Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях




Скачати 91.13 Kb.
НазваУрок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях
Дата конвертації31.01.2014
Розмір91.13 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Біологія > Урок
Урок №6 
(Основи здоров’я 6 клас)



Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях. Практична робота№3 «Визначення калорійності щоденного харчування» 
Мета: сформувати в учнів поняття про режим харчування та добовий раціон, показати, як правильно розподілити їжу впродовж дня за калорійністю та кількістю, як правильно поєднувати різні продукти та страви, в якій кількості вживати воду. 
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» Н.М. Поліщук, -К, «Генеза», 2006; наочність. 
Терміни: режим харчування, добовий раціон. 
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний етап. 
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Обговорення проблемної ситуації. 
Буває так, що вранці ви не встигли поїсти, бо проспали, в обід були зайняті важливими шкільними справами. І тільки повернувшись увечері додому, ви сідаєте за стіл і з’їдаєте відразу багато різних страв. До яких наслідків це може призвести?


III. Вивчення нового матеріалу.

1. Добовий раціон. 
Що таке раціон? Їжу, яку людина з’їдає за добу, називають добовим раціоном.
 
Учитель наводить приклад добового раціону, використовуючи таблицю.


^ Назва продукту

Кількість,г

Назва продукту

Кількість,г

Хліб

150

М'ясо

100

Борошно

35

Птиця

30

^ Крупа, бобові та макаронні вироби

75

Риба

110

Картопля

400

^ Ковбасні вироби

25

Овочі

470

Молоко, кисломолочні продукти

500

^ Фрукти свіжі

250

Сир

70

Сухофрукти

15

Сметана

10

Цукор

70

^ Сир твердий

12

Кондитерські вироби

25

Вершкове масло

50

^ Олія рослина

18

Яйця

1 шт.

Підліток з’їдає за добу близько двох з половиною кілограмів різних продуктів. Але головне не тільки кількість, але й різноманітність цих продуктів. Не можна вилучити зі списку м’ясо або молоко, тому що тоді організм підлітка не отримає важливих для нього речовин.

Харчування називають збалансованим тоді, коли в їжі є білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини та вода в належній кількості.

Принципи харчування підлітка. 
Підлітки часто не дотримуються режиму харчування, що створює підґрунтя для захворювань шлунка і кишечнику, викликає порушення обміну речовин. Безладна їжа може сформувати звичку до переїдання, що нерідко приводить до збільшення маси тіла, а іноді й до ожиріння. Після цього підліток намагається худнути, відмовляючись від їжі, замість того щоб збалансувати харчування, дотримуватись режиму прийому їжі. Тобто діє безграмотно, не знаючи, що саме здорове харчування допомагає регулювати масу тіла. Існує і косметичний вплив харчування на організм підлітка. Наприклад, для нормального розвитку шкіри підлітка необхідно, щоб у їжі були вітаміни Е, А, С.


Крім того, правильне харчування допомагає підліткові справитися з великим інтелектуальним навантаженням, що неминуче для школяра. Так, для роботи мозку необхідний фосфор, якого багато в рибних продуктах.

Якщо ваша маса нижче за норму, додайте у свій раціон сир, олію, рис, йогурт. Якщо у вас є тенденція до появи зайвої ваги, то скоротіть споживання хліба, макаронних виробів, виключіть цукерки, тістечка, лимонад і содові напої, замінивши їх молочним десертом або фруктовим компотом.

2. Харчування при підвищених фізичних навантаженнях. 
Що таке дієта?
 
Дієта — це спеціальне харчування. Дієта невіддільна від режиму харчування. Інакше кажучи, це означає, що слід правильно розподілити їжу впродовж дня за калорійністю та кількістю, правильно поєднувати різні продукти й страви. Підліткові краще харчуватися чотири – п’ять разів на день. Дорослі люди можуть їсти тричі на день.


Правильно розподілити їжу впродовж дня — означає створити рівномірне навантаження на травну систему. Продукти, які містять білки тваринного походження, краще їсти в першій половині дня, а молочно-рослинну їжу — у другій. На вечерю краще вживати страви, які швидко перетравлюються, бажано несмажені й несолоні. Вечеряти ліпше за дві години до сну.

Дворазове харчування викликає погане самопочуття. Людині при такому харчуванні повсякчас хочеться їсти, а засвоюваність їжі знижується. При три-чотириразовому харчуванні їжу з’їдають із хорошим апетитом, вона добре засвоюється. При шестиразовому харчуванні погіршується апетит й погано засвоюється їжа. Отже, все добре в міру.

До режиму харчування входять: 
- кількість їжі;
 
- час харчування впродовж доби;
 
- розподіл добового раціону за його енергетичною цінністю, хімічним складом.
 
Режимом визначається продуктовий набір та кількість їжі на сніданок, другий сніданок, обід, полуденок, вечерю. Інтервали між їжею та витрачений на неї час теж визначаються режимом.


Як харчуватися при інтенсивних тренуваннях. 
Якщо підліток займається спортом, то він витрачає на це заняття багато енергії. Її слід повертати організмові, а це означає, що потрібно харчуватися повноцінно й правильно.


При інтенсивних тренуваннях виникає підвищена потреба в білках, вітамінах, мінеральних речовинах. До раціону треба включати різноманітні продукти: молочні, м’ясні, вівсяну кашу, овочі, фрукти, рослинне масло. Режим харчування слід узгоджувати з режимом тренувань. Не можна наїдатися перед тренуванням і їсти відразу після тренування.

Непрофесійний спорт набагато корисніший для здоров’я, аніж професійний. А найкориснішою є фізкультура, тому що спорт — це цілеспрямований розвиток якоїсь однієї системи організму, а фізкультура — це гармонійний фізичний розвиток усього організму в цілому.

3. Питний режим при інтенсивних фізичних навантаженнях. 
Функції води в організмі.
 
Вода — найпоширеніша й водночас найзагадковіша речовина на Землі. З нею пов’язані дощ і сніг, скрегіт ковзанів, снігова баба, сліди на снігу, бурхливий океан, киплячий чайник та чимало інших явищ. Її багато навколо і всередині нас, у нашому тілі.


Вода становить від 1 / 2 до 2 / 3 маси тіла людини. Вона виконує в організмі безліч функцій. Вода — це універсальний переносник поживних речовин, продуктів обміну, всього того, що має мандрувати по організму. Вода бере участь у процесах терморегуляції.

Скільки потрібно води? 
За добу людина отримує близько 2,5 л води, а за 50 років життя вона випиває приблизно 40 тонн води! Утім, споживання води визначається багатьма чинниками: умовами навколишнього середовища, характером роботи, віком, масою тіла, станом організму, кількістю та видом спожитої їжі і навіть звичками й традиціями. За нормальних умов добова потреба людини у воді складає близько 40 мілілітрів на 1 кілограм маси тіла.


Людина втрачає за добу із сечею 1,8 л води, ще 0,6 л випаровується через шкіру та 0,3 л через легені. Між кількістю споживаної та виділеної води, як правило, існує чітка рівновага. Основним органом, що регулює кількість води в організмі, є нирки.

Ми п’ємо безліч усіляких напоїв: питну воду, чай, каву, соки. Окрім того, вода є в супах. Вона міститься також у твердих продуктах й утворюється в організмі в процесі обміну речовин.

Скориставшись таблицею , можна показати, звідки організм людини отримує воду.

Джерело

Вода питна,соки, чай, інші напої

^ Супи та бульйони

Із твердих продуктів харчування

Вода, що утворюється в самому організмі

Об’єм

0,8—1,0 л

0,5—0,6 л

0,7 л

0,3—0,4 л

Слід зазначити, що надлишок води шкідливий, оскільки призводить до підвищеного навантаження на серце.

Інтенсивне потовиділення під час спеки, при важкій фізичній роботі, заняттях спортом спричинює втрату і води, і солей. Виникає спрага. Спрагу найкраще вгамовують хлібний квас, холодний узвар, зелений чай, журавлинний морс.

Потрібно пам’ятати про те, що спрагу слід угамовувати поступово, пити невеликими ковтками й малими порціями з перервами.Хороша, чиста вода, яку споживає людина, є однією з основних умов її здоров’я. Уся вода нашого організму, при нормальному її споживанні, оновлюється через кожні 16—20 днів.

Чому треба дотримуватися режиму харчування. 
Іноді підліток харчується абияк. Багато уроків — і він за весь день не встиг поїсти, запросили в гості — об’ївся смачненького. Проте для організму це дуже погано. Адже травна система готова до їжі в певний час, і вона сигналізує про це. Людина, котра звикла до певного режиму харчування, може за сигналами свого шлунка перевіряти годинник. Якщо ж через якісь причини людині не вдалося поїсти, oрганізм змушений перелаштовуватися, що призводить до поганих наслідків. Часті порушення режиму харчування сприяють утворенню виразок, гастритів та інших захворювань.


Голод та апетит. 
Голод та апетит — це не одне й те саме. Голод — це такий стан, при якому в кров перестає надходити необхідна кількість поживних речовин. Тим часом апетит виникає вже тоді, коли людина бачить або згадує смачну їжу, навіть якщо організм поки що цієї їжі не потребує, тому що він ситий. Буває й навпаки — апетит відсутній, хоча організм уже потребує чергової порції їжі. Фактично людина голодує, але не відчуває цього. Недоїдання та переїдання однаково шкідливі. Треба їсти стільки, скільки організму насправді потрібно.


IV. Узагальнення, систематизація та контроль знань та вмінь учнів 
Робота з підручником.
 
Роботу з підручником учні виконують у групах. Кожна група обговорює одне з питань, запропонованих наприкінці параграфа (урок № 6, на с. 40.)
 
Обговорення ситуації.
 
Дві дівчинки їли шість разів упродовж дня. Одній після цього стало зле, а інша почувалася добре. Чому могла виникнути така різна реакція на шестиразове харчування?
 
(Можливо, тому, що одна з дівчаток з’їдала щоразу дуже багато харчів.)


Практична робота № 3 «Визначення калорійності щоденного харчування».

Мета: навчитися складати свій добовий раціон. 
Обладнання та матеріали: таблиця «Калорійність їжі та вміст у ній білків, жирів і вуглеводів» і таблиця «Мій добовий харчовий раціон».

Хід роботи

1. Зверніть увагу на такі дані: 
а) для хлопчика віком 11—13 років у середньому на день потрібно до 2700 ккал, а для дівчинки того самого віку — до 2500 ккал на день;
 
б) маса всіх продуктів, які вам треба з’їсти за день, має бути трохи меншою за два з половиною кілограми, вони повинні бути різноманітними.
 
2. Користуючись інформацією, яка у вас є, складіть свій індивідуальний денний раціон. Запишіть його у таблицю.


^ Режим харчування

Назви продукту

Маса продукту, г

Енергетична цінність, ккал

^ Яку частину добового раціону складає

Сніданок

-

-

-

-

^ Другий сніданок

-

-

-

-

Обід

-

-

-

-

Полуденок

-

-

-

-

Вечеря

-

-

-

-

V. Самостійна робота учнів 
За підручником учні знайомляться з рубрикою «Запам’ятайте» на с. 36 та 39.
 
VI. Домашнє завдання 
1. Читати § 6
 
2. Виконати домашнє завдання на сторінці 40.

Схожі:

Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconУрок №5 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вікові вимоги до харчування підлітків
Мета: сформувати в учнів поняття про раціональне харчування та особливості харчування в підлітковому віці
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconКонспект уроку Основи здоров 'я 6 клас Тема. Продукти харчування наші друзі І вороги Мета
«продукти харчування», пригадати назви українських народних страв, та технологію їх приготування; визначити залежність здоров'я людини...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconУрок №10 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Формування корисних та шкідливих звичок у підлітків
Мета: сформувати в учнів поняття про вміння, навички, корисні й шкідливі звички та їхнє значення в житті людини
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconМ. Хмельницького Основи здоров'я 4 клас Тема
Обладнання: підручник для 3 класу "Основи здоров'я" (автори: Бібік Н. М, Бойченко Т. Є., Коваль Н. С, Манюк О. І.); конверти із розрізаними...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconТема „Спосіб життя І здоров'я”. Основи здоров'я, 7 клас Тема: спосіб життя І здоров'я
Мета: формувати в учнів поняття про здоровий спосіб життя, сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров'я; вдосконалити...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconКонспект уроку з курсу «Основи здоров’я»
«Твої права», зошит з друкованою основою для 3 класу «Основи здоров’я» (автор О. В. Лабащук), підручник «Основи здоров’я», 3 клас...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconСередня загальноосвітня I iii ступенів школа №18 наказ
Міністерства охорони здоров'я України від 15. 08. 06 №620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних,...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconМіністерство охорони здоров'я україни
Про затвердження Державних санітарних правил І норм "Вода питна. Гігієнічні вимоги до якості води централізованого господарсько-питного...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconУрок №26 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Спілкування людей. Типи спілкування
Мета: сформувати в учнів поняття про типи спілкування: ділове спілкування, ігрове спілкування, міжособистісне спілкування. Вказати...
Урок №6 (Основи здоров’я 6 клас) Тема: Вимоги до харчування й питного режиму підлітків при інтенсивних фізичних тренуваннях iconУрок №2   (Основи здоров’я 6 клас)
Мета: показати учням, як людина впливає на природу, як впливає природа на людину, та сформулювати правила поведінки людини в природному...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка