Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи




Скачати 200.84 Kb.
НазваВідділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи
Дата конвертації08.03.2013
Розмір200.84 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Фізика > Документы
ВІДДІЛ ОСВІТИ

ПАВЛОГРАДСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ПРИВОВЧАНСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

1 – 3 СТУПЕНІВ

РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

КУПРІНА СВІТЛАНА ВІКТОРІВНА


  • 2011 –

ПОЧАТКОВА ОСВІТА

ПРІЗВИЩЕ, ІМ*Я, ПО БАТЬКОВІ АВТОРА – КУПРІНА СВІТЛАНА ВІКТОРІВНА

ПОСАДА, МІСЦЕ РОБОТИ - ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ, ПРИВОВЧАНСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ 1 – 3 СТУПЕНІВ

НАЗВА РОБОТИ – РОБОТА З ОБДАРОВАНИМ

^ ОБСЯГ РОБОТИ – 28 сторінок

АНОТАЦІЯ – Практичні рекомендації, які надаються вчителям під час проведення засідань методичного об*єднання, творчих тижнів початкової школи, у процесі підготовки до предметних олімпіад та Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика сприяють створенню належних умов для розвитку здібностей обдарованих дітей.

^ РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ

УЧНЯМИ

Якось давньогрецького філософа Діогена, котрий понад усе цінував у людях розум і духовну свободу, запитали, чи багато він бачив людей на олімпійських іграх. «Народу там було багато, - відповів мудрий Діоген, - та ось людини я там не бачив». Якби Діогенові вдалося познайомитися з учасниками олімпіад серед учнів – початківців, його враження були б не такими категоричними. Грунтовні, зважені, змістовні та оригінальні відповіді наших учнів приємно вразили б мудреця.

Ми маємо розв*язати цілком слушне питання, поставлене перед нами державою, - виховати інтелектуальну еліту України. Тут зробимо одне застереження, Сьогодні радіо, телебачення, шпальти педагогічних видань часто наголошують на нагальній потребі працювати з обдарованими дітьми. Складається враження, що обдарованість – масове явище серед юних, новий «освітній феномен» на зламі сторіч. А насправді? Статистика свідчить: у світі народжується близько 40 – 50% дітей з помірно розвиненим інтелектом й з тимчасовими затримками у розвитку; близько 20 – 25% - з достатньо розвиненим інтелектом й прихованим потенціалом творчості; і лише 4 – 6% дітей народжуються з високорозвиненими розумовими здібностями і відкритим творчим потенціалом.

Отже, маємо обережніше послуговуватися терміном «обдарованість». Сучасна психологія подає кілька її визначень. Обдарованість – це:

-1-

  • Своєрідне поєднання здібностей, які забезпечують успішне виконання певних видів діяльності ( при цьому зазначається, що в обдарованих дітей менш розвинені здібності можуть компенсуватися більш розвиненими);

  • Сукупність загальних здібностей, які зумовлюють широкий діапазон можливостей людини, а також своєрідність її зацікавлень;

  • Сукупність задатків, вроджених структур, передумов для успішної діяльності певного характеру, подальшого розвитку та вдосконалення здібностей;

  • Розумовий потенціал, інтелект людини, ціннісна індивідуальна характеристика пізнавальної спроможності і здібностей до навчання; талановитість, наявність внутрішніх передумов для досягнення виняткових успіхів у конкретному виді діяльності.

Учені зорієнтують ще й на так звану загальну обдарованість - сукупність якостей, від яких залежить діапазон інтелектуальних можливостей дитини, рівень і своєрідність діяльності. Загальна обдарованість сприяє розвиткові та вдосконаленню, так би мовити, спеціальних здібностей, і її легко визначити вже в дошкільному віці. Сензитивними (найбільш сприятливими) періодами, коли розвиваються певні здібності, є: для музичних здібностей – 3 – 5 років; малювання – 2 – 4 роки; для оволодіння рідною мовою – 2 – 5 років; засвоєння математики – 5 – 8 років; опанування грамоти – 5 – 8 років тощо.

Фахівці констатують більш ранній прояв мистецьких здібностей, аніж інтелектуальних. До того ж, загально інтелектуальний потенціал на ранніх етапах розвитку дитини

  • 2 -

визначити важче. Як же все – таки він виявляється? Передусім звертають на себе увагу досить високий рівень розумового розвитку, якісна своєрідність, самостійність і нестандартність виконання завдань, добре розвинене мовлення, здатність швидко запам*ятовувати все, що подається, яскравий характер продуктивного мислення та уяви. Відмітна риса творчих натур – здатність тривалий час захоплюватися чимось одним, додаючи під час роботи власні елементи, й швидко переходити до іншої діяльності, так само віддаючись їй сповна.

Дітей з високим творчим потенціалом необхідно вчасно виявити й, не обминувши сенситивного періоду розвитку, забезпечити належні умови для розвитку кожної особистості з урахуванням її здібностей та інтересів.

Чому це так важливо? Тому що вченими доведено: внаслідок неправильного навчання й виховання надзвичайні здібності згасають. У гіпотезі розвитку творчих здібностей Б. Нікітіна описано явище НУВЕРСу (ця російська абревіатура розшифровується як «Необратимое угасание возможностей эфективного развития способностей»). Таке згасання відбувається, якщо не створювати умов для успішного розвитку творчих здібностей, і спостерігається цей процес уже з трьох років.

Учителі, не підготовлені до роботи з обдарованими дітьми, як правило байдужі до їхніх проблем, бо не можуть їх зрозуміти. Часом вороже ставлення непідготовлених вчителів до обдарованих дітей зумовлюється тим, що вони створюють певну

  • 3 -

загрозу вчительському авторитету. Починає виправдовуватися твердження: «Дорослі – інквізитори дитячої обдарованості».

Тому розв*язання складної проблеми роботи з обдарованими дітьми слід починати з підготовки педагогічних кадрів, розробки адаптованих до умов України програм виявлення та розвитку обдарованих дітей. У бібліотеці Будинку вчителя бібліографічний список з теми «Обдаровані діти» налічує понад 100 примірників різноманітної літератури теоретичного і практичного спрямування. Це комплексні програми пошуку, відбору, підтримки та розвитку обдарованих дітей, матеріали з досвіду роботи вчителів, індивідуальні плани для обдарованих учнів тощо.

Так, у №2 журналу «Початкова школа» за 1996 рік йдеться про те, як для дівчинки з невеличкого селища, яка з трьох років читала, грала на скрипці, займалася хореографією, образотворчим мистецтвом, вивчала англійську мову , враховуючи високі розумові здібності дитини, керуючись положенням про індивідуальне навчання, була введена індивідуальна форма навчання.

З метою стимулювання до навчання обдарованих дітей, у гімназії, а саме - в початковій школі, введено систему курсів за вибором, проводиться багатоаспектна позакласна робота. Крім базових предметів, з 2 класу додається вивчення російської мови, година англійської мови, спецкурс «Логіка».

Учні початкової школи залучені до реалізації програми «Кібершколярики», що діє на базі Херсонської обласної бібліотеки для дітей. Першопрохідцями проектного навчання із

  • 4 -

використанням сучасних інформаційних технологій стали у 2003 – 2004 н. р. третьокласники. Найкращим проектом визнано роботу Румянцева Дмитра, який створив сайт для своїх однокласників, розмістивши у мережі Інтернет творчі роботи учнів. Досвід роботи з теми «Формування інформаційної культури молодших школярів під час користування Інтернетом» підхопили й інші колеги. Тепер щороку ми отримуємо нове, наймолодше покоління «інтернетівців», яке, навчаючись у школі, звертається за ін. не лише до книжок, а й до ресурсів мережі Інтернет.

Розвиткові дитячої обдарованості сприяє також робота гуртка «Мовленнєві витинанки».

2005 року розроблено факультативний курс літературного краєзнавства для учнів початкових класів з метою розширення знань учнів про творчу діяльність літераторів як вагому частку загальноукраїнського літературно – художнього процесу, їх внесок у розвиток національної літератури, значення цих особистостей для культурного, мистецького, інтелектуального розвитку; формування почуття гордості за рідний регіон, його історію, досягнення і перспективи, бажання примножувати здобутки своїх славетних земляків; розвитку літературної дитячої обдарованості.

Практичні рекомендації, які надаються вчителям під час проведення засідань методичних об*єднань, творчих тижнів початкової школи, у процесі підготовки до предметних олімпіад та Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика сприяють створенню належних умов для розвитку здібностей обдарованих дітей.

  • 5 –

^ ЗАВДАННЯ ПРЕДМЕТНИХ ОЛІМПІАД

Математика

2 клас

Класний тур

Варіант 1

  1. Три перших уроки були: математика, українська мова та читання. Математика – не перший, читання – не перший і не третій. Який був розклад уроків?

  2. Водному будинку на 1 під*їзд більше, ніж у другому. Всього в цих двох будинках 9 під*їздів. Скільки під*їздів у кожному будинку?

  3. В одне відро налили 8л води, а в друге – 6л. Як зробити, щоб води у відрах стало порівну?

  4. На столі у вазі лежало 3 зефіра, 5 цукерок та 8 слив. Скільки фруктів лежало у вазі?

  5. Намалюй зверху вниз ромб і 8 овалів так, щоб зверху від ромба було на 6 овалів менше, ніж знизу.

Резерв

Посадили 7 ялинок, а між ними поставили по одній лавці. Скільки було лавок?

Варіант 2

  1. В Оленки, Тетянки і Яни є домашні улюбленці. В однієї дівчинки живе кішка, в другої – собака, у третьої – папуга. Хто має яку тварину, якщо в Олени не папуга і не кішка, а в Тетянки не кішка?

  2. В одному будинку на 3 поверхи більше, ніж у другому.

  • 6 -

Всього в цих будинках 5 поверхів. Скільки поверхів у кожному будинку?

  1. Біля школи посадили 3 берези, 2 липи та 4 кущі троянд. Скільки всього дерев посадили?

  2. В одній вазі 10 яблук, а в другій – 6 яблук. Скільки яблук треба перекласти з однієї вази в другу, щоб яблук стало порівну?

  3. Намалюй у ряд 6 трикутників і квадрат так, щоб ліворуч від квадрата було на 2 трикутники менше, ніж праворуч.

Резерв

Олегові подарували журнал «Пізнайко» з 4 по 7 номер. Скільки журналів подарували Олегові?

^ Шкільний тур

  1. Згрупуй числа 2, 3, 4, 5, 6, 7 у три пари так, щоб суми чисел кожної пари були однакові.

  2. Жук відбіг від нірки на 10м, а потім пробіг у протилежному напрямку 20м. На якій відстані від нірки опинився жук?

  3. Юля має 2 цілих яблука, дві половинки та чотири четвертинки. Скільки яблук у Юлі?

  4. У жука 3 пари ніг, а в павука 4 пари ніг. На скільки ніг більше у павука, ніж у жука?

  5. Намалюй стільки трикутників, щоб їх було менше, ніж вершин у шестикутника, але більше, ніж сторін у квадрата.

Резерв

2 яблука важать, як 3 персики, а персик важить, як 2 абрикоси. На одній шальці терезів – 2 яблука. Скільки абрикосів треба покласти на другу шальку, щоб терези врівноважилися?

  • 7 -

3 клас

Класний тур

Варіант 1

  1. Запиши всі можливі трицифрові числа, використовуючи тільки цифри 0, 3 і 7. Повторювати цифри можна.

  2. Використовуючи чотири рази цифру 5, знаки дій і дужки, запиши число 20.

  3. Уздовж бігової доріжки рівномірно поставлено стовпчики. Від першого до четвертого стовпчика бігун пробігає за 12 сек. Через скільки часу після цього він буде біля сьомого стовпчика? (Швидкість однакова.)

  4. Від дуба до сосни 62м. Їжак рухався від дуба до сосни, а назустріч йому біг заєць. Хто з них був далі від дуба і на скільки метрів, коли їжак пройшов 18м, а заєць – 43м?

  5. Двоє рибалок вирішили зварити юшку. Перший рибалка спіймав 5 рибин, а другий – 4. Коли юшка була готова, до них підійшов грибник. За свою порцію юшки він дав 18 грибів. Як повинні рибалки поділити ці гриби між собою?

  6. З чотирьох однакових квадратів склади один великий. Знайди його периметр, якщо периметр малого квадрата 8см.

Резерв

Є посудини місткістю 5л і 3л. Як ними набрати з річки 4л води?

Варіант 2

  1. Запиши всі можливі трицифрові числа, використовуючи тільки цифри 0, 2, 5 та 9. У кожному числі цифри мають бути різні.

  • 8 -

  1. Між деякими цифрами 1 2 3 4 5 постав знаки дій і дужки так, щоб можна було отримати число 40.

  2. Три лелеки стали в ряд. Відстань між сусідніми лелеками – 8м. Яка відстань між крайніми?

  3. На двох деревах сиділи граки. Коли з першого дерева 9 граків полетіли геть, а з другого перелетіло на перше 5 граків, то після цього на кожному дереві стало по 8. Скільки граків було на кожному дереві спочатку?

  4. У двох братів 6грн. У старшого у двічі більше, ніж у молодшого. Скільки гривень у кожного?

  5. Квадрат, периметр якого 20см, розрізали на 2 однакові прямокутники. На скільки см периметр квадрата менший від суми периметрів утворених прямокутників?

Резерв

Геологи знайшли 7 камінців масою 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7кг. Треба розкласти їх в рюкзаки так, щоб маса всіх рюкзаків була однаковою.

Шкільний тур

  1. Скільки треба цифрових знаків, щоб пронумерувати зошит у 100 сторінок?

  2. Розстав дужки так, щоб рівності були правильними:

4+6-3=30 31-10-3=24 18:6-3+3=12

  1. Висота стовпа 6м. Равлик за день піднімається уверх на 4м, а за ніч опускається на 3м. За скільки днів равлик доповзе до верхівки стовпа?

  2. Половина периметра прямокутника 40см, а одна зі сторін –



  • 9 -

10см. На скільки см довжина прямокутника більша, ніж його ширина?

  1. Змішали 2кг цукерок по 9грн/кг та 6кг по 5грн. Скільки коштує 1кг суміші?

  2. Три білочки збирали горіхи. Перша білочка знайшла 8 горіхів, друга – 5, а третя – лише 2. Ці горіхи білочки поділили між собою порівну. Скільки горіхів віддала перша білочка третій? Друга білочка – третій?

Резерв

Десятилітровий бідон повний. Як із нього за допомогою семилітрового і трилітрового бідонів відлити 5л води?

4 клас

Класний тур

Варіант 1

  1. Запиши всі чотирицифрові числа, які можна скласти із цифр 0 та 1.

  2. Знайди А, Б – цифри, коли А*Б=А і А+Б=10.

  3. У токарному цеху виточують деталі з металевих заготовок. З однієї заготовки виходить одна деталь. Під час виточування відходять ошурки. З ошурок, утворених при виготовленні 6 деталей, можна виплавити одну заготовку. Скільки вийде деталей із 36 заготовок?

  4. Карлсон з*їв 800г меду за 8 хв., Вінні – Пух з*їв його у 3 рази швидше. За скільки хвилин вони можуть з*їсти цей мед разом?

  5. Мама принесла яблука двом синам. Перший син взяв



  • 10 -

половину яблук і пішов на прогулянку. Тим часом прийшов другий син і, не знаючи, що перший уже отримав частину яблук, узяв половину від решти. Після цього залишилось 4 яблука. Скільки яблук принесла мама?

  1. Накресли два відрізка так, щоб один був довший за другий на 2см, а разом вони склали б відрізок довжиною 14см.

Резерв

Є три хлопчики – Богдан, Олег і Денис, та одна дівчинка – Марічка. Скількома способами їх можна вишикувати в один ряд так, щоб Марічка не була крайньою?

Варіант 2

  1. Запиши всі чотирицифрові числа, в яких сума цифр дорівнює 3.

  2. У прикладі АА+АА=1А8 однаковими буквами позначено однакові цифри. Які саме?

  3. Дорослі та діти розчищали доріжку в саду. Дівчаток було 8, а хлопчиків – 12. Дітей було у 4 рази більше, ніж дорослих. Скільки всього людей розчищали доріжку?

  4. Зі 100 гр. молока можна одержати 15 гр. вершків, азі 100 гр. вершків – 30 гр. масла. Скільки масла можна одержати з 20 кг молока?

  5. На подвір*ї були кролі і кури, всього вони мали голів 10, а ніг – 32. Скільки було курей та скільки кролів?

  6. Накресли прямокутник, площа якого дорівнює 12см2, а периметр – 26см.



  • 11 -

Резерв

До змагань із шахів готувалося 5 учнів – А, Б, В, Г, Д. Але на

районні змагання потрібно було визначити команду з двох учасників. Скількома способами це можна було зробити? Запиши всі можливі випадки буквами.

^ Шкільний тур

  1. У числі 57208 закресли такі дві цифри, щоб число із цифр, що залишилося, було:

а) найбільшим;

б) найменшим.

2. На уроках праці Іра, Таня та Василько робили іграшки для малюків. Кожен малюк отримав по 3 іграшки. Найбільше іграшок зробила Іра – 7, найменше Василько – 3. Скільки малюків отримали іграшки?

3. Мама старша за доньку в 3 рази, а донька молодша від мами на 24 роки. Скільки років кожній?

4. Вінні – Пухові на день народження подарували бочку з медом вагою 7 кг. Коли він з*їв половину меду, то бочка стала важить 4 кг. Скільки кілограмів меду було спочатку в бочці?

5. Накресли прямокутник, який має площу 72см2 і поділи його на 2 рівних квадрати.

Резерв

У прикладі на додавання однаковими буквами позначено однакові цифри. Віднови приклад. АБВГ+АБДГ=ВГДАГ

  • 12 -













Варіант 1

  1. Запиши речення за поданим звуковим записом. Визнач його тип. Підкресли граматичну основу. (зеленен*ка й*ашч*ірка гр*ій*ец*:а на пен*очку). (10 балів)

  2. Утвори іменники з поданих дієслів. Запиши їх. Жити - … , навчатися - … , змагатися - … , малювати - … , знати - … . Яке з утворених дієслів треба вжити у прислів*ї: «Не шкодуй часу для…»? Запиши його. Які ще ти знаєш прислів*я чи приказки, в яких вживаються утворені слова? Запиши їх. (10 балів)

  3. Прочитай прислів*я. Випиши іменники, які вживаються тільки у множині. Розташуй їх в алфавітному порядку. Від троянди пахощі, від людини – людяність. Ліпше розум, як готові гроші. В ліс дрова не возять. Кроїти не вміє, а ножиці з рук не випускає. (5 балів)

  4. Запиши парами вислови – синоніми, розкриваючи дужки. Підкреслені слова розбери за будовою. (За)плющувати очі, хапається (за)соломинку, (по)вісити носа, дивитися крізь пальці, кіт (на)плакав, (на)хнюпитися, рятується (до)останнього, капля (в)морі. (10 балів)

  5. Продовж текст за поданим зачином.

^ ТЕЛЕГРАМА ОСЕНІ

Впав жовтий листок на зелену траву. Побачив його їжак, прочитав, захвилювався. Побачила жовтий листок білка, теж розхвилювалася. А на листочку… (15 балів)

  • 19 -

Варіант 2

  1. Заміни слово в дужках словом з апострофом. Запиши утворені словосполучення, з одним із них склади спонукальне речення із звертанням. Гаряче (вогонь) - … , дружна (родина) - … , співучі (птахи) - … , гумовий (іграшка) - … . (8 балів)

  2. Вгадай слово, запиши його. Визнач, до якої частини мови належить кожне слово. Синонім до слова мчить, антонім до слова стоїть. Синонім до слова ненька, антонім до слова мачуха. Синонім до слова лютий, антонім до слова добрий. Синонім до слова радісний, антонім до слова сумний. (4 бали)

  3. Склади і запиши рядки віршів П. Тичини, Т. Шевченка, вставляючи пропущені букви. Підкресли іменники. Визнач їх рід. ^ В…да, з – під, явора, т…че. Моя, в…чірняя, над, зоре, зійди, г…рою. Я, у, ходила, гай, а, квітку, ось, яку, по. (13 балів)

  4. Запиши речення, вставляючи фразеологізми. Місто він знає як … . Навколо була пітьма хоч … . Приїзд давніх друзів був як … . Схожі ми з сестрою як … . Дощу цієї весни було мало як … . Довідка: свої п*ять пальців; гриби після дощу; дві краплі води; з гуски вода; сніг на голову; кіт наплакав; курці по коліна; око виколи; два кроки. (10 балів)

  5. Продовж міркування. ^ Калина – символ України, тому що … (15 балів)

Варіант 3

  1. Прочитай прислів*я. Визнач, яке слово потрібно вставити. Запиши утворені прислів*я. Визнач відмінок вставленого слова в кожному реченні. Добре діло у … не тоне. Що … принесе, те й забере. Коли квітень з … , то травень з

  • 20 -

травою. (6 балів)

  1. Згрупуй подані слова: а) як споріднені слова; б) як синоніми. Хата, будівельний, хатка, збудувати, будинок, палац, хатній. (3 бали)

  2. Відтвори текст вірша Т. Шевченка, вставивши замість пропусків букви, що позначають голосні звуки. Запиши утворений текст. Випиши слова, в яких звуків більше, ніж букв. Вр_нц_ - р_н_н_к_л_н_ пт_шк_ щ_б_т_л_; п_д к_л_н_ю д_вч_н_ сп_л_, н_ вст._в_ла. (11 балів)

  3. Склади і запиши речення з однорідними членами речення. Визнач в утворених реченнях граматичні основи. ^ Книги, газети, журнали. В*яне, жовкне й обсипається. (10 балів)

  4. Склади і запиши текст за поданою кінцівкою.

У ЛІСІ

…Багато різних грибів назбирали діти. Найбільше сподобалися їм лисички. Не хочеться дітям іти додому. (12 балів)

Варіант 4

  1. Утвори іменники з поданих дієслів. Запиши їх. Жити - …, навчатися - …, змагатися - …, знати - … . Яке з утворених слів треба вжити у прислів*ї: «Не шкодуй часу для …»? Запиши його. Запиши 2 – 3 прислів*я чи приказки, в яких вживаються утворені слова. (7 балів)

  2. Згрупуй подані слова: а) як споріднені слова; б) як синоніми. ^ Звістка, хвороба, звати, закликати, виклик, хворіти, крик, примхливий, шуміти, кричати, шум, повідомити, шумний, викликати, повідомлення. (8 балів)

  3. Відтвори текст вірша Т. Шевченка, вставивши замість



  • 21 -

пропусків букви, що позначають голосні звуки. Запиши утворений текст. Випиши слова, в яких звуків більше, ніж букв. _ч_т_с_, бр_т_ м_ї, д_м_йт_, ч_т_йт_, ч_ж_г_ н__ч_йт_сь й св._г_ н_ ц_р_йт_сь. (10 балів)

  1. Склади і запиши речення з однорідними членами речення. Визнач в утворених реченнях граматичні основи. Прочитав, подумав, розв*язав. Яблука, груші, сливи. (10 балів)

  2. Прочитай. Постав, де потрібно, розділовий знак. Продовж текст за поданим зачином.

