Жнива та обжинки мета




Скачати 50.44 Kb.
НазваЖнива та обжинки мета
Дата конвертації03.03.2014
Розмір50.44 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Біологія > Документы
ЖНИВА ТА ОБЖИНКИ
Мета. Познайомити з народними традиціями, пов'язаними з хлібом, обрядовістю осіннього циклу, календарними святами Жнива та Обжинки. Виховувати шанобливе ставлення до хліба, повагу до праці хлібороба.
Вчитель. Хліб здавна вважався символом святості, символом радості, щастя, здоров'я та багатства, завжди символізував добробут, гостинність господарів, сприяв продовженню роду. Із хлібом зустрічали новонароджене дитя, одружували молодих, хлібом благословляли батьки дітей до шлюбу. Із хлібом-сіллю зустрічають дорогих гостей, входять уперше в новий дім.

Великою шаною хліба в Україні зумовлене те, що господарський рік був тісно й ґрунтовно пов'язаний з усіма польовими роботами навколо ниви, навколо хлібів.

Одним з найголовніших свят обрядовості літнього циклу є свято Жнива та Обжинки.

Жнива для селянина - це все: достаток у господі, затишок у родині, веселе свято. Увесь рік ждав він на те велике свято, з острахом поглядав господар на небо, на хмари, адже одна нещаслива година - і може пропасти вся річна праця.

Починалися жнива зажинками. До зажинків готувалися заздалегідь: назубрювали серпи, стругали цурки, якими в'язали снопи, крутили перевесла. Зажинок починали вдосвіта і обов'язково на легкий, тобто жіночий день. Вмившись та помолившись, йшли в поле, щоб, доки зійде сонце, зробити жнив'яний почин — обрядовий сніп. У цей день годилося бути чемними: не сваритись, ввічливо звертатись одне до одного, навіть на худобу не підвищувати голосу і ситніше її годувати, «щоб жнивам не наврочити». Перед початком роботи розстеляли на узбіччі білу скатертину, клали на неї хліб-сіль, свячену великодню цілушку від паски та інші страви. Ставали обличчям до сходу сонця, а господар читав молитву: «Сонце праведне, святі Петре і Юрію, наші святі душечки, виростили ви хлібець Божий на ниві, внесіть його в наші руки... Докотись, хлібцю святий, житечко наше, у наші клуні-стодолі. Хмари дощові, бур'яни, громові-блискавиці, і ти, граде б'ючий, — обходьте ниву нашою стороною й до нас не наближайтесь... Після кількох хвилин зосередженої мовчанки господар статечно кланявся і промовляв:— Боже, благослови!

Зажинок завжди починали господар поля або найстаріша жінка. Нажавши дві жменьки збіжжя, складали їх навхрест. Це був зажинковий хрест, що символізував почин жниварської пори. Після цього готували непарну кількість (3,5 чи 7) снопів, ставили їх у коло колоссям догори та клали посередині ще один зажинковий хрест. Повертались додому без серпів та цурок, їх першого дня залишали під снопами на цілу ніч «на добрий починок». Брали з собою кілька колосочків. З них, якщо в родині були дівчата на виданні, годилося спекти коровай. У цей день ніякої іншої роботи не починали.

Є у нашого народу ще один прекрасний звичай, пов'язаний із жнивами. Це обжинки, своєрідний вінець жнивам. Завершуючи косовицю, залишали на обочині поля жмут колосся, яке називали «бородою». Підв'язуючи пучечок червоною стрічкою, оздоблювали квітами, а вершок надламували, щоб колосся схилялося долі, як подяка щедрій ниві. В підніжжі клали окраєць хліба й дрібок солі, а поряд засівали вим'ятим з кількох колосочків зерном клаптик землі, приказуючи: - Сійся-родися, жито-пшениця, всяка пашниця, краща, ніж торік! Після цього жінки йшли до снопів, витягували колосочки і робили з них квітку-китицю, сніп-рай або ж плели колосяний хрест і несли в

село. Ці атрибути ставили на покуті - місце, де мають перебувати душі покійників та добрі польові духи.

Здавна люди вірили у магічну силу хліба, його прикріплювали до хомута або клали між дерев'яними держаками - це було запорукою доброго врожаю, шматочки чи крихти хліба не викидали у відходи, а віддавали птиці, тваринам. Хліб, який упав, слід було підняти, очистити, поцілувати і з'їсти, а при зберіганні хліб має лежати у такому положенні, в якому саджали його в піч, — перевернутий хліб вважався поганим знаком.

Для закріплення матеріалу пограємо в гру - подорож: «Його величність ХЛІБ»
^ 1 зупинка «ЗАГАДКИ»

1 команда

1. Ріжуть мене ножакою,

Б'ють мене ломакою,

За те мене отак гублять,

Бо всі мене дуже люблять.

(Хліб)
2. Виріс в полі дім, зерна повно в нім, стіни позолочені, ще не обмолочені.

(Колос)

3. Без рук, без ніг, а підперезаний. (Сніп)
4. Круглий, мов сонечко, щедрий, мов літечко, на черінь просунеться, стоїть

— красується. З печі — на блюдо, їжте мене, люди, на здоров'ячко.

(Коровай)

2 команда

5. У хлів іде без шкіри, а виходить із шкірою. (Хліб у піч та з печі)
6. Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса? (Ячмінь)
7. Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. (Корінь, стебло, зерно)
8. Живим зерном народжений,
Живу я на землі.
Щодня рум’яним сонечком
Я сходжу на столі.
(Хліб)

9. Всім потрібен, а не всяк зробить. (Хліб)

10. Чорна гора, а всім мила. (Ржаний хліб)
2 зупинка «ПРИСЛІВ’Я»

1 команда

1. У хлібороба руки чорні, зате хліб… білий.

2. Сій густо — не буде… пусто.

3. Як будеш рано орать, то не будеш… бідувать.

4. Щоб лиха не знать, треба… сіять і орать.

5. Один із сошкою, а сім із… ложкою.
6. Як уродить жито, то всім буде… сито.
7. Хто сіє та віє, той не… бідніє.

8. Найсмачніший хліб од свого… мозоля

9. Хліб — усьому… голова.

10. Сила — від хліба, хліб — від… землі.

2 команда
1. Яка земля, такий і… хліб.
2. Гній сухий — хліб… пустий.
3. Посієш у погоду — більше… приплоду.
4. Сій озиме в пору, матимеш хліба… гору.
5. Де господар не ходить, там нивка не… родить.
6. Лиха біда хліб нажити, а з хлібом можна… паном жити.
7. Хоч і хата біла, а без хліба нема… діла.

8. Коли б хліб та вода, то не буде… голода.

9. Хліб — батько, вода — …мати.

10. Якщо хліб та вода, не страшна нам… зима
3 зупинка «ПРИКМЕТИ ТА ПОВІР’Я ПРО ХЛІБ»
1. Хліб святий. Якщо ненавмисне окраєць впаде додолу, то його слід підняти й поцілувати.

2. У селянській хаті хліб завжди лежав на почесному місці - на столі, на скатертині чи рушнику: щоб хліб ніколи не покидав сім'ю, щоб не знала вона голоду.

3. Без хліба не можна наїстися.

4. Хліб не переїдається.

5. Як їсти хліб, то не можна лишати недоїдка, бо в ньому вся сила.

6. Не годиться одвертати хліб надрізаним боком до стіни, бо так люди одвертатимуться од хазяїна.

7. Не можна хліба в сіль умочати, а треба присолювати, бо не буде хліба.

8. Не можна викидати хліба, бо хліб святий.

9. Хліб давати бідним через поріг не можна, бо сам збіднієш.

10. Не можна виходити з хати, коли хліб садять у піч, бо не буде урожаю на хліб.

11. Не можна нікого впускати в хату, коли хліб саджаєш у піч, бо станеш лисим.

12. Не можна кусати з великого шматка хліб, бо вийдеш заміж дуже далеко від рідних.

13. Не щипай хліба з цілої хлібини, бо лика задеруться на пальцях.

14. Коли їсти, то не можна тримати великий шматок хліба, бо на тім світі будеш тримати такий камінець.

15. Як печуть хліб і виймають із печі та як забудуть один, то як дитина того хліба поїсть, то буде дуже забудькувата.

16. Як ідеш зажинати жита, то обов'язково треба брати буханець хліба - це для того, аби цілий рік було що їсти.

Схожі:

Жнива та обжинки мета iconВиховна година на тему : «Жнива скорботи»
Мета: поглибити знання учнів про голодомор в Україні в 1932 1933 роках, розширити їхнє уявлення про страшну трагедію українського...
Жнива та обжинки мета iconКонквест Р. Жнива скорботи: рад колективізація І голодомор
Голод 1932-1933 рр на Україні: очима істориків, мовою документів / Упор. Р. Я. Пиріг та ін. – К.: Політвидав України, 1990
Жнива та обжинки мета icon«Ті голодні І страшні дні 1932-1933 років»
Україні: «Запали свічку пам’яті», «Незгасима свічка», «Зернятко надії», «Місячні колосочки», «Жнива скорботи», «Народ мій завжди...
Жнива та обжинки мета icon7 Мета в стратегічному управлінні
Мета в управлінні — це ідеальний образ бажаного, можливого І необхідного стану об’єкта, відносно якого формулюється мета
Жнива та обжинки мета iconОстаточна мета
...
Жнива та обжинки мета iconЗакон мета
Мета. Формувати в учнів здатність до самоконтролю,виховувати повагу до моралі І правопорядку
Жнива та обжинки мета iconМістечко «екологія» мета
Мета. Виховання в учнів почуття єдності з природою, відповідальності за стан її збереження
Жнива та обжинки мета iconТема: „Редагування тексту”. Мета
Мета: Навчальна: Закріпити знання по використанню текстового редактору „ms word”
Жнива та обжинки мета iconТема. Мова І мовлення Мета
Мета. Розширювати уявлення учнів про рідну мову та її значення в людському суспільстві
Жнива та обжинки мета iconТема. Пори року Мета
Мета: формувати, систематизувати, узагальнити знання дітей про сезонні зміни в природі
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка