Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту




Скачати 49.19 Kb.
НазваУрок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту
Дата конвертації02.03.2013
Розмір49.19 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Астрономія > Урок
УРОК №18

Тема. «Відоме» і «нове» у реченнях тексту.
Мета: дати поняття про «відоме» і «нове», формувати вміння знаходити їх у реченнях і виділяти головне; розвивати творчі вміння працювати над текстом; розвивати навички аналізу мовногоматеріалу; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Ситуативне завдання.
Поясніть однокласникам матеріал про поділ тексту на мікротеми на прикладі запропонованого уривка з книги. Чи виправданий повтор слова «мова»?
Здійснюючи далекі подорожі, знайомлячись з новими краями і тамтешніми мовами, люди помітили дивну схожість між словами різних, навіть територіально дуже віддалених мов.
Звідки б вона взялася? Не інакше, як ці мови є далекі нащадки якоїсь матері – прамови. Вона не належала жодному з відомих народів і не зафіксована в жодній пам’ятці. Нова ідея захопила вчених дослідити відповідність між окремими мовами і на їх основі реконструювати прамову. Факт її існування в незапам’ятну давнину був поза сумнівом. Та й ця реконструйована мова, треба думати, була не найпершою мовою людства, а нащадком ще давнішньої.

(Із книги А. Матвієнко «Рідне слово».)

  • Доберіть синоніми до слова реконструювати.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Іll. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Коментар учителя. Тема тексту може ділитися на підтеми (мікротеми). Частиною тексту, в якій розкривається зміст підтеми (мікротеми), є абзац. На письмі абзац виділяється відступом управо.
Речення у тексті поєднуються за допомогою «даного»(відомого), де використовуються повтори слів, займенники, синоніми. «Дане» (відоме) в тексті служить для зв’язку речень. У ньому повторюється якась частина попереднього речення.
«Нове» в реченні містить основне повідомлення і виділяється логічним наголосом. У мовленні «нове» найчастіше знаходитися наприкінці речення.
У тексті може бути послідовний (ланцюжком) і паралельний зв’язок. При послідовному зв’язку речень «даним» наступного речення стає «нове» попереднього. Паралельний зв’язок полягає в тому, що «дане» залишається одним і тим же.

^ Навчальне аудіювання
Прослухати текст. Про що в ньому розповідається? Визначити тему. А як би ви назвали цей текст? Чому?

Верба

Близько п’ятисот видів верб ростуть на нашій планеті. Тридцять припадає на Україну. Вони є в різних географічних зонах нашого краю. Раніше ними обсаджували дороги й городи, ставки й береги, левади та греблі… Пригадайте пісню «В кінці греблі шумлять верби».
Окрім краси, що хвилює людське серце, верба дає нам багато користі. Вона ніби позначка води на земній карті. Тому й криницю копають завжди під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не ростиме. «Де срібіє вербиця, там здорова водиця», - говорить народне прислів’я.
Цікаво й таке: у селах, де копають колодязі на куток, тобто на 10 – 15 дворів, люди у відра з набраною водою завжди кладуть вербову дощечку завбільшки з долоню . Такий вербовий кусник дезінфікує воду, поліпшує її смакові якості, надаючи їй «вербного духу», що його утворюють смолисті речовини…
(З журналу).

- Знайти в тексті «дане» (відоме) і «нове». Пояснити своє твердження. Який зв’язок речень у цьому тексті?

V. Опрацювання нового матеріалу
1. Робота за підручником.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 50, 51.
2. Вправи 79 (усно), 80 (письмово).
2. Виконання вправи на закріплення знань.

Індивідуальне завдання з текстом.
Списати текст; підкреслити у кожному реченні «відоме» прямою лінією, а «нове» - хвилястою. Записати схему кожного речення, продовжити текст двома – трьома реченнями.

Шпаки

Була середина березня. Ми з нетерпінням чекали, коли до нас у садок знову прилетять старі знайомі – шпаки. Це – милі, веселі птахи, перші перелітні гості, радісні вісники весни.
Багато сотень кілометрів треба їм летіти із своїх зимових таборів у теплих країнах. Багатьом з них доводиться пролітати над морями. Скільки пригод і небезпек у дорозі…
(М.Горобець.)

3. Переклад українською мовою.
Завдання: перекласти українською мовою текст, з’ясувати його тему та головну думку. Визначити «відоме» та «нове» у перших чотирьох реченнях.

^ Осенний перелёт

Лебеди, утки и гуси начинали готовиться к отлёту. Отдельные гнезда соединялись в большие стаи. Старые и бывалые птицы учили молодых. Каждое утро эта молодёжь с весёлым криком делала большие прогулки.
Умные вожаки сначала обучили отдельные партии, а потом всех вместе. Сколько было крика, молодого веселья и радости!
Наступил день отёла. Вся стая сбилась в одну живую кучу на реке. По команде старого вожака стая поднялась разом вверх.
(По Д. Мамину – Сибиряку.)

  1. Творче завдання на редагування тексту


Прочитати текст мовчки. Визначити тему й основну думку. Який недолік в оформленні тексту ви помітили? Поділити його на абзаци.

^ Символи страдництва і міці

Нарівні з тополею дуб згадується поряд з тими деревами, під якими приносились язичницькі жертви. Збереглася і донині повага до рослинного царства. Дуби живуть до тисячі років. Їх шанують як святиню і християни, і мусульмани. Дубове листя, як і вінок з тернини, символізує страждання Христа. Наші дуби могутні. Сягають вони до 40 метрів заввишки. У поодиноких крона крислата, розлога, а стовбур – майже у три обіймища. Такі дуби заслуговують шани як пам’ятки природи та історії, адже за їхнього життя змінилося кількадесят людських поколінь. Відомий історичний дуб у селі Хортиця біля Запоріжжя має 700 років. Під Києвом, у Кончі – Заспі є хоч і невисоке, але товстелезне 900 – літнє дерево. У свідомості… (А. Топачевськи).
- Визначити в тексті «дане» (відоме) і «нове». Відповідь підтвердити рядками з тексту.
- Виділене слово розібрати як частину мови.

  1. Підбиття підсумків уроку.

VII. Домашнє завдання
Скласти і записати висловлювання про птаха, який вам подобається. Позначити «відоме» та «нове» в реченнях тексту.


Урок підготувала учитель

української мови і літератури

Гадяцької спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №3

Твердовська Л. М



Схожі:

Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок 1 нове створіння
Тому то, колихто в Христі, той створіння нове,— стародавнє минуло, ото сталось нове! !
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок №25. Тема
...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок 1 Тема. Звертання непоширені й поширені Мета
Культура мовлення І стилістика: використання звертання для передачі ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в реченнях...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconТема : «Використання спільних для прикладних програм засобів форматування та редагування даних»
В текстовому редакторі Word ввести текст з клавіатури – відповідь на питання, як виділити фрагмент тексту, як його скопіювати, І...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок №7 Тема. Тематична контрольна робота №2 Тестові завдання. Контрольне...
Текст: використання різних видів речень за метою висловлювання І емоційним забарвленням, взятих із текстів історичних пісень, дум...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок 3 Тема. Робота з текстом у графічному редакторі Coreldraw. Практична...
Як І в текстовому редакторі ми можемо змінити шрифт тексту, розмір, підкреслення, тощо. Окрім цього ми можемо змінити положення І...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок №5 Фламандський та Голландський живопис
З'являється нове коло соціальних тем І сюжетів. Майстрів приваблює тема трагічної долі людини, драматичні конфлікти. Основні художні...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок Тема. Система охолодження Урок Тема. Система мащення Урок Тема....
Опис досвіду II. Інформаційна картка
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconУрок №26. Тема
Ознайомити учнів з основними особливостями форматування тексту. Закріпити вивчений навчальний матеріал під час виконання практичної...
Урок №18 Тема. «Відоме» І «нове» у реченнях тексту iconТема: Word. Створення документа Введення тексту. Редагування тексту. Перевірка орфографії
Уміти підготувати програму-редактор до роботи І створювати найпростіший текстовий документ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка