Скачати 61.72 Kb.
|
8 клас Тема. Будова та принцип дії колекторного двигуна. Перша допомога при ураженні струмом. Мета: ознайомити учнів з призначення та будовою колекторного електродвигуна та першими діями при ураженні струмом; виховувати бережливе ставлення до обладнання та інструментів; розвивати логічне мислення. Обладнання: колекторний двигун, плакат з електробезпеки. Структура уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів ІІІ. Вивчення нового матеріалу IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів V. Практична робота VІ. Підсумки уроку. Домашнє завдання ^ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ 1. Які побутові прилади працюють за допомогою електричних двигунів? 2. З яких основних частин складаються технологічні машини? Яке їх призначення? ^
Принцип дії багатьох приладів, машин і механізмів ґрунтується на перетворенні електричної енергії в механічну. Пристрій, який для цього призначений, називають електричним приводом. В електромеханічних приладах таким приладом є електричні двигуни. Вони мають переваги над іншими двигунами, наприклад внутрішнього згоряння і паровим: вони не потребують для своєї роботи затрат природних ресурсів (вугілля, нафти, газу, води); не викидають у навколишнє середовище пилу, газу, диму, отже, не забруднюють довкілля; простіші в обслуговуванні й ремонті, їх можна монтувати без складних підготовчих операцій та монтажу спеціального обладнання. Залежно від будови, принципу дії та призначення електричні двигуни класифікують за джерелом споживаного струму (постійного чи змінного, однофазного чи трифазного), за споживаною потужністю: великою або малою. За умовами застосування електродвигуни бувають спеціального та універсального призначення. Великого поширення набуло використання як приводів універсальних колекторних електродвигунів. Універсальними їх називають тому, що вони можуть працювати як від мережі змінного, так і постійного струму. Вони дають також можливість плавно змінювати швидкість обертання приводу - його вала, який приводить у рух виконавчий механізм. Цього вимагає, наприклад, електричний привід швейної машини, шуруповерта, електродриля, якими, за необхідності, можна змінювати швидкість виконання робіт. Колекторними їх називають тому, що вони містять спеціальний пристрій, призначений для підведення електричного струму до рухомих та нерухомих елементів електроприводу. 2. Принцип роботи та будова колекторного електродвигуна. В основі роботи колекторних двигунів лежить фізичне явище - втягування або виштовхування провідника з електричним струмом у магнітному полі. Щоб провідник зі струмом неперервно рухався між полюсами магніту, йому надають форми рамки, на обидва боки якої магніт діятиме одночасно, але в протилежних напрямах: один бік рамки втягуватиме, а другий - виштовхуватиме. Ч ![]() ![]() Для автоматичної зміни напряму струму в рамці установлений спеціальний перемикач - колектор. У 1 - обмотка статора; 2 - статор; З - якір (ротор); 4 - корпус колекторних щіток із пружинами; 5 - колекторні щітки; 6 - вентиляторна крильчатка; 7 - колектор; 8 - підшипники даному разі він виготовлений із двох напівкруглих латунних пластин. До пластин притиснуті ковзні графітові контакти (щітки), через які до рамки надходить електричний струм. У промислових колекторних електродвигунах (мал. 160) рамку із проводів намотують у пази, вирізані в залізному осерді. Залізо підсилює магнітне поле, яке діє на рамку. Ту частину двигуна, де намотані рамки, називають якорем, або ротором. Оскільки обмоток на якорі кілька, то й колектор складається з багатьох ізольованих одна від одної і від вала двигуна латунних пластин. Колектор жорстко закріплений на валу якоря. До колектора притискуються за допомогою пружин графітові щітки. Графіт для щіток і латунь для колектора вибрані тому, що під час обертання ротора ці матеріали мало стираються, а отже, і довший термін їх використання. Під час роботи двигуна рух якоря передається валу, а з нього - безпосередньо робочим органам споживача. Вал обертається у підшипниках 8, запресованих у задню і передню кришки статора 2. Охолодження електродвигуна забезпечує вентилятор, крильчатка якого закріплена на валу. Описані електродвигуни встановлюють у пилососах і міксерах, електродрилях і шліфмашинках. За допомогою них приводяться в рух механізми трамваїв і тролейбусів, локомотивів і електротранспортерів.
Електроприводи в процесі роботи потребують періодичного обслуговування: огляду і виявлення неполадок, з'ясування стану поверхонь механічних частин і частин, що обертаються. У результаті тертя вони зношуються і утворюють дрібні частинки, які осідають на поверхнях деталей. Найчастіше виникає необхідність у змащуванні мастильними матеріалами підшипників та вала, очищенні колектора і колекторних щіток від бруду, перевірці якості кріплення струмопровідних елементів тощо. Можливі неполадки і методи їх усунення наведені в інструкції до приладу. Перед початком експлуатації приладу необхідно ознайомитися з цим документом, з'ясувати умови його використання, правила безпечного користування. Крім інструкції, кожен прилад має власний паспорт. У ньому зазначені такі технічні характеристики, як значення робочої напруги, на яку розрахований прилад, величина споживаної ним потужності, швидкість обертання вала двигуна, рік випуску, підприємство-виготовник та інші дані. Зазначений паспорт кріпиться у вигляді таблички на корпусі приладу.
Першою дією того, хто надає допомогу, повинно бути швидке вимкнення напруги за допомогою вимикача, рубильника, запобіжника чи інших захисних пристроїв та звільнення потерпілого від дії електричного струму. Я ![]() Для звільнення потерпілого треба використати будь-який сухий предмет із деревини або іншого матеріалу, який не проводить електричного струму. Під взуття необхідно розмістити ізоляційний матеріал. При необхідності перерізати почергово електричні проводи інструментом з ізольованими ручками або перерубати сокирою із сухою дерев'яною ручкою. П Звільнення потерпілого від дії електричного струму: а - вимкнення електричного струму; б - відкидання електричного проводу сухим дерев'яним предметом; в - перерубування електричного проводу; г- відтягування потерпілого за сухий одяг; ґ- відтягування потерпілого в гумових рукавицях отерпілого можна також відтягнути від струмопровідних частин за одяг, уникаючи доторкування до тіла потерпілого та металевих предметів. Надання допомоги виконують у гумових рукавицях, а при їх відсутності руки необхідно обмотати сухою тканиною. Ізолювати себе можна також, ставши на суху дошку або інший предмет, який не проводить електричного струму. П ![]() У випадку потрапляння людини в зону падіння електричного проводу необхідно переміщуватися так, як показано на малюнку. Такий спосіб упереджує ураження так званою кроковою напругою. ^ 1. Чому електродвигун найбільш поширений на промислових підприємствах? 2. Назвіть основні частини колекторного електродвигуна і розкажіть про їх призначення. 3. Поясніть будову і принцип дії колектора. 4. Для чого в колекторному двигуні застосовують електромагніт? 5. Як звільнити потерпілого від дії електричного струму? 6. Як правильно переміщувати із зони обірваний електричний провід, що впав на землю? V. Практична робота Виконується згідно інструкції до лабораторно-практичної роботи. VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за конспектом. |
![]() | Тести для перевірки знань учнів з теми «я вдома» Перша допомога при ураженні електричним струмом. Постав варіанти відповідей у правильній послідовності | ![]() | Допомога при ураженні електричним струмом Установлено, що при напрузі 42 в електричний струм, який проходить через тіло людини, є безпечним. Напруга вище 50 в викликає тепловий... |
![]() | Перша допомога при опіках Опіки можуть бути наслідком дії на шкіру високої температури (вогонь, пара, окріп), тривалої дії сонячних променів, хімічних речовин... | ![]() | Надання першої допомоги при ураженні електричним струмом Визначити загальний стан потерпілого, встановити, чи не порушені функції життєво важливих органів |
![]() | Тема: Загальна будова та принцип дії системи запалювання. Мета Джерела електричного струму на автомобілі, ознайомити учнів з принципом дії системи запалювання, сформувати пізнавальний інтерес... | ![]() | Питання до модуля №1 з дисципліни Лампа розжарювання. Будова, принцип дії, основні характеристики, структура позначень, переваги та недоліки |
![]() | Чим конструктивно відрізняються ультрафіолетові лампи типу дрт та дб? Лампа дри. Будова, принцип дії, основні характеристики, структура позначень, переваги та недоліки | ![]() | Реферат по охороні праці перша допомога при ушкодженні ... |
![]() | Урок Тема. Система охолодження Урок Тема. Система мащення Урок Тема.... Опис досвіду II. Інформаційна картка | ![]() | Урок 16 Тема Тема. Карбонатна кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширеність у природі та застосування. Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція... |