Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема




Скачати 69.06 Kb.
НазваУрок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема
Дата конвертації09.03.2013
Розмір69.06 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Біологія > Урок
Урок української мови

Клас:4

Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської СЗШ

Карпова Олена Олександрівна

Стаж роботи:18 років

Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми.

Багатозначні іменники.

Пряме і переносне значення іменників

Мета: удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів'ях.Розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: «осіннє листя –завдання», схема-опора "Іменник", словники синонімів, антонімів, багатозначних і однозначних слів,предметні малюнки, «розумний куб»,план розбору іменника як частини мови, картки для індивідуальної роботи

^ Тип уроку:систематизація та закріплення ЗУН

Хід уроку:

І. Організація класу до роботи

Дітки поверніться до гостей, що будуть присутніми на нашому уроці, подаруйте їм свої посмішки,привітайтесь і сідайте, будь-ласка, за парти.Для проведення сьогоднішнього уроку нам будуть потрібні підручники, робочі зошити, ручки, прості олівці, лінійки, щоденники, а. також, гарний настрій, розум, кмітливість і бажання вчитися.

Завітала осінь-чарівниця до нас у клас барвистим листом,та не простим…На кожному -завдання від гості. І як тільки останній з них закружляє у осінньому танку, спливе час нашого уроку

^ II. Актуалізація опорних знань

Перший листочок.

Загадка - Хто ти? Що? Твоє ім'я?

Імена-моя сім'я.

Знають всіх в ній поіменно,

А зовуть сім'ю ... (іменник).

Інтерактивна гра «Гронування»

Діти, давайте пригадаємо, що ми знаємо про іменник?

  • /Що таке іменник? (Іменник - це частика мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?).

  • Іменники можуть бути ... (Назвами істот (хто?) і неістот (що?).

  • А які ще бувають іменники? (Власними, загальними).

  • Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).

  • Іменники мають ... (Числа - однина, множина)./

А чи знаєте ви, що половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це- іменник.

А тепер відкрийте свої зошити і запишіть число. Сьогодні 16 жовтня.

Листок другий

  1. ^ Хвилинка каліграфії

- /Пп, пл,пр, праця/

-Марнує годує, людину а лінь - Праця.-/записано на дошці,потрібно відновити прислів’я/

(Праця людину годує, а лінь – марнує).

-Знайдіть слова, які відповідають на питання - що? (Праця, лінь).

-Зробити розбір слів як частини мови/Іслово –учень коло дошки, ІІ-самостійно/

-Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням).

-То як називаються слова, що мають протилежне значення? ( Антоніми).

-Наведіть приклади антонімів/ Ніч - день, зима - літо, радість - печаль…/

^ Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками - антонімами, синонімами і дізнаємось про багатозначність слів, про слова,вжиті в прямому і переносному значеннях, що дозволить увиразнити наше мовлення.

^ Систематизація та закріплення ЗУН.

Листок третій

- Послухайте, будь-ласка, загадки, відгадайте їх. Знайдіть антоніми

Я антонім слова літо, В мене біла, тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене ... (Зима)

Я антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадаєш, хто я ... (тиша).

-^ Робота над вправою 103.

Відкрийте підручники на сторінці 51. Прочитайте речення і знайдіть в кожному з них іменники . До них слід дібрати антоніми

./І-ІV-колективна робота,V-VІІ-робота в парах/

Дітки, який ми можемо зробити висновок про роль антонімів в реченнях, прислів'ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища).

А тепер, будь-ласка, звірте свій висновок з наведеними відомостями у підручнику, (читання мовчки).

То чи співпали ваші припущення? (так).

Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати, ^ Фізкультпаузу почати.

Листок четвертий

Крім антонімів, що ще впливає на виразність мовлення? (Синоніми).

Пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).

Послухайте загадку Алли Свашенко і знайдіть в ній близькі за значення слова. (Усно)

Хто дід?

З’їжджалися дочки у гості до діда:

ось там Завірюха санчатами їде,

за нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

а тільки – но вітер у полі завіє,

як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

нарешті удвох з Заметіллю приїхала

найменша – улюблена донечка Віхола.(дід Мороз)

^ Словникова робота

То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).

А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів?

От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70./демонстрація словників/

Листок п’ятий

^ Самостійна диференційована робота на картках

1 варіант

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

їжа, страва, харч, корм, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм).

Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу).

У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу).

2 варіант

Замінити словосполучення найбільш влучним іменником -синонімом.

Восени падає листя - ________ (листопад).

Сильний дощ - _______(злива).

Дрібний осінній дощ - _____ (мряка).

Перевірка виконаного завдання.

^ Хвилинка відпочинку.

А) Осінні квіти розкривають пелюстки сонечку(імітація рухів пальцями та долонями)

Б) Імітація кружляння осінніх листочків в повітрі.

В) Осінній дощик барабанить по листочках.

Листок шостий.

То які слова називаають багатозначними?

Робота за малюнками (дві лисички – тварини, лисички - гриби)

(ключ-журавлиний,ключ гайковий,ключ скрипічний, ключ від замка),

(коса – дівчини,коса - знаряддя праці,коса на річці)

^ Сконцентруйте увагу на словах, що звучать однаково, але мають різне значення.

Косу дівчина плете,

На косі трава росте.

Пляж найкращий на косі,

Поки ще трава в росі.

Із косою йде на косу,

Хлопець той, що траву косить.

В якому новому значення вживаються тепер слова:

1- двірник- в автомобілі ,
людина, яка прибирає;
2- диск комп'ютерний ,
автомобільний,
музичний

3- миша тварина ,комп'ютерна

Листок сьомий

Пряме і переносне значення слів

^ Робота над вправою 106.

Прочитайте. Визначте, що це - текст чи окремі речення. Чому? (Тому що текст - це декілька речень, поєднаних між собою спільною думкою).

Що це за чорне золото, яке добувають у Донбасі? (вугілля). А ще чорним золотом називають нафту.

А що то за біле золото, яке вирощують на полях Середньої Азії? (бавовна).

Листок восьмий

^ Корекція та поглиблення знань учнів

Інтерактивна гра «розумний куб»/грані :питання,рід, число,назва власна чи загальна, назва істоти чи неістоти,синонім /

Листок дев’ятий

• Які ключі до неба добираються? (журавлині)

• Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялинки, їжака)

• 3 якого крана не набереш води? (З підйомного).

Підсумок уроку

-Діти, то який ми можемо підвести підсумок нашого уроку?

Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, багатозначні слова, пересипаючи свою мову прислів'ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею найспівочішої пташки - солов'я.

-Оцінювання

Листок десятий

Домашнє завдання

Вправа 107

Схожі:

Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconДосвіду
Об’єкт досвіду: Фурман Василь Антонович, 1973 року народження, освіта – вища педагогічна; посада – викладач української та іноземної...
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconДиплом І ступеня нагороджені: Відділення літературознавства, фольклористики...
Секція «Українська література» Олійник Вікторія Олександрівна, учениця 9 класу Гнатовецької зош І-ІІІ ст. (науковий керівник Бандровська...
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconСценарій родинного свята 2 -3 клас Підготували вчителі Сурсько –...
Клас прикрашено у вигляді селянської хати (піч, стіл з рушниками, скатертинами з вишивками)
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconПідготувала Коваль Н. С., учитель української мови та літератури вищої категорії зош №22
У кожному завданні правильним є тільки один варіант із кількох запропонованих. Кожне правильно виконане вами завдання (№1-30) оцінюється...
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconМетодичні розробка уроку Підготувала Гриневич Тетяна Олександрівна,...
Мета: Ввести поняття логарифмічної функції, її властивості, формувати вміння будувати графік логарифмічної функції
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconПрограми з читання, української мови, математики для 1-10 класів...
Латна Т. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Пономарьова Л. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Коваленко Т. Г....
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconУрок з української мови 4-б клас Тема : Подорож до зимового лісу
...
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconЗаступник директора з виховної роботи, Самойлович Л.І., вчитель історії сзош№2
Дмитрієва Р. М. заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель української мови та літератури вищої категорії
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconУрок української літератури в 9 класі
Підготувала І провела вчитель української мови та літератури Салата Валентина Іванівна
Урок української мови Клас: 4 Підготувала вчителька вищої категорії Сурсько-Михайлівської сзш карпова Олена Олександрівна Стаж роботи: 18 років Тема iconУчитель української мови та літератури Закінчила Херсонський дпі...
Як сталося, що багато українських письменників опинилося за межами етнічної батьківщини?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка