Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі




Скачати 444.75 Kb.
НазваТ. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі
Сторінка1/3
Дата конвертації28.03.2013
Розмір444.75 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Філософія > Документы
  1   2   3


Т.М. Немирович


Дидактичний матеріал

для поглибленого вивчення української мови у 8 класі

(І семестр)


Схвалено радою методичного кабінету

Протокол №2 від 14.03.2012 р.

Рецензенти: Навроцька О.В. вчитель зарубіжної літератури, перша категорія

Тунік Ю.О.директор школи, вища категорія
Упорядник: Немирович Т.М.- вчителька української мови Квітневської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі підібраний із метою вироблення й закріплення навичок із вивчених тем у І семестрі.

До кожного уроку підібрано по 4-5 варіантів. Цей матеріал допоможе вчителям - словесникам у підготовці до занять.

Яке це щастя

Припасти пелюстками спраглих уст

До мови рідної – й багатшати душею.

Є. Гуцало

Передмова

Поглиблене вивчення української мови у 8-9 класах дає можливість формувати в учнів свідоме ставлення до української мови як інтелектуальної, духовної, моральної й культурної цінності. Його мета – формування розвиненої, високоморальної, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка вільно володіє виражальними засобами сучасної української літературної мови, її стилями.

Важливим напрямом роботи в умовах допрофільної підготовки є формування в підлітків інтелектуальної компетентності, яка передбачає здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях, високий рівень розвитку пізнавальних процесів, уміння працювати в умовах пошуку. Для занять із мови дібрано текстовий матеріал, що відображає загальнолюдські духовні цінності,- любов до людини, доброту, милосердя, чесність, працелюбність, бережливе ставлення до природи та ін. Підбираючи такий матеріал, звернено увагу на естетичну, пізнавальну й виховну цінність текстів і речень, які допоможуть учням розкрити багатство і красу мови, про яку О. Олесь писав: « Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить».

У посібнику подано дидактичний матеріал по темах: «Словосполучення», «Речення як комунікативна одиниця», «Головні члени речення», «Другорядні члени речення» (такі теми вивчаються у першому семестрі).


Словосполучення

  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях.


Шанувати ветеранів, схожий на батька, чисте небо, співати тихо, властивий людині, бажання вчитись, стояти біля річки, материн заповіт, говорити про щастя, читання вголос, їхати верхи, крилатий думками, мелодійний спів.


  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях


Крилата мрія, квітнути буйно, цвіт яблуні, читати вголос, зібратись з думками, поводитись чемно, написати листа, рідна сторона, вірний другові, наука про мову, цікава подорож, сидіти мовчки.


  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях


Сумлінна праця, цікавитись спортом, зустріч з друзями, повернутись, опівночі, з'явитись раптово, замріяний погляд золота осінь, охороняти природу, братова порада, надзвичайно ретельно, міцна дружба.


  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях


З'явитися раптово, зустріч з другом, весела пісня, прочитати книгу, кава по-львівськи, читати вголос, білокора берізка, розв'язати завдання, прийти на допомогу, звернутись вчасно, допомогти батькам, духовне життя.


  1. Визначити смислові відношення у поданих словосполученнях


Білий сніг, похід у ліс, наказав рушати, близько від села, дуже гарно, бажання знати, щирий серцем, вільний від занять, кликати для бесіди, вивчений урок, розмова з сином, готовий працювати, зовсім близько.



  1. Доберіть і запишіть словосполучення, які б означали:


1. Дію та час. 2. Дії та її мету. 3. Дію та предмет. 4 .Дію і місце. 5. Дію та ознаку. 6. Предмет і ознаку. 7. Предмет і дію.


  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.


Любити Україну найбільш вдалий, чарівна мелодія, будемо оволодівати, край дороги, наставники і вихованці, легенда про Київ, вода з криниці, прийшла осінь, яблуні і груші.


  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.


Біля будинку, щедра осінь, читати книгу, буду працювати, сумлінна праці, вчити залюбки, батьки і діти, рідна земля, вздовж дороги, прийшла осінь, цікава розмова.


  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.


Цікавий співрозмовник, хлопчики й дівчатка, говорити голосно, буду співати, щедрий урожай, навколо оселі, гомонять дерева, веселий настрій, бажання працювати.


  1. Визначте і обґрунтуйте, які з поданих сполучень слів є словосполученнями.


Більш витривалий, лісова стежка, буде сміятись, біля річки, річки й озера, йти берегом, будинок над озером, летіти над землею, журавлиний ключ, навчатись залюбки, сходить озимина.



  1. Від поданих словосполучень утворіть, де можна , синонімічні їм і запишіть попарно.

Зразок: книга брата - братова книга.
Радість перемоги, край Поділля, біль серця, турбота матері, береги річки, розмова увечері, морський простір, вечірній сеанс, героїчний вчинок, лісові хащі, учнівські збори, книжкова полиця, батьків заповіт.


  1. Утворіть словосполучення вибравши правильні варіанти. Обґрунтуйте свій вибір.


Враження (про, від) людин (-у, -и); думки (про, від) зустріч (-і); згідно (з) постанов(ою, -и); Відповідно (до) положенн (я, ю); рекомендації (щодо, з) організації учнівського самоврядування; жити (в, на) Україні; вступити (до, в) університет (-у).


  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.


Виховання культури почуттів, вияв глибокий шаноби, дитяча безпосередність, багряна височінь, активно сприймати почуте, волошки в житі припали до землі, думати про майбутнє, витвір талановитого майстра.


  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.


Линути думками у височінь, виконати доручення, знайомий з дитинства, зустріти з доброзичливим поглядом, намальований від душі, читати цікаву книгу, сміливий вчинок, звичка бити байдики, ніжність матері, розроблені наукою методи.


  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.


Зібрати урожай восени, чарівна бабусина казка, хоробрий воїн, зустріч з ветеранами, втілений у життя, прощальний крик журавлів, ніжна мелодія, колискова пісня, голівки білих лілій, припорошений снігом, гуманні відносини.

  1. Записати словосполучення у такій послідовності: 1) непоширені; 2) поширені.


Піднятись на вершину, задоволення від виконаної роботи, прощавати надзвичайно енергійно, триматися стійко, блакитне небо, чиста вода, посадити квіти весною, галаслива дітвора, старанно виконувати завдання, прийти опівночі.


  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.


Материнська пісня, старанний у роботі, займатися спортом виконати достроково, розповідати захоплено, сонячний промінь, почувати гордість, поводитись чемно, мамина ніжність, щирий серце.


  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.


Пишатись успіхом, лікарські рослини, дівчина з карими очима, читати мовчки, брести навпростець, осіння прохолода, жвава розмова, високо в небі, любити музику, насолоджуватись.


  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.


Одержувати завдання, тепла весна, працювати залюбки, під високою кручею, перший серед нас, робити коханцем, сказати спросоння, перший сніг, приготуватися до зустрічі, благородне почуття.


  1. Визначити головне і залежне слово у кожному словосполученні.


Подарунок для брата, тиха розмова, потреба спілкуватися, чистота душі, проявити ініціативу, швидка течія, пришкільна ділянка, прочитати напам′ять, повернути ліворуч, усвідомлення обов'язку.


  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.


Солов′їна мова, безмежно щасливий, навчатися залюбки, високо в небі, хто-небудь з нас, третій за списком, любити землю, думка про майбутнє, вірний присязі, надзвичайно серйозно.


  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.


Дніпровські береги, згадувати події, добірна мова, подавати надії, велич героїзму, зворушений до сліз, сьомий за списком, котрийсь із нас, надзвичайно завзятий, оздоблена майстром, виразно декламувати.


  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.


Турбота батьків, готовий допомогти, один з нас, кожний з них, милуватися пейзажем, усвідомити вчасно, надто приємно думки в голос, вимогливий до всіх, зоряна ніч.


  1. Визначити тип словосполучення за вираженням головного слова.


Бажання вчитися, щирий серцем, щось веселе, декілька олівців, займатися спортом, дуже тепло, чисте сумління, старанний у роботі, пізно в вечері, навчатися сумлінно.


  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.


Небесна блакить, говорити про щастя, одягнутись по-осінньому, милуватись квітами, чудова осінь, вишити сорочку, медовий запах, допомагати батькам, задуматись серйозно, проліски.

  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.


Складати іспити, замріяний погляд, бігти наввипередки, писати без помилок, надзвичайно щедрий, цікава пригода, відвідати музей, навчання в школі, рідний край, бігти наввипередки.


  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.


Говорити пошепки, приємна розмова, багатий думками, працювати сидячи, сміливий вчинок, дивитися мовчки, широке поле, виростити урожай, старанний учень, щасливий від зустрічі.


  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.


Високе небо, зустрітися в друге, роздуми над фільмом, мрія відпочити, прийти на допомогу, рожеві мрії, берегти природу, їздити верхи, чудовий краєвид, зібраний з думками.


  1. Визначити вид підрядного зв'язку у словосполученні.


Зелена трава, думати про роботу, високі дуби, писати без помилок, пити молоко, йти далеко, говорити тихо, подруга сестри, вітер з полонини, сільська школа, земля батьків.


  1. Скласти словосполучення, у якому б головним словом виступали подані слова.


Життя, ранок, щастя, сонце, учень, час, сад, завірюха.


  1. Складіть словосполучення , у яких опорні слова виступали б то головним , то залежним компонентом .

Зразок . Червоні маки - червоний від сорому .
Добрий, важкий, зелений, будувати, писати, вчитися, думка життя, вище, близько, дякувати, говорити, бажання, холодно.


  1. З поданих пар слів утворіть словосполучення , визначте тип підрядного зв'язку.


Йти, пішки. Рідний, село. Писати, українці. Сміятися, голосно. Стати, навшпиньки. Пружній, струмінь. Пташиний, гнізда. Пробити, ополонка .


  1. Утворити словосполучення , додаючи до поданих головних слів залежні.


Учень, урок, завдання, книжка , зошит, праця, вечір, досягнення, квіти, поля, пісні, життя, радість.


  1. Утворити словосполучення, додаючи до поданих залежних слів головні.


Щасливий, радісний, старанний, уважний, натхненна, золота, пошепки, вранці, батькова, весело, безхмарне, вдень, чисте, світлі, безмежні, ввечері.


  1. Замінити подані словосполучення синонімічними.

Зразок. Спитати вчителя – звернутись із запитанням до вчителя.
Вплинути на товариша; подякувати гостям; турбуватися про батьків; пам'ятати про дружбу .


  1. Замінити, де можливо , подані словосполучення синонімічними , визначити тип підрядного зв'язку .


Місячне сяйво, дерев'яний стіл, зоряне небо, дубова кора , широка вулиця, ситцеве плаття , вишневе варення , гірські вершини, морський берег , учнівський зошит.


  1. Розкрити дужки . Записати словосполучення. Підкреслити залежні слова . Вказати тип зв'язку у словосполученні.



На(крутий) березі ; виголосити (доповідь); йти по (дорога);(палаючий) вогнище; зустріти(весна) ; (скошений) трави; бігти (навперейми); в′їхати в (ліс); розповісти про (війна) ; лежати (горілиць) ; (тричі) написати ; повернути (ліворуч);( наростаючий) буря; (виконаний) робота.


  1. Утворити словосполучення дієслова з іменником (де треба з прикметником.)



Дякувати…; турбуватись…; думати…; вчитися…; навчити;…; протестувати…; розповідати…; змагатися..; повідомляти…; рухатися…


  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.


Рідна мова, ахіллесова п'ята , орати землю, знак питання, Чорне море , тримати язик за зубами, народна пісня, уважно слухати, неозначена форма дієслова, п'ятами накивати.


  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.


Велика Ведмедиця, червона калина,вчити правило, знак оклику, Кривий Ріг, ведмідь на вухо наступив , правити теревені, чорне золото, працювати до сьомого поту, Індійський океан.


  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.


Читати вголос , сушити собі голову , багато учнів, міцна дружба, дамоклів меч, чимало питань, Біла Церква, сріблястий іній, сім п'ятниць на тиждень, топтати болото.


  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.



Батько з сином , корінь життя, авгієві стайні, Чумацький Шлях, сумлінна праця, добрі справи, люди в білих халатах, щербатий місяць, скорчитися в три погибелі, знайти спільну мову.


  1. Розподілити словосполучення в три колонки.

  1. Синтаксичні. 2. Лексичні.3 Фразеологічні.



Творці щастя , золотий вус, народна традиція, розбити глек, дамоклів меч, Лісові Гринівці, польові квіти, День знань, авгієві стайні , ведмежі вулики, інтенсивна праця.


  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.


Турбуватися про батьків, наука про мову, вивчити урок, подякувати друзям, випити молока, добрий до дітей, написати листа, зустрітись із знайомими, провести дослід, писати без помилок.


  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.


Прийти на допомогу,запам'ятати правило, скопати грядку, мріяти про зустріч, відрізати хліба, здатний на вчинок, дорога без кінця, читати книгу, нагадати про книгу, опрацювати статтю.


  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.


Сіяти пшеницю, піти по гриби, малювати картину, зібратись з думками, готувати уроки, сидіти біля столу, подарунок від мами, посадити дерево, напитись молока.


  1. Записати подані словосполучення у дві колонки: 1-прийменникові; 2- безприйменниковий.


Зібрати урожай, відвідувати батьків, співати пісню, йти на прогулянку, танцювати танець, щасливий від зустрічі, взяти цукру, подарунок на свято, жити без проблем, веселитись біля ялинки.


  1. Утворити словосполучення із поданими словами та фразеологізмами. Визначити вид словосполучення за головним словом.


Читати,школа,сьогодні, п'ять, кожний, виконувати, написаний, зустрітися з, ні пуху ні пера, ні світ ні зоря, на повні груди, через пень-колоду, на скору руку.


  1. Переписати словосполучення, поставити слова, що в душках, у потрібному відмінку з прийменником чи без нього. Дати характеристику словосполучень.

Зразок. Читати (книга) - читати книгу (непоширене, безприйменникове, дієслівне, керування).
Випустити(газета), закликати(боротьба), звернутись(товариш), повідомити(батьки), написати(лист), працювати(підручник), причина(від'їзд), захоплення(екскурсія), повідомити(збори), вибачитися(друзі), широкий(поле).


  1. До поданих слів відповідно до запитань дібрати залежні,визначити спосіб підрядного зв'язку.


Впевнений (у чому?), уважний (до кого?), ввічливий (з ким?), виступаю (за що?), працювати (як?), напишу (про що?), прочитаю(що?), одягти (кого?), розповісти (кому?), сніг(який?), запитати (в кого?), підійти(до кого?), захоплюватися (чим?), написаний (що?), йти (куди?), радий (чому?), об'єднаний(з ким?), загартовуватися (в чому?), відповідати (як?).


  1. Утворити поширені словосполучення від поданих непоширених.


Захищати Вітчизну,смілива людина, хороший друг, служити народу, виконувати роботу,радість перемоги,наша вулиця, відкриття сезону, початок роботи, піти в бібліотеку, одержати оцінку, навчання в школі, написана книга.
  1   2   3

Схожі:

Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconДидактичний матеріал для вивчення української мови у 7 класі
Пропонований посібник містить завдання до всіх тем, що опрацьовуються в 7 класі
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconМетодичні рекомендації Технологія
Дидактичний матеріал та методичні рекомендації збірника нададуть викладачеві можливості для творчої роботи учнів на уроці української...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconІнваріантна складова вивчення української мови І літератури у 2010-2011н...
У межах реалізації Державного стандарту в наступному навчальному році вчителі-мовознавці продовжують формувати в учнів основної та...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconПрограма факультативного курсу «стилістика сучасної української мови»...
...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconРобота
Упорядник: Немирович Т. М. вчителька української мови Квітневської зош І-ІІІ ступенів
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconМетодичні рекомендації щодо викладання української мови І літератури
У межах реалізації Державного стандарту в наступному навчальному році вчителі-мовознавці продовжують формувати в учнів основної та...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconУроку : повторити, систематизувати й поглибити знання учнів про апостроф
Обладнання : підручник, таблиця «Вживання апострофа», дидактичний матеріал, макет Мовного дерева, ілюстративний матеріал для німого...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconМетодичні рекомендації щодо проведення та перевірки дпа з української мови в 11 класі
Мону за посібником: «Збірник переказів для державної підсумкової атестації з української мови. 11 клас» (укл. Шелехова Г. Т., Новосьолова...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconПроблема
Квітневська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, 10 клас, с. Квітневе Науковий керівник: Немирович Тетяна Миколаївна, вчитель української...
Т. М. Немирович Дидактичний матеріал для поглибленого вивчення української мови у 8 класі iconПро сутність людського життя в творчості
Квітневська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, 11 клас, с. Квітневе Науковий керівник: Немирович Тетяна Миколаївна, вчитель української...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка