Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв'яка дощового Мета




НазваТема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв'яка дощового Мета
Дата конвертації27.05.2013
Розмір56.6 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Біологія > Документы

Тема:Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв'яка дощового

Мета: дати загальну характеристику типу Кільчасті черви, розкрити особливості зовнішньої та внутрішньої будов дощового черв'яка, його середовище існування, поглибити поняття "орган", система органів; показати роль дощових черв'яків у природі та житті людини. Розвивати пам'ять та мислення учнів. Здійснювати екологічне виховання дітей.

Основні поняття і терміни: параподії, целом, сегментованість, аеробне дихання, надглоткові нервові вузли, черевний нервовий ланцюжок, метанефридії.

^ ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчальної діяльності.

1. Чому після сильного дощу дощові черв'яки виповзають на поверхню ґрунту?

  1. Що таке грунт? Який його склад?

  2. Які організми живуть у ґрунті?

  3. У якому ґрунті більше дощових черв'яків:

а) піщаному; б) чорноземі, багатому на перегній;

в) глинистому; г) сухому; ґ) вологому.

5.Які особливості повинні мати тварини, що живуть у ґрунті?

6.Вкажіть, за якою ознакою дощового черв'яка зараховують до типу кільчасті черви:

а) від здатності звиватися у кільця;

б) від того, що його тіло поділене на сегменти (кільця);

в) від того, що на перерізі має округлу форму;

г) від того, що його нори в ґрунті мають круглу форму.
^ II. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика типу Кільчасті черви. Ускладнення організації кільчаків у порівнянні з круглими червами.

(заповнення таблиці)

Ліву частину таблиці учні заповнюють самостійну праву – разом із вчителем.

Круглі черви

Кільчасті черви




1. Сегментація тіла (5—800 сегментів — члеників). Сегментація виражається не тільки в зовнішній, а й у внутрішній організації, що підвищило виживаність тварин при частковому ушкодженні тіла




2. Тіло розділене на відділи: головний, тулуб, анальна лопать. Процес голово утворення знайде в еволюції подальший розвиток




3. Вторинна порожнина тіла — целом




4. Органи пересування — параподії, які в ході еволюції
перетворилися на складно влаштовані кінцівки членистоногих




5. Замкнута кровоносна система




6. Органи дихання багатощетинковнх — зябра




7. Органи виділення — метанефридії




8. Нервова система представлена парними надглотковими
гангліями (мозок) і черевним нервовим ланцюжком

2. Зовнішня будова та характер рухів дощового черв’яка (Лабораторна робота № 4.)


Інструктивна картка

1.Розгляньте зовнішню будову дощового черв'яка. Знайдіть передній і задній кінці тіла, а на них — ротовий і анальний отвори.

2.Розгляньте потовщення тіла — поясок. Яку роль він відіграє у життєдіяльності тварини?

3.Яка шкіра у черв'яка — суха чи волога? Яке значення має така шкіра для життя дощового черв'яка у ґрунті?

4.Розгляньте за допомогою лупи щетинки на черевному боці тіла. Покладіть черв'яка на аркуш паперу і зверніть увагу на характер рухів. Яка роль щетинок під час руху?

5.Чому тіло черв'яка під час пересування то витягується і ста тонким, то скорочується і потовщується? Яке значення має ц особливість у життєдіяльності черв'яка?

6.Доторкніться тупим кінцем пінцета до шкіри на різних ділянках тіла. Зверніть увагу на реакцію черв'яка на подразник.

7. Розшифруйте позначення:

8. Зробіть висновок: у чому виявляється пристосованість дощового черв'яка до життя в ґрунті.


  1. Внутрішня будова дощового черв'яка як представника кільчастих червів. (Розповідь учителя з використанням малюнків у підручнику та таблиці.)

  2. Розмноження дощового черв'яка. Регенерація. (Розповідь учителя з елементами бесіди.)

^ III. Закріплення знань учнів.

1. Розкрийте зміст понять та дайте визначення термінів: целом, замкнена кровоносна система, зябра, кокон, метанефридії, параподії, сегменти тіла, центральна нервова система вузловатого типу, шлунок.

2. З'ясуйте, скільки відділів налічує кишечник кільчастих червів а)1 б)2; в)3; г) 4.

3. З'ясуйте, як відбувається газообмін у дощового черв'яка?

а) через зябра; б) через легені; в) через параподії; г) через шкіру;

д) через метанефридії.

4. Вкажіть, чим представлена видільна система кільчастих червів:

а) шкірними залозами, від яких відходять бокові канали; б) протонефридіями; в) метанефридіями; г) фогоцитарними клітинами; д) виведення продуктів обміну відбувається через шкіру.

5. З'ясуйте, по якій судині тіла кільчастих червів кров рухається у напрямку від заднього кінця до переднього: а) спинній; б) черевній; в) кільцевій.

6. Вкажіть, які органи чуття є у дощового черв'яка; а) органи дотику; б) органи хімічного чуття; в) органи слуху; г) органи зору; г) органи рівноваги.

7. Вкажіть три відповіді, які правильно характеризують особливості розмноження та розвитку дощового черв'яка:

а) роздільностатева тварина;

б) гермафродит;

в) у цього виду спостерігається самозапліднення;

г) запліднення перехресне;

ґ) з яйця виходить личинка, яка не схожа на дорослу тварину;

д) розвиток прямий;

е) розвиток відбувається зі зміною хазяїна;

є) самки відрізняються від самців більшими розмірами;

ж) статева система повторюється у кожному членику.

IV. Домашнє завдання. Вивчити дану тему з підручника. Підготувати доповіді або реферати:

1."Роль дощових черв'яків у процесах ґрунтоутворення".

  1. "Медична п'явка. Особливості її життєдіяльності, організації та застосування у сучасній медицині".





Схожі:

Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Тип Плоскі черви. Загальна характеристика типу
Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою типу плоскі черви; основними особливостями їх організації І процесів життєдіяльності....
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Тема. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів
Мета: встановити характерні ознаки зовнішньої будови дощового черв”яка, їх відповідність умовам життя в грунті; провести спостереження...
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Уроку: "Загальна характеристика плоских червів. Війчасті черви. Пласкі...
Тема уроку: "Загальна характеристика плоских червів. Війчасті черви. Пласкі черви паразити людини І тварин"
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Тема. Загальна характеристика молюсків. Мета уроку
Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями органі­зації та процесів життєдіяльності молюсків
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Тема. Загальна характеристика бактерій
Обладнання: таблиці «Форми бактерій», «Будова бактерій», фотографії та малюнки бактерій
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Круглі черви. Загальна характеристика, різноманітність
...
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Тема: Загальна характеристика класу Комахи. Зовнішня будова комах
Продовжувати розвивати вміння роботи з текстом та малюнками підручника, знаходити в тексті відповіді на питання, використовувати...
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Урок на тему: «Клас Плазуни. Загальна характеристика: середовище...
«Клас Плазуни. Загальна характеристика: середовище існування, особливості будови, процесів життєдіяльності»
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Питання до іспиту з курсу "Практикум з психології"
Н. Методики дослідження уваги людини, їх загальна характеристика. 15. Методики дослідження мотивації людини, їх загальна характеристика....
Тема: Тип Кільчасті черви. Загальна характеристика. Будова та процеси життєдіяльності черв\Загальна характеристика голонасінних. Лабораторна робота №15 «Будова голонасінних»
Мета: Сформувати в учнів знання про основні ознаки голонасінних, за якими вони відрізняються від інших відділів вищих насінних рослин....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка