Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні»




Скачати 71.73 Kb.
НазваКонспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні»
Дата конвертації07.03.2013
Розмір71.73 Kb.
ТипКонспект
uchni.com.ua > Військова справа > Конспект





Вознесенська гімназія «Орієнтир»

Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка « Україна в огні»


Підготувала : Черномазова С.М.

вчитель української мови та літератури

11 клас

Горе закохалося в нашу жінку...

Урок відвертих вражень за кіноповістю Олександра Довженка «Україна в огні»

Мета: довести новаторство О. Довженка в розкритті проблеми терпимості української жінки в роки війни, особливості жіночих образів кіноповісті; проаналізувати ставлення до жінки, яка жила на окупованій території, влади, загарбників, автора (за щоденниковими записами та текстом); розвивати уміння працювати над твором, аналізувати вчинки героїв; виховувати почуття національної гордості, співчуття, любові до людей, поваги до жінки.

^ Методи і прийоми: групова робота, індивідуальна, порівняльний аналіз, зіставлення.

Обладнання: портрет О.Довженка, виставка книг, епіграф.

Горе закохалося в нашу жінку...

О. Довженко

Хід уроку

Перевірка домашнього завдання:

  • Село, в якому ми вперше зустрічаємося з головними героями? (Тополівка)

  • Запорожці - це козаки? (це сім я )

  • Як звали батька цієї сімї? (Лаврін Запорожець)

  • Скільки дітей було у Запорожців? (П ять синів і одна дочка)

  • З якого приводу з їхалися додому діти Лавріна Запорожця? (святкували 55-річчя матері)

  • Хто з синів загинув у перший день війни? (Савка)

Василь Кравчина був? (танкістом)

  • Ернст фон Крауз казав, що ахіллесова пята українців-це те, що вони...(не вчать історії)

  • Старостою в селі став...(Лаврін Запорожець)

  • Орали землю в Тополівці...(людьми)

  • Хто склав списки молоді для відправлення в Німеччину? (Лаврін)

  • Христя була дружиною...(італійського капітанаАнтоніо Пальма)

  • Христю судив прокурор партизанського загону... (Лиманчук)

  • Яка тема кіноповісті «Україна в огні»? (Трагедія українського народу у Другій світовій війні)

  • Яка основна думка кіноповісті? (Автор утверджує непереможність і незнищенність українського народу. Закликає нас любити свій край, берегти його, робити все, щоб у ньому людям жилося краще)

  • Чому твір О. Довженка називається «Україна в огні» а не у вогні? (Це священний огонь віри, любові до Батьківщини, який веде до перемоги)

^ Оголошення теми та мети уроку.

Обговорення епіграфу уроку.

Проблемне запитання: Терпимість риса слабких чи

сильних?

Завдання. Дати відповідь у кінці уроку на проблемне

запитання.

^ Клас поділено на групи: історики, народознавці,

літературознавці.

Давайте поглянемо на історію. Слово надається історикам.

«Становище жінки - українки у суспільстві»

^ Народознавці досліджували яке бачення жінки нам дають українські пісні.

Літературознавці проаналізували на основі «Щоденника» Довженкове ставлення до Батьківщини, як показано жіночі трагедії під час війни? Чому автор «Щоденника» називає Україну Великою Вдовицею?

У війни обличчя не жіноче ... Доля жінки на війні є, мабуть, найважчою. Не кожен письменник зможе бути суддею жіночих учинків, спричинених обставинами, в яких перебувала жінка під час війни. Що допомагало вистраждати, витерпіти фашистську навалу українській жінці? Доля? Терпимість?

Як і в «Щоденнику», у кіноповісті О.Довженко особливу увагу приділяє проблемі жінки на війні.

Усе краще, що є в українському етносі, письменник втілив у величних, прекрасних образах жінок. Зауважимо: всі вони трагічні і всі уособлюють та конкретизують загальний образ України. Це берегиня роду - Тетяна Запорожчиха, і її дочка Олеся, Христя Хутірна, Мотря Левчиха.

Довженко захоплюється мужністю українських жінок під час війни, під час страшного відступу. «Дівчата - краса землі нашої. З невимовним сумом дивилися вони услід. Білі обличчя їхні і білі губи сухі, як у ангелів - архистратигів»

В «Україні в огні» дуже вдало поставлено в центр і ненав' язливо порівняно подруг з дитинства - Олесю Запорожець і Христю Хутірну.

Андрій Малишко якось розповів О.Довженку про свого бойового побратима, який під час відступу переспав з українською дівчиною і тепер марлть нею, прагне після війни до неї повернутися, одружитися, але не пам’ятає ні назви села, ні прізвища дівчини, ні імені, пам’ятає лише причілок хати, перелаз і мальви. Довженка надзвичайно цікавить таке романтичне спонтанне кохання, він хотів зустрітися з солдатом, але той уже загинув. Зате в «Україні в огні» кінорежисер надзвичайно вдало використав майже неймовірну життєву ситуацію.

  • Для чого на перших сторінках кіноповісті автор підкреслює високу моральність і найкращі риси характеру Олесі? Прочитайте цей уривок вголос. Що відчувала Олеся, дивлячись, як відступає армія?

  • Чи будь-кого запросила Олеся переночувати з нею, чи все-таки вибирала з відступаючих того, кого могла покохати в мирний час? Як ви розумієте її слова, звернені до Василя: «Ти нещасний. І я нещасна»? чи можна до стосунків Олесі й Василя застосувати слова Ліни Костенко: «І це була любов, а не розпуста»? Чому?

  • Не подаючи ні церковного, ні цивільного шлюбу, автор наголошує на певному майже язичеському ритуалі: шлюбній постелі, омиванні, перевдяганні у вишитий одяг, давно приготовлений Олесею для свого весілля. Про що це свідчить?

  • Де стояла Олеся, проводжаючи воїна?(Біля криниці край села під вербою)

  • «Я вірила. Пам’ятаєш? Часом ні. А ти?» (Олеся Запорожець)

  • Якою вважали Олесю легковажні хлопці? (Гордою і неприступною)

^ Що наштовхувало Олесю на надзвичайний вчинок?

(Боялася, що прийдуть німці, замучать і насміються над нею)

Безперечно, що коли Олеся - сангвінічний тип, то Христя - холеричний. Вона вимагає справедливості негайно, від цього сама страждає і заставляє страждати інших. Проаналізуйте сцену, коли Христя заставила Запорожця вписати в список для вивезення в Німеччину й рідну дочку. Схвалюєте чи осуджуєте її ви за це?

Проаналізувати полеміку Христі Хутірної з прокурором Лиманчуком;(Перегляд уривку)

Суд над Христею Лиманчука - надзвичайно вдале місце у кіноповісті. Проаналізуйте звинувачення прокурора і звинувачення Христі. Хто з них має рацію?

Важку дорогу приниження і поневірянь пройшли Олеся і Христя; одна прощає, інша - мстить. «Ми матері нашого народу. Треба все перенести, треба родити дітей, щоб не перевівсь народ,» - говорить Олеся Запорожець Христі.

Це і все. Я йду помститися, Олесю, - сказала Христя. Вона була бліда од спогадів і врочиста.-Вони вдунули в мою душу помсту, і я ожила. Він каже, командир, упийся, дівчино, помстою. Це єдина жива вода твоя. Правда. Я йду вже другий день. По дорозі, думаю, зайду попрощатись з рідним хатищем. Аж ось ти. Розкажи мені про себе.

Колись мо, розкажу, якщо не можна буде забути. Розумію. Куди ти?

Я йду на схід.

Куди?

Туди. Я так завидую тобі.

А я тобі.

  • О, прокляті.

  • Ой!

  • У мене друга вдача. Я м' яка, не войовнича. В мені зло не тримається. Все прощаю, як дурна. Все забуваю. Жити ж треба?

  • Чуєш?Гуде...Це наші,

  • Правда? Це Василь... він...

Христя стає партизанкою, Олеся вважає, що жінка взагалі не має права убивати, бо природою їй призначено тільки дарувати життя. Яку з цих двох позицій ви особисто підтримуєте і чому?

Запорожець радить Христі «впитися помстою». Хіба від того

справді стане легше? А як учить нас християнська мораль?

Не випадкове ім' я головної героїні. Надзвичайно сильні українські жіночі характери під таким же іменням Олеся були в П. Куліша, Б. Грінченка, А. Чайківського та інших прозаїків і поетів України.

^ Олеся і Христя-два основні компоненти образу України: перша - її поетична душа, а друга - її трагічна доля.

Чи збігається ваш ідеал української жінки з ідеалом

^ О. Довженка?

Скласти сенкан, ключові слова; жінка, Україна, війна. Зачитування сенкану.

Відповіді на проблемне питання...

Кожна людина обирає свій життєвий шлях, адже у кожного своя дорога до храму.

  • Чи маємо ми право засуджувати тих людей, які, на нашу думку, роблять неправильний вибір?

  • Як ви розумієте толерантне ставлення до людини? Толерантний - терпимий до чиїхось думок, переконань, вірувань. Зміст цього слова дуже важливий для існування

і розвитку всього суспільства. Адже всі ми живемо серед людей, які мають різні характери, погляди, звички, нахили, духовні цінності, риси. Отже, кожна людина є унікальною і неповторною. На це треба зважати, якщо хочемо, щоб інші відповідним чином ставилися до нас. Оцінювання діяльності учнів на уроці.

Домашнє завдання.

  1. Написати міні - твір на тему: «Що зробив О. Довженко для України».

  2. Придумати альтернативне продовження твору.

  3. Скласти тести для перевірки знання змісту твору.

Схожі:

Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconКіноповість «Україна в огні»
Кіноповість «Україна в огні» в життєвій І творчій біографії Олександра Довженка посідає особливе місце. А в усій літературі про...
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconУрок засвоєння нових знань. Урок-пам'ять, урок-спогад. Обладнання....
Тема. Олександр Довженко. «Україна в огні» – твір про трагедію українського народу в Другій світовій війні
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconУрок тема. Кіноповість «Україна в огні». Доля народу крізь призму суб’єктивної інтерпретації
Мета: розглянути умови написання кіноповісті «Україна в огні», використовуючи елементи
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconОлександр Довженко "Україна в огні", «Зачарована Десна»
Україна в огні. Історія написання «Зачарованої Десни», автобіографічна основа, сповідальність оповіді. Поєднання минулого І сучасного....
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconО. Довженка «Україна в огні» твір про трагедію українського народу
Навчально – пізнавальний проект – це обмежений у часі процес, коли відбувається цілеспрямована зміна певної системи знань на основі...
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconПлан-конспект уроку з української літератури в 11 класі
Тема: Андрій Малишко. Відомий український поет І його пісні, що стали народними
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconПлан-конспект уроку з української літератури для 6 класу Розроблено
Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconПлан-конспект уроку з української літератури на конкурс «Учитель року 2013»
Тема: Особливості мови твору«Енеїда». «Енеїда» як енциклопедія українського життя
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconВсеукраїнський конкурс на кращий конспект уроку з позакласного читання...
Обладнання: портрети поетів В. Голобородька, І. Калинця; презентаційні матеріали, технічні засоби; літературна карта України
Конспект уроку з української літератури за кіноповістю О. Довженка «Україна в огні» iconПлан-конспект уроку з української літератури для 6 класу Розроблено
Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити ідейно-художню цінність його поезії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка