Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М




Скачати 41.33 Kb.
НазваФункціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М
Дата конвертації02.04.2013
Розмір41.33 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Фінанси > Документы
УДК 332.13

ФУНКЦІОНАЛЬНО-КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Ільїв О.М.

аспірант СНУ імені Лесі Українки
На 01.01. 2012 року у Волинській області налічувалось 403 дошкільних навчальних закладів та 48 навчально-виховних комплексів, які мають групи дошкільного виховання, з них 7 ДНЗ, які відновили роботу в поточному році, 10 ДНЗ, які переведено на постійний режим роботи з введенням в експлуатацію приміщень, а також 21 додаткових груп, відкриті на базі функціонуючих ДНЗ. Цими дошкільними навчальними закладами охоплено 33180 осіб, що на 35 % більше ніж у 2004 р.[1].

Охоплення дітей організованою дошкільною освітою від 1 до 6 років (ДНЗ+НВК) становить 47,7 %. Слід сказати, що цей показник з року в рік також збільшується і починаючи з 2004 р. зріс на 11 %. А загальний показник охоплення дітей 5-річного віку організованою дошкільною освітою дещо відрізняється від попереднього і становить 99,8 %, що пояснюється обов’язковістю здобуття дошкільної освіти дітьми старшого дошкільного віку, а також розумінням батьків про необхідність підготовки дітей до школи. З них 73,8 % на базі ДНЗ, 17,2 % — в навчальних групах при загальноосвітніх навчальних закладах, 8,5 % — в групах раннього розвитку при позашкільних навчальних закладах. Решта — під соціально-педагогічним патронатом [1].

Загальний показник охоплення дітей від 1 до 6 років усіма формами здобуття дошкільної освіти дорівнює 50,8 % (рис.1).

Потрібно зауважити, що кількість дошкільних закладів, починаючи з 2004 р., постійно збільшується. З 2004-2011 рр. територія Волинської області збагатилася на 110 (32 %) дошкільних навчальних закладів, а відповідно кількість місць на 4514 (22 %), що можна пояснити збільшенням народжуваності на Волині і на сьогодні в області спостерігається природний приріст, який становить 778 осіб. А от, якщо порівняти з 1990 р., то кількість закладів дошкільної освіти зменшилась на 9 % (рис.1, рис.2).


Рис.1. Дошкільні навчальні заклади Волинської області за роками



Рис.2. Чисельність дітей у ДНЗ за роками

У міській місцевості зосереджено 105 ДЗ, що становить 24 % від загальної їх кількості. В них навчається 22338 дітей, що становить 67 % від загальної кількості дітей, що відвідують дошкільні заклади. А от ситуація у сільській місцевості має обернено пропорційні показники, оскільки тут налічується 343 ДНЗ, а дітей майже удвічі менше ніж у міській місцевості і становить 10842 особи.

Із загальної кількості дошкільних закладів на Волині лише 1 ДНЗ спеціального призначення і 1 ДНЗ санаторного спрямування, 18 ДНЗ комбінованого типу та 431 ДНЗ загального розвитку. У 25 дошкільних навчальних закладах існує 46 груп спеціального призначення, в яких навчається 718 дітей. До цих груп відносяться групи для дітей з вадами зору (8 груп – 118 дітей), з вадами слуху (1 група – 7 дітей), з вадами мови (23 групи – 419 дітей), з вадами опорно-рухового апарату (8 груп – 102 дітей), з вадами інтелекту (2 групи – 15 дітей) та інші (рис.4). Також, слід зазначити, що на Волині є 65 дошкільних навчальних закладів, що мають групи короткотривалого перебування дітей. У них нараховується 67 груп, які відвідують 981 дітей. У тому числі у міській місцевості знаходиться 4 таких груп у 5 ДНЗ, в яких нараховується 50 дітей, а у сільській місцевості відповідно – 63 групи у 60 ДНЗ, де навчається 931 дитина. Саме такі групи короткотривалого перебування дітей та інші садочки враховують індивідуальні особливості кожної дитини, що дає змогу батькам обирати будь-який дошкільний заклад залежно від потреб [1].

Однак, ми повинні зауважити, що хоча на Волині спостерігається поступове збільшення дитячих садочків чи окремих груп в працюючих садках, все одно спостерігається недостатність місць у них.

На сьогодні в області на 100 місцях виховується 126 дітей. У міській місцевості у майже кожному районі області спостерігається переповнення ДНЗ і в середньому становить 134 дитини на 100 місць (найвищим цей показник є у Ратнівському районі і становив 165 дітей, а найнижчим у Ковельському районі – 96 дітей). А у сільській місцевості становить 115 дітей на 100 місць [2].

Це явище, як вже було сказано, пояснюється збільшенням народжуваності. Висока наповнюваність ДНЗ у містах зумовлюється більшою і постійною економічною активністю населення, цілорічним характером діяльності, фінансовою спроможністю батьків. У сільській місцевості це явище можна пояснити сезонним характером діяльності, більшою опікою членів родини дітьми, тощо. Оскільки вартість утримання 1 дитини на території Волині на сьогодні становить в середньому по області 8286,9 грн.

Разом з цим і зростає кількість незадоволених заяв батьків на влаштування дітей у ДНЗ. Так, з 2007 р. їх кількість збільшилась майже удвічі і на сьогодні їх кількість становить 8662. У тому числі 3826 заяв батьків дітей у віці 3, 4 років. Із загальної кількості незадоволених заяв 60 % належить міській місцевості.

У дошкільних навчальних закладах існують також певні складнощі у матеріально-технічній базі садочків, а саме тривалий термін експлуатації приміщень ДНЗ та їх технологічного обладнання, обмежене фінансування щодо розвитку системи дошкільної освіти.

На успішне функціонування дитячих садочків та організацію навчального процесу впливає освітній рівень педагогічних працівників.

На сьогодні, станом на 01.01.2012 р. на Волині працює 3572 педагогічних працівників, у тому числі 2327 педпрацівників знаходяться у міській місцевості, що становить 65 % від загальної їх кількості та 1245 – у сільській місцевості [1].

Із загальної кількості педагогічних працівників 403 становлять завідуючі, 2404 – вихователі, 102 – вихователі-методисти, 373 – музичних керівників, 8 – сурдопедагогів, 8 – тифлопедагогів, 5 – олігофренопедагогів, 78 – вчителів-логопедів, 91 – практичних психологів, 70 – інструкторів з фізкультури, 4 – соціальних педагогів та 26 становлять інші вчителі.

Станом на 01.01.2012 р. із загальної кількості педагогічних кадрів 52,8 % мають вищу освіту та 47,2 % - середню спеціальну [1].

На Волині працівники дошкільних навчальних закладів спілкуються з дітьми лише українською мовою. Питома вага дітей, які виховувались українською мовою дорівнює 100 %.

Література

1. Освіта Волині у 2011 році.- Луцьк: Головне управ. освіти і науки Волинської ОДА, 2012. – С.118.

2. Соціально-демографічні аспекти життя волинян/за ред. В.О. Грабаровської. – Луцьк : Голов. упр.статистики у Волинській. обл., 2012. – 165 с.

Схожі:

Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconЗаконами України
Заслухавши інформацію заступника директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти начальника відділу дошкільної та...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconДержавна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти на...
Метою Програми є розроблення та впровадження механізму розвитку дошкільної освіти, забезпечення конституційних прав І державних гарантій...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconОсвітня галузь “мови І літератури”
Порівняльний аналіз Базового компоненту дошкільної освіти та Державного стандарту початкової загальної освіти щодо реалізації принципу...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconПро організацію роботи з дітьми п'ятирічного віку
Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року у частині обов'язковості здобуття...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconМетодист райметодкабінету Лосовська Н. А
Закону України “Про дошкільну освіту”, постанови Кабінету Міністрів України №1717 від 16. 11. 2000 року щодо дошкільної освіти, розпоряджень,...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconНа допомогу вихователям дошкільних навчальних закладів Плануємо за...
Нові форми дошкільної освіти створюють сприятливі умови для реалізації педагогічної ініціативи, упровадження наукових розробок, утілення...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconЗаконності
Всеукраїнська асоціація працівників дошкільної освіти (апдо, далі Асоціація) є добровільною неприбутковою громадською організацією...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconОсновні напрямки розвитку та модернізації дошкільної освіти в Україні
Головна мета національної дошкільної освіти – створити сприятливі умови для особистісного становлення І творчої самореалізації кожної...
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconУроку історії України у 7 класі Тема: Утворення Галицько-Волинської
Романа Мстиславовича та Данила Романовича, І вплив Золотої Орди на долю Галицько-Волинської держави
Функціонально-компонентна структура дошкільної освіти волинської області ільїв О. М iconЯкою формою дошкільної освіти охоплена Ваша дитина?
Якою формою дошкільної освіти охоплена Ваша дитина? (відвідує дитячий садок, центр розвитку, групу короткотривалого перебування в...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка