Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів




Скачати 492.27 Kb.
НазваОрганізація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів
Сторінка1/5
Дата конвертації17.03.2013
Розмір492.27 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Біологія > Документы
  1   2   3   4   5





Укладач:

Яценко Т.В.


Яценко Т.В.
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів.

Період раннього дитиниства є важливим етапом в становленні та розвитку особистості дитини. Криза трьох років, яка припадає на цей період широко описана в психолого-педагогічній літературі різних років. Дослідження останніх років доводять, що діти нового покоління ведуть себе по-іншому, мислять по-іншому і мають такі особливості психічного розвитку, які не були притаманні дітям попередніх поколінь. Тому виникла необхідність описати особливості прояву кризи трьох років та засобів пом’якшення її симптомів. Збірка матеріалів вміщує не тільки теоретичні, але і практичні матеріали, які допоможуть впедагогам та батькам в роботі з дітьми в кризовий період.

^ Комп’ютерний набір: Яценко Т.В.
Дизайн: Яценко Т.В.



Зміст.
Вступ

  1. Загальні відомості про кризу трьох років

Симптоми кризи у сучасних дітей

  1. Приклади поведінки дитини протягом кризового періоду

  2. Особливості організації взаємин з однолітками дітей ранього віку

  3. Засоби пом’якшення проявів кризи

  4. Використання ігор в роботі з дітьми раннього віку

  5. Використання казок в роботі з дітьми раннього віку

  6. Що робити батькам, щоб допомогти дитині
    пережити кризу трьох років

  7. Бібліографія



4
5
16
19

22

24
31
43

46




Вступ
Сьогодні на перший план вітчизняної педагогіки висунуто освітні системи, які проголошують пріоритет особистісних цінностей перед цінностями окремих груп. Водночас в умовах глобальної екологічної і духовної кризи проблема співжиття людей на гуманістичних засадах набуває значення категоричного імперативу збереження життя на Землі і людини як духовної особистості.

З тієї миті, як дитина потрапляє в групу ровесників, її індивідуальний розвиток уже не можна розглядати і вивчати поза взаєминами з іншими членами групи. Саме на основі досвіду спілкування з ровесниками формуються моральні якості підростаючої особистості, насамперед ті, які визначають її ставлення до людей.

Входження в колектив однолітків відбувається найчастіше вже в ранньому віці. Ранніи вік — своєрідний і неповторний етап у житті людини. У ранньому віці дитина вже не безпорадна істота, вона надзвичайно активна у своїх діях і в прагненні до взаємодії з дорослими та однолітками.

1. ^ Загальні відомості про кризу трьох років

Симптоми кризи у сучасних дітей
Ранній вік — період не лише бурхливого розвитку всіх систем організму, але і етап накопичення досвіду, сил та можливостей для початку формування особистості.

Основними досягненнями раннього дитинства, які визначають розвиток психіки дитини, являються:

  • оволодіння тілом,

  • оволодіння мовою,

  • розвиток предметної діяльності.

Ці досягнення проявляються:

  • у тілесній активності,

  • координованості рухів і дій,

  • прямоходінні,

  • у розвитку співвідносних та орудійних дій,

  • у бурхливому розвитку мови,

  • у розвитку здатності до заміщення, символічним діям і використанню знаків,

  • у розвитку наочно-дієвого, наочно-образного і знакового мислення,

  • в розвитку уяви і памяті,

  • у відчутті себе джерелом уяви і волі,

  • у виділенні свого "Я" і в появі так званого почуття особистості.

Загальна сензитивность до розвитку здійснюється за рахунок невтримання онтогенетичного потенціалу до розвитку, а також психологічного входження дитини в соціальний простір людських стосунків, де відбуваються розвиток і становлення потреби в позитивних емоціях і потребі бути визнаним.

Вікові кризи — неодмінна складова психологічного розвитку дитини, умова її переходу з однієї вікової сходинки на іншу. Критичним цей вік є тому, що впродовж всього декількох місяців істотно змінюються поведінка дитини і її стосунки з навколишніми людьми. В кожному конкретному випадку вони проходять по-різному — гостріше чи м'якше — і можуть викликати в дитячому організмі різні зміни, не завжди позитивні.

Науковці вважають, що вікові кризи дитини — явище нормальне, проте далеко не безпечне. Якщо дорослий не допо­магатиме малюкові в цей складний для нього час, не розумітиме його потреб, не знатиме фізіологічних особливостей розвитку, навіть легка форма кризи мо­же перетворитися на важке психічне захворювання. Часто батьки і вихователі не вміють розпізнати симп­томів кризи, вважають, що дитина просто невихована, розбещена. Тому вони дозволяють собі підвищувати на неї голос, застосовують фізичні методи покарання, не усвідомлюючи, що в такий спосіб лише погіршують ситуацію. А згодом це може призвести до різноманіт­них функціональних порушень нервової системи ди­тини: неврозів, неврастенії, вегето-судинної дистонії, функціональних розладів шлунко­во-кишкового тракту тощо.

Так як третій рік життя є кризовим, то набувши певного багажу знань і вмінь, дитина починає відчувати потребу в більшій, ніж їй надають, самостійності. У малюка зароджується усвідомлення, що він — окрема істота зі своїми бажаннями, потребами, які не завжди збігаються з тим, що пропонують мама чи тато. Дитина робить спроби порівнювати себе з іншими людьми.

Для всіх дослідників, що вивчали кризу трьох років, очевидно, що головні зміни в цей період зосереджені навколо «Я». Їх сутність в психологічній емансипації «Я» дитини від навколишніх дорослих, яка супроводиться рядом специфічних проявів — упертістю, негативізмом і ін. Новоутворенням кризи 3 років називається також виникнення системи «Я», поява «особистої дії» і відчуття «Я сам». Разом з тим ряд психологічних спостережень показує, що певне число дітей практично не виявляють негативних проявів у вказаному віці або легко і швидко їх долають, причому їх особистий розвиток протікає нормально.

Кожна дитина має свій темп розвитку, отже, формування особистості теж відбувається в індивідуально. Перебіг кризового періоду теж залежить від індивідуальних особливостей малят. У дитини може проявлятися або весь комплекс кризової поведінки, або лише деякі її ознаки. У одного малюка – це яскраво виражена «боротьба за самостійність», що супроводжується агресивністю, негативізмом, триває довго, а в іншого цей процес набагато м’якший, проявляється лише в деяких ситуаціях і швидко минає. Найчастіше вік 2-2,5 роки є перехідним етапом від активного пізнання навколишнього світу до пізнання самого себе. Це стабільний період, протягом якого дитина особливо успішно оволодіває мовленням, що є основним засобом спілкування в людському суспільстві. Водночас малюк починає виділяти зі свого оточення окремих людей — насамперед тих, з ким найчастіше спілкується. Криза трьох років не обов'язково проявляється саме в три роки, іноді вона може розвинутися наприкінці періоду раннього дитинства.

З метою пом'якшення протікання кризового періоду дитини педагогам і батькам важливо знати психологічну картину вікової кризи, а також індивідуальні особливості дитини, що накладають свій відбиток на віковий перебіг кризи.

Л. С. Виготський писав: «Якби кризи не були відкрито емпірично, їх потрібно було б вигадати теоретично. Тому розкрити психологічну сутність кризи - означає зрозуміти внутрішню динаміку розвитку в цей період».

^ Вікові кризи – перехідний період від одного етапу дитячого розвитку до іншого. Кризи виникають, коли закінчується один віковий етап розвитку і починається інший. Такі періоди характеризуються відмиранням старого, коли дитина втрачає багато із набутого раніше. Основний смисл перехідного періоду полягає в позитивних змінах особистості, які доповнюються відмиранням старого лише настільки, наскільки цього вимагає розвиток нових якостей і рис.

Першим свідченням початку кризи може бути поява негативізму, коли дитина перестає беззаперечно виконувати прохання дорослих. Наближення цього періоду можна визначити за такими ознаками:

  • дитина впізнає себе у дзеркалі, на фотографіях, проявляє інтерес до свого зображення (розглядає себе, називав частини обличчя, тіла, знає їх функції, виділяє особливості своєї зовнішності);

  • про себе, свої дії говорить від першої особи, вживає слова: я, я сам, моє;

  • «прагне виділити окрему територію» яка належала б тільки їй (залізає у шафу чи великий ящик, будує свій «будинок» обгороджує частину кімнати всіма доступними предметами і починає гратися там);

  • проявляє інтерес до свого зовнішнього вигляду (любить одягати нові речі, стає перебірливою щодо одягу, намагається бути охайною);

  • для дитини стають важливими оцінка її дій та вчинків дорослими, визнання рідними її досягнень у будь-якій діяльності.

Наявність хоча б кількох з перелічених ознак свідчить про початок самоусвідомлення дитини.

^ Криза трьох років засвідчує один з важливих моментів розвитку дитини раннього віку – усвідомлення себе як окремої істоти, яка має власні бажання, що не завжди збігаються з бажаннями інших. Знайомство з собою (своїм зовнішнім виглядом, а пізніше – якостями, внутрішнім світом) збагачує малюка уявленнями про незмінність власного «Я» в різних життєвих обставинах, відкриттям самого себе як джерела постійних бажань і дій. Дитина починає усвідомлювати свої зрослі можливості: спроможність виконувати ті чи інші дії без дорослого та привласнювати їх, оволодіння займенником «Я». Це спричиняє появу нового ставлення до дорослого: вона порівнює себе з ним, прагне наслідувати у поведінці, діях, намагається реалізувати прагнення «бути дорослим», демонструє свою самостійність, протиставляє власні бажання вимогам дорослого.

Виділення та опис симптомів є важливим моментом в пізнанні кризового явища. Німецький психолог Ельза Келер, яка дуже детально описала поведінку дитини під час кризи трьох років, виділяє такі її прояви:

  • негативізм. Проявляється він як негативна реакція дитини, передусім як відмова підкорятися вимогам до неї. Негативізм не слід плутати з неслухняністю, яка буває і у більш ранньому віці;

  • впертість. Вона є реакцією дитини на власне рішення і проявляється у наполяганнях на своїх вимогах, рішеннях. Дитина хоче, щоб з нею рахувалися, що свідчить про становлення її як особистості. Впертість не слід ототожнювати з наполегливістю — завзятістю, стійкістю, непохитністю в досягненні мети;

  • непокірність. За своїми зовнішніми ознаками вона є близькою до негативізму та впертості, однак має більш генералізований і більш безособовий характер. Найчастіше вона постає як протест проти порядків, заборон, звичаїв, що панують удома;

  • свавілля. Проявляється як прагнення звільнитися від опіки дорослого, намагання діяти самостійно. Частково воно нагадує кризу першого року, але тоді немовля прагнуло фізичної самостійності. Тепер його метою є досягнення самостійності у здійсненні намірів, задумів;

  • знецінення дорослих. Дитина починає сприймати їхні слова, вчинки не безумовно, а крізь призму своїх інтересів;

  • протест. Формами його є бунт проти батьків, налаштованість на суперечку з ними;

  • деспотизм. Дитина різноманітними способами та засобами демонструє деспотичну владу щодо всього оточуючого. Часто це відбувається у сім'ях з єдиною дитиною.

Всі симптоми кризи трьох років свідчать|засвідчують| про те, що у дитини|дитяти| з'явилося|появлялося| бажання проявити|виявляти| своє "Я", дитина|дитя| сама шукає приводи, де вона може протиставити себе дорослій людині. У всіх цих ситуаціях дитина|дитя| сама формує у себе своє "Я". Підібрані приклади поведінки дітей протягом кризового періоду розміщено в дод. Б.

За спостереженнями психолога Валерії Савченко більшість дітей протягом кризового періоду переживають такі чотири етапи:

1-й — пізнання радості існування, буття самим собою;

2-й — страждання від того, що бути самим собою не можна;

3-й — період кризи, бунт;

4-й — щоб уникнути страждань, дитина поступається і зрештою будує із себе нову особистість, яка відповідає тому, чого хочуть від неї дорослі.




^ Схема кризового періоду трирічної дитини.






З метою дослідження особливостей прояву симптомів кризи трьох років нами було використано метод експертних оцінок. Це один з різновидів методу опитування, при його характеристиці рівнозначно вживають обидва ці терміни. До списку експертів у процесі дослідження увійшли: вихователі, помічник вихователя, психолог, муз. керівник та методист дошкільного заклада, яка добре знає дітей та особливості їх поведінки. В результаті застосування методу експертних оцінок, нами було встановлено, коли у дітей найяскравіше проявляється криза, на який період припадає її пік і коли сиптоми кризи йдуть на спад. Загальні дані ми винесли до таблиці 1.

Таблиця 1.

^ Симптоми кризи 3-х років та їх прояви.


Симптоми кризи


Вік Негативізм

Упер­тість.

Примхли­вість

Свавіл­ля.

Знеціню­вання дорослих.

Протест-бунт

Середня величина

2,3-2,6 80%

100%

60%

100%

40%

20%

66,6%



2,7-2,9 25%

100%

100%

100%

100%

50%

79,2%


2,10-2,12 33%

100%

66%

100%

33%

0%

55,3%


3,0-3,2 80%

60%

80%

60%

20%

0%

50%


3,3-3,5 100%

20%

100%

40%

0%

0%

43,3%


3,6-3,9 55%

44%

67%

44%

80%

11%

50,2%




Для аналізу даних нами було створено графік проявів кризи в різні періоди (табл. 2).


Таблиця 2.
  1   2   3   4   5

Схожі:

Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconПрограма адаптаційних занять мета програм и розвиток у дітей раннього...
Мета програми — розвиток у дітей раннього віку навичок, які б сприяли ус­пішній адаптації, збереженню здоров'я дитини
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconХудожньо-естетичний розвиток дітей з використанням засобів театрального мистецтва
Виховання гігієнічних та валеологічних знань, умінь та навичок у дітей раннього та дошкільного віку
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconХудожньо-естетичний розвиток дітей з використанням засобів театрального мистецтва
Виховання гігієнічних та валеологічних знань, умінь та навичок у дітей раннього та дошкільного віку
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconДипломна робота
Професійне самовизначення учнів раннього юнацького віку у навчально-виховній діяльності загальноосвітньої школи
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconСучасна концепція збалансованого вигодовування дітей. Вигодовування...
Мета: удосконалити знання лікарів за спеціальністю “Загальна практика-сімейна медицина” з питань сучасного ведення лактації, основних...
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconПоложення про конкурс
Конкурс «Методичний супровід розвитку дітей раннього віку» (далі — Конкурс) організовано з метою
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconМетодичні поради (організація дозвілля дітей в літній період)
Пропонуємо вашій увазі методичні матеріали, які допоможуть вам в організації дозвілля дітей в літній період
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconПсихологічні особливості дітей молодшого віку (5–7 років)
Якщо є можливість, то викладач формує групи з дітей близького віку, але іноді такої можливості немає, І дуже важко працювати з дітьми...
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconОсобливості імунної відповіді при інфекційних процесах. Особливості...
Тема: Особливості імунної відповіді при інфекційних процесах. Особливості перебігу інфекційних хвороб у дітей раннього віку. Віл-інфекція:...
Організація діяльності дітей раннього віку в кризовий період. Збірка матеріалів iconВажливі доступність, зручність І простота стимульного матеріалу....
Вступ до школи І початковий період навчання викликають перебудову всього способу життя І діяльності дитини. Школа з її класно-урочною...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка