Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність




Скачати 362.18 Kb.
НазваРозповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність
Дата конвертації08.03.2023
Розмір362.18 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Туризм > Документы
Тема: Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього

середовища на їх життєдіяльність.

Мета: сформувати знання учнів про розповсюдженість мікробів у природі та влив

навколишнього середовища на їх життєдіяльність, виховувати в учнів

почуття високої санітарної культури, формувати навички особистої гігієни.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: урок з використанням елементів інтерактивних способів навчання.

КМЗ: картки, роздатковий матеріал у вигляді завдань для малих груп.
І. Організаційна частина.

Перевірити присутність учнів та їх готовність до уроку.

ІІ. Повідомити тема і мету уроку.

ІІІ. Мотивація теми та мети уроку.

Вступне слово вчителя.

Кругообіг речовин – це ряд перетворень органічних та неорганічних речовин в природі. Менш складні з’єднання перетворюються в більш складні, і навпаки, складні з’єднання розпадаються на менш складні. В результаті цього кругообігу запас речовин не зникає і не утворюється. Вони лише змінюють форму і властивості. Активну участь в кругообігу речовин займають мікроби, які розщеплюють органічні речовини на неорганічні. Розповсюдженість мікробів у природі дуже різноманітна.

ІV. Активувати розумову діяльність учнів за допомогою диктанту.

Дайте коротку відповідь «так» чи «ні» на поставлені вчителем запитання.

Диктант

  1. Мікробіологія – це наука, яка вивчає життя і життєдіяльність мікробів (так).

  2. Мікроби – це одноклітинні мікроорганізми, які широко поширені в ґрунті, повітрі, воді (так).

  3. Гігієна – це наука, яка вивчає комплекс вимог щодо чистоти посуду, інвентарю, обладнання, тари (ні).

  4. Гігієна – це галузь гігієнічної науки, яка вивчає вплив факторів на організм людини (так).

  5. Вперше сконструював мікроскоп і побачив мікроби І.І.Мечніков (ні).

  6. Вперше встановив послідовний зв'язок мікробами і процесами які виникають у природі Луї Пастер. (так).

  7. Бактерії – це одноклітинні мікроорганізми, які розмножуються шляхом поділу. (так).

  8. Плісняві гриби здатні утворювати спори, якими вони розмножуються (так).

  9. Спори утворюючі бактерії називають бацилами (так).

  10. Дріжджі мають форму переплетених ниток (ні).

  11. Дріжджі – одноклітинні нерухому організми, які можуть розмножуватися шляхом як простого поділу, спорами, почкуванням (так).

  12. Віруси – це частинки, які не мають клітинної будови, розмножуються всередині живих клітин і є внутрішньоклітинними паразитами. ()

V. Хід уроку.

А зараз наш клас я розділю на ІІІ групи, кожна з яких отримає відповідне завдання. Сядьте відповідно по групах. розподіліть ролі між собою

Спікер, головуючий (керівник групи)

  • зачитує завдання групі

  • організовує порядок виконання

  • пропонує учасникам групи висловитися по черзі

  • заохочує групу до роботи

  • підводить підсумки роботи

  • визначає доповідача.


Секретар

  • веде записи результатів роботи коротко і розбірливо

  • як член групи повинен буди готовий висловити думку групи при підведенні підсумків чи допомогти доповідачу


Посередник

  • стежить за часом

  • заохочує групу до роботи


Доповідач

  • чітко висловлює думку групи

  • доповідає про результати роботи групи



Завдання № 1

  1. Де розповсюдженні мікроорганізми?

  2. Розповсюдженість мікроорганізмів в ґрунті

  3. Розповсюдженість мікроорганізмів у повітрі

  4. Розповсюдженість мікроорганізмів у воді

  5. Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

  6. Підготуйте по 6 запитань по даній темі


Завдання № 2

  1. Як впливають фактори зовнішнього середовища на життєдіяльність мікробів

  2. Яка оптимальна температура розвитку мікроорганізмів

  3. Яка мінімальна температура розвитку мікроорганізмів

  4. Яка максимальна температура розвитку мікроорганізмів

  5. Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

  6. Підготуйте по 6 запитань по даній темі


Завдання № 3

Як впливають на життєдіяльність мікробів інші фактори

  1. Вплив вологості і світла

  2. Вплив середовища з підвищеною концентрацією речовин, реакція середовища

  3. Вплив хімічних речовин

  4. Вплив біологічних факторів

  5. Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

  6. Підготуйте по 6 запитань по даній темі

Групи по черзі звітують про виконану роботу.
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

1.Групи по черзі дають запитання своїм суперникам.

2. Конкурс «Хто швидше».

Доповніть пропущені слова

1.Широко поширені в ґрунті, повітрі, воді ….

2. Мікробів найбільше в …. ґрунті

3. Згубно впливає на життєдіяльність мікробів … (світло)

4. На життєдіяльність мікробів згубно впливає підвищення концентрації … (цукру, солі)

5. Мінімальна температура розвитку мікроорганізмів при охолодженні … (+6)

6. Мінімальна температура при розморожуванні від - 6 до – 20

7. Мінімальна температура розвитку мікроорганізмів …. 45-500С

8. Оптимальна температура розвитку мікроорганізмів ….. 25-350С

9.Згубно діє на життєдіяльність мікробів застосування хімічних речовин … (хлорного вапна)

VІІ. Підведення підсумків уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Повторити тему «Загальна характеристика мікроорганізмів». Вивчити тему «Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність.».

Завдання № 1
1Де розповсюдженні мікроорганізми?

2Розповсюдженість мікроорганізмів в ґрунті

3Розповсюдженість мікроорганізмів у повітрі

4Розповсюдженість мікроорганізмів у воді

5Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

6Підготуйте по 6 запитань по даній темі

Завдання № 2
1Як впливають фактори зовнішнього середовища на життєдіяльність мікробів

2Яка оптимальна температура розвитку мікроорганізмів

3Яка мінімальна температура розвитку мікроорганізмів

4Яка максимальна температура розвитку мікроорганізмів

5Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

6Підготуйте по 6 запитань по даній темі

Завдання № 3
Як впливають на життєдіяльність мікробів інші фактори

1Вплив вологості і світла

2Вплив середовища з підвищеною концентрацією речовин, реакція середовища

3Вплив хімічних речовин

4Вплив біологічних факторів

5Узагальніть вивчений матеріал і підготуйте виступ

6Підготуйте по 6 запитань по даній темі

Диктант


  1. Мікробіологія – це наука, яка вивчає життя і життєдіяльність мікробів (так).

  2. Мікроби – це одноклітинні мікроорганізми, які широко поширені в ґрунті, повітрі, воді (так).

  3. Гігієна – це наука, яка вивчає комплекс вимог щодо чистоти посуду, інвентарю, обладнання, тари (ні).

  4. Гігієна – це галузь гігієнічної науки, яка вивчає вплив факторів на організм людини (так).

  5. Вперше сконструював мікроскоп і побачив мікроби І.І.Мечніков (ні).

  6. Вперше встановив послідовний зв'язок мікробами і процесами які виникають у природі Луї Пастер. (так).

  7. Бактерії – це одноклітинні мікроорганізми, які розмножуються шляхом поділу. (так).

  8. Плісняві гриби здатні утворювати спори, якими вони розмножуються (так).

  9. Спори утворюючі бактерії називають бацилами (так).

  10. Дріжджі мають форму переплетених ниток (ні).

  11. Дріжджі – одноклітинні нерухому організми, які можуть розмножуватися шляхом як простого поділу, спорами, почкуванням (так).

  12. Віруси – це частинки, які не мають клітинної будови, розмножуються всередині живих клітин і є внутрішньоклітинними паразитами. ()


Тема: Основи мікробіології. Загальна характеристика мікроорганізмів.

Мета: ознайомити учнів з поняттями «мікробіологія», її основами, загальною

характеристикою мікроорганізмів та їх роллю в приготуванні і зберіганні

страв і кондитерських виробів, виховувати в учнів почуття відповідальності

за здоров’я інших людей, формувати навички особистої гігієни.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Вид уроку: урок-подорож.

КМЗ: плакати «Форми бактерій», «Форми дріжджових клітин», «плісняві гриби»,

«Значення мікроорганізмів у житті людини».
Хід уроку

І. Організаційна частина.

Перевірити присутність учнів та їх готовність до уроку.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Мотивація теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про життя найменших організмів і науку, яка їх вивчає – це наука мікробіологія. Вона розкаже нам про взаємозв’язок мікроорганізмів між собою, існування в різних видах сировини і продуктів, а також їх вплив на якість і тривалість зберігання сировини, на здоров’я людей.

Сьогодні у вас не звичайний урок, а урок – подорож. Ми з вами будемо подорожувати країною під назвою «Мікробіологія». Головні зупинки. Які ми з вами відвідаємо – «Історична», «Шкідливі та корисні мікроорганізми», «Бактерії», «Плісняві гриби», «Дріжджі», «Віруси».

Основні етапи подорожі.

Зупинка І. «Історична».

Мікроби – це одноклітинні мікроорганізми, які широко розповсюджені в ґрунті, повітрі, воді. Наука яка вивчає життя і життєдіяльність мікробів називається мікробіологією. Вони були відкриті голландським вченим Анатолієм Левенгуком (1632-1723), який сконструював мікроскоп і спостерігав за життєдіяльністю найменших істот в різних середовищах та описав їх у книзі «таємниці природи». Французький вчений Луї Пастер поклав початок нового напряму мікробіології – фізіологічного. Ним було відкрито природу спиртового бродіння – результат життєдіяльності дріжджів вивченню проблеми скисання пива і вина та способів їх вирішення – пастеризація, введено терміни «аеробний», «анаеробний», розроблено метод вакцинації проти сказу і сибірської виразки.

Ідеї Л.Пастера відносно ролі мікроорганізмів у природі були розвинуті основоположниками загальної мікробіології – С.М.Виноградарським(1856-1953) і М.Бейєринком. Вони запропонували метод елективних культур, завдяки якому створюються умови для розвитку одного організму.

Теорію імунітету створив І.І.Мечніков (1845-1916).

Вивчав чуму, холеру, сифіліс, газову гангрену, дифтерію Д.К.Заболотній.

Уведення Р.Кохом (1843-1910) і його шкалою цільних живильних середовищ і суворих вимог до чистої культури, встановлення зв’язку між захворюваннями і мікроорганізмами дало можливість за короткий час відкрити збудників багатьох хвороб і заснувати медичну і санітарну мікробіологію.

Зуп инка ІІ. Шкідливі та корисні мікроорганізми.

Мікроби широко розповсюджені у природі. Одні мікроби грають позитивну роль в житті людини. Корисні мікроби беруть участь в виробництві харчових продуктів таких як сир, хліб, квас, в процесі їх зберігання і консервування (квашена капуста, солоні огірки). Людство давно навчилось використовувати мікробіологічні процеси в практичній діяльності, зокрема в харчовій промисловості. Наприклад, в основі технологій приготування хліба – біохімічні процеси спиртового і молочнокислого бродіння, збудниками якого є дріжджі та молочнокислі бактерії. Ці організми обумовлюють необхідні ступені розпушування і кислотність н\ф, смак і аромат хліба.

Для виробництва хліба, борошняних кондитерських виробів використовується різноманітна сировина, багата на білки, вуглеводи, жири та інші речовини, які містять велику кількість вологи і велику кількість мікроорганізмів, що за сприятливих умов розвитку спричиняють її псування. Такі мікроби називають шкідливими. Шкідливі мікроби викликають різні захворювання людей і тварин.

Мікроби, які найчастіше зустрічаються при приготуванні їжі поділяються на бактерії, плісняві гриби, дріжджі, віруси.
Зупинка ІІІ. Зупинка «Бактерії»

Бактерії – це одноклітинні, найбільш вивченні мікроорганізми. По формі їх поділяють на коки – мікроби круглої форми (мікрококи, диплококи, тетракоки, стерптококи, сарцини, стафілакоки), палички (одиничні, двійні, ланцюгові, вібріони); спірили і спірохети (зігнуті і спірально звиті форми). Бактерії покриті оболонкою. Основною частиною клітини є цитоплазма. Всередині клітини є ядро. На поверхні деяких бактерій є ниткоподібні утворення – джугити, при допомозі яких вони рухаються.

Деякі паличковидні бактерії при настанні несприятливих умов утворюють спори. Спори не потребують харчування і не здатні розмножуватися, але зберігають свою життєдіяльність при високих температурах, висиханні, заморожуванні на протязі декількох місяців (паличка ботулінуса) і навіть років (паличка сибірської виразки). Спори гинуть при стерилізації (нагріванні до 1200С на протязі 20хв). За сприятливих умов вони проростають в клітину. Спороутворюючі бактерії називають бацилами.

Розмножуються бактерії шляхом простого поділу. При сприятливих умовах розмноження однієї клітини проходить на протязі 20-30 хвилин.
Зупинка 4. «Плісняві гриби»

Плісняві гриби – це одноклітинні або багатоклітинні організми, які в своїй життєдіяльності потребують готових харчових продуктів і доступу повітря. Клітини пліснявих грибів мають форму витягнутих ниток – гіфів, які утворюють тіло плісені – міцелій, яка складається із багатьох клітин. На поверхні міцелію розвиваються плісняві тіла, в яких дозрівають спори.

По будові клітини плісняві гриби відрізняються від бактерій тим, що мають 1 або декілька ядер і вакуолей. Розмножуються плісняві гриби при допомозі гіф і спорами.

Плісняві гриби широко поширені в природі. Розвиваючись на харчових продуктах вони створюють пухові нальоти різного кольору. Плісняві гриби виділяють речовини. Які надають харчовим продуктам пліснявого смаку і запаху. Вони можуть розвиватися при низькій вологості і підвищеній концентрації солі, низькій температурі, вражаючи продукти, що зберігаються в холодильниках.

Серед пліснявих грибів є корисні. Що використовуються при виробництві сиру («Рокфор», «Каммамбер»), лимонної кислоти і лікарських засобів (пеніцілін).
Зупинка 5. «Дріжджі»

Дріжджі – це одноклітинні нерухомі мікроорганізми. Клітини дріжджів бувають різної форми: круглі, овальні, паличкоподібні. Вони мають чітко виражене велике ядро і вакуолі і різні включення в цитоплазмі у вигляді крапельок жиру, глікогену. Дріжджі розмножуються в сприятливих умовах на протязі декількох годин наступними способами: почкуванням, спорами, поділом клітини. Дріжджі здатні розщеплювати цукор в спирт і вуглекислий газ. Спиртове бродіння використовується в виноробстві, виробництві кисломолочних продуктів, хлібопекарній промисловості. Деякі види дріжджів вирізняються високим вмістом білків, жирів, вітамінів групи В, мінеральних речовин, а тому використовуються як кормовий продукт для тварин.
Зупинка 6.«Віруси»

Віруси – це частинки, які не мають клітинної будови. Для їх характерний своєрідний обмін речовин і спосіб розмноження. Вони бувають круглої, прямокутної і нитковидної форм. Їх можливо побачити тільки при допомозі електронного мікроскопа. На відмінну від бактерій віруси не здатні розмножуватися у навколишньому середовищі. Вони розмножуються тільки в живих клітинах і є внутрішньоклітинними паразитами. Викликаючи захворювання рослин, тварин, людини вони приносять великі збитки господарству країни і здоров’ю людини.
Узагальнення вивченого матеріалу.

Слова вчителя.

Наша подорож добігає кінця і мені б хотілося, щоб ви поділилися цікавими спогадами з нашої незвичайної екскурсії. А зараз наш клас поділиться на 2 команди. Кожна команда повинна підготувати по 10 запитань для команди-суперника.

Картка

1.Мікроби – це одноклітинні мікроорганізми, які широко поширені в ґрунті, повітрі, воді. (так)

2. Мікроскоп сконструював Антоній Левенгук і вперше побачив мікроорганізми? (так)

3.Найбільш розповсюджені мікроби в повітрі.(ні)

4.Найменше мікробів у землі. (ні)

5.Спороутворюючі бактерії називають бацилами. (так)

6.При настанні несприятливих умов деякі види бактері2й викидають спори. (так)

7.Клітини пліснявих грибів круглої форми.(ні)

8.Дріжджі – це одноклітинні нерухомі організми. (так)

9.Вірису не мають клітинної будови і є внутрішньоклітинними паразитами. (так)

10. Мікроби відіграють позитивну роль в житті людини. (ні)

Підведення підсумків уроку.

Домашнє завдання. Вивчити тему «Основи мікробіології. Загальна характеристика мікроорганізмів.»

Тема: Харчові інфекції та зоонози. Міри їх профілактики.

Мета уроку: з формувати знання про харчові інфекції, зоонози та міри їх

профілактики, виховувати прагнення берегти своє здоров’я і здоров’я

оточуючих, прививати любов до чистоти.

Тип уроку: урок комбінований.

Вид уроку: рольова гра.

КМЗ
І. Організаційна частина.

Перевірка присутності учнів та їх готовність до уроку.

ІІ. Актуалізація розумової діяльності.

Робота частини учнів з картками.

ІІІ. Повідомити тему і мету уроку.

ІV. Мотивація теми та мети уроку.

Вступне слово вчителя.

Із багато чисельних збудників інфекційних хвороб особливе місце займають бактерії, які викликають кишкові інфекції. Ця група захворювань має загальну рису в тому, що зараження людини проходить шляхом потрапляння збудників хвороб через рот. Детальніше ознайомитись з цими видами інфекцій ми матимемо можливість на сьогоднішньому уроці.

VІ. Актуалізація розумового мислення та опорних знань учнів проводиться у вигляді текстових завдань.

Слово вчителя : на сьогоднішній урок ми запросили спеціалістів - лікарів які розкажуть нам про харчові інфекції, зоонози, їх симптоми, збудників та шкідливу дію, яку вони спричинюють.

Лікар: Інфекція – це процес, який проходить в організмі людини при потраплянні в нього мікробів. Джерелом інфекції можуть бути хворі люди, тварини, виділення яких (кал, моча, мокрота) містять хвороботворні мікроби. Інфекція може передаватися здоровій людині через землю, повітря, воду, предмети, їжу, комах і гризунів.

Хвороботворні мікроби проникають в організм людини через органи дихання, рот, шкіру і іншими шляхами. З моменту проникнення мікробів до прояву хвороби проходить певний період, який називають інкубаційним періодом. Для різних мікробів цей період різний. В боротьбі з патагоненними мікробами діють захисні сили організму, які залежать від загального стану організму. Прояви і час хвороби бувають різними і залежать від цих захисних сил.

Інколи люди бувають нечутливими до тих чи інших інфекційних захворювань. Така нечутливість називається імунітетом. Імунітет буває вродженим або набутим після хвороби і штучним (створенням щепленням). Імунітет може бути активним (після введення вакцини). Вакцина – це препарат з ослабленими мікроорганізмами. Пасивний імунітет – це готові захисні речовини (антитіла). Антитіла – це неспецифічні білки – імуноглобуліни, які утворюються в організмі тварин і людей під впливом антигенів і міститься переважно в сироватці крові, а також слині , сльозах, поті, тощо.

Таблиця «Форми імунітету»


Таблиця «Форми імунітету»

Форми імунітету

Природні

Штучні

Спадковий

Набутий

Активний

Пасивний


Захворювання, які виникають у людини від мікробів, які потрапили в організм разом з їжею та водою називають харчовими інфекціями.
Лікар №2. До харчових кишкових інфекцій відносять гострі кишкові інфекції – черевний тиф, холеру, дизентерію, якими хворіють тільки люди.

Здорові люди заражаються цими хворобами від хворих людей або бактеріоносіїв, які виділяють у зовнішнє середовище із кишечника збудників хвороб. Ці хвороби називають хворобами «брудних рук», збудники яких потрапляють в організм разом з їжею, приготовленою з порушенням санітарних правил. Збудники кишкових інфекцій довгий час зберігають свою життєдіяльність у зовнішньому середовищі.

Слайд (мультимідійна дошка)

Дизентерійна паличка не гине - на протязі

На овочах і плодах 6-17 днів
Паличка черевного тифу - на хлібі на протязі 30 діб
Холерний вібріон в воді до 2х років.
Всі ці види бактерій гинуть при кип’ятіння.
Дизентерія – захворювання, яке виникає при потраплянні до організму дизентерійної палички. Інкубаційний період 2-5 днів. Признаки хвороби – слабкість, підвищена температура, болі в області кішківника, сильний понос з кров’ю і слиззю. Після видужання людина залишається бактеріоносієм. Збудники дизентерії – нерухомі палички, аероби, які не утворюють спор.

Оптимальна температура розвитку 370с, гинуть при температурі 600С на протязі 10-15 хвилин, добре переносять охолодження. Інфекція передається через овочі, фрукти, воду, молочні продукти, які використовують в сирому вигляді і будь-яку готову їжу, облишену в процесі приготування і зберігання в антисанітарій них умовах.
Лікар №3.

Черевний тиф – тяжке інфекційне захворювання, викликане паличкою черевного тифу. Інкубаційний період 7-23 дні. Признаки: гострий розлад функцій кишечника, різка слабкість, тривала висока температура до 400с, марево, лихоманка, головна біль, безсоння. Після одужання людина довгий час залишається бактеріоносієм. Збудник - нерухома паличка, які не утворюють спор. Оптимальна температура розвитку 370С, стійкі до холоду і висушування, гинуть при температурі 600с через 15-20 хвилин. Зараження людей проходить через різні харчові продукти, які перевозять і зберігають при порушенні санітарно-гігієнічних правил, особливо молоко і молочні продукти, холодці, заливні стави, ковбасні вироби.
Лікар №4.

Холера – це особливо небезпечна інфекція, яка потрапляє в організм людини через рот. Інкубаційний період 2-6 діб. Признаки: раптові нестримані поноси і рвота, сильне обезводнення організму, слабкість, головна біль, головокружіння, температура 350с, судоми, бувають смертельні випадки. Збудником є холерний вібріон, який має форму коми, рухомий (має 1 джгутик). Оптимальна температура розвитку 370С. Добре переносить високі температури і заморожування, але гине при висушуванні при дії сонячних променів, при кип’ятінні протягом 1 хвилини в кислому середовищі. Інфекція передається через воду і харчові продукти приготовлені з порушення санітарних правил.
Слово вчителя: для того, щоб не допустити виникнення харчових інфекцій на ПТХ необхідно:

1.Обслідувати кухарів і кондитерів на бактеріоносійство не рідше 1 разу на рік.

2. Дотримання привид особистої гігієни, особливо рук в чистоті.

3. Суворе дотримання чистоти на робочому місці.

4. Знищення мух, тарганів, гризунів які переносників інфекції.

5. Ретельне миття і дезінфекція столового посуду.

6. Кип’ятіння води із відкритих водойм при використанні її в їжу і для миття.

7. Ретельне миття овочів, фруктів, ягід, особливо, якщо вони використовуються в

їжу в сирому вигляді.

8. Кип’ятіння молока, теплова обробка страв із не пастеризованого сиру.

9. проведення вторинної теплової обробки продуктів, що швидко псуються:

холодців, паштетів, відварного м’яса.

10. Зберігання всієї готової їжі в холодильнику або гарячому виді при температурі

650С не більше встановлених термінів.

Лікарі ознайомили нас із харчовими інфекціями, якими хворіють тільки люди, але є ще й друга група харчових інфекційних захворювань, які називають зоонозами.

Зоонози – це захворювання які передаються від тварин до людей через м'ясо і молоко. До цих захворювань відносять бруцельоз, туберкульоз, сибірську виразку (сибірку) та ящур. Більш детально з цими хворобами вас познайомлять ветеринарні лікарі.

Ветеринарний лікар:

Бруцельоз – це тяжке інфекційне захворювання, яке супроводжується приступами лихоманки, пухлинами в суглобах і м’язах. Інкубаційний період 4-20 днів. Захворювання триває від декількох неділь до декількох місяців. Збудником є бруцелла – бактерія в формі малої палички з оптимальною температурою розвитку 370с, яка гине при тепловій обробці. Зараження людини проходить через молоко і молочні продукти, м'ясо в яких бруцелла виживає від 8 до 60 днів.
Лікар фтизіатр.

Туберкульоз – це інфекційне захворювання, яке частіше всього вражає легені і лімфатичні залози. Людина заражається від хворих тварин, птиці і людей. Збудником захворювання є туберкульозна паличка (паличка Коха) стійка до висихання, заморожування, зберігається на харчових продуктах до 2х місяців. Гине при кип’ятіння на протязі 10с. В організм здорової людини інфекція потрапляє з сирим молоком і молочними продуктами, а також з погано просмаженим м’ясом, одержаним від хворої туберкульозом тварини. Від хворої людини зараження передається повітряно-крапленим або контактним шляхом.
Ветеринарний лікар.

Сибірська виразка – це гостре, особливо небезпечне захворювання тварин і людей, яке вражає шкіру і легені, або кишечник. При цьому захворюванні порушуються всі функції організму, температура 400С, наступає слабкість серцева недостатність, а при кишковій формі з’являється рвота і понос. Дуже часті смертельні випадки. Збудником є бацила, спори якої дуже стійкі до зовнішнього середовища і хімічним речовинам. Інфекція передається через м'ясо і молоко хворих тварин і при безпосередньому контакті з ними. М'ясо хворих тварин не підлягає обробці.
Ветеринарний лікар.

Ящур – заразне захворювання вірусної природи, яке передається людині від хворої тварини через м'ясо і молоко. Проявляється ця хвороба у людини в вигляді запалення слизової оболонки рота. Вірус ящура не стійкий до теплової обробки і слабким органічним кислотам, гине при тепловій обробці м’яса.
Слово вчителя: Для попередження зоонозів на ПТХ необхідно:

1.Перевірка наявності тавра на м’ясних тушах, що засвідчує про

ветеренарно-санітарну перевірку м’яса.

2. Ретельно проварювати і пропарювати м’ясні страви.

3. Кип’ятіння молока, використання просто кваші – самоквасу тільки для приготування тіста, а не пастеризованого сиру – для приготування страв, які піддаються тепловій обробці.

Закріплення

І. Метод : запитання – відповідь.

1. Що називають інфекцією?

2. Чому інфекції називають харчовими?

3. Що таке імунітет?

4. Який вид імунітету називають вродженим?

5. Який вид імунітету називають набутим?

6. Який вид імунітету називають активним7

7. Який вид імунітету називають пасивним?

8. Що таке інкубаційний період?

9. Які захворювання відносять до харчових інфекцій?

10. Які міри профілактики харчових інфекцій7

11. Що таке зооноз?

12. Які інфекційні захворювання відносяться до зоонозів?

13. Які міри профілактики зоонозів?
Конкурс «Відгадай мене»

За вказаними ознаками відгадайте назву інфекції та дайте її характеристику.

1. Слабкість, підвищена температура, болі в області кишечника, сильний пронос з

кров’ю і слиззю (дизентерія).

2. Раптові нестримані проноси і рвота сильне обезводжування організму, слабкість,

головна біль, головокружіння, температура 350С, судоми (холера).

3. Гострий розлад функцій кишечника, різка слабкість, тривала висока температура

400С, марево, лихоманка, головна біль.

4. Тяжке інфекційне захворювання, яке супроводжується приступами лихоманки

пухлинами в суглобах і м’язах (бруцельоз).

5. Інфекційне захворювання , яке частіше всього вражає легені і лімфатичні залози

(туберкульоз).

6. Заразне захворювання вірусної природи, проявляється у вигляді запалення

слизової оболонки рота.

7. Гостре, особливо небезпечне захворювання, яке вражає шкіру і легені, кишечник. Порушуються всі функції організму, температура 400С, слабкість, серцева недостатність (сибірська виразка).
Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання.

Для того, щоб не допустити виникнення харчових інфекцій на ПТХ необхідно:
1.Обслідувати кухарів і кондитерів на бактеріоносійство не рідше 1 разу на рік.

2. Дотримання привид особистої гігієни, особливо рук в чистоті.

3. Суворе дотримання чистоти на робочому місці.

4. Знищення мух, тарганів, гризунів які переносників інфекції.

5. Ретельне миття і дезінфекція столового посуду.

6. Кип’ятіння води із відкритих водойм при використанні її в їжу і для миття.

7. Ретельне миття овочів, фруктів, ягід, особливо, якщо вони використовуються в

їжу в сирому вигляді.

8. Кип’ятіння молока, теплова обробка страв із не пастеризованого сиру.

9. проведення вторинної теплової обробки продуктів, що швидко псуються:

холодців, паштетів, відварного м’яса.

10. Зберігання всієї готової їжі в холодильнику або гарячому виді при температурі

650С не більше встановлених термінів.

Запитання – відповідь.
1. Що називають інфекцією?

2. Чому інфекції називають харчовими?

3. Що таке імунітет?

4. Який вид імунітету називають вродженим?

5. Який вид імунітету називають набутим?

6. Який вид імунітету називають активним7

7. Який вид імунітету називають пасивним?

8. Що таке інкубаційний період?

9. Які захворювання відносять до харчових інфекцій?

10. Які міри профілактики харчових інфекцій7

11. Що таке зооноз?

12. Які інфекційні захворювання відносяться до зоонозів?

13. Які міри профілактики зоонозів?

Конкурс «Відгадай мене»

За вказаними ознаками відгадайте назву інфекції та дайте її характеристику.

1. Слабкість, підвищена температура, болі в області кишечника, сильний пронос з

кров’ю і слиззю (дизентерія).

2. Раптові нестримані проноси і рвота сильне обезводжування організму, слабкість,

головна біль, головокружіння, температура 350С, судоми (холера).

3. Гострий розлад функцій кишечника, різка слабкість, тривала висока температура

400С, марево, лихоманка, головна біль.

4. Тяжке інфекційне захворювання, яке супроводжується приступами лихоманки

пухлинами в суглобах і м’язах (бруцельоз).

5. Інфекційне захворювання , яке частіше всього вражає легені і лімфатичні залози

(туберкульоз).

6. Заразне захворювання вірусної природи, проявляється у вигляді запалення

слизової оболонки рота.

7. Гостре, особливо небезпечне захворювання, яке вражає шкіру і легені, кишечник. Порушуються всі функції організму, температура 400С, слабкість, серцева недостатність (сибірська виразка).

Тема: Харчові отруєння мікробного характеру.

Мета: сформувати знання учнів про отруєння мікробного характеру, загальну класифікацію отруєнь, міри профілактики харчових отруєнь.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: урок-подорож.

КМЗ:
Хід уроку

І. Організаційна частина.

Перевірка присутності учнів та їх готовність до уроку.

ІІ. Актуалізація розумового мислення та опорних знань учнів.

І Метод: гра «Класифікатор».

У нас стався нещасний випадок : загубилося визначення різних видів імунітету.



Дайте визначення імунітету та внесіть назви у таблицю.

ІІ. Робота з тест-картками.

Тест-картка

  1. Із запропонованих захворювань виберіть ті, що належать до харчових інфекцій:

А) аритмія

Б) холера

В) туберкульоз

Г) сибірська виразка

  1. Із запропонованих захворювань виберіть ті, що належать до зоонів:

А) черевний тиф

Б) ящур

В) дизентерія

Г) ергонізм

  1. Виберіть правильне твердження:

А) зоонози – це захворювання тварин

Б) зоонози – це захворювання рослин

В) зоонози – це захворювання тварин, які передаються через м'ясо і молоко

Г) зоонози – це вірусні захворювання

4.Виберіть правильне твердження:

А) інфекція – це процес потрапляння патогенних мікробів до організму

Б) інфекція – це процес проникнення вірусу

В) інфекція – це процес перебігу хвороби

Г) інфекція – це процес утворення імунітету.

  1. Виберіть правильне твердження:

А) імунітет – не чуттєвість організму до хвороб

Б) імунітет – здатність протистояти хворобі

В) імунітет – здатність організму виробляти антитіла

Г) імунітет – здатність організму накопичувати вакцини.

6.Харчові інфекції виникають внаслідок

А) недотримання правил санітарії і гігієни

Б) порушення температурного режиму

В) підвищення вологості повітря

Г) сонячного випромінювання

7.Із запропонованих симптомів вкажіть ті, що належать дизентерії

1) слабкість, підвищена температура, болі в області кишечника,

пронос з кров’ю і слиззю

2) підвищена температура, слабкість

3) головокружіння, рвота, послаблення ясності зору

4) запаморочення

8. Із запропонованих симптомів вкажіть ті, що належать холері

1) пронос, головокружіння, температура 350С

2) лихоманка, безсоння, температура 400С

3) серцева недостатність, температура 36,60С

4) параліч вік, параліч ковтання

9. Інкубаційний період називають

1) проміжок часу з моменту потрапляння мікробів до прояву хвороби

2) проміжок часу протягом якого протікає хвороба

3) проміжок часу до прояву хвороби

4) проміжок часу протягом якого проходить лікування

10. Активний імунітет виникає

1) після введення вакцини

2) після введення гормонів

3) після введення сироватки

4) після введення ін’єкцій

11. Пасивний імунітет виникає

1) внаслідок введення готових антитіл

2) внаслідок введення ослаблених культур хвороби

3) внаслідок введення гормонів

4) внаслідок дій лікувальних препаратів

  1. Свідчення придатності м’яса до кулінарної обробки

  1. наявність супровідного документу

  2. наявність тавра

  3. наявність записів в санітарному журналі

  4. наявність документів, в яких вказаний термін зберігання.

ІІІ Мотивація теми і мети уроку..

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя.

У гарний день та добрий час я рада бачити вас у гарному настрої та доброму здоров’ї. Сьогодні на вас чекає багато нового та цікавог7о. ми відправимося з вами у подорож країною харчових отруєнь, познайомимося з їх видами, збудниками, які викликають харчові отруєння та мірами профілактики харчових отруєнь.

Наша подорож починається і ми зупиняємося з вами на зупинці «Класифікація харчових отруєнь».

Харчовими отруєннями називають гострі захворювання, які виникають від вживання їжі, яка містить ядовиті для організму речовини мікробного і не мікробного характеру. На відмінну від харчових інфекцій кишкові отруєння проходять на протязі декількох днів, а в окремих випадках можуть мати дуже тяжкий характер і закінчуватися смертю. Особливо чутливі до харчових отруєнь діти, пожилі люди і люди які страждають шлунково-кишковими захворюваннями.

Більшість харчових отруєнь має подібні симптоми хвороби – болі в животі, тошнота, рвота, підвищена температура. Таким хворим необхідно терміново викликати лікаря і промити шлунок 3-5 стаканами чистої води або слабким розчином марганцевокислого калію або розчином соди і викликати рвоту.

Харчові отруєння в залежності від причини захворювання бувають мікробного і немікробного походження.

Демонстрація слайду №1.

Отруєння які виникають від потрапляння в їжу мікробів називають токсикоінфекціями. До цих інфекцій відносять ботулізм і стафілококове отруєння.

А зараз наш клас ми розділимо на 4 групи, кожна з яких повинна самостійно опрацювати наступні отруєння

І група – сальмонельоз

ІІ група – отруєння умовно патогенними мікробами

ІІІ група – ботулізм

ІV група – стафілококове отруєння

Та представити вивчений матеріал згідно плану роботи.

План роботи

1.Загальна характеристика отруєння.

2. Признаки захворювання.

3.Характеристика мікроорганізму, що викликає отруєння.

4.Джерело розповсюджень отруєнь.

5.Міри профілактики.
Наша подорож наближається до зупинки «Сальмонельоз» і слово надається учням групи №1.

І учень – сальмонельоз – це захворювання яке викликане мікробами – сальмонелами. Воно виникає через 3-5 годин після приймання їжі, обсеменної мікробами. При загибелі бактерій виділяється токсин, який разом з живими бактеріями всмоктується в кров.

ІІ учень – У хворого тошнота, рвота, болі в області живота, пронос, головна біль, головокружіння, висока температура 38-390С. Захворювання триває 2-7 діб. Смертність складає 1%. Після видужання можливі випадки бактеріоносійства.

ІІІ учень – Сальмонели – це короткі палички, що рухаються, які не утворюють спор, умовні анаероби, які отримали назву по імені вченого Сальмо на, який відкрив їх. Оптимальна температура розвитку 370С, призупиняють розвиток при температурі 4 0С і гинуть при температурі 70-750С на протязі 30 хв.
4 учень – джерелом розповсюдження сальмонел є велика рогата худоба, свині, коні, птиці, особливо водоплаваючі. З калом цих тварин сальмонели потрапляють в землю і воду. На ПТХ можуть проходити продукти обсіменені сальмонелдами (первинне обсіменення). Найчастіше зараження проходить від м’яса. Зараження сальмонельозом може виникати при житті тварин (схуднення, втома). При забої таких тварин м'ясо завжди виявляється зараженим. Яйця птиці, особливо водоплаваючої інфікується під час формування і знесення, молоко під час доїння.

Сальмонельоз може виникнути від вторинного обсемінення їжі внаслідок порушення санітарних правил після теплової обробки таких страв як холодець, заливні страви, паштети, м'ясо відварне.

5 учень (слайд №2).

Наступна зупинка нашої подорожі – це «Отруєння умовно – патогенними мікробами».

1 учень. Отруєння умовно-патогенними мікробами виникає від потрапляння до організму разом з їжею великої кількості кишкової палички або мікроба – протея.

2 учень. Отруєння протікає так, як і сальмонельоз, але в легкій формі. Кишкова паличка і протей мешкають в шлунку. В кишковому тракті людини і Варин, широко поширені в природі. Харчові отруєння виникають тільки при значному обсіміненні їжі, при незначному не виникає, тому ці мікроби називають умовно-патогенними.
3 учень. Кишкова паличка потрапляє в харчові продукти при порушенні правил особистої гігієни, особливо брудних рук кухаря, при порушенні санітарних норм приготування і зберігання їжі, при антисанітарних умовах утримання робочих місць, цеху, інвентарю. Кількість кишкової палички знайденої при санітарному дослідженні обладнання, інвентарю, рук кухаря служить показником санітарного стану підприємства.

4 учень. Міри профілактики (слайд №3).
Слово вчителя.

А зараз з вашою допомогою ми ознайомимося з отруєннями, які дістали назву – інтоксикація. На відмінну від токсикоінфекції, при інтоксикаціях отруєння, проходить внаслідок дії отрут або токсинів, які виділили мікроби в їжу. До таких отруєнь відносять ботулізм і стафілококове отруєння.
Отже наступна зупинка «Ботулізм».

1 учень. Ботулізм – це отруєння їжею, яка містить сильнодіючу отруту мікроба – ботулінуса. Отруєння виникає на протязі доби після прийняття їжі.
2 учень. Основними ознаками цього отруєння є двоїння в очах, послаблення ясності зору, головна біль, нестійка хода. Потім наступає втрата голосу, параліч вік, параліч ковтання. Без своєчасної допомоги наступає смерть від розладу дихання. При відсутності лікування спеціальною сироваткою смерть досягає 70%.
3 учень. Ботулінус – це спороносна довга паличка рухома, анаероб, не стійка до нагрівання і гине при температурі 800С на протязі 15хв. В несприятливих умовах здатна утворювати дуже стійкі спори, які витримують нагрівання до температури1000С на протязі 5 годин, затримують свій розвиток в кислому середовищі і гинуть при температурі 1200С на протязі 20хв.

Потрапляючи на харчові продукти, спори в сприятливих умовах переростають в клітину, яка на протязі доби при температурі від 15-37 без повітря виділяє токсин – сильну отруту. Розвиток ботулізму супроводжується виділенням вуглекислого газу, про що свідчать видуті кришки консервних банок (бомбаш).

3 учень. Токсин утворюється в глибоких шарах продукту, майже не змінюючи його якості, відмічається лише легких запах прогірклого масла. Ботулізм в природі зустрічається в землі, в кишечнику риб і тварин. При порушенні санітарних правил і та може обсіюватись ботулінусом. В основному ботулізм викликається консервами домашнього приготування, ковбасними виробами, рибою, особливо осетровою.
4 учень. Міри профілактики (слайд №4).

Слово вчителя.

Наступною зупинкою є станція «Стафілококове отруєння».

1 учень. Стафілококове отруєння представляє собою гостре захворювання, яке виникає в результаті споживання їжі, яка містить токсин стафілокок. Захворювання виникає через 2-4г після прийому зараженої їжі.

2 учень. Це захворювання супроводжується ріжучими болями в животі, рвотою, головною біллю, загальною слабкістю та головокружінням при нормальній температурі тіла. Триває від 1 до 3 днів.

3 учень. Збудник – золотистий стафілокок, який утворює колонії у вигляді грон винограду золотистого кольору, нерухомий, гине при температурі 700С на протязі 30хв. Потрапляючи на харчові продукти при температурі від 15 до 370С в присутності повітря виділяє отруту. При цьому якість продукту не змінюється. Гине при кип’ятінні протягом 1,5 – 2г. Золотистий стафілокок широко поширений в природі, особливо багато його на нагнивши ранах людини і тварин.

4 учень. Особливо полюбляє золотистий стафілокок молоко, молокопродукти, заражені через гнойники на вимені корови, або руки доярок, кремові кондитерські вироби, чи будь-яка їжа обсипана стафілококом (гнійникові захворювання шкіри або ангіна).

5 учень. Міри профілактики (слайд №5).

Тест-картка
1.Із запропонованих захворювань виберіть ті, що належать до харчових інфекцій:

А) аритмія

Б) холера

В) туберкульоз

Г) сибірська виразка

2.Із запропонованих захворювань виберіть ті, що належать до зоонів:

А) черевний тиф

Б) ящур

В) дизентерія

Г) ергонізм

3.Виберіть правильне твердження:

А) зоонози – це захворювання тварин

Б) зоонози – це захворювання рослин

В) зоонози – це захворювання тварин, які передаються через м'ясо і молоко

Г) зоонози – це вірусні захворювання

4.Виберіть правильне твердження:

А) інфекція – це процес потрапляння патогенних мікробів до організму

Б) інфекція – це процес проникнення вірусу

В) інфекція – це процес перебігу хвороби

Г) інфекція – це процес утворення імунітету.

5.Виберіть правильне твердження:

А) імунітет – не чуттєвість організму до хвороб

Б) імунітет – здатність протистояти хворобі

В) імунітет – здатність організму виробляти антитіла

Г) імунітет – здатність організму накопичувати вакцини.

6.Харчові інфекції виникають внаслідок

А) недотримання правил санітарії і гігієни

Б) порушення температурного режиму

В) підвищення вологості повітря

Г) сонячного випромінювання

7.Із запропонованих симптомів вкажіть ті, що належать дизентерії

1) слабкість, підвищена температура, болі в області кишечника, пронос з кров’ю і слиззю

2) підвищена температура, слабкість

3) головокружіння, рвота, послаблення ясності зору

4) запаморочення

8. Із запропонованих симптомів вкажіть ті, що належать холері

1) пронос, головокружіння, температура 350С

2) лихоманка, безсоння, температура 400С

3) серцева недостатність, температура 36,60С

4) параліч вік, параліч ковтання

9. Інкубаційний період називають

1) проміжок часу з моменту потрапляння мікробів до прояву хвороби

2) проміжок часу протягом якого протікає хвороба

3) проміжок часу до прояву хвороби

4) проміжок часу протягом якого проходить лікування
10. Активний імунітет виникає

1) після введення вакцини

2) після введення гормонів

3) після введення сироватки

4) після введення ін’єкцій
11. Пасивний імунітет виникає

1) внаслідок введення готових антитіл

2) внаслідок введення ослаблених культур хвороби

3) внаслідок введення гормонів

4) внаслідок дій лікувальних препаратів
12.Свідчення придатності м’яса до кулінарної обробки

1)наявність супровідного документу

2)наявність тавра

3)наявність записів в санітарному журналі

4)наявність документів, в яких вказаний термін зберігання.

Завдання «Хто швидше»
Поєднайте складові частини слів , щоб утворилися терміни, поясніть їх:

Аска…, ли…риди, …чинка, основ…, проміж…, …ний господар, яй.., …ний господар, …це, біо…, …гельмінти, гео…, …гельмінти.

Конкурс «Впізнай мене»
Учням зачитують характеристики представників типів гельмінтів, а вони повинні вказати назву виду.

  • тіло довжиною до 7м, яке складається із головки та члеників з присосками;

  • тіло довжиною до 40см, на кінцях поступово звужується, в поперечному розрізі кругле, білого або світло-жовтого кольору, вкрите щільною оболонкою;

  • тіло довжиною 3-4см, сплющене, має листоподібну форму, на передньому кінці міститься рот, має черевний і ротовий присосок;

  • гельмінт довжиною 1см, паразитує в печінці, жовчному міхурі, підшлунковій залозі людини, або кішки, проміжним господарем є риба.


Міністерство освіти і науки

Державний навчальний заклад

«Корсунь-Шевченківський професійний ліцей»


Урок

з предмету санітарія і гігієна

по темі:

«Розповсюдженість мікробів у природі.

Вплив навколишнього

середовища на їх життєдіяльність.»

Підготувала

викладач спецдисциплін

Попик Л.Д.

м. Корсунь-Шевченківський


Міністерство освіти і науки

Державний навчальний заклад

«Корсунь-Шевченківський професійний ліцей»


Урок

з предмету санітарія і гігієна

по темі:

«Основи мікробіології.

Загальна характеристика мікроорганізмів»

Підготувала

викладач спецдисциплін

Попик Л.Д.

м. Корсунь-Шевченківський

Міністерство освіти і науки

Державний навчальний заклад

«Корсунь-Шевченківський професійний ліцей»


Урок

з предмету санітарія і гігієна

по темі:

«Харчові інфекції та зоонози.

Міри їх профілактики.»

Підготувала

викладач спецдисциплін

Попик Л.Д.

м. Корсунь-Шевченківський

Міністерство освіти і науки

Державний навчальний заклад

«Корсунь-Шевченківський професійний ліцей»


Урок

з предмету санітарія і гігієна

по темі:

«Харчові отруєння мікробного характеру.»

Підготувала

викладач спецдисциплін

Попик Л.Д.

м. Корсунь-Шевченківський


Міністерство освіти і науки

Державний навчальний заклад

«Корсунь-Шевченківський професійний ліцей»


Урок

з предмету санітарія і гігієна

по темі:

«Глистяні захворювання,

міри їх профілактики»

Підготувала

викладач спецдисциплін

Попик Л.Д.

м. Корсунь-Шевченківський

Схожі:

Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconЛекція тема 8: Основи здоров’я людини. Мета : навчити виділяти складові...
Мета: навчити виділяти складові здоров’я людини та пояснювати вплив навколишнього середовища на організм людини
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconТема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини
Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті...
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconЯк організувати загартовування!
Відомо, що вже немовля відповідає вродженими Пристосувальними реакціями на вплив різних факторів навколишнього середовища
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconТема: Вплив антропогенних факторів на здоров'я людей
України; формувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, сприяти вихо-ванню в учнів активної життєвої позиції в боротьбі...
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconМіністерство охорони навколишнього природного середовища України
Про затвердження Змін до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconУточнення сутності поняття екологізації виробництва
Наслідки значного погіршення стану навколишнього середовища останнім часом змусили людство думати не тільки про прибутки, а І про...
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconЗавдання І наукові основи раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища
За кордоном це зрозуміли набагато швидше, І зараз у США на збереження природи витрачається на рік до 80 млрд дол при тому, що в Агентстві...
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconТема: Радіоактивне випромінювання як фактор навколишнього середовища,його...
Радіоактивні випромінювання дуже небезпечні, якщо перевищується допустимий їх рівень дії. Вони відносяться до факторів фізико- хімічної...
Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconПриродні ресурси та охорона навколишнього середовища

Розповсюдженість мікробів у природі. Вплив навколишнього середовища на їх життєдіяльність iconГігієна шкіри. Перша допомога при обмороженнях І опіках Чистота шкіри
На кожному квадратному сантиметрі шкіри неохайної людини можна виявити до 40 тисяч мікробів, серед яких можуть бути І збудники різних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы

Головна сторінка