Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини




Скачати 88.95 Kb.
НазваРізноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини
Дата конвертації03.08.2013
Розмір88.95 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Біологія > Документы
Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини.

Мета: Ознайомити учнів з різноманітністю та поширенням голонасінних рослин, дати поняття про їх значення, необхідність охорони. Розвивати вміння аналізувати та логічно мислити, висловлювати свою точку зору, комунікативність. Виховувати екологічне мислення дітей.

Тип уроку: засвоєння нових знань..

Форма проведення: урок – конференція.

Основні поняття і терміни: Саговникові, Гнетові, Гінкгові, Хвойні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Позитивне психологічне налаштування учнів. Заповнення карток настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Зимовий ліс зустрічає нас сумними пейзажами: гілки на деревах без листя, рідко де можна побачити лісових тварин. А ж ось яка краса! Зустрічає нас у лісі своїми зеленими вітами ялинка. Мабуть у всіх з новорічними святами асоціюється ялинка. І чи не кожен знає, що це дерево належить до голонасінних рослин. Але які ще рослини відносять до цього відділу? Яке їх значення у природі та в житті людини?

На сьогоднішньому уроці в нас є учні – експерти, які допоможуть нам розібратися з цими питаннями.
ІІІ. Проведення прес – конференції.

Учень. Які ж класи і види належать до відділу Голонасінні?

Систематик. До відділу голонасінні належать декілька класів.


Відділ Голонасінні



Клас Хвойні

Клас Саговникові

Клас Гінкгові

Клас Гнетові

Учень. Які ж рослини відносять до класу Саговники?

Біолог. Саговники – це деревовидні рослини, стовбури яких циліндричні чи бульбовидні, нерозгалужені. Листки великі папоротеподібні, перисті, розміщені пучком на верхівці стовбура. Дводомні рослини. Найбільший розквіт мали в часи мезозою (відомі вже понад 100 мільйонів років). Поширені в тропіках і субтропіках Південно – Східної Азії, Африки, Америки, Австралії. Їх представники

^ Учень. Яке ж значення Саговників?

Лікар – фітотерапевт: Саговники використовують в народній медицині для лікування ран, виразок, нервових захворювань. Також їх вживають в їжу.

Учень. Ще хотілося б почути, що можуть нам розповісти наші експерти про клас Гнетові.

Систематик. До цього класу відносять:

1) Хвойникові

2) Вельвічієві,

Біолог. До родини Хвойникові відносять Ефедру двоколосову – це дводомний кущ, що росте в пустелях, напівпустелях і степах. Листки в цієї рослини дрібні, лускоподібні, мають мало продихів. Луски шишок під час дозрівання насіння стають соковитими і набувають яскравого забарвлення – червоного, оранжевого або жовтого.

Учень. Я чув, що в пустелях Намібії росте вельвічія дивна, що має лише два листки, вчені її називають «вічним проростком», що ви ще можете нам розказати про цю рослину?

Біолог. Вельвічія, напевно, найхимерніша рослина серед вищих. Вона росте на кам’янистих пустелях Західної африки. У неї коротке стебло більше схоже на пень. Основна його частина занурена в грунт. Догори стебло розширюється і закінчується дерев’янистою увігнотою поверхнею, від якої відходять два широких, супротивних, шкірястих листки. Це дводомна рослина. Шишки з пилковими мішками розташовуються на різних особинах на верхній поверхні стебла, біля основи листків.

^ Учитель. Продовжимо вивчати різноманітність голонасінних і дізнаємося хто є представниками класу Гінкгові.

Біолог. Єдиним представником класу Гінкгові, цієї доволі чисельної групи вимерлих рослин є гінкго дволопатеве. Ботаніки її ще називають «живим викопним».У 18 ст у м.Нагасакі його знайшов лікар голландського посольства Кемпфер. Йому гінкго зобов’язане його назвою. «Гін» в перекладі з японської – срібло. Плід гінкго чимось нагадує абрикос. Тому Кемпфер назвав знайдене ним дерево «сріблястим абрикосом» - «гінкго». Це реліктовий вид, бо у природних умовах він зберігся лише в Китаї, хоча в культурі поширений по всьому світу. В Україні вирощується в ботанічних садах. Це велике дерево заввишки у 40 метрів і до 3 метрів у діаметрі. Листки у гінко довго черешкові. Опадають кожного року восени. Рослина дводомна. Насінина має м’ясисту оболонку сріблясто – оранжевого кольору, через що в Японії її називають «сріблястим абрикосом». Живе близько 1000 років.

Учень. А як відбуваються процеси запилення та запліднення у гінкго?

Ембріолог. У 1986 р. ботанік Хіразе дослідив процес запилення гінкго. Чоловічі дерева "цвітуть" в середині травня, їх пилок потрапляє на насінний зачаток жіночих рослин і проростає в пилкову трубку з двома сперматозоїдами. Але запліднення насіння бруньки одним із сперматозоїдів проходить лише пізньої осені, і вже в насіннєплоді, який упав на землю. Зовні плід оточений товстою соковитою м'ясистою оболонкою. Неприємний аромат оболонки плодів пояснюється присутністю великої кількості масляної кислоти. Опалі плоди швидко зігнивають, сповнюючи повітря їдким запахом.

^ Учень. Я чув, що гінкго настільки шанують у Японії, що воно є символом їх столиці. Чи це так?

Народознавець. Так, це дерево є символом японської столиці – Токіо.

^ Учень. А яке значення цього дерева?

Лікар – фітотерапевт. Цю рослину використовують як в народній, так і в науковій медицині, для знеболення, як заспокійливий засіб, а також при застудних захворюваннях.

Учитель. Та найчисельнішим класу голонасінних є Хвойні рослин. Це родини: Соснові, Тисові, Кипарисові, Таксодієві.

Біолог. До Таксодієвих належить мамонтове дерево, секвоя.

Секвою часто називають «червоне дерево» через колір її деревини. Це дерево росте в США (Пд Орегон, цн. Каліфорнія).

Народознавець. Існує легенда, з приводу того, чому хвойні дерева не скидають листя на зиму.

«Було це під осінь, давним – давно. Пташки відлітали у вирій, шукаючи тепла, зелені та поживи. Одна пташка скалічила собі крильце. Вона не змогла відлетіти зі своїми товаришами і залишилася одна. Наступила зима.

«Найкраще мені буде в лісі, - подумала пташка. – Дерева допоможуть заховатися від негоди. Адже у них є листя».

Спершу вона звернулася за допомогою до берези. Але вона відмовила їй. Просила пташка і в дуба, і в ліщини, але ніхто не хотів зарадити їй в біді. І тоді почувся голос молодої ялинки, яка запропонувала затишне місце між своїми гілками. Смерека захистила пташину від північних вітрів, а ялівець дав їй свої ягоди.

Одного дня подув північний вітер і заморозив всі дерева. Стали вони сумні, втратили свої листочки.

«Чи можу я заморозити листя у всіх дерев?» - спитав вітер у Мороза.

«Ні, - відповів зимовий цар. – З дерев, що дали пташині притулок, не можна листя забирати».

І з того часу з ялини, смереки і сосни не опадає листя. Ці дерева стояли вічнозеленими захищаючи тварин від негоди.

^ Учитель. Серед хвойних в нас на Волині найбільш відомі: ялина, сосна, тис, туя, ялівець. Яке ж їх значення в природі і в житті людини?

Лісник. В наших волинських лісах найбільш поширеним лісовим деревом є сосна. Хвойні займають більше 65% від іншої дерев’янистої рослинності. Сосна – дерево світлолюбне. Росте дерево і на пісках, і на бідних грунтах, і на болотах, і навіть на гранітних скелях. Цікаво, що слово «сосна» бере початок від кельдського слова «скала».

Народознавець. Хочете знати звідкіля з’явилась в лісі ця висока і струнка красуня? Тоді послухайте:

«Жила колись чарівна німфа Пітіс. Була вона молода, вродлива, весела. За щиру вдачу сподобалась богові північних вітрів Бореєві. Надумав він заволодіти дівчиною і перенести її з квітучих нив на снігові простори. Злякалася Пітіс і почала благати лісового бога Пана сховати її. Укрив лісовик зеленим гіллям німфу, а сам пішов у справах. У цю мить налетів Борей. Дерева розхитує, кущі гне, між ними красуню шукає. Та вона міцно тримає свої шати. Від холодного вітру померзли трави, опало листя, лише шати Пітіс зеленіють, не вмирають. Не витримала німфа, задерев’яніла від холоду, завмерла деревом – красунею з вічнозеленими голками. А сльози її стали прозорою смолою на стовбурі.

^ Лікар – фітотерапевт. Сосна – дуже чутливий індикатор чистоти повітря. Якщо вона чахне – це означає, що в повітрі багато отруйного заводського диму, якщо жовтіє хвоя – підвищена радіоактивність.

Людина давно звернула увагу на чудові властивості соснової хвої. Нині в кожній аптеці можна знайти ліки виготовлені із сосни.

Біолог. Ялина – не менш цінне дерево. Вона витримує низькі температури, задовольняється малою частиною денного світла. Але й примх у неї достатньо. Насіння її, наприклад, дуже любить тепло і проростає тільки тоді, коли грунт прогрівається до 18 – 20 градусів. А для дорослого дерева літня спека не бажана – хвоя ялини підсихає.

Еколог. Разом з ялинкою до нашої домівки приходять Новий рік та Різдво. Кілька мільйонів ялинок прикрашають наші оселі. Щоб виростити ялинку потрібно 10 – 20 років. То чи варте кількаденне задоволення життю стількох ялинок?

Поетична хвилина:

Росла найстрункіша, найкраща

У тихій сім’ї лісовій.

А вітер прочісував хащі

І віти розчісував їй.

Не знаючи іншої ласки,

Мороз її тіло щипав.

А вітер нашіптував казку.

А місяць у сріблі купав.

Чого від прийдешного року

Чекала вона у півсні?

Чиї причувались їй кроки,

Чиї причувались пісні?

І вітер заплакав у хащах,

І вечір від болю померк:

Упала ялинка найкраща –

Закохана юність смерек.

І місяць піднявся ще вище,

Ховаючи лиця бліді.

І ніч новорічну не вийшов

Мороз зустрічати тоді.

Учитель. Діти, скажіть будь ласка, які емоції навіяв вам цей вірш?

Що можна зробити для того, щоб зменшити вирубування ялинок?

(Учні обговорюють це питання і висловлюють свої думки)

ІІІ. Закріплення знань.

  1. «Впізнай земляка» За малюнками учні повинні визначити представника і клас до якого він належить. Підібрати розповідь про цього представника. (Дод 1)

  2. До Червоної книги України занесені понад 150 видів. Розшифруйте послання і визначте деяких представників рідкісних голонасінних рослин (читати через одну клітинку):




м

а

о

п

д

р

р

о

и

о

н

м

а

і

п

м

о

в

л

ь

ь

е

с

о

ь

р

к

п

а

в


с

й

о

ф

с

п

н

м

а

р

к

к

е

л

д

ю

р

г

о

м

в

к

а























ІV. Підсумок уроку.

На символічних ялинках учні пишуть, що запам’ятали на сьогоднішньому уроці.

Виставлення оцінок.

Схожі:

Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconТема: р І зноман І тн І сть голонас І нних рослин, значення у природі та в житті людини. Мета
Мета: Ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності голонасінних рослин на прикладі класу хвойних їхньою роллю...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconТема: Значення голонасінних у природі та в житті людини
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про голонасінні рослини; розкрити роль цих рослин у природі та господарській діяльності...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconТема. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі...
Мета. Продовжити формувати поняття природа нежива І жива, сформувати уявлення про царства живої природи, значення рослин, різноманітність...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconТема: Відділ Папоротеподібні, їхня різноманітність І значення в природі та житті людини
Мета. Сформувати в учнів знання про особливості будови папоротеподібних І процесів життєдіяльності, їхню роль у природі пі житті...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconУрок 7 кл. Тема: “Різноманітність земноводних. Значення земноводних...
Тема: Різноманітність земноводних. Значення земноводних у природі та житті людини. Охорона земноводних
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconУрок подорож Тема : особливості будови, різноманітність, значення молюсків
Мета: - узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову, різноманітність, значення в природі та житті людини
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconЗначення голонасінних у природі та вжитті людини
Мета: Пояснити значення різних рослин відділу Голонасінні для життя людини; особливе значення звернути на використання їх як лікарські...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconКонспект уроку. 7клас Тема : різноманітність І значення плодів
Продовжити розвивати поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів І насіння ); систематизувати знання...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconУрок тема. Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини
Мета: розглянути значення вищих спорових рослин у житті людини та в природі; розвивати вміння учнів працювати з додатковими джерелами...
Різноманітність голонасінних рослин. Їх значення в природі та в житті людини iconТема : Різноманітність павукоподібних та їх значення в екосистемах....
Мета: Ознайомити учнів із різними видами павукоподібних, визначити особливості будови та процеси життєдіяльності різних рядів павукоподібних;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка