Земля наш дім, наша планета




НазваЗемля наш дім, наша планета
Сторінка1/9
Дата конвертації06.04.2013
Розмір1.35 Mb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Астрономія > Документы
  1   2   3   4   5   6   7   8   9





Тема: Земля – наш дім, наша планета.

Мета: Дати дітям поняття про те, що Земля – планета і що вона має круглу форму. Ознайомити з глобусом. Пояснити і показати, як відбувається зміна дня і ночі на Землі, пір року. Розвинути у гуртківців бажання пізнати світ. Виховати любов до рідної Землі.

Обладнання: глобус, таблиці із зображенням виду Землі з космосу, кольорові стрічки.

Хід заняття

І. Організаційний момент

Дружньо візьмімось за руки,

І приступим до науки,

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Хочем все на світі знать.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Що у світі найбагатше?

Всіх годує й напуває,

А про неї не всяк дбає. (Земля)

ІІІ. Повідомлення теми заняття.

Ось тема нашого сьогоднішнього заняття «Земля - наш дім, наша планета».

Протягом довгого часу людей хвилювали загадкові питання: «А яка вона, наша планета: Яку форму має Земля?».

Деякі думали, що земля – плоский або опуклий круг, над яким нависає небосхил, по якому рухаються зірки і Сонце.

Інші вважали, що Землю тримають чотири слони, які стоять на величезній черепасі.

Треті думали, що Землю тримають великі-превеликі три кити.

Але все ж таки людина помітили, що, якщо опинитися на рівній місцевості або у відкритому морі, то можна побачити, що поверхня моря протягається у вигляді круга.

Щоб краще вивчити форму землі та її поверхню ми використаємо глобус. Глобус відображає нашу Землю тільки в дуже-дуже зменшеному варіанті.

Як ви вважаєте що позначено:

- Синім

- Зеленим

- Жовтим

- Коричневим кольорами

(Версії дітей, у разі необхідності вчитель допомагає).

Ще наша планета може обертатися:

  1. Навколо себе. Один оберт робить за 24 години. При обертанні одна частина поверхні схована від Сонця – це буде ніч, а інша частина Землі освітлюється і це буде день.

  2. Навколо сонця. Завдяки руху Землі навколо Сонця змінюються пори року (зима, весни, літо, осінь). Кілька місяців протягом року половина земної кулі звернена до сонця і отримує пряме сонячне проміння, в той час, як інша знаходиться в тіні, але це положення постійно змінюється. Таким чином, коли в одній півкулі літо, у другій – зима. Восени і весною обидві півкулі отримують однакову кількість сонячних променів.

Отже, Земля здійснює зразу два рухи.

- А зараз поміркуємо, чому на землі буває день і ніч? Від чого це залежить? Вчитель уважно вислуховує міркування дітей. Щоб краще зрозуміти як день і ніч змінюються одне одного, зробимо невеликий дослід. Нам знадобиться свічка, яблуко, два прапорці – білий та синій. Запалюємо свічку – це буде наше сонце, яблуко – Земля, а прапорці ми закріпимо на протилежних боках яблука – то будиночки (синій і білий).

Яблуко я настромлю на довгу спицю так, щоб воно опинилося посередині, і буду тримати за кінчик спиці. Дивіться половина яблука освітлена, інша – темна. В білому будиночку зараз день, а в синьому – ніч. Повернемо яблуко так, щоб білий будинок відійшов у тінь, а для синього настав світанок. Ще повернемо яблуко – тепер у синьому будинку день, а в білому – ніч. Ще раз повернемо яблуко – знову збираються сутінки на половині з синім прапорцем. Наша іграшкова Земля зробила один повний оберт навколо своєї осі. Нам знадобилась хвилина, а справжня Земля обертається за 24 години. Цей відрізок часу називають добою.

Земля – планета холодна, тверда, світити сама не може. В її довкілля входить Сонце, зорі, Місяць, інші планети як і Земля теж обертаються навколо Сонця. Кожна з них має свій шлях, який називається орбіта. Чим далі планета знаходиться від Сонця, яке дає їй своє тепло і світло, тим довшою буде її орбіта.

Найближча до сонця планета – Меркурій. Вона невелика. За Меркурієм розташована Венера – за розмірам така сама, як і наша Земля. Земля – третя планета від сонця. За нею йде Марс, а потім - інші планети – Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Майже у всіх планет є супутники – у нас це Місяць. У Деяких планет таких супутників може бути більше. Наприклад у Марса їх два, а в Юпітера аж 16. Супутники обертаються навколо своїх планет. Супутники навколо себе не обертаються.

Щоб краще запам’ятати, де знаходиться наша Земля, давайте уявимо, що Сонячна система – це місто в якому живуть планети. Їх орбіти – це вулиці. Для того щоб не заблукати в нашому місті і відразу знайти Землю, треба кожній вулиці-орбіті дати назву. Наприклад перше кільце (це у найближчої до Сонця планети Меркурія), друга кільцева (у Венери), третя кільцева (у Землі), і так далі – четверта… дев’ята кільцева.

Отже у місті Сонячна система наша планета живе на якій вулиці? На третій Кільцевій. Її сусідами є планети Венера, яка живе на Другій кільцевій і Марс, якого можна знайти на Четвертій кільцевій
Експеримент. «Як рухаються планети у Сонячній системі».

1) Для експерименту нам знадобиться 9 стрічок, різні за кольором та довжиною. Один учасник стає у центрі і підіймає вгору руки, в якій тримає кінці всіх стрічок. Це – Сонце. Інші беруть правою рукою за свою стрічку і починають рух по колу. Це планети, що рухаються своїми орбітами.

Придивіться, які планети обертаються найшвидше? Які найдовше?

Що ви можете сказати про Землю?

Які планети обертаються навколо сонця швидше за Землю?

2) А зараз, діти, встаньте, будь ласка, виберіть кожен собі пару й вийдіть на середину кімнати. Пограємо в планети і супутники. Я буду Сонечком. В парі один буде планетою, а інший – супутником. Планети повинні рухатись в космічному просторі, обертаючись навколо себе і в той же час, навколо сонця. А навколо них рухаються їх супутники. Супутники навколо себе не обертаються. Вони рухаються навколо своєї планети і разом з нею обертаються навколо Сонця:

Раз –Два –Три –Чотири – П’ять ;

Нумо в мандри вирушать,

Ти зі мною, я – з тобою,

І не будем сумувати!

Тепер, пари, поміняйтесь місцями. Планети стануть супутниками, а супутники – планетами.

А тепер послухайте невелику казку:

Жили-були у Всесвіті дев’ять сестер красунь. Та одна з них була найгарніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима – озерцями,дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуком лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвивалось на вітах її розкішне золоте волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється і розсипається пролісковий цвіт, притихне в задум – і видніється рожевий обрій…

Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її? (Земля)

Так, це планета Земля наша домівка, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.

… Та минав час. Почали тьмяніти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос. У мою душу закралася тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка. (Так). Що саме непокоїть і тривожить вас? (Забруднюють річки, вирубують ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).

Ось скільки проблем ви назвали. А що роблять з найдорожчим у світі, коли йому боляче, коли воно хворіє? (Його лікують, оберігають, підживлюють, охороняють).

Що ж повинні робити ми, люди, знаючи, що в біді Земля, наш притулок, наш дім? (Дбайливо ставитися до неї, охороняти…) А як ми можемо охороняти нашу Землю?

Давайте створимо невелику пам’ятку, якою будемо керуватись ми і за якою будемо навчати інших людей дбайливо ставитись до всього оточуючого.

  1. Не засмічуй річки, озера, струмки, ліси, а краще розчисти їх.

  2. Не спалюй опале листя, бо це забруднює повітря, яким ми дихаємо.

  3. Насаджуй дерева і кущі. Оскільки вони дають кисень, яким ми дихає все живе.

  4. Не ламай гілок дерев, не зрізай кору, бо в рану можуть потрапити руйнівники дерев.

  5. Не треба збирати багато квітів, бо з кожним роком їх стає все менше.

  6. Обережно стався до тварин, не знущайся над ними, не забирай диких тварин додому.

  7. Ніколи не руйнуй мурашників. Мурашки – санітари лісу, вони знищують шкідників лісу.

  8. Не руйнуй пташиних гнізд, не відкривай сховане гніздо – пташка може полишити гніздо з яйцями і навіть з пташенятами.

  9. Будьте дуже обережні з вогнем. Не залишайте без догляду вогнище: пожежа – найстрашніший ворог природи.

  10. Якщо ви прийшли до лісу, на берег річки, потурбуйтеся, щоб після того, як ви покинете галявину, вона залишилась чистою. Залишати можна тільки харчові продукти.


IV.Підсумок: Отже, ми склали пам’ятку, правила, а мовою дорослих – закони, за якими, сподіваюсь, будемо жити і будемо спонукати до цього інших.

На землі у домі людському

Протиріч і негараздів тьма,

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас немає!

Любімо, бережімо все, що

Нас оточує.

^ Тема: Значення води в природі. Пригоди Капітошки. Пр.р. Три стани води.

Мета: Формувати уявлення про одну з найпоширеніших речовин у природі –воду; вода, як джерело життя всього живого; формувати уявлення про кругообіг води в природі, про перетворення води з одного стану в інший. Розвивати вміння думати, аналізувати, робити висновки; працювати колективно та самостійно. Виховувати бережне ставлення до природи.

^ Обладнання: глобус, склянка з водою, лід.
Хід заняття

І. Актуалізація та мотивація пізнавальної діяльності юннатів.

- При вивченні нової теми ми маємо плідно і гарно попрацювати. Ваше завдання: згадати свої спостереження в природі, розповісти про них, відгадувати загадки,уважно слухати мої пояснення, цікаві казки, аналізувати дослідницьку діяльність. А головне – бути активними та кмітливими.

Отже, нашим девізом будуть слова:

Активним і уважним будь

І про кмітливих не забудь!

Видумуй, пробуй і твори!

Розум і фантазію прояви!
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

Здогадатися про сьогоднішню нашу тему ви зможете, відгадавши загадки:

1.Відома з віку рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува як скло, крихка, тверда –

Звичайна (підкажіть) … вода!

2.Що плине і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як нема – все всихає,

Звір і птаха помирає. (Вода)

- Чи здогадалися ви про назву теми? (Вода в природі)

- Чи знаєте ви, діти, що у світі найсильніше? Виявляєься – вода!

- Чому воду називають джерелом життя?

Отже, на сьогоднішньому занятті ми з вами поговоримо про воду. Переконаємося, що вода – джерело життя усього живого. Здійснемо подорож з краплинкою води, а також дізнаємося, у яких станах перебуває вода.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

  • Чому ж вода найсильніша у світі?

Яка б не була перешкода, вода завжди знайде шлях обминути її або зруйнує постійним натиском. Наш народ здавна помітив цю властивість води і впевнився у прислів’ї: « Мала крапля – та камінь точить».

Усі ми звикли дивитися на неї, як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом світу. Тому ми не можемо не говорити про неї.

- Чи замислювалися ви, діти, над тим, як би було на землі без води? ( Не зеленіла б трава, не росли б дерева, не було б птахів, тварин і навіть нас, людей.)

Ось якщо ми подивимося на карту світу або глобус. Скільки на ній синього і блакитного кольору! А якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається голубим. Що ж це за сині кольори? Так, голубим кольором позначають воду: океани, моря, озера і річки. Але вода на Землі є не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки тут береться вода? Адже вода тече багато років, та джерела не висихають, не зникають? Так, води надходять з-під землі. Під землею є також вода. Колодязі і криниці – отвори для добування підземної води. Вода є і повітрї, у земній атмосфері. Наведемо зразки атмосферної вологи: дощ, хмари, туман. Ніжно-голубий колір неба і зумовлений тим, що атмосфера насичена краплинами води. Ось як багато води на Землі.

  1. Служба інформаторів повідомляє.

а) Вода –це життя. Тисячі років можуть пролежати зернятка в сухій землі. Та коли їх зволожать краплинки води, вони обов’язково проростуть.

б) Вода може розчиняти різні речовини. Яких тільки розчинів вона не утворює! Це і морська вода, кров, молоко, фруктові соки, мінеральні води…

в)Вода має дивовижні властивості. Вода створює на своїй поверхні плівку поверхневого натягу. По ній, як по землі ходять водоміри, личинки комарів, повзають молюски.

г)Cпробуйте уявити життя сучасної людини без води! І ви зрозумієте: вода – безцінний дар природи, який потребує збереження та великої пошани.

2.Ситуація вибору.

- На землі багато води. Чи треба її економити?

Послухайте розповідь.

Вода лилася з крана невпинною цівкою.

  • Хто це тут порядкував?

  • То я руки мив, - почервонів Миколка.

  • А кран чому не закрив?

  • А хіба що? Вода ледь-ледь цідиться.

  • Ледь-ледь,а за хвилинку кухлик повний. До вечора б ціле відро натекло.

Де не взявся Гаврик(собачка). Він облизнувся, бо дуже хотілося пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. І Гаврик, помахуючи хвостом, заходився пити.

Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти. Листочки розправилися і посвіжішали.

  • Усім-усім потрібна вода,- сказала повчально Ніна. І людям, і птахам, і тваринам, і рослинам.

Отже, воду треба берегти, вона є для нас найціннішим, чим ми не можемо обійтися.

Ми вже з вами ознайомилися в природі, де ми її зустрічаємо. А зараз послухайте казку. Щоб познайомитися з героями цієї казки, відгадайте про них загадки.


Ой за лісом, за пралісом

Золота діжа сходить. (Сонце)



Мету-мету не вимету,

Несу-несу не винесу,

Час прийде – саме зайде. (проміння сонця)


Летить орлиця по синьому небу,

Крила розкрила, сонце закрила. (^ Хмара)
Крутиться, вертиться,

Берега держиться .(Річка)


Мене частенько просять, ждуть,

А тільки покажусь – ховатися почнуть. (Дощ)

Послухайте казку «Про чарівну краплинку».

Була собі Краплинка. Вона жила високо в небі на хмаринці. Була вона там не одна, а із своїми сестрами і подружками. І кожна з них швидко росла. Одного дня краплинки не втрималась на хмаринці і дощиком впали на землю, у річку, струмок, на листячко. Хмарка зникла. Дощик припинився і засяяло сонечко. Краплинки нагрілися і стали легенькими, перетворилися на невидиму пару й піднялися знову вгору. А там холодно! Стали вони одна до одної тулитися, щоб було тепліше, і знову утворили хмарку. А сонечко,все світило і світило, і краплинки були змушені піднятися вгору. Хмарка все росла. Стала вона такою важкою, що не втрималися краплинки на ній знову і впали на землю рясним дощем. Чарівна краплинка не любить сидіти на одному місті. Вона завжди рухається знизу вгору і згори вниз.

  • Звідки краплинка впала на землю?

  • Чому вона не залишилась на землі?

  • Що сталося з краплинкою високо в небі?

  • Чому вона знову впала на землю?

  • А як рухалася краплинка?

Бачите, діти, як багато нам розповіла краплинка. Вона змусила нас розібратися у законах природи. Рух краплинки нагадує нам круг. Від того,що рух краплинки здійснюється у вигляді кругу назвемо його кругообігом. А краплинка – це вода.

  • То як назвемо такий рух? (кругообігом води).

  • А де відбувається кругообіг? ( у природі).

Фізкультхвилинка

У лісі, лісі темному, хмаринок безліч там,

Жила собі краплиночка на радість усім нам.

Краплинка підростала там, і от у якусь мить

Піднялась до гори вона, щоб там побачить світ.

А сонечко ласкавеє краплинку зігріва,

Перетворило крапельку на пару в небесах.

Пошли її на землю нам, це треба нам усім.

Прийди до нас краплинонько і друзів приведи.

^ IV. Дослідницька робота щодо визначення властивостей води.

  • Уявіть, що ми з вами дослідники. Перед нами завдання: визначити і розповісти про воду.

  1. Дослід. Візьмемо склянку з водою. Що ви можете сказати про гущину води? ( Рідка). Візьмемо піпетку і влиймо декілька крапель води на скло. Що сталось? ( Вода розтікається ).

  2. Дослід. Опустіть олівець у склянку з водою. Ми бачимо олівець крізь товщу води. (Вода прозора). Згадайте , коли погода тиха, можна бачити дно річки, як плавають рибки. Чому? (Вода прозора).

  3. Дослід . Понюхайте воду. Чи має вона запах? (ні).

  4. Дослід . Посмакуємо, чи має вода смак? (ні).

  5. Дослід . Вода має дивовижну властивість розчиняти речовини. Тому її називають розчинником. Які речовини можна розчиняти у воді? (цукор, сіль, фарби).

Розповідь і досліди про три стани води.

  • У яких станах може перебувати вода?

  • За яких умов це може відбутися?

Дослід №1. Нагріємо воду до кипіння, піднесемо над парою скло.

  • Що утворилося на склі? (краплинки води).

  • Що відбувається з водою під час кипіння?

Отже, вода – рідина перетворюється на пару. Водяна пара – це вода в газоподібному стані. Вона легка, прозора, безбарвна.

Дослід №2.

  • Звідки взялися краплинки на склі?

Отже, вода – рідина при нагріванні перетворюється на водяну пару. Коли водяна пара торкається скла, то знову перетворюється на краплинки води. Отже, з водяної пари знову утворилася вода – рідина.

Дослід №3. Наллємо воду у посудину і поставимо в морозильну камеру.

  • Що станеться з водою? (вода замерзне).

Отже, вода –рідина перетворюється в твердий стан при температурі нижчій від нуля.

Демонстрація твердого стану – льоду, який ставимо на тарілочку і спостерігаємо, як він тане, тобто перетворюється у рідкий стан. (Такий дослід можна провести із снігом).

Перетворення води в пару називається випаровуванням. Перетворення води з рідкого стану у твердий відбувається при температурі нижчій від нуля, при замерзанні. Перетворення води з одного стану в інший відбувається в природі постійно.

Отже, ми переконалися на дослідах, що вода існує в трьох станах. Тому що вона рідина і має властивість змінювати своє тіло.

  • Де зустрічається вода в природі?

Вона є в природі скрізь: в повітр’ї, грунті, під землею. Більшу частину поверхні землі займає вода. Це річки, озера, ставки, моря й океани.

  • Чи міститься вода у рослинах?

  • Чи є вода в організмі людини і тварини?

Отже, вода є кожній живій істоті. Де немає води, там не має життя. Без води на Землі життя не можливе.

^ V. Закріплення знань.

1. Гра «Будь уважний».

Плескати в долоні, коли ви будете чути стан води,або де зустрічається вода.

Дощ, земля, сніг, роса, річка, водяна пара, море, лід, іній, град, сніжинка, озеро, краплинка, туман, джерело, чай, калюжа.

2. Слухання казок про краплинку - веселинку.

3. Малювання ланцюжка малюнків-відгадок щодо безперервності та нескінченності руху води в природі.


4. Проведення гри «Чотири стихії».

5. Прислів’я щодо води, як ви їх розумієте?

- Скільки криниць на землі, стільки зірок на небозводі.

- Не плюй у криницю – прийдеться напитися.

- Не їж над колодязем, бо жаби заведуться.

- Перейде жінка з повним відром води – на щастя.

- Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.

IV. Висновки.

  • Про що ви сьогодні дізналися на занятті?

  • Що ви цікавого запам’ятали про воду?

  • Де зустрічається вода в природі?

  • Які три стани води ви знаєте?

  • Чому вода – джерело життя на Землі?


Тема: Повітря навколо нас і його значення в житті людини, рослин і тварин

Мета: закріпити та систематизувати знання дітей про повітря; узагальнити знання дітей про необхідність повітря для всього живого, про чинники, що забруднюють повітря; розширити знання дітей про явища природи; виховувати бажання досліджувати і берегти природні багатства землі.

^ Обладнання: склянки з водою, грудочки землі, цегли, цукор-рафінад, надувні кульки, свічки аркуш паперу, сірники.
Хід заняття
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Згадайте, що ми називаємо природою?

  • На які групи ділять природу?

  • Чим жива природа відрізняється від неживої?

  • До якої природи належить людина?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та вивчення нового матеріалу.

  • Діти, затамуйте подих (закрити ротик і носик).

  • Чи довго ви зможете не дихати?

Є така примовка: це мені потрібно, як повітря. І справді без повітря нам не обійтися і кількох хвилин. Кожна людина починає життя із того, що робить перший подих.

  • Відгадайте загадку

Куди ступиш – всюди маєш.

Хоч не бачиш споживаєш. (повітря)

Сьогодні ми вирушимо у мандрівку країною Блакитного неба. Дізнаємося, що таке повітря і яке значення воно має. Навчимося турбуватися про чистоту повітря. Дізнаємося, як утворюється вітер, зробимо цікаві досліди, які допоможуть нам зробити важливі відкриття.

Ми живемо на самісінькому дні Блакитного Неба – на дні повітряного океану. У нього немає берегів, він оточує всю земну кулю. Дно цього океану – уся поверхня Землі: її рівнини, гори, пустелі моря. Повітря щільним шаром оточує нашу Землю. Ми не бачимо його, бо воно прозоре, безбарвне. Безхмарне небо ми бачимо блакитним. Такий колір має щільний шар повітря, осяяний Сонцем. Повітря – невидимий одяг нашої планети. Ми його не бачимо, а лише відчуваємо, коли на нас дує вітер. Вітер – це рух повітря.

У повітря немає визначеної форми. Воно поширюється в усіх напрямках. Повітря є скрізь: у воді, у ґрунті. Ми вдихаємо повітря насичене киснем. А видихаємо відпрацьоване і шкідливе для нас повітря, насичене вуглекислим газом.

Отже, для нашого організму дихання дуже важливе. Щоб не полишала нас сила, щоб була нормальною температура тіла, щоб гарно рости й почувати себе, треба їсти. А без кисню спожита їжа не розщепиться на потрібні речовини й не засвоїться.

  • Діти, я знаю, що серед вас є мрійники й фантазери, тож давайте зручно влаштуємось на килимку, заплющимо очі і уявимо, що ми у хвойному лісі.

  • Що ви відчуваєте, що бачите внутрішнім зором?

  • А хто з вас міг пригадати, як дихається у хвойному лісі? (Легко)

  • Так, тому що сосни, ялини очищають повітря. І не тільки у хвойних лісах, а й у мішаних, де багато кущів, дерев трав, дихається легко. У лісі немає автомобільних доріг, заводів, що викидають дим.

Хто скаже: яке воно повітря?

  • Правильно: невидиме, прозоре. Але побачити його все ж таки можна. Хочете побачити повітря? Щоб щось дослідити, дорослі створюють дослідницькі лабораторії, а в нашій групу є дослідницький центр. Проведемо кілька дослідів. Сідайте за столи.

Дослід №1.

Уважно розгляньте склянку з водою. Що ви бачите на стінках? Так, малесенькі бульбашки. Це - повітря. Ним у воді дихають…(риби, молюски, водорості)

  • Отже, повітря у воді є. А в землі? Давайте перевіримо.

Дослід №2

Вкиньте у другу склянку грудочку землі, шматочки крейди або цегли.

  • Що відбувається?

З грудочки землі, кусочків крейди, цегли виходять і піднімаються вгору бульбашки повітря.

  • Отже, повітря є і в землі, і в твердих тілах. А тепер вкиньте у стакан шматок цукру -рафінаду. От бачите. Повітря є скрізь. Воно заповнює всі щілини.

  • Кому потрібне повітря під землею? (Тваринам)

  • Чи можемо ми побачити повітря? (Не можемо)

Справді, повітря людина не бачить, але як же дізнатися, що повітря також існує? Спробуймо його «упіймати».

Дослід №3

Керівник кладе на край стола дрібні клаптики паперу і змахує над ними зошитом.

  • Що сталося з папірцями? Чому?

Змахнувши зошитом, ми сколихнули повітря і воно штовхнуло папірці. Від цього вони й злетіли.

Дослід №4

Помахайте зошитом перед обличчям. Що ви відчуваєте?

Цей дослід підтверджує, що повітря існує, бо ми його відчуваємо, але не бачимо, бо воно, як невидимка.

Ми чуємо, як стукає крейда по дошці, як ллється вода з крана. А чи можемо ми виявити за допомогою слуху повітря?

Дослід №5

Керівник стискає іграшку з «пискавкою», розвязує наповнену повітрям кульку; продірявлений гумовий мۥяч.

  • Що ви почули? Чому?

Повітря виходить з іграшки, кульки, м’яча через маленький отвір. Повітря погано проводить тепло, тому рами у вікнах роблять подвійні. Повітря пружне, ним надувають гумові м’ячі, камери коліс велосипедів, автомашин. Предмети наповнені повітрям не тонуть у воді.

  • До яких тіл належить повітря? (Це газоподібне тіло)


Дослід №6

А тепер спробуймо визначити, чи повітря має запах. Понюхаймо його.

Юннати глибоко вдихають, але запаху не відчувають. Керівник пропонує заплющити очі. У цей час він натискує на балончик з дезодорантом. Юннати роблять висновок, що почули запах лимона чи квітів.

  • Повітря немає свого запаху, а переймає його від інших предметів.

Дослід №7

Керівник викликає юнната і дає йому пір’їну. Пропонує підкинути пір’їну вгору, поспостерігати, як вона опускається.

  • Ми бачимо, що пір’їна опускається тихо і повільно. А що потрібно зробити, щоб пір’їна рухалася швидше і в потрібному нам напрямку? (Дмухнути на неї)

  • Коли ми дмухнули, то потоки повітря зарухалися швидше. Так і в природі, коли повітря рухається швидше, то утворюється вітер.

Відгадайте загадку.

Крил немає, скрізь літає,

Та ще й куряву здіймає. (Вітер)

  • Що таке вітер?

Вітер – це рух повітря. Вітри бувають різної сили: від слабкого до дуже сильного. Дуже сильний вітер називається ураганом.

Фізкультхвилинка

Вітер віє нам в лице,

Захиталось деревце.

Вітерець все тихше, тихше,

Деревце все вище, вище.

Повітря важливе для життя людини так само, як їжа і вода. Але якщо без їжі людина може прожити декілька тижнів, без води декілька днів, то без повітря – лише кілька хвилин.

Повітря потрібне не тільки для дихання. Наша планета Земля з усіх боків оточена потужним повітряним шаром, який називається атмосферою. Вона складається із суміші різних газів, пилу і водяних парів. Сила притягання Землі утримує атмосферу. Товщина повітряної оболонки Землі близько 200 км. Вчені виділяють в атмосфері декілька шарів. Це повітряна оболонка, як товста ковдра, захищає усе живе від опалюючих і шкідливих ультрафіолетових променів Сонця, від космічного холоду.

У четвертому шарі атмосфери (тропосфері) утворюються хмари, тут народжується багато явищ природи – вітри, громи, зливи, снігопади, веселка. Без атмосфери небо над нами завжди було б чорним, і ми не змогли б милуватися сходом і заходом Сонця.

Повітря необхідне усім живим істотам на Землі. Рослинам повітря потрібне для харчування: у листках на світлі із повітря і води утворюється цукор. Насінню рослин, комахам, птахам та ін. істотам повітря допомагає літати. Живі істоти дихають киснем, що міститься у повітрі.

Дослід №8

А зараз проведемо такий дослід.

Візьмемо дві однакові свічки, поставимо їх на стіл і запалимо. Одну свічку накриємо скляною банкою, а іншу залишимо стояти на відкритому повітрі. Поспостерігаймо, що з ними станеться. Свічка під банкою згасне швидше, а свічка на відкритому повітрі буде горіти довше.

  • Подумайте чому так сталося? (Для того, щоб свічка горіла потрібне повітря )

Отже, повітря підтримує горіння.

Вчені встановили, що повітря не просто газоподібна речовина, а суміш газів: азоту, кисню, вуглекислого газу, водяної пари та інших газів. Крім них у повітрі є різні домішки: водяна пара, пил, сажа та інші речовини.

Азот, кисень і вуглекислий газ теж мають різні властивості. Згадайте дослід із свічками. Друга свічка горіла до того часу, поки у повітрі, що було у банці, залишався кисень. Коли кисень витратився через горіння свічки, вона згасла, хоча в банці залишався азот і вуглекислий газ.

Отже, ми можемо зробити висновок про те, що кисень необхідний для горіння, а вуглекислий газ і азот горіння не підтримують.

Вам уже відомо, що людині й іншим живим істотам для дихання потрібне повітря. Щойно ви дізналися, що повітря – це суміш газів. Учені вирішили з'ясувати, чи всі гази, які входять до складу повітря, придатні для дихання. Для дослідження був проведений дослід. Взяли три однакові скляні банки і заповнити їх газами: одну киснем, іншу – азотом, третю – вуглекислим газом. У кожну банку посадили живих мишей. Закривши банки, почали спостерігати за мишами. У банці з азотом і вуглекислим газом миші почали задихатися. А в банці з киснем миша дихала нормально.

  • Подумайте, який висновок із цього досліду зробили вчені?

Для дихання необхідний кисень. Азотом і вуглекислим газом дихати не можна. Чим менше у повітрі кисню, тим важче дихати.

Ось чому, коли в приміщенні збирається багато народу, там швидко стає важко дихати.

  • То яке повітря потрібне людині для життя? (Чисте,свіже)

  • А чи зможемо, ми дихати, коли навколо багато диму? (Дуже важко)

  • Що повинні робити люди, щоб дихалося усім легко? (Повинні берегти зелені насадження, садити рослини)

  • Діти, без фабрик, заводів людство обійтись не може. Цікаво, які викиди в повітря зроблять ці підприємства, якщо їх не обладнати фільтрами? Давайте утворимо міні-завод.

Дослід №9

Запалимо гуму, а над нею поставимо скло. На склі осідає сажа, і утворюється дим неприємного запаху.

Для здоров'я потрібне чисте, насичене киснем повітря. Забруднення повітря загрожує усьому живому на Землі. На жаль у багатьох місцях, а особливо у містах, повітря дуже забруднене. Його забруднюють фабрики і заводи, які викидають із своїх труб отруйні гази, сажу, пил; транспорт, який виділяє відпрацьовані гази, у яких теж дуже багато отруйних речовин; звалища сміття. Люди, які тривалий час дихають забрудненим повітрям, можуть важко захворіти.

Щоб не забруднювати повітря на фабриках і заводах встановлюють фільтри, насаджу ют довкола дерева, кущі, квіти.

Пограємо у гру «Очищає, забруднює»

Картинки, на яких зображено предмети, що забруднюють повітря, розкладаємо на столику, де чорна хмаринка, а біля блакитної хмаринки – чинники, які очищають повітря. (Забруднюють: автомобілі, лаки, фарби, цигарковий дим, дим від запаленого багаття, аерозолі, дим із заводів. Очищають: сніг, дощ, квіти, дерева, кущі.)

  • А тепер, трішки поміркуймо.

Чому потрібно виробляти звичку дихати не ротом, а носом?

Ніс у нас не просто для краси. Він очищає, зігріває повітря. В носі затримуються і не попадають у легені пил і шкідливі мікроби, яких багато у повітрі.

  • Подумайте, чому у холодну погоду нас найкраще гріє хутряний одяг?

Виявляється між ворсинками хутра дуже багато повітря, яке й зберігає тепло нашого тіла.

  • Як ви гадаєте, що тепліше: три сорочки чи сорочка потрійної товщини?

Три сорочки тепліші. Справа не тільки у сорочках, скільки у повітрі, яке є між сорочками. Повітря погано пропускає тепло. Чим більше повітря між сорочками тим товще повітряна сукня, яка захищає наше тіло від холоду. Три сорочки – це три повітряні сукні, а одна хоча й товста, це лише одна повітряна сукня.

  • Для чого, як ви думаєте, потрібно провітрювати як шкільні, так і житлові приміщення?

Що чистіше повітря, побільше в ньому кисню. Тому охоче виходьте на прогулянку в парк, до річки, в ліс.

  • Поясніть вислів: «Ліси, парки, сквери – легені нашої планети».

Дерева виробляють необхідний для життя кисень. Охорона чистоти повітря – дуже важлива справа.

В Україні, як і в багатьох інших країнах, прийнято Закон про охорону повітря. Підприємства повинні мати спеціальні установки, які очищають викиди в повітря від шкідливих речовин. Вчені зайняті розробкою нових автомобілів, які не будуть забруднювати повітря. А щоб зберегти чистоту повітря зараз, не можна залишати двигуни машин довго працювати на холостому ходу. Для боротьби з пилом вулиці міста влітку повинні добре поливатися водою, а сміття вчасно відвозитися за місто у спеціально відведені для нього місця. Турбуючись про чистоту повітря, люди висаджують дерева і кущі. Рослини затримують своїм листям пил і сажу, добре очищують повітря. Вони поглинають вуглекислий газ, який утворюється при диханні людей, тварин і виділяють кисень. Ось чому нам так легко дихається там, де багато зелені. Недаремно зелене вбрання нашої Землі називають «легенями планети».
^ Тема: Жива та нежива природа.

Мета: Продовжувати формувати в юннатів поняття природа, ознайомити їх зі значенням природи для життя рослин, тварин, людей; навчити дітей розрізняти живу і неживу природу. Розвивати спостережливість. Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до природи, бажання допомагати та оберігати. Обладнання: ілюстрації із зображенням живої та неживої природи.

Хід заняття.
^

І. Організаційний момент.


ІІ. Актуалізація опорних знань юннатів:

1) Яка пора року зараз?

2) Який місяць?

3) Що ви можете сказати про стан неба?

4) Надворі світить сонце чи хмарно?

5) Сьогодні тепло чи холодно?

6) Чи є надворі вітер?

7) Як поводять себе звірі, птахи?

8) Що відносять до живої та неживої природи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і вивчення нового матеріалу.

Керівник. Розрізняють природу живу і неживу.

^ Жива природа - це рослини, тварини і люди. Саме у такій послідовності природа створила все живе на Землі.

У світі природи все взаємопов’язане. Життя рослин, тварин і людей перебуває в прямій залежності від сонячної енергії, повітря, води і ґрунту. Сонячна енергія, вода і ґрунт дають життя рослинам. Без повітря не можуть жити тварини і люди.

Проте існує ще одна залежність між рослинами, тваринами і людиною - це ланцюг харчування всіх живих істот. Рослини основна їжа травоїдних тварин. Травоїдні тварини, такі як зайці, олені, у свою чергу, стають їжею хижаків - вовків, лисиць, тигрів.

Крім того, у природі є всеїдні тварини, наприклад ведмеді. Вони харчуються як рослинами, так і тваринами. Коли вмирають травоїдні і хижі тварини, їхні рештки поїдають тварини – санітари-гієни, стерв’ятники, ворони , жуки, мурахи. На землі рештки тварин і зів’ялих рослин руйнуються бактеріями і переходять у ґрунт, стаючи їжею для рослин.

Що належить до живої природи? Виберіть правильну відповідь:

а) усе живе - тверде;

б) усе живе - це те, що приносить користь;

в) усе живе - це вода, гори, дороги;

г) усе живе - це те, що живиться, дихає, росте, розмножується, відмирає;

д) усе живе - це те, що рухається.

Назвіть, що зображено на малюнку. Розфарбуйте. Знайдіть, що тут зайве. Чому? Назвіть, що належить до живої природи, а що до неживої? Їжачок, квітка, качечка, камінь, дерево.

Изо3






^ Нежива природа - це Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, грунт.

Сонце. Наш спільний дім, Земля не може існувати без Сонця. Воно дає всьому живому на Землі світло, тепло і життя.

Рух Землі навколо Сонця відбувається так, що сонячні промені освітлюють і обігрівають поверхню Землі нерівномірно. Ось чому на Землі по черзі змінюються чотири пори року-весна, літо, осінь, і зима. Рух Землі і Сонця дав змогу з’явитися на нашій планеті рослинам, тваринам і людям.

Повітря. Земля оточена атмосферою. Атмосфера-це повітря, яким ми дихаємо. Хоча повітря є скрізь, відчути його можна тільки тоді, коли воно рухається. Рух повітря ми називаємо вітром. Повітря складається з кількох елементів, але найпотрібніший для людини-кисень. Кисень в атмосферу постачають рослини. Щороку з поверхні Землі піднімається 145 мільярдів тонн кисню. Люди і тварини не можуть жити без повітря.

Вода. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине.

Грунт. Грунт - це верхній шар землі, на якому ростуть рослини. Грунт так само важливий для життя рослин, як сонячна енергія. Крім того, що ґрунт утримує воду, він ще є основним джерелом поживних речовин, необхідних для росту рослин. Назвіть, що належить до живої природи, а що до неживої: їжак, сонце, хмари, квітка, дерево.

^ IV. Закріплення знань.

1) Гра «Жива чи нежива природа». Вчитель називає слова, а юннати якщо це жива природа, плещуть у долоні, а якщо нежива природа - ні. Дуб, береза, сонце, білка, півень, повітря, автобус, дощ, явище, син, земля, вода, небо, батько, мати, онук, море, сад, кінь, віл, долина, соловей.

2) Гра « Хто більше?». (Юннати діляться на дві команди). Одна команда називає предмети живої природи. Інша предмети неживої природи. І так по черзі. Виграє та команда, яка більше назве предметів.

^ V. Висновок. Ми повинні завжди пам’ятати: як живу, так і неживу природу потрібно оберігати. Дуже багато рослин і тварин знаходяться на межі зникнення. Деяких видів налічується дуже мало. Тому потрібно оберігати природу та боротися за чистоту повітря, річок, ставків, морів.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9

Схожі:

Земля наш дім, наша планета iconКонспект інтегрованого заняття для дітей старшого дошкільного віку «Наш дім планета Земля»
Закріпити елементарні уявлення дітей про Всесвіт, як простір, що існує за межами планети Земля та уявлення про планети «сім’ї Сонця»,...
Земля наш дім, наша планета iconНаша країна наш дім, а значить, нам має бути в ньому затишно. І завдання...

Земля наш дім, наша планета iconТематична перевірка (Земля – наш космічний дім)
Географічна карта – це зменшене в багато разів зображення на площині земної поверхні або її окремих частин за допомогою умовних знаків...
Земля наш дім, наша планета iconУроках математики
Кожен із нас не байдужий до того, що з нами відбувається щоденно, І кожен добре розуміє, що Земля — наш спільний дім І іншого немає...
Земля наш дім, наша планета iconВчитель початкових класів
Ведуча. Немає кращої землі ніж наша! Любимо ми її зелені ліси, розлогі ниви, озера І річки, міста та села у квітучих вінках садів....
Земля наш дім, наша планета iconМи завжди з глибоким почуттям любові говоримо про свою рідну землю,...
Коли я згадую про неї, перед моїми очима з`являються безмежні краї, безкраї степи, якими ходили наші предки. Це – наша рідна земля,...
Земля наш дім, наша планета iconНавіщо ж все живе паплюжить?
Ведучий. Добридень, друзі! Організатори гри конкурсу «Екологічний бумеранг» вітають вас І впевнені, що в залі зібралися небайдужі...
Земля наш дім, наша планета iconБатьківщину, як І матір дає доля! 
Отже, що таке Батьківщина? Батьківщина – це наш рідний край, наша Україна. Це земля, на якій ми народилися, наші батьки, дідуся й...
Земля наш дім, наша планета iconСеред найсвітліших людських почуттів любов до неньки, що дала життя,...
Батьківщина. Золота, чарівна сторона. Це земля мужнього народу, це наша рідна земля. Яке щастя, що вона є, що гріє нас своїм теплом,...
Земля наш дім, наша планета iconТема : Форматування тексту у Word 2007
Всесвіті. Це диво – сама наша планета разом з атмосферою – вмістищем І охоронцем життя. І поки воно продовжує залишатися єдиним,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка