Слід пам’ятати, що ця рослина досить отруйна і тому самолікування може призвести до тяжких розладів здоров’я і навіть до смерті. Спори плауна булавоподібного раніше використовували для виготовлення оболонок пігулок. Хвощ польовий використовується в народній медицині для| лікування захворювань видільної системи (як сечогінний засіб).

^ Друга зупинка «Декоративна»

І Учитель. На цій зупинці Ми дізнаємось, чи є серед спорових рослин декоративні? Слухаємо уважно

«квітникарів».

Квітникар. Папороті — чудові декоративні рослини, вони є окрасою [ всякого саду, парку та клумби. У культурі найбільш красиво виглядають | страусник, орляк, щитник. Є невибагливі види, які почуваються чудово в кімнатних умовах. Це адіантум,нефролепіс.

^ Третя зупинка «Кулінарна»

Учитель. Ось ми дістались до найбільш «смачної» зупинки, на якій нас із радістю зустрічають «кухарі» і продемонструють свої делікатесні страви.

Кухар. У Токіо, столиці Японії, щороку споживається в їжу більше 300 тонн папороті орляка, молоді листки якого нагадують спаржу чи маслину. Також кореневище орляка багате на крохмаль і його використовують для виготовлення пива. У деяких місцевостях молоді ніжні спороносні пагони та багаті на крохмаль розширені кореневища «бульби» хвоща польового вживають в їжу

^ Четверта зупинка «Будівельна»

Учитель. Мабуть, ми випадково потрапили на цю зупинку тому, що я не можу уявити спорові рослини у вигляді будівельних матеріалів.

Б у д і в е л ь н и к. Ні, ви. потрапили не випадково. Ми на вас чекали. Уявіть собі, що торф, який утворюється зі сфагнових мохів, застосовують у будівництві у вигляді пресованих плит як теплоізоляційний матеріал.

^ П’ята зупинка «Агрономічна»

Учитель. На цій зупинці нас чекають працівники сільського господарства — агрономи. Послухаємо, що цікавого вони нам повідомлять.

Агроном. У сільському господарстві торф використовується як органічне добриво. Але мохи можуть погіршувати продуктивність сільськогосподарських угідь, спричинюючи заболочування земель. Проте вони можуть також сприяти переходу поверхневих стоків води в підземні горизонти, що захищає ґрунт від руйнівної дії води. А ось хвощі — чудові показники (біоіндикатори) ґрунтів із підвищеною кислотністю.

^ Шоста зупинка «Хімічна»

Учитель. Ми прибули на найзаґадковішу зупинку «Хімічну». Ви тільки почали вивчати цей предмет і не знаєте його таємниць.

Хімік. У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, фарб, спиртів, кислот тощо. Спори плаунів використовуються для виготовлення ракет для феєрверків. Також пластмаси, фарби і лаки виробляють з кам’яного вугілля, яке утворилося з давніх папоротей.

^ Сьома зупинка «Кам’яновугільна»

Учитель. На цій зупинці ви дізнаєтесь, як і коли утворилось кам’яне вугілля.

Геолог. Перші папоротеподібні з’явилися приблизно 400 млн років тому. Це були переважно дерев’янисті рослини, які займали велетенські площі суходолу з вологим та теплим кліматом. У ті часи рештки папоротеподібних разом із залишками інших спорових рослин утворили поклади кам’яного вугілля. Тоді відмерлі стовбури потрапляли у воду боліт, заносились мулом та піском і не перегнивали. Поступово, занурюючись углиб, за сотні мільйонів років вони перетворювались на кам’яне вугілля. В Україні є великі запаси кам’яного вугілля та розвинена кам’яновугільна промисловість. Кам’яне вугілля використовують як паливо. З нього добувають горючий газ.

^ Восьма зупинка «Пожежонебезпечна»

Учитель. Нарешті ми прибули до «пожежної частини».

Пожежник. Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися, що нерідко стає причиною виникнення пожеж у лісах та на болотах. Гасити таку пожежу дуже важко тому, що торф може горіти не на поверхні, а у товщі його покладів. Рухатися пожежним по такій місцевості небезпечно, тому використовують гелікоптери. Запам’ятайте: необхідно дотримуватися правил пожежної безпеки, коли ви знаходитесь у лісі або на болотах.

^ Дев’ята зупинка « Ґрунтоутворююча» )

Уч итель. Ось ми досягли останньої зупинки нашої подорожі. Нас запросив до себе в гості «ґрунтознавець».

Ґрунтознавець. Ми всі знаємо, що мохи невибагливі до умов довкілля, і вони можуть оселятись там, де немає рослин. Виділяючи кислоти, мохи спричиняють поступове руйнування скель, а відмерлі їхні частинки накопичуються між уламками. Так виникають первісні ґрунти, на яких згодом оселяються інші рослини. Тому мохи можна назвати першопрохідцями.

Наприкінці «заочної подорожі» учні самостійно заповнюють останню колонку «Значення спорових рослин» у таблиці «Характеристика основних відділів вищих спорових рослин». І

  1. Закріплення матеріалу

Учитель знову зачитує лист барона Мюнхгаузена і дає завдання — скласти лист-відповідь барону Мюнхгаузену, в якому необхідно вказати на його «незначні» помилки.

  1. Домашнє завдання

Прочитати відповідний параграф підручника.

Підготуватись до тематичного оцінювання з теми «Водорості. Вищі спорові рослини».

Схожі:

Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconУрок 7 кл. Тема: “Різноманітність земноводних. Значення земноводних...
Тема: Різноманітність земноводних. Значення земноводних у природі та житті людини. Охорона земноводних
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconТема: р І зноман І тн І сть голонас І нних рослин, значення у природі та в житті людини. Мета
Мета: Ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин на прикладі класу хвойних їхньою роллю...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconТема: Значення голонасінних у природі та в житті людини
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; розкрити роль цих рослин у природі та господарській діяльності...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconТема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини
Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconУрок подорож Тема : особливості будови, різноманітність, значення молюсків
Мета: - узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову, різноманітність, значення в природі та житті людини
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconТема : Різноманітність павукоподібних та їх значення в екосистемах....
Мета: Ознайомити учнів із різними видами павукоподібних, визначити особливості будови та процеси життєдіяльності різних рядів павукоподібних;...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconУрок Тема уроку: Окисно-відновні реакції, їх значення
«окисник», «відновник»; навчити складати прості окисно-відновні реакції; охарактеризувати значення цих реакцій у природі та житті...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconУрок Тема уроку: Складання рівнянь окисно-відновних реакцій, добір коефіцієнтів
Презентація повідомлень про значення окисно-відновних реакцій у природі І житті людини
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconКонспект уроку. 7клас Тема : різноманітність І значення плодів
Продовжити розвивати поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів І насіння ); систематизувати знання...
Урок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини iconУрок-подорож
Мета: ознайомитися з різноманітністю плазунів, біологічними особливостями їхньої життєдіяльності у зв'язку з умовами життя, з'ясувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка