Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс




Скачати 302.11 Kb.
НазваВідділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс
Сторінка1/2
Дата конвертації19.12.2013
Розмір302.11 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Астрономія > Документы
  1   2
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації

Методкабінет

Шевченківський навчально-виховний комплекс

«дошкільний навчальний заклад –

загальноосвітня школа 1-3 ступенів»

Звенигородської районної ради Черкаської області

Практичний психолог

Кулик Людмила Анатоліївна

Назва: «Програма корекційної роботи на зниження агресивності

та формування навичок спілкування».


Схвалено педрадою школи

(протокол № 1 від 22 січня 2009 року)

^ Кулик Л.А.

Програма корекційної роботи на зниження агресивності та формування навичок спілкування.

Тренінгові заняття . Шевченківський НВК . 2009 – 48с.

Розроблені та тренінгові заняття пропонуються для практичних психологів , соціальних педагогів, класних керівників, що дозволяють прищеплювати

навички аналізу своїх вчинків , уміння конструктивно виходити з суперечливих ситуацій, що провокують вибухи гніву. Учні знайомляться з прийнятними способами вираження гніву,в них формується здатність до довіри , співчуття, співпереживання.
Підвищена агресивність дітей є однією з найгостріших проблем сьогодення. Звичайно агресивними діти не народжуються , але під впливом зовнішніх факторів , таких як: приниження , образи, не розуміння, агресивна поведінка оточуючих до дитини вона може проявлятися і одиночні вибухи гніву непомітно переростають у звичку діяти агресивно.

Майже в кожнім класі зустрічається хоча б одна дитина з ознаками агресивної поведінки. Вона намагається образити оточуючих , нападає на інших дітей, відбирає і ламає іграшки, ніби робить все для того , щоб її не любили , не розуміли. Цю забіякува­ту, грубу дитину дуже важко прийняти такою, якою вона є, а ще важче зрозуміти. І далеко не завжди дитина робить ці навмисні дії для того , щоб завдати шкоди оточуючим , це своєрідне прохання про допомогу, адже агресивна дитина часто відчуває себе знедоленою, нікому не по­трібною. Ці спалахи гніву є результатом невміння конструктивно вирішувати свої проблеми , конфлікти у колективі, агресивність нерідко зумовлена різноманітними страхами , негативними емоціями, будь –якими стресовими чинниками, недостачею уваги , тепла, але часто діти поводяться так тому, що не знають як саме поводитись в тій чи іншій ситуації.
Дуже важливо давати вихід агресії. Для цього існують нескладні прийоми: дати змогу дитині люто рвати папір, різати пластилін, роби­ти необразливі руйнівні дії, що у приступі агресії дитина може роби­ти довго і з насолодою. Після цього корисні заспокійливі заняття типу гри з піском, водою і (або) релаксація. Якщо обурення дитини постійно приглушується, то воно нагрома­джується і виявляється часто лише у зрілому віці, коли неможливо ви­явити причини, тому що агресивність уже виливається в інші форми. Тому вчасне виявлення дітей з ознаками агресивної поведінки та корекційна робота з ними є актуальною проблемою.

^ Програма корекційної роботи

на зниження агресивності та формування навичок спілкування.

Мета: розвиток навичок спілкування, уміння конструктивно виходити з суперечливих ситуацій, що провокують вибухи гніву, навчання прийнятним способам вираження гніву. Формування здатності до довіри , співчуття, співпереживання.

Завдання :

  • Формування уміння розрізняти емоції;

  • Формування навичок встановлення контактів;

  • Формування вмінь конструктивного спілкування;

  • Підвищення рівня самооцінки;

  • Зниження агресивності

  • Формування позитивного ставлення до ровесників



Заняття 1

Вправа  «Групове інтерв'ю».

 По черзі кожен учасник відпо­відає на деякі запитання. Ведучий кидає м'ячик і дає перше запитання. Запитання можуть бути такого типу: «Твій улюблений колір», «Твоя улюблена страва», «Твій улюблений урок», «Що тебе більше всього радує», «Через що ти сумуєш», «Твоя улюблена пісня»...

^ Вправа «Прийняття правил групи»

Шляхом обговорення учасниками створюються правила групи та записуються на великому аркуші паперу.
Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги . Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття.
^ Вправа «Портрет ідеального друга»

Для проведення гри приготуйте кілька ар­кушів паперу формату АЗ,клей, ножиці, олівці, фломас­тери, старі журнали, які не шкода різати. Відбувається поділ на групи.

Пропоную створити портрет ідеального друга. На аркуші ви також можете записати його риси характеру або те, що він має і не має робити. Потім кожна група презентує нам свій ви­твір

На презентацію групам відводять до трьох хвилин. Після закінчення запропо­нуйте дітям назвати спільні риси, а самі ви­діляйте їх на портретах або виписуйте на окремому аркуші. Потім знову проведіть об­говорення:

  • Як ви вважаєте, які із записаних рис бувають у реальних друзів?

  • Чи зустрічали ви дитину, яка мала б усі вказані риси?

  • Чи є у вас друзі, які не мають жодної з цих рис ?

  • Чи обов'язково мати всі ці риси, щоб із тобою дружили?

  • Чи варто шукати собі тільки близько­го до ідеалу друга?

Ведучи обговорення, вихователю важ­ливо підвести дітей до думки про хибність завищених сподівань щодо образу друга й товариша, які часто призводять до дитячої самотності й нетерпимості. Підбиваючи під­сумки, можна сказати дітям, що дружби вар­тий кожен і що саме дружба допомагає лю­дям змінитися на краще

^ Вправа «Пізнаймо краще один одного»

Інструкція .В попередній вправі ми створю вали рецепт найкращого друга , але серед нас є люди з такими ж рисами характеру, яких з тої чи іншої причини ми не помічаємо.

Ведучий пропонує одному з учасників закрити очі і спробувати описати учня , що сидить ліворуч . Описати потрібно за наступною схемою:

  • Зовнішній вигляд (одяг , волосся, колір очей …)

  • Улюблені заняття, речі.(о котрій встає, що любить снідати вранці і т.д.)

  • Хороші риси характеру.


Вправа «Скарбничка хороших вчинків»

Матеріали: Кожній дитині потрібні папір і олівець.

Інструкція дітям. Ми всі хочемо досягти в житті успіхів. Можливо, ви хочете стати такими ж успішними в своїх справах, як ваші батьки, а, можливо, навіть ще більше, ніж вони. Більшість людей вважають, що вони доб'ються більшого успіху, якщо постійно підганятимуть себе, вимагаючи від самих себе бути краще, швидше, розумніше. І багато хто з них забуває зробити найперший і найважливіший крок, лежачий в основі всякого успішного результату. Ми можемо вважати себе такими, що добилися успіху лише тоді, коли знаємо, в чому саме ми його добилися і яким чином ми це зробили. Зазвичай нам потрібно якийсь час на те, щоб відмітити і запам'ятати свої досягнення. Візьміть лист паперу і запишіть три хороші вчинки, які ви зробили протягом цього шкільного тижня. У думках пригадаєте все хороше, що ви зробили. Наприклад, виконали складне і неприємне домашнє завдання, підготувалися до важкого уроку, вивчили напам'ять довгий – довгий вірш. Виберіть зі всього цього три вчинки, якими ви особливо гордитеся і запишіть їх на листі паперу.

Таке визнання своїх досягнень ми проводитимемо відтепер кожного тижня. А той з вас, хто захоче стати ще успішнішим в житті, може робити наступне. Кожен вечір перед сном ти можеш на п'ять хвилин сісти за письмовий стіл і записати три гідні вчинки, здійснені за цей день. Тоді ти відчуєш задоволення, переконаєшся в своїй старанності і зрозумієш, що заслужив хороший спокійний сон.

Звичайно, ви завжди радієте, коли ті, що оточують визнають ваші досягнення. Але вони можуть і не помічати всіх ваших успіхів. Тому важливо уміти самостійно помічати все хороше, що ви зробили і заслужено хвалити себе. Це стане заставою ваших нових перемог.

Підсумки
Заняття2

Вправа „Знайомство”

Ведучий пропонує учасникам назвати своє ім’я та висловитись про свій стан на даний момент. „Якби я був (була ) вітром то...

^ Вправа „Правила”

Прийняття правил групи.

Вправа „Очікування”

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття.

Інформаційне повідомлення

Почуття у нашому житті

Емоції супроводжують , нас усе життя, вони виражають наше став­лення до себе, інших людей та ото­чуючого світу, виражають наш настрій. Однак дуже часто ми можемо бачити, що люди не вміють виражати свої почуття, вва­жають їх недоречними, намагають­ся їх приховати. Зрозуміло, що такої самої поведінки вони очіку­ють і від інших.

У житті ми часто зустрічаємось із ситуацією, коли людині, яка пе­ребуває під ВПЛИВОМ СИЛЬНИХ емоцій, радять не хвилюватися. Коли мив розпачі, нам кажуть: «Припини, вище голову», «Тримай­ся», «Це не варто сліз». Тому, хто страждає, кажуть: «Не плач. Поду­май про щось приємне», тому, хто сердиться: «Заспокойся, не варто злоститеся. Будь об'єктивним. тому, хто радіє: «Не кажи «гоп».

Іншою проблемою є те, чим ближчою для нас с людина (у прямому та переносному значенні), тим важче говорити їй про свої почуття. Крім того, нам легше виражати ті почуття, які ми переживали­ у минулому, намовляти інших до ігнорування, пригнічення чи відкидання своїх емоцій.

Почуття любові, кохання, прихильності до інших людей, а навіть злості — усе це є для людини цінним досвідом.

У нашому суспільстві існує думка, що почуття заважають по­доланню труднощів, які виникають під час спілкування. Вважається, що чим більш раціонально, логіч­но та об'єктивно поводиться інша особа, тим краще вона вміє спілку­ватися. Напевно, саме тому існує - стереотип — ясно й чітко вислов­лювати свої думки. Щодо почуттів, то ми рідко прагнемо чітко і ясно їх виражати.

Коли хтось не усвідомлює своїх почуттів, не приймає або не вміє їх виражати, він проявляє їх таким чином; 1) навішує ярлики;2) вдасться до звинувачень. Чим більше почуття стосуються мене тут і зараз, тим важче про них го­ворити. Іншими, словами, казати про те, що Марійка відчувала ко­лись до Іванка, який відсутній підчас розмови, значно легше, ніж про те, що я відчуваю у дану хвилину до тебе.

Емоції та переживання є нор­мальними і природними. Людина, позбавлена емоцій, була б подібна до механізму.

^ Мовна розминка

Прочитати вірш „Чи знаєш , що ти людина!”

-весело,

-сумно,

-спокійно,
- зі злістю,

-здивовано.

Гра «Що сталося»

За допомогою лялькових героїв дітям пропонується зобразити персонажів дитячої казки „Колобок „, за умови , що в першому випадку Колобок –має настрій „Плаксивий”, в другому - „Злий”.

^ Вправа « Чарівна крамниця»

Ведучий запитує учасників, які риси харак­теру їм притаманні. Потім пропонує уявити, що вони знаходяться в чарівній крамниці, де він — продавець. Кожен учасник може обміня­ти риси (мудрість, сміливість, чесність тощо), яких, на його думку, забагато і ними можна поділитися з іншими, або ті, яких він хоче позбутися, на риси, яких не вистачає. «Поку­пець» здає свої риси, а «продавець» цікавить­ся, чи є те, чого потребує «покупець», і скільки він міг би дати взамін.
^ Вправа «Відгадай настрій»

Один або три учні (за кількістю рядів у класі) виходять з кімнати, а інші діти загаду­ють певний настрій і намагаються його виразно показати, коли ті, хто відгадує, зайдуть до класу.

Завдання: якомога швидше «відгадати» настрій однокласників.

^ Рефлексія, підсумки заняття. Малюван­ня «Мій настрій

Діти малюють свій настрій, який у них виник наприкінці заняття (бажано у вільному малюнку, використовуючи певні кольори).

Психолог. Що вам сьогодні найбільше сподо­балося, запам'яталося? Чого ви навчились? Спро­буйте показати свій малюнок вдома батькам або друзям: чи відчувають вони, який у вас був настрій, коли ви малювали свою картину?

Підсумки
Заняття 3
Вправа «Знайомство»

Ведучий пропонує учасникам назвати своє ім’я та висловитись про свій стан на даний момент. „Якби я був (була ) режисером то...
^ Вправа «Правила групи»
Прийняття правил групи.
Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

^ Вправа «Поступися місцем»

Важливо не тільки визначати зміст Інто­нації співрозмовника, а й самому вибирати правильний тон.

Одному учасникові дається завдання зобразити пасажира, що не помічає нікого навколо. Він поступиться місцем, забере із сидіння портфель, тільки якщо йому захо­четься.

Завдання для інших: звернутися по черзі до цього пасажира так, щоб він виконав ваше бажання.

Обговоримо, який тон переконав паса­жира.

^ Вправа «Казкова скринька»

Ведучий пропонує до уваги скриньку , що принесла чарівниця казок. В ній чарівна паличка. Діти перетворюються в казкових героїв , відбувається поділ на 2 групи та дається завдання скласти казку експромтом. 1 група - країна Добра.2 група - країна Гніву

^ Вправа «Квітка»

З якими відчуттями ви почали сьогоднішній день? Що ви хотіли від нього? Чи бувають у вас такі дні, які починаються не так добре? Чого вам не вистачає в такі дні? Я хочу запросити вас в подорож в країну фантазії, під час якого я покажу вам, як можна викликати у себе приємні відчуття.

Сядь зручніше і закрій очей. Зроби три глибокі вдихи і видихи ...

А зараз уяви собі яку-небудь квітку, кущ або дерево з прекрасними бутонами. Вибери яке-небудь будь-яка рослина, квіти якої тобі подобаються... Уважно розглянь його, його листя, квіти і бутони, що ще не розпустилися...

Уяви тепер, що ти – один з цих бутонів, що не розпустилися. Подивися на щільну оболонку навколо себе, постарайся відчути, як тобі хочеться, щоб ця оболонка розкрилася і ти б потягнувся назустріч теплому сонячному світлу...

А зараз ти можеш уявити собі, як твій бутон поступово розкривається. Постарайся відчути аромат цієї квітки... Розглянь колір його пелюсток... Подивися, як яскраво вони сяють... Якщо хочеш, можеш постежити, як мимо проходять діти і дорослі і захоплюються такою прекрасною квіткою. Чуєш, вони говорять: «Яка красива квітка! Він так подобається мені!» Захоплюйся і ти цією квіткою, повторюючи про себе: «Я хочу дуже добре запам'ятати його. Я хочу, щоб моє життя стало таким же прекрасним і яскравим». Ти відчуваєш, як приємно дивитися на цю квітку? Візьми це приємне відчуття і помісти в яку-небудь частину свого тіла. Наприклад, ти можеш вдихнути це відчуття і помістити його в район сонячного сплетення...

А зараз потягнися, розслабся, розплющ очі і повернися до нас в клас бадьорим і таким, що відпочив.

Якщо хочете, Ви можете покласти в центрі класу лист ватману і сказати групі: «А зараз давайте швидко намалюємо чарівне дерево, на якому будуть рости все ті різноманітні і прекрасні квіти, якими ви були». Намалюйте самі чарівне дерево, і хай кожна дитина примальовує свою квітку до однієї з його віток.

Аналіз вправи:

  • Яка рослина ти собі уявив?

  • Ти можеш розповісти про себе як про цю рослину, від першої особи?

  • Чи можеш ти описати свій аромат?

  • Чи буває, що хто-небудь захоплюється тобою?

  • Чи є на світі люди, від яких ти дуже чекаєш захоплення тобою? Хто це?

  • Чи можна сказати, що «кожна людина – це диво»?

  • Чия квітка тобі сподобалася?


Підсумки


Заняття 4

^ Знайомство «На що схожий настрій?»

Учасники гри по черзі говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній сьогоднішній настрій. Почати порівнян­ня краще дорослому: «Мій настрій схожий на білу пухнату хмарину в спокійному бла­китному небі, а твій?» Вправа проводиться по колу. Дорослий узагальнює — який сьо­годні у всієї групи настрій: смутний, веселий, смішний, злий тощо. Інтерпретуючи відпові­ді дітей, врахуйте, що погана погода, холод, дощ, похмуре небо, агресивні елементи свід­чать про емоційне неблагополуччя.
^ Вправа «Правила»

Прийняття правил групи.
Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги . Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття.
^ Вправа «Частини мого «Я»

Ведучий пропонує учасникам згадати, якими вони бувають у різних ситуаціях, залежно від обставин. Після цього він пропонує намалювати ці різні частини «Я». Це може бути символічний малюнок.
^ Театр експромтом

Учасники поділяються на підгрупи по п'ять осіб(в групи поділяють за принципом подібності частин „Я” з попередньої вправи)Роздають заздалегідь підготовлені листівки з найтиповішими образами (конфліктними ситуаціями), характерни­ми для учасників певного віку (батьки не відпускають погуляти, міліціонер зупинив на вулиці, учитель вигнав із класу, ровесник намагається забрати в тебе твою улюблену касету тощо) та ролі ображених людей ,які реагують таким чином, щоб відповідати карткам із зображенням різних емоційних станів. Завдання для учасників: розіграти сценку, у якій кожен виконує свою роль.

^ Вправа «Японський діалог»

В японському не вживають слово „Ні». Якщо японець не хоче виконувати чиєсь прохання , він буде говорити будь-що але ніколи не дасть нам прямої відмови. Хочете дізнатись , як це? Розбийтесь на пари. Один в парі- японець , інший-європейська людина. Європеєць просить свого співбесідника про щось дуже-дуже важливе для нього. Завдання японця – відмовити , але не в якому разі, не говорити про це прямо.

^ Малюнок планети «Ображенітус»

Учасникам пропонується намалювати на аркушах планету , де всі ображені один на одного.

На планету летить метеорит, він через 10 років знищить цю планету ,але якщо її жителі виростять ліс , то метеорит пролетить ,не завдавши планеті шкоди.
Як виконати це завдання?

б) Учасники повинні на спільному малюнку намалювати і «віддати» те, що є в кожному з них від старих образ (гнів, сльози , обурення і тд.)
Після чого спільно вирішують, що зробити зі своєю образою

в) Тренер пропонує учасникам намалювати на аркушах портрет людини, до якої вони відчувають образу Коли це зроблено, усі одночасно розривають малюнки і викидають їх у кошик для сміття.

Підсумки

Заняття 5
Вправа «Знайомство»

Ведучий пропонує учасникам назвати своє ім’я та висловитись про свій стан на даний момент. „Якби я був (була ) режисером то...
^ Вправа «Правила групи»

Прийняття правил групи.
Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом.
^ Вправа «Камінець у чобітку»

Тренер розповідає дітям історію, коли камінець потрапляє до чобіт. Спочатку він не відчувається, а потім з'являється рана, починає боліти. Ця ситуація порівнюється з конфліктом. Висновок — завжди корисно говорити про свої проблеми одразу ж, як ви їх відчули. Потім кожен учасник має сказати: « У мене камінець у чобітку», — і розповісти про те, що в цю мить його турбує. Якщо все гаразд, треба сказати так: «У мене немає камінця у чобітку».
^ Колаж «Негатив­ний образ людини»

Відбувається поділ на дві підгрупи. Учасники підгруп мають зобразити на папері за допомогою клею, ножиць, картинок із журналів, газет та фломасте­рів:

негативний образ ровесника;

негативний образ дорослого.
^ Мозковий штурм «Позитив­не»
Дуже швидко кожен має назвати одну причину, яка спала йому на думку, через яку можна поважати та любити людину, яка не подоба­ється та робить погані вчинки відносно тебе та оточуючих. .Усі причини записують на ватмані. Потім розробляємо схему дій , щоб ця людина дійсно в подальшому заслуговувала на повагу та підтримку.


^ Вправа «Місток»

Проводимо на підлозі дві паралельні лінії на відстані ЗО см. Це міст, під ним далеко вни­зу — швидка гірська річка.

Назустріч одна одній на міст ступають по одній людині. Не користуючись мовою, необ­хідно зрозуміти один одного, що вам потрібно розійтися і, не наступивши при цьому на лінію, пройти кожному у своєму напрямку. Наступити на лінію — значить зірватися вниз.

Працюють діти парами зі зміною партерів.

Відповідають на запитання: «З ким у грі почувалися надійно і впевнено?»

У грі яскраво виявляється спрямованість взаємин. Високо цінується бажання й уміння безкорисно допомагати іншим.
Підсумки
Заняття 6
Вправа «Знайомство»

Ведучий пропонує учасникам назвати своє ім’я та висловитись про свій стан на даний момент. „Якби я був (була ) вітром то...

^ Вправа «Правила»

Прийняття правил групи.

Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття.
Інформаційне повідомлення
У житті ми часто потрапляємо в ситуації, які викликають у нас гнів, роздратування, незадоволення.

Як уже зазначалося, емоції і почуття людини с здоровими. Гнів сигналізує про те, що довкола діється щось небажане, і дає енер­гію для зміни ситуації на більш комфортну. Тобто виконуються дві функції гніву — посилання сигналу та заряд енергії. Пробле­ма виникає при його вираженні. Коли хтось виражає гнів агресив­но, прагнучи змінити ситуацію, часто це виявляється у «знищенні» об'єкта, який викликав гнів чи іншу негативну емоцію, переживання. У міжособистісних стосунках розгнівана людяна, яка вибрала агресивний спосіб реагу­вання, бажає не лише змінити си­туацію, а й завдати болю тому, хто заважає. Щоб зробити це, вона порушує психологічні межі. Поза цим, обидві сторони таким чином усе більше втягуються у виснаж­ливу для обох боротьбу, де агре­сія породжує агресію.

Люди, які вважають, що гнів є ознакою невихованості, воліють стримувати себе і демонструвати свою вихованість. Вони пережива­ють гнів у собі і нічого не роблять для зміни ситуації. Результатом є нагромадження в організмі нега­тивної енергії, емоційної напруги, що врешті-решт призводить до різноманітних захворювань — го­ловного болю, алергії, серцево-су­динних розладів, виразки шлунка, а також до психічних змін — на­громадження жалю, розчарування, ворожості.

Використання почуттів при­зводить до того, що емоції, які не мають виходу, схиляють нас до тенденційного, необ'єктивного оцінювання тих людей, які їх ви­кликали. Як правило, ми не може­мо прийняти корисної думки, про­позиції від людини, яку не люби­мо, і охоче приймаємо будь-яку пропозицію від людини, яку цінує­мо, . Часто ми відмовляємося підтримувати відносини з люди­ною, на яку злостимося, і робимо висновок, що вже не любимо Цього не сталося б, якби ми не бо­ялися виражати свої почуття і вміли вирішувати непорозуміння, які ви никають під час спілкування.

Почуття, які не мають виходу впливають на нації погляди, поро­джують однобоке та вибіркове сприйняття інформації, неправиль­не розуміння людей та їхніх учинків. Пригнічення, ігноруван­ня своїх почуттів створює емоційні бар'єри, породжує конфлікти та послаблює зв'язки між людьми. Саме тому важливо навчитися ви­ражати свої негативні почуття та емоції.

Прийнятний спосіб вираження гніву — це такий, коли ми зосере­джуємося на тому, яким же чином можна змінити дану небажану си­туацію, щоб не порушити права інших і зняти емоційне напруження, викликане негативною емо­цією. Це можна зробити, викорис­товуючи метод Поетапного вира­ження злості.

Людина, яка поводиться прийнятно, може говорити голосно, кричати, реагуючи на гнів, викори­стовуючи «Я-повідомлення», а не «Ти-повідомлення». Наприклад, замість: «Дурню, чи ти вже на­решті навчишся жартувати?» — скаже: «Я дуже розлючена. Мені не подобається те, як ти щойно по­жартував».

Ось приклади прийнятних по­відомлень;

-Я не люблю, коли ти так зі мною розмовляєш.

-Мене дратує тон, яким ти зі мною говориш.

-Мене нервує твоє ставлення до мене.

-Я зараз на тебе така зла, що ледь стримуюся.

-Мені не подобається, що ти не даєш мені можливості вислови­тися. Асертивне вираження злості не передбачає неконрольованості.
Це поведінка дорослого, який хоче досягти того, чого прагне. Щоб до­сягти зміни у поведінці партнера, необхідно підготувати підґрунтя, щоб він міг зробити це, не пору­шуючи власної гідності. Інший повинен мати час для адаптації до нових вимог.
^ Вправа «Ану голосніше!»

Ведучий пропонує учасникам сісти і замружити очі. За сигналом: «Починаємо!», — усі висловлюють незадоволення ситуацією (учителями, батьками, приятелями, коханими та ін.). Це треба робити одночасно і якомога голосніше. Як тільки крики почнуть стихати, ведучий наказує: «Розплющте очі! А тепер повторіть свої слова, дивлячись один одному в очі».

Потім ведучий визначає спільні скарги, після чого відбувається групове обговорення.

Вправа допомагає виплеснути назовні злість і перетворює образи та гнів у крик і смішну словесну суперечку. Це дає змогу почути, чим незадоволені інші та дає можливість обговорити і вирішити проблеми.
^ Вправа «Фігура монстра»

Тренер пропонує зібрати фігуру, яка складається з усього поганого, злого, агресивного, що є в кожному учасникові гри. Учасники почергово віддають для спільної справи свої кігті, зуби, жала, шипи, перетинки тощо. Монстр сідає у центрі кола, усі одночасно натискають на «кнопки», і як утілення всього негативного, агресивного учасників гри, стартує у відкритий космос та зникає навіки.
^ Вправа «Прогноз погоди»

Ведучий пропонує намалювати малюнок , що відповідатиме поганому настрою учасників , коли їх краще не чіпати.

Інструкція . Іноді у кожному із нас буває необхідно побути наодинці самим з собою. Можливо, ви дуже рано встали та відчуваєте себе таким , що не виспалися , можливо , щось зіпсувало настрій. Якщо з вами щось таке трапилось, ви можете дати нам зрозуміти , що вам хочеться побути наодинці, щоб до вас ніхто не підходив. Зробити це можна таким чином : ви можете показати однокласникам свій прогноз погоди. Тоді всім буде зрозуміло , що на якийсь час вам потрібно дати спокій. У такий спосіб ви можете показати іншим , що у вас на цей час «погана погода» , і вас краще не чіпати. Коли відчуєте себе краще можете дати «Відбій». Для цього намалюйте невеличку картинку , на якій із-за дощу і хмар починає світити сонце, або ж сонце вже світить щосили.
^ Вправа «Веселка»

Ведучий пропонує учасникам сісти у зручній позі й розслабитися.

а) Замружте очі. Уявіть екран. На екрані ви бачите веселку — кольори, які вам подобаються. Ви бачите те, що самі хочете.

б) Перший колір — голубий. Голубий може бути м'яким і заспокійливим, як вода, яка струменить. Голубий приємно милує око у спеку. Він освіжає вас, як купання в озері. Що ви уявляєте, коли бачите голубий колір?

в) Наступний колір — червоний. Червоний колір дає нам енергію і тепло. На нього добре дивитися, коли вам зимно. Іноді завелика кількість червоного нас нервує. Іноді цей колір нагадує про кохання. Що ви уявляєте, коли дивитеся на червоний колір?

г) Жовтий приносить нам радість. Він грає, як сонце, і ми усміхаємось. Якщо нам сумно або ми почуваємося одиноко, він піднімає настрій. Що ви уявляєте, коли бачите жовтий колір?

ґ) Зелений — колір природи. Якщо ми хворі, зелений допомагає нам почуватися краще. Що ви уявляєте, коли дивитеся на цей колір? Чи ви помічаєте, як різні кольори впливають на ваш настрій і самопочуття?

д) Спробуйте побачити також інші кольори.

Підсумки

Заняття 7

Вправа «Нетрадиційне привітання».

Учасники ходять по кімнаті й за командою ведучого при зустрічі вітаються: а) долонями;

б) колінками;

в) чолом;

г) боком.

^ Вправа «Правила»

Прийняття правил групи.

Вправа «Очікування»

Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття.

^ Вправа «Чарівне заклинання сердитої людини».

У цій грі діти вчаться використовувати аль­тернативні варіанти сварки. Тренер пропонує дітям ходити по кімнаті в хаотичному порядку під музику. Коли музику вимикають, вони мають негайно зупинитись, повернутися до людини, яка; знаходиться ближче за всіх, і казати їй слова сердитої людини: «Ялинки-драбинки» або «блин» або «тух-тіп-дух» (вони можуть обрати будь-яке).

Висновок: «Якщо ти злишся, то краще сказати слова сердитої людини ».

^ Вправа «Торбинка проблем»

Кожен записує на папері одну-дві пробле­ми (конфліктні ситуації), які існують зараз. Усі скидають аркуші у скриню, перемішують, після цього кожен виймає будь-яке повідомлення. Формують кілька груп, у яких після обговорення обирають одну проблему (конфліктну ситуацію), для якої група пропонує своє розв'язання. Кожна група через пантоміму показує проблему та її розв'язання , інтерпрета­ція побаченого групами-спостерігачами .

^ Рольова гра «Нова сукня»

Двоє учасників розігрують таку сценку: зустрічаються дві подруги. Одна каже іншій, що вона гарно виглядає у новій сукні. Інша відповідає, що сукня вже поношена, у масних плямах, тощо.
^ Гра «Проективний малюнок»

— Хто я? Це питання хвилює, мабуть, кожно­го. Вам пропонується виконати два малюнки. Візьміть аркуш паперу і виконайте поряд два малюнка. Я — такий, як є. І другий малюнок :я — такий, яким би хотів бути. На виконання малюнків дається 5 хв.

Малюнки не підписуються. Технічна сторо­на малюнків неважлива. Після виконання всі малюнки складаються на стілець в центрі кімна­ти. Ведучий довільно вибирає один малюнок і кладе його так, щоб було видно всім:

— Тепер кожен по черзі розповість про те, що він бачить на малюнку. Але це повинен бути не формальний опис, а свої відчуття, ставлення до того, що намальовано. Опишіть те, якою бачить себе людина, якою б вона хотіла стати, що хотіла б змінити в собі.

Всі висловлюються по колу, причому автор малюнка не називає себе, а висловлюється, як і інші учасники. Після того, як усі висловили свою думку відносно малюнка, необхідно спробувати відповісти, хто все ж таки є автором малюнка.

— За якими рисами, деталями вам вдалося це визначити?

Потім автор розкриває себе і розповідає, що він хотів виразити в своєму малюнку і називає ті репліки членів групи, які йому найбільше спо­добалися.

Підсумки

Заняття 8
Вправа «Знайомство».

Ведучий пропонує за допомогою м’яча висловити задоволення , захоплення тим чи іншим учасником ( Оля найкраще співає. Леся завжди допоможе розв’язати складну задачу…)
^ Вправа „Правила групи”

Прийняття правил групи.
Вправа „Очікування”
Ведучий роздає кожному учаснику маленький аркуш паперу-стікер, на якому пропонує записати свої очікування від сьогод­нішнього заняття, від своєї роботи на даному занятті.

Потім про­понує прикріпити їх на плакат, на якому зображені береги Таким чином пропонується помістити свої очікування на берег Надій через який в напрямку берега Реалізованих сподівань будемо йти протягом заняття
^ Вправа «Злючка»

Один із учасників гри сидить на стільці у центрі кола з хусткою в руках. Інші члени групи бігають навколо нього — намагаються будь-яким чином розізлити його. Він повинен сидіти на місці і терпіти стільки, скільки може витримати. Коли вже не в змозі витримати «знущання», він підводиться і починає бігати за образниками. Якщо йому вдається когось наздогнати, він повинен «вдарити» його хусткою. Той, кого спіймали, сідає на стілець і гра триває.
^ Вправа «Ноги топають»

Важливо навчити дитину давати вихід почуттю злості, щоб воно не заважало.

Один із способів для цього – щосили тупнути. Тупотіти треба біля слідів , які заздалегідь розмальовані та наклеєні на підлогу. Посередині між слідами – роздратоване обличчя. Діти тупотять , поки на їх обличчях не з`явиться усмішка. Тоді внизу ложать обличчя , що усміхається.
^ Гра «Повернення в минуле»

Ведучий пропонує подумати кілька секунд та згадати, які суттєві помилки були допущені у вашому житті. Пропонує уявити , що учасники повернулися в минуле та не припустилися цієї помилки.

Як розгорталися події? Розбитися по парах та обговорити один з одним ситуацію.
^ Вправа «Повітряні кульки»
Ведучий демонструє учасникам повітряні кульки, Одна з них надута слабко, друга – середньо, третя – дуже сильно. Учасникам пропонує поміркувати над тим , що може статись з кожною кулькою (Вона може луснути одразу , або «прожити довше», або ж з нею можна творити різноманітні фігурки) .На наступному етапі застосовуємо приклад кульок до людей. Учасники висловлюють свої думки

Підсумки

Заняття 9

  1   2

Схожі:

Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconПоложення про районний методичний кабінет відділу освіти Першотравневої райдержадміністрації
Засновником районного методичного кабінету (далі методкабінет) є відділ освіти Першотравневої райдержадміністрації
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconВідділ освіти Шполянської районної державної адміністрації Районний...
Матеріали розглянуто І схвалено на засіданні педагогічної ради школи, протокол №1 від 11 січня 2012 року
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconВсеукраїнський конкурс
Гуляйпільської районної ради Запорізької області Комсомольський навчально-виховний комплекс здійснює освітню діяльність з 1936 року....
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconЧорноострівський навчально-виховний комплекс
Зміст діяльності навчально-виховного комплексу визначається концепцією розвитку
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconБілопільський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа...
Білопільський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад №3
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconБілопільський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа...
Білопільський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад №3
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconНачальник відділу освіти Розпорядженням голови
Октябрський навчально-виховний комплекс №1 «школа гімназія» красногвардійської районної ради автономної республіки крим далі
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconРайдержадміністрації від 23. 04. 2013 №60 положення
Відділ освіти уманської районної державної адміністрації (далі відділ освіти) є структурним підрозділом районної державної адміністрації...
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconВідділ освіти долинської райдержадміністрації
Нові технології навчання в організації навчально- виховного процесу молодших школярів
Відділ освіти Звенигородської райдержадміністрації Методкабінет Шевченківський навчально-виховний комплекс iconКрасноармійський навчально-виховний комплекс. Директор кнвк дубинка...
Реалізація таких завдань можлива лише при створенні ефективної системи навчання протягом життя
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка