Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета




Скачати 88.63 Kb.
НазваНащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета
Дата конвертації28.03.2013
Розмір88.63 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Фізика > Документы
НАЩАДКИ ВЧЕНИХ

ЗАХІД 3 ФІЗИКИ ДЛЯ УЧНІВ 7-8 КЛАСІВ

Мета. Активізувати самостійне мислення, формувати вміння аналізувати фізичні процеси, спостерігати за проявом законів фізи­ки в навколишньому середовищі.

Природа - єдина книга, кожна сторінка якої повна глибокого змісту.

Гете

Обладнання: барабан зі стрілкою (як для гри «Поле чудес»), 24 сектори з номерами, 24 бейджики з номерами, глобус, іграшковий телефон, «чорна скринька», карточки із завданнями, обладнання для чорної скриньки:

1. Спиртівка; алюмінієва змійка; загострена і зігнута під пря­мим кутом дротинка; сірники; дерев'яна паличка.

2. Сире і зварене яйця, підвішені на шнурочках до штатива.

3. Амперметр, вольтметр, джерело струму, штангенциркуль, моток мідного дроту.

4. Чайник, алюмінієвий стакан від калориметра, провідники, вода, кухонна сіль, гальванометр.

5. Волосина.

6. Чорний кіт.

7. Паперова коробка, посудина з водою, штатив з муфтою і кільцем, спиртівка, сірники.

8. Смужка паперу, латунний циліндр, спиртівка, сірники.

9. Склянка, посудина з водою, аркуш паперу.

10. Електростатична машина, розсувний конденсатор, провідни­ки, штатив, нитка завдовжки 1 м, велика куля від електрометра.

11. Газета, довга дерев'яна лінійка.

12. Гранчаста склянка, фанерна дошка, гиря масою 10 кг, слю­сарний молоток.

Ведучий 1. Її величність королева країни логічних наук Фізика запрошує всіх на зустріч із нащадками вчених-фізиків. У нас у гос­тях: Галілей Тетяна, Вольт Наталія, Копернік Сергій, Кулон Олек­сандр, Ленц Валентина, Ом Ірина, Едісон Яна, Торрічеллі Інна, Ре-мер Олена, Паскаль Вікторія, Архімед Олена, Ломоносов Юрій, Ре­зерфорд Юлія, Міллікен Ігор, Ампер Еллада, Ньютон Інна, Якобі Вікторія, Ціолковський Микола, Фарадей Оксана, Лодигін Олек­сандр, Джоуль Наталія, Кюрі Валентина, Ерстед Тетяна, Коссель Олена.

Вони захищатимуть свої вчені ступені та наукові звання. Їхню роботу оцінить Вчена Рада «Ерудит». У студії присутні фоторепор­тери. Ми працюємо в прямому ефірі, і телеглядачі можуть ставити запитання по телефону. Чергує біля телефону Валентина Кюрі, ве­дуча програми - Інна Ньютон.

Таємницю природи, що міститься в «чорній скриньці», пояс­нюватиме той учений, на прізвище якого вкаже стрілка барабана. («Чорну скриньку» із завданнями на прохання ведучого вносить асистент. Після виконання завдання скриньку забирають і замі­нюють 'її вміст.)

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням І, ведучий зачитує завдання з картки.)

Назвати, які види теплопередачі ви знаєте, та як за допомогою цих приладів продемонструвати один із них?

Ігор Міллікен. Я знаю такі види теплопередачі: тепло­провідність, конвекція, випромінювання. Конвекцію в повітрі мож­на виявити за допомогою легкої алюмінієвої змійки, надітої на вістря і розміщеної над полум'ям спиртівки (демонструє). Під дією висхідних струменів нагрітого повітря змійка обертається навколо стержня.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Де температура на спіралі електричної плитки вища: біля її поверхні чи глибше всередині?

^ Юрій Ломоносов. Температура всередині спіралі вища, бо по­верхня віддає теплоту навколишньому середовищу.

Ведучий 1. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 2)
Ви бачите підвішені на шнурочках яйця. Користуючись знан­нями з механіки, визначити, яке з них сире, а яке зварене. Пояс­нити, чому ви так вважаєте.

^ Вікторія Паскаль. Щоб визначити, не розбиваючи шкаралу­пу, яке яйце сире, а яке зварене, потрібно закрутити нитки, на яких вони висять, на однакову кількість обертів. Зварене яйце обер­тається значно швидше і довше. Причина цього явища полягає в тому, що круто зварене яйце обертається як суцільне тіло, а рух оболонки сирого яйця затримується внаслідок інерції рідкого його вмісту.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Чи можу я орієнтуватися на Місяці за допомогою компаса?

^ Вікторія Якобі. Ні! Місяць не має власного магнітного поля.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 3.)

Визначити довжину мідного дроту в мотку без лінійки або ру­летки, за допомогою лише джерела струму, амперметра, вольтмет­ра і штангенциркуля.

^ Тетяна Ерстед. Треба скласти коло за схемою:



Визначимо опір за законом Ома, знайдемо довжину дроту, діаметр дроту вимірюємо штангенциркулем і визначаємо площу

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Допоможіть скласти схему проводки, щоб можна було дзвонити з одного місця, наприклад, від вхідних дверей під'їзду в три квартири. Витрати матеріалів - мінімальні.

Наталія Вольт. (Малює схему кола й пояснює.)



Ведучий 1. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 4.)

З чайника, алюмінієвого стакана від калориметра, провідників і солі виготовити гальванічний елемент.

(Телеглядач здивовано: це ж неможливо!)

Сергій Копернік. До того як винайшли велосипед, також було всім зрозуміло, що їздити на двох колесах неможливо.

(Виконує дослід. Чайник і алюмінієвий стакан з'єднує про­відниками з гальванометром. У чайник наливає воду, в якій роз­чинено трохи кухонної солі. Спостерігається виникнення елек­тричного струму.)

Сила струму залежить від внутрішнього опору елемента, тобто від довжини і товщини струменя води.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Як дістати шпильку з води, не замочивши руки?

Ірина Ом. Для того щоб дістати шпильку з води, не замочивши руки, раджу скористатися магнітом.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 5, виймає зі скриньки волосину.) Чи можна цим «приладом» виміряти довжину?

^ Олена Архімед. Ще в давнину люди домагалися високої точ­ності вимірювань довжини. Ось як вимірювали довжину в старо­давньому Єгипті під час спорудження пірамід: жрець, який на­глядав за будівництвом пірамід, виривав зі своєї бороди волоси­ну, і, якщо вона проходила в щілину між двома блоками каменю, кладка бракувалася. Товщина людської волосини становить 0,01 мм, отже, з такою точністю жрець вимірював зазор між кам'яними бло­ками. Як бачите, точність вимірювання довжини ще в стародавні часи була досить високою!

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Чому в холодну погоду багато тварин сплять, скру­тившись у клубок?

^ Наталія Джоуль. У скрученої тварини відкрита поверхня тіла менша, тому вона не так швидко охолоджується.

Ведучий 1. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 6.)

У цій «чорній скриньці» міститься магічна загадка. (Виймає чорного кота.) Отже, загадка: грім і блискавка вночі в будь-яку погоду. Що це?

^ Олександр Кулон. (Вимикає в приміщенні світло, гладить кота.)

Ви чуєте потріскування - це «грім», і спостерігаєте світіння — це «блискавка». Один із давніх методів електролікування - це поглажування кота.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Чи може лід бути нагрівником?

^ Олена Ремер. Може, якщо друге тіло, яке перебуває у контакті з льодом, має температуру нижчу, ніж температура льоду.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 7.)

Закип'ятити воду в паперовій коробці. Пояснити, чому папір не горить.

Поки кандидат фізико-математичних наук Яна Едісон працює над поставленою проблемою, хто хоче здійснити мандрівку навко­ло Земної кулі під водою лише за кілька секунд? Прошу вийти лю­бителів великих швидкостей.

(Виходить Інна Торрічеллі, бере склянку з водою, піднімає її над головою і обходить навколо столу, на якому стоїть глобус.)

Ведучий 1. Сподіваюся, ніхто не буде заперечувати, що тільки-но була здійснена подорож навколо Земної кулі (вказує на глобус), під водою (вказує на підняту над головою склянку з водою). Чи діяла на тебе під час подорожі виштовхувальна сила і чому вона дорівнює?

Інна Торрічеллі. Так, діяла, вона дорівнювала вазі повітря, що витіснилося моїм тілом і склянкою.

^ Яна Едісон. Поки тривала подорож навколо Земної кулі, вода в паперовій коробці встигла закипіти. Коробка не горить тому, що вода має велику теплоємність і закипає при 100 °С. Теплота від спиртівки передається воді, температура паперової коробки не до­сягає температури загоряння паперу, яка значно вища.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 8.)

Як папір зробити негорючим? Ми хочемо побачити чудо!

^ Олена Коссель. Це дуже просто! Покладемо на смужку паперу латунний циліндр і внесемо в полум'я. Папір не горить. Теплота відводиться циліндром, в результаті цього температура паперу ниж­ча, ніж температура загоряння.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Я працюю на текстильній фабриці і хочу знати, навіщо в приміщенні зволожують повітря спеціальними пульвери­заторами, а підлогу роблять з електропровідного матеріалу?

^ Микола Ціолковський. У цехах текстильних фабрик, коли повітря сухе, нитки швидко електризуються внаслідок тертя, тому вони пога­но скручуються, прилипають до частин машин, рвуться. Коли ство­рюють підвищену вологість, електричні заряди відводяться в землю.

Ведучий 1. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 9.)

За допомогою приладів, що містяться в цій скриньці, довести існування атмосферного тиску.

^ Еллада Ампер. Наливаю в склянку воду вщерть. Прикриваю склянку аркушем паперу і, підтримуючи папір долонею, швидко перевертаю склянку догори дном. Приймаю долоню. Вода зі склян­ки не виливається, бо втримується атмосферним тиском.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Чому не рекомендується перевозити бензин в полі­етиленових каністрах, а пропонується користуватися металевими? Чим це викликано?

^ Валентина Ленц. На поверхні поліетиленової каністри нагрома­джуються електричні заряди, які виникають внаслідок тертя бензину об посудину. В металевій посудині цього не відбувається: завдяки добрій електропровідності металу заряд іде в землю.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор-ну скриньку» із завданням 10.)

Продемонструвати і пояснити, чому кулька коливається між пластинами конденсатора.

^ Оксана Фарадей. Пластини розсувного конденсатора під'єднуємо до електростатичної машини. До нитки завдовжки 1 м між пластинами підвішуємо велику кулю від електрометра (точно посередині). Заря­джаємо конденсатор. Куля починає коливатися між пластинами. Доторк­нувшись до однієї з пластин, куля рухається до другої, віддає їй заряд і знову відхиляється до першої. У затемненому приміщенні добре по­мітно, як іскри проскакують з пластини на кулю і навпаки.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. В автомобілі від акумулятора до лампочок прокла­дено лише один провід. Чому немає другого проводу?

^ Олександр Лодигін. Другим проводом слугує корпус авто­мобіля.

Ведучий 1. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 11.)

Ось погляньте, яка легка газета! Завдання вченому: зробити так, щоб вона стала важкою.

^ Тетяна Галілей. Беремо газету, кладемо її на стіл біля краю. Підсу­ваємо під газету досить довгу дерев'яну лінійку. Після цього різко вда­ряємо по вільному кінцю лінійки. Газета не зрушила з місця. Вона ста­ла важкою. Зверху на газету тисне атмосферне повітря. Під час різкого удару повітря (внаслідок інерції) не встигає миттєво проникнути під газету. Тиск повітря зверху стає більшим, ніж знизу, і лінійка може навіть зламатися.

(Дзвінок у студію.)

Телеглядач. Чому науково-дослідні судна, призначені для ви­вчення магнітного поля Землі, будують з деревини, а для скріплен­ня деталей використовують бронзові й латунні гвинти?

^ Юлія Резерфорд. Деревина, бронза, латунь не спотворюють картину магнітного поля Землі і, отже, не впливають на покази відповідних приладів.

Ведучий 2. Внести «чорну скриньку»! (Асистент вносить «чор­ну скриньку» із завданням 12, виймає склянку.)

Ось цю склянку вчений-чарівник має зробити міцною.

^ Микола Ціолковський. На гранчасту склянку кладемо фанер­ну дошку і досить важкий вантаж (гирю масою 10 кг). Сильно вда­ряємо слюсарним молотком по гирі. Склянка не розбивається, удар молотка припадає на тіло досить великої маси, тому дія молотка на склянку незначна. Аналогічне явище спостерігається в кузні - на ковадлі.

Ведучий 1. На жаль, відведений в ефірі для нашої роботи час закінчив­ся. Надаємо слово Вченій Раді «Ерудит».

(Вчена Рада оцінює роботу учнів, виставляє бали.)

Учитель. Ми з вами розкрили низку таємниць «чорної скриньки». Сподіваюся, що це стало для вас цікавою подорожжю у світ природи і фізики. Я завжди захоплююся вченими, які ведуть боротьбу за знан­ня на передньому краї науки. Термоядерний синтез, чорні дірки, ген­на інженерія — ось вони, славні рубежі сучасної наукової битви. Але, схиляючись перед першопрохідцями, я стверджую, що і в глибокому її тилу залишилися острівці непізнаного. А тому тут ще є місце для наукових відкриттів вам, добровольці наукового пошуку.

Все відомо навкруг?!

Ні, це лише наша уява.

На Землі, ще багато того,

Що гідно, повір, здивування

І твого, і мого!

Ви дивуйтесь росі,

Ви дивуйтесь квіткам,

Ви дивуйтесь і пружності сталі.

Ви дивуйтесь тому,

Чому люди давно

Дивуватись уже перестали!

Схожі:

Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconГрафік проведення тижня математики, фізики та інформатики
«Подорож до Комп'ютерленду» розважальний захід з інформатики для учнів 2-х класів. 4-й урок. Черевко В. В
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета icon«завжди крокуй дорогою добра» виховний захід для учнів 1 – 2 класів
Мета: навчити дітей розрізняти поняття «добро» та «зло», бути добросердечними І турботливими, проявляти вдячність, любов І пошану...
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconПозакласний захід «Таємниці фізики» для учнів 8 класу Підготував...
Чому, якщо зимою при сильному морозі доторкнутися пальцями до металу, вони прилипають, а якщо до дерева то ні?
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconПрограма для учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів...
Навчання в класах із поглибленим вивченням фізики значною мірою має сприяти розвитку здібностей учнів з урахуванням їхніх інтересів,...
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconПрограма для учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів...
Навчання в класах із поглибленим вивченням фізики значною мірою повинне сприяти розвитку здібностей учнів, ураховуючи інтереси, схильності...
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета icon«Осінній ярмарок» (Виховний захід для учнів 1-4 класів) Педагог-організатор Т. О. Калинюк

Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconПозакласний захід
Мета: ознайомити учнів 5–х класів з предметом «хімія»; пояснити, що саме вивчає ця наука, як вона пов’язана з екологією; розкрити...
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconВиховний захід для учнів 1-4 класів
У святково прибраний зал заходять хлопчик І дівчинка в українських костюмах. Вони тримають хліб з сіллю на рушнику
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconКонференція молодих вчених «Сучасні проблеми теоретичної фізики»
Организаторы: Національна академія наук України, Інститут теоретичної фізики ім. М. М. Боголюбова
Нащадки вчених захід 3 фізики для учнів 7-8 класів мета iconНавчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Для цих профілів математика є базовим (обов’язковим для вивчення) предметом, близьким до профільних навчальних дисциплін – хімії,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка