Скачати 105.03 Kb.
|
УРОК 12 Тема уроку. Алкени. Гомологічний ряд етену, загальна формула алкенів. Структурна й просторова ізомерія алкенів, номенклатура Цілі уроку: формувати знания учнів про гомологічний ряд алкенів на прикладі етилену; ознайомити учнів із природою кратного зв'язку, новими видами ізомерії — ізомерією положения кратного зв'язку, міжкласовою ізомерією; розвивати на прикладі алкенів навички й уміння складати структурні формули й називати органічні спо-луки; ознайомити з фізичними властивостями алкенів; показати зв'язок будови та властивостей з наявністю кратного зв'язку в молекулах ети-ленових вуглеводнів. ^ комбінований урок засвоєння знань, умінь і на-вичок і творчого застосування їх на практиці. Форми роботи: навчальна лекція, демонстраційний експери- мент, робота з довідковою літературою. Демонстрація 4. Одержання етену. Обладнання: куле-стрижневі моделі етилену та його гомоло-гів, фрагмент медіафільму «sp2 -гібридизація електронів у атомі Карбону». ^ I. Організація класу II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань 1. Перевірка домашнього завдання біля дошки (формули ізомерів гексану та їхні назви) 2. Фронтальна бесіда
III. Вивчення нового матеріалу ^ ♦ Чому гомологічні ряд и алкенів починаються з вуглеводню, що містить два атоми Карбону, а не один, як в алканів? (За загалъ- ною формулою маемо формулы речовин СН2, що не відповідає валентності Карбону.) Атоми Карбону в молекулі етилену перебувають у стані sp2-vi-бридизації, тобто в гібридизації беруть участь одна s- і дві р-орбі-талі. ![]() У результаті кожен атом Карбону мае три гібридні sp2 -орбі-талі, осі яких перебувають в одній площині під кутом 120° від-носно одна одної, і одну негібридну гантелеподібну /7-орбіталь, вісь якоі розтаніована під прямим кутом до площини осей трьох sp -орбіталей. Одна з трьох гібридних орбіталей атома Карбону пе-рекривається з подібною орбіталлю іншого атома Карбону, утворю-ючи а-зв'язок. Кожна з решти гібридних орбіталей атомів Карбону перекрива-ється із s-орбіталлю атомів Гідрогену, приводячи до утворення в тій самій площині чотирьох а-зв'язків С - Н. Дві негібриднір-орбіталі атомів Карбону взаємно перекриваються й утворюють я-зв'язок, максимальна густина якого розташована перпендикулярно пло-щині а-зв'язків. Отже, подвійний зв'язок алкенів являє собою по-єднання a- і я-зв'язків. я-зв'язок менш міцний, ніж а-зв'язок, оскількир-орбіталі з пара-лельними осями перекриваються значно менше, ніж у разі утворення тими самим р-орбіталями та s-орбіталями а-зв'язку (перекривання здійснюється по осі орбіталей). У зв'язку з цим я-зв'язок легко роз-ривається й переходить у два нові а-зв'язки з допомогою приєднан-ня в місці подвійного зв'язку двох атомів або груп атомів реагентів. Інакше кажучи, для алкенів найбільш типовими є реакції приєднан-ня. У реакціях приєднання подвійний зв'язок є донором електронів, тому для алкенів характерні реакції електрофільного приєднання. Розглянемо модель молекули етилену, Який тип гібридизації атомів Карбону спостерігається в молекул! етилену? Пропонуємо учням фрагмент медіафільму про гібридизацію електронів і зв'язки в молекулах етану, етену й етину. Розгляньте утворення подвійного зв'язку в молекулі етилену й охарактеризуйте за нижченаведеними критеріями (продовжуємо заповнення таблиці). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Вид гібриди-зації атома Карбону sp2 -гібридиза-ція: відбуваєть-ся змішування однієї s- і двох р-орбіталей, а однар-орбіталь залишається не-гібридизованою sp -гібридизація: відбувається змі-шування однієї s-і двох^-орбіталей, а однар-орбіталь залишається не-гібридизованою s/7-гібридизація: відбувається змі-шування однієї s-і однієїр-орбіталі, адвір-орбіталі залиіпаються не-гібридизованими ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() С-Н — а-зв'язок; С-С —а-зв'язок С-Н —а-зв'язок; С = С — а- і 71-зв'язки С-Н —а-зв'язок; С = С — а- і два7і-зв'язки
ті-зв'язок — це ковалентний зв'язок, що виникає внаслідок пе-рекривання орбіталей по обидва боки від лінії, що з'єднує центри атомів, які сполучаються. ті-зв'язок менш міцний, ніж а-зв'язок. ♦ Чому рухливість атомів Карбону навколо кратного зв'язку об-межена? Завдання 1. Зобразіть структурні формулы трьох гомологів етену. ^
Згадаємо. Крім ізомерії, пов'язаної з будовою карбонового ланцюга, у ряді олефінів спостерігається ізомерія положения подвій-ного зв'язку. Крім того, в олефінів наявна просторова (геометрич-на), або цис-транс-ізомеірія. Однією з причин різноманіття органічних сполук є міжкласо-ва ізомерія — явище існування ізомерів з різних класів органічних сполук. Наприклад, для алкенів міжкласовими ізомерами будуть циклоалкани: бутен — циклобутан. Завдання 2. Зобразіть структурні формули цих сполук і пере-конайтеся в правильності твердження про їхню ізомерію. ^ Порівняємо фізичні й хімічні властивості алканів і алкенів, ви-користовуючи довідкову літературу.
За фізичними властивостями етиленові вуглеводні близькі до алканів. За нормальных умов вуглеводні С2 — С4 — гази, С5 — С17 — рідини, вищі пред ставники — тверді речовини. Температури їх плавления й кипіння, а також густина збільшуються зі зростан-ням молекулярної маси. Усі олефіни легші за воду, погано розчи-няються в ній, однак розчиняються в органічних розчинниках. Фі-зичні властивості деяких алкенів наведено в таблиці. Фізичні властивості деяких алкенів
^ 1. Тренувальні вправи ♦ Напишіть структурні формулы речовин (по ланцюжку біля до шки): а) 2-метил-2-бутен; б) 2,3-диметил-1-бутен; в) 3-етил-2,3-диметил-1-гептен; г) 3,3,4,4-тетраметил-1-гексен; д) 3-бром-2-метил-2-бутен; е) З-метил-1-бутин. ^ ♦ Дайте назви речовинам за структурними формулами: а) СН = С-СН3 СН3 б) сн2=сн-сн-сн3 сн3 в) сн2 = с-сн-снч 2 I \ 3 г) сн3-сн = сн-сн3 д) сн2=сн-сн2-сн3 ♦ Складіть формули двох найближчих гомологів для речовини й дайте їм назви: СН2 = СН — СН2 — СН3 ♦ Складіть формули ізомерів С5Н10 і дайте їм назви. V. Домашне завдання Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи. |
![]() | Урок 10 Тема уроку. Поняття про циклоалкани (циклопарафіни) Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь І на-вичок І творчого застосування їх на практиці | ![]() | Урок 4 Тема уроку. Залежність властивостей речовин від складу Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь І на-вичок та їх творчого застосування на практиці |
![]() | Урок 5 Тема уроку. Розвиток І значения теорії будови органічних Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь І на-вичок І творчого застосування їх на практиці | ![]() | Урок №1-2 Тема уроку Тема уроку: Узагальнююче повторення навчального матеріалу за 10клас. Підготовка до діагностичної контрольної роботи |
![]() | Урок 1 Тема уроку. Склад, властивості, застосування найважливі Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь І на-вичок І творчого застосування їх на практиці. Форми роботи: фронтальна.... | ![]() | Урок 1/1 Тема. Електризація тіл. Два роди електричних зарядів Мета уроку: познайомити учнів із явищем електризації тіл; довести існування двох типів зарядів І пояснити їхню взаємодію тип уроку:... |
![]() | Урок 34 Дата: 27. 01. 2010 Тема уроку Освітня мета: вчити учнів висловлюватися за темою уроку, узагальнити лексичний матеріал | ![]() | Урок Тема. Система охолодження Урок Тема. Система мащення Урок Тема.... Опис досвіду II. Інформаційна картка |
![]() | Урок географії у 7 класі. Тема уроку Тема уроку: Антарктида й Антарктика. Своєрідність географічного положення материка, його розміри. Відкриття Антарктиди та сучасні... | ![]() | Уроку Урок 2 Тема. Включення українських земель до складу Російської імперії Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми вг «Основа» «Електронний конструктор уроку» |