Ігри на розвиток мислення




Скачати 56.08 Kb.
НазваІгри на розвиток мислення
Дата конвертації14.03.2013
Розмір56.08 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Біологія > Документы
Ігри на розвиток мислення

 

 

Мислення - одна з вищих форм діяльності людини. Це соціально обумовлений психічний процес, нерозривно пов'язаний з мовою. В процесі розумової діяльності виробляються певні прийоми або операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація).

Виділяють три види мислення:

1) за допомогою маніпулювання предметами;

2) за допомогою представлень предметів, явищ;

3) за допомогою понять, слів, міркувань.

Наочно-дієве мислення особливо інтенсивно розвивається у дитини з 3-4 років. Воно осягає властивості предметів, вчить оперувати предметами, встановлювати стосунки між ними і вирішувати самі різні практичні завдання.

На підставі наочно-дієвого мислення формується і складніша форма мислення - наочно-образне. Воно характеризується тим, що дитя вже може вирішувати завдання на основі уявлень, без вживання практичних дій. Це дозволяє дитині, наприклад використовувати схематичні зображення або лічити про себе.

До шести-семи років починається інтенсивне формування словесно-логічного мислення, яке пов'язане з використанням і перетворенням понять. Проте воно не є таким, що веде у дошкільників.

Всі види мислення тісно пов'язані між собою. При вирішенні завдань словесні міркування спираються на яскраві образи. В той же час вирішення навіть найпростішого, найконкретнішого завдання вимагає словесних узагальнень.

Різні ігри, конструювання, ліплення, малювання, читання, спілкування і так далі, тобто все те, чим займається дитина до школи, розвивають у нього такі розумові операції, як узагальнення, порівняння, абстрагування, класифікація, встановлення причинно-насліжкових зв'язків, розуміння взаємозалежностей, здатність міркувати.

 

^ Хто що любить?

Підбираються картинки із зображеннями тварин і їжі для цих тварин. Перед дитиною розкладають картинки з тваринами і окремо картинки із зображенням їжі, пропонують всіх "нагодувати".

 

^ Назви одним словом

Дитині зачитують слова і просять назвати їх одним словом. Наприклад: лисиця, заєць, ведмідь, вовк - дикі тварини;

лимон, яблуко, банан, слива - фрукти.

Для дітей старшого віку можна видозмінити гру, даючи узагальнююче слово і пропонуючи їм назвати конкретні предмети, що відносяться до узагальнюючого слова. Транспорт - ..., птахи - ...

Дитині дають набір картинок із зображенням різних предметів. Дорослий просить розгледіти їх і розкласти  на групи, тобто відповідні з відповідними.

 

^ Знайди зайву картинку

Розвиток розумових процесів узагальнення, відвернення, виділення істотних ознак.

Підберіть серію картинок, серед яких три картинки можна об'єднати в групу за якою-небудь спільною ознакою, а четверта - зайва. Запропонуйте дитині знайти зайву картинку. Запитайте, чому вона так думає. Чим схожі картинки, які малюк залишив.

 

^ Знайди зайве слово

Прочитайте дитині серію слів. Запропонуйте визначити, яке слово  є "зайвим". Приклади:

Хоробрий, злий, сміливий, відважний;

Яблуко, слива, огірок, груша;

Молоко, творог, сметана, хліб;

Година, хвилина, літо, секунда;

Ложка, тарілка, каструля, сумка;

Плаття, светр, шапка, сорочка;

Мило, мітла, зубна паста, шампунь;

Береза, дуб, сосна, суниця;

Книга, телевізор, радіо, магнітофон.

 

Чергування

Запропонуйте дитині намалювати, розфарбувати або нанизати намисто. Зверніть увагу, що намистини повинні чергуватися в певній послідовності. Таким чином можна викласти огорожу з різнокольорових паличок і так далі.

 

^ Відповідай швидко

Дорослий, кидаючи дитині м'яч, називає колір, дитина, повертаючи м'яч, повинна швидко назвати предмет цього кольору. Можна називати не лише колір, але й будь-яку  якість (смак, форму) предмету.

Запропонуйте дитині назвати якомога більше слів, що позначають яке-небудь поняття.

- Назви слова, що позначають дерева; чагарники; квіти; овочі; фрукти.

- Назви слова, що відносяться до спорту.

- Назви слова, що позначають звірів; домашніх тварин; наземний транспорт; повітряний транспорт.

 

^ Говори навпаки

Запропонуйте дитині гру: "Я говоритиму слово, а ти теж говори, лише навпаки, наприклад, великий - маленький." Можна використовувати наступні пари слів: веселий - сумний, швидкий - повільний, порожній - повний, розумний - дурний, працелюбний - ледачий, сильний - слабкий, важкий - легкий, боязкий - хоробрий, білий - чорний, твердий - м'який, шорсткий - гладкий і так далі

 

^ Буває - не буває

Називаєте яку-небудь ситуацію і кидаєте дитині м'яч. Дитя повинне зловити м'яч в тому випадку, якщо названа ситуація буває, а якщо - ні, то м'яч треба відбити.

Ситуації можна пропонувати різні: тато пішов на роботу; поїзд летить по небу; кішка хоче їсти; листоноша принесла лист; яблуко солоне; будинок пішов гуляти; туфлі скляні і так далі.

 

^ Швидкість мислення

Запропонуйте дитині пограти в таку гру: ви починатимете слово, а вона - його закінчує. "Відгадай, що я хочу сказати!" Всього пропонується 10 складів: ВО, НА, ЗА, МИ, МО, ДИ, ЧО, ЛИ, КУ, КО.

Якщо дитина швидко і легко справляється із завданням, запропонуйте їй придумати не одне слово, а стільки, скільки вона зможе. Фіксуйте не лише правильність відповідей, але і час, який є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовної активності.

 

^ Порівняння предметів

Дитина повинна уявляти собі те, що вона порівнюватиме. Поставте їй питання: "Ти бачила муху? А метелика?" Після таких питань про кожне слово запропонуйте їх порівняти. Знову поставте питання: "Схожі муха і метелик чи ні? Чим вони схожі? А чим відрізняються один від одного?"

Дітям особливо важко в знаходженні схожості. Дитина 6-7 років повинна правильно проводити порівняння: виділяти і риси схожості, і відмінності, причому по істотних ознаках.

Пари слів для порівняння: муха і метелик; будинок і хатинка; стіл і стілець; книга і зошит; вода і молоко; сокира і молоток; піаніно і скрипка; витівка і бійка; місто і село.

 

^ Вгадай за описом

Дорослий пропонує вгадати, про що (про який овоч, тварину, іграшку) він говорить і дає опис цього предмету. Наприклад: Це овоч. Він червоний, круглий, соковитий (помідор). Якщо дитині важко з відповіддю, перед нею викладають картинки з різними овочами, і вона знаходить потрібну.

 

^ Хто ким буде?

Ведучий показує або називає предмети і явища, а дитина повинна відповісти на питання, як вони зміняться, ким будуть. Ким (чим) буде: яйце, курча, жолудь, насіннячко, гусениця, ікринка, мука, дерев'яна дошка, залізо, цегла, тканина, шкіра, день, учень, хворий, слабкий, літо і так далі.

Може існувати декілька відповідей на одне питання. Необхідно заохочувати дитину за декілька відповідей на питання.

 

^ Розклади за порядком

Використовуються готові серії сюжетних послідовних картинок. Дитині дають картинки і просять їх роздивитись. Пояснюють, що картинки мають бути розкладені за порядком розгортання подій. На закінчення дитя складає розповідь по картинках.

 

^ Відгадування небилиць

Дорослий розповідає про щось, включаючи в свою розповідь декілька небилиць. Дитя повинне відмітити і пояснити, чому так не буває.

Приклад: Я ось що хочу вам розповісти. Ось вчора - йду я по дорозі, сонечко світить, темно, листочки сині під ногами шарудять. І раптом із-за рогу як вискочить собака, як заричить на мене: "Ку-ка-рі-ку!" - і роги вже наставила. Я злякався і втік. А ти б злякався?

Йду я вчора лісом. Довкола машини їздять, світлофори блимають. Раптом бачу - гриб. На гілочці зростає. Серед листочків зелених сховався. Я підстрибнув і зірвав його.

Прийшов я на річку. Дивлюся - сидить на березі риба, ногу на ногу закинула і сосиску жує. Я підійшов, а вона стриб у воду - і попливла.

 

Забрамная С.Д., Костенкова Ю.А. Развивающие занятия с детьми. М., 2001.
Ильина М.Н. Развитие ребенка с 1-го дня жизни до 6-ти лет. С-Пб., 2001.

Схожі:

Ігри на розвиток мислення iconПлан-конспект занять з рофаму «ігри «із життя тварин»
Цикл занять з рофаму (розвиток фантазування, асоціативного мислення) в студії раннього творчого розвитку «майбутні зірочки»
Ігри на розвиток мислення iconРекомендації для педагогів у роботі з дітьми з особливими потребами...
Мислення – пізнавальний процес психічного опосередкованого відображення властивостей об’єктів та явищ навколишнього світу
Ігри на розвиток мислення iconІгри на розвиток дрібної моторики рук
Це доведено рядом дослідників (М.І. Кольцова, Е.І. Ісеніна, А. В. Антакова-Фоміна та ін.). Роботу з розвитку дрібної моторики рук...
Ігри на розвиток мислення iconБукви гри Мета
Мета: розвиток зорової І слухової пам’яті; розвиток уяви; розвиток творчого мислення; відпрацювання навичок спілкування в навчально-ігровій...
Ігри на розвиток мислення iconУроку: «Узагальнення та систематизація знань з теми «Арифметична та геометрична прогресії»»
И,перевірка вмінь використовувати отриманні знання на практиці, знайомство з історичним матеріалом. Розвиток кругозору І реалізація...
Ігри на розвиток мислення iconМайстер – клас я роблю це так «Розвиток критичного мислення молодших школярів»
Доброго дня! Я – Виничук Наталія Леонідівна вчитель 11 школи. Вже декілька років працюю над проблемою «Розвиток критичного мислення...
Ігри на розвиток мислення iconІгри на розвиток уваги
Якщо увага відсутня, дитя не може навчитися ні наслідувати дії дорослого, ні діяти за зразком, ні виконувати словесну інструкцію....
Ігри на розвиток мислення iconРозвиток ігри сліпих дітей молодшого дошкільного віку
Розвиток ігрової діяльності сліпих дітей знаходиться у тісному й безпосередньому зв’язку з їхнім психічним розвитком, із формуванням...
Ігри на розвиток мислення iconФормування базової культури сучасної особистості, розвиток інтелектуальних...
Формування базової культури сучасної особистості, розвиток інтелектуальних здібностей молоді, творчої індивідуальності, творчого...
Ігри на розвиток мислення iconПрограма гуртка «Сходинки до вершин творчості» (1 4 класи)
Позакласна діяльність сприяє розвитку незалежного мислення, передбачає експериментування дітей, ігри, гнучке І гармонійне поєднання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка