Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції




Скачати 100.65 Kb.
НазваУрок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції
Дата конвертації25.12.2013
Розмір100.65 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Біологія > Урок
Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції


Урок біології в 9 класі

підготувала і провела вчитель біології

Данило – Іванівської ЗШ І – ІІІ ступенів

Бухарова Т.І.

Урок біологія 9 клас
Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції.
Мета: поглибити знання про регуляцію функцій; дослідити будову та функції ендокринних залоз; сформулювати основні поняття гуморальної регуляції; конкретизувати й розширити знання про властивості та функції гормонів; розвивати вміння проводити теоретичне дослідження; сприяти формуванню свідомого ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: таблиця „Ендокринні залози”, „Словничок основ ендокринології”
^ Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда

  1. Які системи в організмі виконують управлінські функції?

  2. За яким принципом діє нервова регуляція?

  3. Що вам відомо про гуморальну регуляцію?


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гуморальна регуляція – один з механізмів координації процесів життєдіяльності в організмі, здійснюваний через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, які виділяються клітинами, тканинами та органами при їхньому функціонуванні.

Гуморальна регуляція – найбільш древня форма регуляції.

- Як ви гадаєте, чому в природі виникла така регуляція?

(формування теми та мети уроку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Гормони . Властивості гормонів.
^ Робота в групах.

Завдання: запропонуйте визначення поняття «гормони». Визначте властивості гормонів.

Обговорення колективно складених визначень.
Занотуємо:

Гормони – біологічно активні речовини, що утворюються в ендокринних залозах. Властивості гормонів:

  • висока біологічна активність;

  • вибірковість (специфічність) дії ;

  • дистантність дії (діють далеко від місця синтезу).


Гормони мають різну хімічну будову :

  • білкову ;

  • білково-вуглеводневі комплекси ;

  • ліпідну .


Виконують функції :

- стимулюють або гальмують розвиток та життєдіяльність окремих органів і цілого організму ;

- регулюють обмін речовин сприяючи підтриманню гомеостазу організму ;

забезпечують разом з нервовою системою пристосувальні реакції.
2. Гуморальна регуляція функцій.


^ Залози внутрішньої секреції
Робота в групах.
Завдання груп: проведіть теоретичне дослідження залоз внутрішньої секреції за таким планом:


  1. Місце розміщення залози, морфологічна характеристика, особливості залози.

  2. Гормони, які виділяє залоза.

  3. Біологічна роль гормонів.

  4. Захворювання, що виникають у разі порушення роботи ендокринних залоз. Ендокринні залози, що досліджуються:




  • гіпофіз;

  • епіфіз;

  • наднирники;

  • щитовидна залоза;

  • прищитовидна залоза;

  • тимус;


В ході дослідження заповнюється таблиця:

Ендокринні залози

Гормони

Функції










Заповнена таблиця може мати такий вигляд:

^ Ендокринні залози

Гормони

Функції

Гіпофіз


а) соматотропні (гормон росту)

Регулює ріст кісток, загальний ріст організму. Впливає на об­мін речовин

б) тиреотропний

Стимулює ріст і роботу щито­видної залози

в) адренокортикотропний

Стимулює роботу кори над-нирників

г) інші тропні гормони

Стимулюють ріст і роботу інших ендокринних залоз

д) меланотропін

Регулює секрецію епіфізу

є) вазопресин

Регулює (пригнічує) виведення води з організму, підвищує артеріальний тиск. У разі не­стачі розвивається нецукровий діабет (за добу виділяється 5-10 л сечі)

ж)окситоцин

Забезпечує скорочення гладкої мускулатури

Епіфіз

мелатонш

Впливає на пігментацію шкіри, гальмує виділення гормону росту та статеве дозрівання

Щитовидна



а) тироксин, триіодтиронін (містять іод)

Посилюють обмін речовин, прискорюють розвиток ор­ганізму. У разі нестачі — мікседема, у разі надлишку — базедова хвороба

б) кальцитонін

Знижує рівень кальцію в крові, посилює відкладання кальцію в кістках

Прищито­видна

паратгормон

Посилює всмоктування каль­цію в кишечнику, підвищує рівень кальцію в крові, виво­дить кальцій з кісток. У разі надлишку — руйнування кісток, у разі нестачі —судоми

Наднирники а) мозко­вий шар

б) кірковий шар

адреналін та норадреналін

Посилюють роботу симпатич­ної нервової системи, мобілізують роботу організму, підвищують артеріальний тиск, посилено виділяються під час бурхливих емоцій

а) мінералкортикоїди (альдостерон)

Регулюють обмін натрію та калію в організмі. У разі нестачі — натрій виводиться з організму, у разі надлишку — підвищується артеріальний тиск

б) глюкокортикоїди (гідрокортизон)

Регулюють обмін білків та вуг­леводів, сприяють відновленню сил організму у разі запалень та алергій. У разі нестачі розви­вається бронзова хвороба


Бесіда
1.Які взаємозв’язки встановлюються між ендокринними залозами?

2. В чому полягає головна роль гіпофіза?

3. Яке значення ендокринних залоз в організмі людини?

4. Які зміни виникають у разі у разі порушення залоз? (Короткий висновок щодо захворювань, які виникають при гіпо- або гіперфункції певної залози. Визначаються основні заходи профілактики захворювань).
^ V. Домашнє завдання.

Опрацювати §13, таблицю в зошиті. За поданим планом провести дослідження залоз змішаної секреції.

Урок біологія 9 клас
Тема: Залози змішаної секреції. Єдність та взаємо узгодженість нервової та гуморальної регуляцій функцій
Мета: продовжувати формувати знання про регуляцію функцій; дослідити будову та функції залоз змішаної секреції; систематизувати та узагальнити знання про регуляцію функцій організму.
Обладнання: таблиця „Ендокринні залози”.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань
^ Хід уроку
І Актуалізація опорних знань.
Встановіть відповідність:

1)тироксин а)головна ендокринна залоза

2)окситоцин б)регулює обмін натрію, калію

3)паратгормон в)гормон епіфізу

4)вазопресин г)впливає на скорочення гладеньких м’язів

5)Норадреналін д)регулює виділення води з організму

6)мелатонін е)виділяється пара щитовидною залозою

7)гіпофіз ж)виробляється наднирниками

8)альдостерон з)гормон щитовидної залози

9)підвищує тиск, и)адреналін

пульс, звужує судини

10)тиреотропний к)регулює ріст і роботу щитовидної залози
(Учні здійснюють самоперевірку)

«Ключ» до розв’язання:

1-з

2-г

3-е

4-д

5-ж

6-в

7-а

8-б

9-и

10-к
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Протягом минулого заняття ми з вами досліджували, як відбувається гуморальна регуляція функцій організму людини завдяки внутрішньо секреторній діяльності залоз, але, як відомо, в організмі функціонують залози змішаної секреції?

  • В чому відмінності залоз внутрішньої та змішаної секреції?

  • Чи існують механізми, що регулюють функціонування залоз?

  • А який характер носить регуляція функцій всього організму?

  • (Оголошення теми, мети уроку).


ІІІ.Узагальнення понять та засвоєння відповідної системи знань.
Вивчення нового матеріалу

Залози змішаної секреції. На попередньому занятті учні отримали завдання: провести теоретичне дослідження залоз змішаної секреції за таким планом:

1.Місце розміщення залози, морфологічна характеристика, особливості залози.

2.Гормони, які виділяє залоза

3.Біологічна роль гормонів

4.Захворювання, що виникають у разі порушення роботи залоз.

Залози, що досліджуються:

- підшлункова залоза;

- статеві залози.

(Декілька учнів представляють результати досліджень, даючи коротку морфологічну та анатомічну характеристику залози; її функцію; захворювання, що виникають у разі порушення функції залози).

- Які ж існують механізми, що регулюють секрецію гормонів?

(Думки учнів)

Висновки:

1. Присутність специфічного метаболіту (продукт перетворення речовини в організмі в процесі проміжного обміну речовин) у крові. Наприклад, надлишок у ній глюкози викликає секрецію підшлунковою залозою інсуліну, який знижує рівень глюкози в крові.

2. Присутність у крові іншого гормону. Наприклад, багато гормонів, виділюваних передньою часткою гіпофіза, стимулюють секрецію гормонів іншими залозами організму.

3. Стимуляція з боку вегетативної нервової системи. Наприклад, при занепокоєнні, стресі чи небезпеці клітини мозкового шару наднирників починають виділяти адреналін і норадреналін.

2.Поєднання нервової та гуморальної регуляції

Ознайомтесь із фактами:

  • Перший вдих новонародженого спричинюється накопиченням вуглекислого газу в крові. У даному випадку СО2 є біологічно активною речовиною, гуморальним чинником, що діє на нервові центри в довгастому мозку. А ці центри дихання, у свою чергу, діють на дихальні м’язи й регулюють процеси вдиху та видиху.

  • Під час фізичного навантаження домінують впливи симпатичної нервової системи, наднирники виділяють більше адреналіну, що й забезпечує поширений обмін речовин та ефективне виконання фізичної роботи.

  • Емоції, стрес спричинюють посилене виділення „гормону емоцій” адреналіну та посилюють діяльність симпатичної нервової системи. Усе це викликає мобілізацію роботи організму, пришвидшує серцебиття, дихання...

Які висновки слідують?

(Взаємозв’язок нервової та гуморальної регуляції)

^ Доповнення вчителя: проміжний мозок – місце анатомічного поєднання центрів нервової та гуморальної регуляції-гіпоталамусу та гіпофізу.

Викреслювання схеми:

Центральна нервова система

(гіпоталамус)

(гормони)

гіпофіз вегетативна

нервова система

щитоподібна кора надниркових статеві

залоза залоз залози


Схема нервово-гуморальної регуляції:
Центральна нервова

система



Заходи внутрішньої

секреції
кров нервова
гуморальна


органи

3. Стрес. Природа стресу.

Взаємодія нервової та гуморальної регуляції в організмі дуже яскраво проявляється за дії стресових факторів.

Робота з підручником.

За допомогою тексту (с. 46, §14) з’ясуйте, що таке стрес і зробіть аналіз схеми стресу (мал.. 23), виробіть власні рекомендації стосовно захисту свого організму від стресогенних чинників.
Висновок:

Кожна життєва функція в організмі людини перебуває під подвійним контролем – нервової та гуморальної регуляції.

Життя – це прагнення до рівноваги і постійне відхилення від середніх показників тих чи інших параметрів.

Організм-біологічна система ,яка зберігає свою сталість завдяки механізмам нервово-гуморальної регуляції.

Отже, за словами І.П.Павлова: ”Організм сам себе підтримує” .Слід лише йому допомогти в цьому - забезпечувати нормальне якісне харчування, достатню тривалість сну, поступове збільшення фізичного навантаження, правильний розподіл часу, тощо. Ваше здоров’я у ваших руках. Розумійте і слухайте свій організм , навантажуйте його в міру, давайте йому відпочити, радійте, сумуйте, дозволяйте певний екстрим, але так, щоб без ризику вивести його з рівноваги.

ІV. Домашнє завдання.
Повторити матеріал § 14.

Виконати тестові завдання с.48 підручника.

Схожі:

Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconУрок 21 Історія України 7 клас Тема: Утворення Руського королівства
Мета: розкрити основні напрямки внутрішньої та зовнішньої політики Данила Романовича та їх головні досягнення; сприяти формуванню...
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconЛіпідів, амінокислот та його регуляція
Гліколіз, глікогеноліз: визначення, основні етапи, ферменти, регуляція, енергетичний баланс
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconРегуляція діяльності ендокринних залоз
Ендокринні залози це спеціалізовані популяції секреторних клітин, які утворюють І виділяють у кров (або інші циркулюючі рідини) свої...
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції icon9 клас. Біологічний диктант по темі “Ендокринна регуляція” І варіант
Гормон росту виробляє
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconУрок хімія, біологія (9 клас ) Тема : Хімічні властивості спиртів....
...
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconУрок читання 2 клас Тема. Совість це у людині головне
Обладнання. Картки для розчитування, тлумачний словник, пам’ятка для кожного учня, читанка 2 клас, ІІ частина
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconСвітлана Валеріївна назаренко, Ірина Олександрівна філоненко
«Біологія» продовжується в 9 класі курсом „Біологія людини”, який містить розділи „Людина” та „Біологічні основи поведінки людини”....
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconРеферату : Ендокринна система та її фізіологія
Ендокринні залози виділяють гормони прямо в кровообіг, а екзокринні в протоки (залози), що ведуть на поверхню (зовні) тіла
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconБіологія програма зовнішнього незалежного оцінювання
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з біології розроблено на основі чинних програм для загальноосвітніх навчальних закладів:...
Урок біологія 9 клас Тема: Гуморальна регуляція. Залози внутрішньої секреції iconУрок Тема. Система охолодження Урок Тема. Система мащення Урок Тема....
Опис досвіду II. Інформаційна картка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка