Скачати 153.13 Kb.
|
РОБОЧІ ТАБЛИЦІ ББК ДЛЯ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК РОБОЧІ ТАБЛИЦІ ББК ДЛЯ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК В С Т У П ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ПОРАДИщодо використання робочих таблиць класифікації Ці таблиці призначені для організації бібліотечних фондів, систематичних каталогів і картотек шкільних бібліотек. Основне завдання таблиць – розкрити зміст творів друку, подати їх як струнку науково обґрунтовану систему знань і цим максимально полегшити читачеві використання бібліотечних фондів. Таблиці складаються з основних та допоміжних таблиць (загальних, територіальних і спеціальних типових ділень). Їх поєднання створює розгорнуті таблиці. ОСНОВНІ ДІЛЕННЯ КЛАСИФІКАЦІЇ:
1Техніка. Технічні науки
6/8 Суспільні та гуманітарні науки ^ Загальні типові ділення (ЗТД) Таблиця ЗТД містить визначення для позначень матеріалу за темою (історія науки, діячі науки; заклади, організації, товариства; експедиції; професії та ін.) та за формою (бібліографічні посібники, довідники, навчальні видання та ін.).Визначники ЗТД додаються до індексу галузі або теми безпосередньо без будь-якого знака. Наприклад, "20я7 Навчальні видання з природознавства". ЗТД не використовуються, якщо для даного питання передбачено спеціальний індекс в основній таблиці або в таблицях спеціальних типових ділень, наприклад, "87.3 Історія філософії", а не 87г. ^ Нововведення, враховані під час складання робочих таблиць ББК, можна згрупувати таким чином:
У процесі впровадження цих нововведень ми рекомендуємо:
Таблиці загальних та спеціальних типових ділень (СТД) використовувати залежно від наявності літератури та читацького попиту. Наприклад, СТД у розділах "63.3 Історія. Історичні науки", "86.3 Окремі релігії", в таблиці типових ділень "я7 Навчальні видання" та інші. Важливою умовою правильного застосування таблиць ББК в організації фондів і каталогів бібліотеки є своєчасна підготовка Робочих таблиць. Кожна шкільна бібліотека, зважаючи на обсяг і склад свого фонду, визначає, які індекси будуть використовуватись нею під час розстановки фонду, а які – у систематичному каталозі. Для розстановки фонду потрібна менша деталізація, ніж для каталогів. Наприклад, на полиці достатньо роздільника "24 Хімічні науки", а в каталозі необхідно мати дрібніші ділення: "24.1 Загальна та неорганічна хімія", "24.2 Органічна хімія" і т.д. Прийняті ділення фіксуються в таблицях ББК, де позначаються індекси, що використовуються для розстановки документів на полицях (поличні індекси), та індекси, які використовуються в систематичному каталозі (каталожні індекси). Це робиться за допомогою підкреслювання або позначення літерою, наприклад, "П" – поличний, "К" – каталожний. Слід мати на увазі, що в тексті таблиць представлено як приклади найбільш поширені індекси з типовими діленнями. В усіх інших випадках бібліотекарі повинні самостійно створювати складні індекси, до складу яких входять індекси різних типових ділень. Приклади використання ЗТД широко представлені в розділах "26.8 Географія" та "30 Техніка та технічні науки в цілому". Під час систематизації слід використовувати всі можливості таблиць для деталізації навіть за невеликої кількості документів. Це потрібно для того, щоб у майбутньому не довелось повторно систематизувати документи у разі необхідності дроблення розділів каталогу в зв'язку зі збільшенням потоку документів або при злитті декількох фондів. Класифікаційні індекси, які систематизатор комбінує з індексів основних та допоміжних таблиць загальних і спеціальних типових ділень ББК, вносяться до тексту робочих таблиць з відповідним формулюванням. Паралельно складний або складений індекс може бути зафіксований у самому систематичному каталозі. Для цього на роздільнику записується цей індекс та його формулювання. Під час користування електронним каталогом наявність максимально повного індексу на кожну публікацію дасть можливість у деяких випадках провести адекватний пошук тільки за індексами ББК. 2 ПРИРОДНИЧІ НАУКИ (ПРИРОДОЗНАВСТВО)
20г Історія природничих наук в цілому. Життя та діяльність учених 20я92 Цікаве природознавство
.
22.3 Фізика
24н Техніка безпеки під час проведення хімічних дослідів 24я92 Цікава хімія
26.8 Географія 26.89(0) Весь світ. Всі країни 26.89(4Укр) Географія України
Краєзнавча робота в школі та в позашкільних закладах. Краєзнавчі музеї. 28 Біологічні науки (науки про живу природу)
.
.
.
63.3(0) Всесвітня історія Література з історії всіх або декількох країн різних частин світу, зарубіжних країн в цілому, про історичні зв'язки між народами, про внесок окремих народів у світову історію, про міжнародне значення подій, які відбулися в окремих країнах. ^ 63.3(0)3 Стародавній світ Історія рабовласницького суспільства Стародавнього Сходу і Античного світу в цілому. 63.3(0)31 Стародавній Схід Стародавній Єгипет. Месопотамія. Урарту. Мала Азія. Сирія, Фінікія, Палестина, Іран. Рабовласницькі держави Закавказзя та Середньої Азії. ^ Стародавні Греція, Рим, Італія та ін. Античні міста Північного то Східного Причорномор'я, Боспорське царство. 63.3(0)4 Середні віки (V ст. – 1640 р.) Варварські племена та виникнення ранньосередньовікових держав. Хрестові походи, держави хрестоносців, Візантія. Пізнє Середньовіччя. ^ 63.3(0)6 Новітня історія (1918 – ) 63.3(0)61 Період 1918 – 1939 рр. 63.3(0)62 Період другої світової війни (1939 – 1945) 63.3(0)63 Період 1945 – кінець 80-х рр. ХХ ст. ^ 63.3(0=А/Я) Історія окремих народів, які живуть розосереджено в різних країнах Під індексом 63.3(0=...) збирається також література загального характеру про діаспори. Історія окремих народів і окремих діаспор виділяється шляхом приєднання відповідних етнічних ділень, наприклад "63.3(0=Циг) Історія циган". Література про діаспори в окремих країнах відображається в історії цих країн з додаванням відповідних етнічних ділень аналогічно визначенню народів зі списку літератур, наприклад: "63.3(7Кан=Укр) Українська діаспора в Канаді". ^ 63.3(4Укр) Історія України . 63.5(4Укр) Етнографія України
Загальні проблеми економічної географії. Природні умови, ресурси, населення та господарство країни. Економічна географія окремих країн та регіонів. Соціально-економічна географія. 65.04(4Укр) Економічна географія України .
66.4(4Укр) Зовнішня політика і міжнародні відносини України Визначення місця України в світі, інтеграція в світове співтовариство. Принципи захисту національно-державних інтересів: територіальної цілісності, незалежності держави, національної безпеки та інше. Підтримка співвітчизників за кордоном. Україна і НАТО. Участь у миротворчих акціях, у підготовці та підписанні мирних угод.
Партійні системи всіх або декількох країн світу: комуністичні, робітничі, соціалістичні, соціал-демократичні, національно-демократичні, ліберальні та інші політичні партії; партії "зелених" та інші. Неформальні організації, демократичні, націоналістичні та інші рухи. Ветеранський рух та його організації (ветеранів війни, праці, збройних сил, органів правопорядку, ветеранів Афганістану та ін.). Рухи та організації представників станів (організації нащадків дворян, козацькі організації та ін.). ^
Форми державного правління: республіка, монархія. Форми державного устрою: федерація, конфедерація та ін. Символи держави: прапор, герб, гімн, мова, столиця та ін. Конституція – основний закон держави. Виборче право, вибори, референдуми. Глава держави. Законодавча влада. Громадянство. Права та обов'язки громадян. Захист прав особистості.
Уряд, органи місцевого управління. Державні нагороди. Захист прав людини. Міжнародні конвенції про права дитини. 67.5 Кримінологія. Криміналістика. Судова експертиза
. 70 культура. наука. освіта Література загального характеру.
Культура в цілому. Міжнародне співробітництво в галузі культури. Міжнародні премії в галузі культури.
^ Загальні принципи організації системи освіти: поєднання державної та приватної систем освіти, загальнодоступність навчання, рівні права всіх народів на освіту та навчання рідною мовою, принцип зв'язку шкіл з громадськістю та родиною та ін. Освіта і охорона дитинства. Державна політика в галузі освіти: зв'язок з національними та регіональними культурними традиціями, світськість державної системи освіти, демократичний характер управління освітою, свобода і плюралізм в освіті та ін. Система освіти: стаціонарна.
.
.
^
^ Підрозділяти за абеткою назв окремих технічних дисциплін.
^ 74.266 Методика викладання суспільних та гуманітарних наук в цілому
^
^
Підрозділяти за допомогою буквених визначень мов аналогічно 81.2 ^ 74.268.3 Методика викладання літератур Підрозділяти за допомогою буквених визначень літератур аналогічно 83.3 ^ 74.268.3(4Укр) Методика викладання української літератури
^ 74.268.62 Методика викладання релігієзнавства 74.268.7 Методика викладання філософії
^ Початкова професійна освіта. Професійно-технічна освіта
75 Фізична культура і спорт
Дозвілля та відпочинок
^ 80 Філологічні науки в цілому
Загальне мовознавство: мова як засіб спілкування, мова та свідомість, Спеціальні типові ділення ^ 81.2Англ Англійська мова 81.2Ісп Іспанська мова 81.2Іта Італійська мова 81.2Нім Німецька мова 81.2Рос Російська мова 81.2Фра Французька мова
Есперанто, волапюк та ін.
Література про усну народну творчість, про твори народних поетів, творчість яких знаходиться на межі фольклору та літератури, про твори фольклору давнього світу, а також біографії фольклористів. ^ 82.3(4Укр) Фольклор України 82.3(4Укр=Укр) Український фольклор 82.3(3) Фольклор зарубіжних країн
Історія літературознавства та критики. Літературні напрями, художній метод. Вчення про види та будову творів художньої літератури (поетика): стиль, образ, тип, характер та ін.
^ 83.3(0) Світова література. Історія та критика Література Середніх віків, епохи Відродження, Візантії. Література Нового часу (1640-1918). Література ХХ ст. (1918 – ). Літератури, об'єднані за мовною ознакою. Література всіх або декількох країн. ^ Література Давнього Сходу, антична література. 83.3(0)4 Література Середньовіччя та епохи Відродження (V – 1-а пол. ХVІІ ст.) 83.3(0)5 Література Нового часу (1640 – 1918) ^ 83.3(0)941 Давньоруська (давньослов'янська) література. Література Київської Русі 83.3(4Укр) Українська література 83.3(4Укр)1 Українська література з найдавніших часів до ХХ ст. ^ 83.3(2Рос) Російська література 83.3(2Рос)1 Російська література найдавніших часів до ХХ ст. 83.3(2Рос)6 Російська література ХХ ст. ^ Розташовується за таблицею Територіальних типових ділень
^ 84(0)3 Твори літератури давнього світу 84(0)4 Твори літератури Середньовіччя та епохи Відродження (V – 1-а пол. ХVІІ ст.) 84(0)5 Твори літератури Нового часу (1640 – 1918) ^ 84(0)941 Давньоруська (давньослов'янська) література. Література Київської Русі 84(4Укр) Твори української літератури 84(4Укр)1 Твори української літератури з найдавніших часів до ХХ ст. ^ 84(2Рос) Твори російської літератури 84(2Рос)1 Твори російської літератури з найдавніших часів до ХХ ст. 84(2Рос)6 Твори російської літератури ХХ ст. 84(4/8) Твори літератури окремих зарубіжних країн Розташовуються за таблицею Територіальних типових ділень. ^ За невеликої кількості творів усної народної творчості (текстів) радимо збирати їх в розділі 82 Фольклористика, використовуючи типове ділення –6. ^ 84.2(4Укр) Фольклор України 84.2(4Укр=Укр) Український фольклор 84.2(3) Фольклор зарубіжних країн
85.103(4Укр) Образотворче мистецтво України
.
** Відділ розробляється |
![]() | Міждисциплінарні дослідження : ера роздемаркації філософії освіти... | ![]() | Міждисциплінарні дослідження у сфері прикордонної безпеки україни Директор Міжнародно-правового департаменту Адміністрації Державної прикордонної служби України |
![]() | Міждисциплінарні зв’язки бухгалтерського обліку При дослідженні облікових проблем є необхідність застосування міждисциплінарних досліджень, для більш повного врахування етимології... | ![]() | Опис дисципліни “гроші І кредит” Міждисциплінарні зв’язки. Навчальний курс "Гроші І кредит" входить до циклу загальноосвітніх економічних дисциплін І спирається на... |
![]() | Загальні рекомендації Завдання вчителя полягає в організації навчального процесу таким чином, щоб учень не тільки засвоїв необхідні знання, набув потрібні... | ![]() | Міждисциплінарні зв’язки як засіб комплексного формування майбутнього фахівця У статті розглядається необхідність впровадження міждисциплінарних зв’язків у системі підготовки фахівців економічного напрямку до... |
![]() | Девіантність у великому місті: міждисциплінарні дослідження Раскрыты идеи советских исследователей на негативное влияние города. Автор подает анализ исследований украинских ученых (с 1990 года),... | ![]() | Професійна компетентність вчителя Н. Бібік, О. Овчарук, О. Пометун, О. Савченко, Л. Хоружа та ін Під професійною компетентністю вчителя ми розуміємо здатність фахівця... |
![]() | 1 Веди – їх цінність, структура та методи передачі знань «Знання це – цар усього знання, таїна з таїн. Це знання найчистіше, І воно дозволяє безпосередньо пізнати власну сутність шляхом... | ![]() | Сценарій до гри Що? Навчальна: закріпити І розвинути знання учнів із питань, що стосуються біології рослин, біології тварин, біології людини, основних... |