^ ТЕЛЕГРАМА ОСЕНІ

Впав жовтий листок на зелену траву побачив його їжак, прочитав, захвилювався побачила жовтий листок білка, теж розхвилювалася а на листочку … . (15 балів)

^ ЛЕКСИЧНІ ВПРАВИ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ

  1. Заміни у кожному словосполученні слово добрий близьким за значенням. Добрий чоловік, добра звістка, добрі знання, добре яблуко, добрий урожай.

  2. Склади речення на кожне з поданих речень до слова гострий у висловах:

  • Гостре слово;

  • Гострий олівець;

  • Гострий ніж.

У прямому чи переносному значенні вони вжиті?

  1. До поданих словосполучень підбери словосполучення, в які входять слова з переносним значенням. Срібна виделка - …, ідуть чоловіки - …, гомоніли діти - … .

  2. Згрупуй слова, близькі за значенням. а) Труд, будинок, діло, споруда, будова, оселя, справа, робота, хата, праця,



  • 22 -

будівля; б) дорога, нива, шлях, поле, траса, лан, шосе, долина; в) метелиця, дощ, хуртовина, хуга, хлющ, завірюха, злива, заметіль, віхола, завія; г) славний, славетний, славнозвісний, знаменитий, прославлений, легендарний; д) скорий, сумний, прудкий. Смутний, стрімкий, невеселий, жвавий, бурхливий, зажурений, печальний, безрадісний, рухливий, скорботний, невпинний, швидкий; е) гніватися, нудити, невдовзі, вартувати, звичайно, чатувати, неодмінно, скоро, дошкуляти, обов*язково, сердитися, ловити, звісно, заважати.

  1. Прочитай кожний рядок слів. Поміркуй і запиши спочатку синоніми, а потім – спільнокореневі слова.

  • Відважний, сміливий, безстрашний, хоробрий, мужній, доблесний.

  • Дівча, дівчатко, дівчинка, дівочий, дівчинонька.

  1. У кожному словосполученні заміни синонімами слова великий, сухий, чистий відповідно до його конкретного значення. Велика гора - …, великі діти - …, великий письменник - …, великий урожай - …, велика яма - …, великий день - … . Сухий одяг - …, сухі квіти - …, сухий хліб - … . Чисті руки - …, чиста совість - …, чисте небо - …, чистий сніг - …, чиста ріка - … .

  2. Підбери до поданих слів:

  • Синоніми;

  • Спільнокореневі слова;

  • Різні форми цього слова.

Малюк. Будинок. Праця. Пожива. Сильний. Веселий. Житло. Дошкільнята.

  1. До поданих слів добери антоніми. Свіже печиво - …, свіжа риба - …, свіже повітря - …, холодний погляд - …, холодний



  • 23 -

напій - …, ясно говорити - …, ясно горіти - … .

  1. Придумай речення, в яких подані слова були б омонімами. 1) Лист, пара, лава, передати, вид; 2) Брати – брати, плачу – плачу, ношу – ношу.

  2. Запиши як ти розумієш подані вислови. Водити за носа – обманювати; співати дифірамби – перебільшено вихваляти когось; товкти воду в ступі – марно гаяти час; сім п*ятниць на тиждень – не мати сталої думки, часто змінювати свої погляди; ставити крапку над «і» - остаточно з*ясувати всі подробиці, довести справу до логічного кінця; нести свій хрест – переживати великі страждання під час відстоювання справедливості; сім смертних гріхів – непростимі вчинки, злочини; бути білою вороною – відрізнятися від інших своєю поведінкою, зовнішністю; танцювати під чужу дудку – діяти не за власним бажанням; умивати руки – ухилятися від відповідальності; точити баляси – несерйозна розмова; розрубати гордієв вузол – вирішити складне, заплутане питання; закопати талант у землю – не використати своїх природних здібностей; потрапити у глухий кут – потрапити у безвихідне становище; вивести на чисту воду – викрити когось; тримати ніс за вітром – пристосовуватися до обставин; ловити момент – не марнувати часу, використавши слушний момент; не братися і за холодну воду – ледарювати; зробити ведмежу послугу – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає великої шкоди; майстер на всі руки (золоті руки) – людина, тямуща в усякому ділі; бити байдики – лінуватися; ні бум – бум - нічого не розуміти, не знати; дерти горло –

  • 24 -

голосно кричати; мати залізні нерви – вирішувати всі справи спокійно, реагувати на все стримано; волосся стало дибки – перелякатися; дати ногам волю – утекти; пускати пил в очі – вихвалятися, видавати бажане за дійсне; дивитися крізь пальці – не звертати уваги на деякі речі; знати як свої п*ять пальців – знати досконало; сушити голову – довго міркувати над якоюсь проблемою; кіт наплакав – дуже мало; хапатися за соломинку – сподіватися на останній шанс; клює носом - дрімає, спить; обоє рябоє – однакові; як з гуся вода – не зважати ні на що, не звертати уваги; море по коліно – сміло долати труднощі; закопилити губи – погордувати; зарубати на носі – добре запам*ятати; накивати п*ятами – швидко побігти, втекти.

  1. До поданих слів добери спільнокореневі слова та розбери їх за будовою. Блиск - …, хмара - …, коса - …, квітка - …, джерело - …, сніг - …, сирість - …, зима - … .

  2. Чим відрізняються слова у парах? Склади речення так, щоб було зрозумілим значення кожного слова. ^ Білити – біліти, сусідній – сусідський, глибинний – глибокий, кістковий – кістяний, довгий – довготривалий, димний – димовий.

  3. Заміни одним словом ці вислови. Постав отримані дієслова у теперішній час однини, зміни їх за особами, визнач закінчення і дієвідміну. Поставити запитання, зберігати мовчання, прийняти рішення, заводити знайомство, почати співати пісню.

  4. До поданих слів додай слова порівняння. Вода біла, як…(молоко); людина вперта, як…(віслюк); вуха, як у…(слона); гнучка, як…(лозина); голодний, як..(вовк).

  5. За допомогою суфіксів утвори три споріднених слова. Виділи суфікс. Вітер, вода, сніг, гриб, ліс, син, гора, дзвін,



  • 25 -

дуб, школа, мило, сад, веду, пишу, кинув, летів.

  1. Від поданих слів утвори якнайбільше спільнокореневих іменників, прикметників, дієслів. Димно, гостро, глибоко, весело, вітряно, густо, вірно, глухо, дивно, жалісно, жартома, зелено, ласо, легко, знову, радо, синьо, хитро, красиво, цікаво, добре, чарівно, чисто, ясно.

  2. З кожної групи слів склади речення. Добери заголовок і запиши утворений текст, розкриваючи дужки. Закінчи його.

а) 1. Обрієм, після, (з, с)ходило, дощу, сонце, над, умите; 2. Весельцями, і, всміхалося, (з, с)махувало, Олексика, золотими, до; 3. Дивну, ро(з, с)будило, і, (з, с)будувала, сонечко, браму, полями, вона, веселку, над; 4. (З, С)кам*янів, від, Олекси, і, (з, с)дивування; 5. У, (з, с)плеснув, він, крикнув, і, долоні:… .

б) 1. Крізь, важкі, сонце, хмари, снігові, пробивається; 2. Зігріває, маленьких, воно, горобчиків; 3. Від, пташки, холоду, синіють; 4. Ніжаться, сонечку, на, від, і, щастя, так, вони, цвірінькають, небо, аж, привітно, що, посміхається; 5. А пташки… .

в) 1. У, ву(з, с)ька, с(е, и)лом, ст(е, и)жина, за, в(е, и)рболозах, зникає; 2. Плакучих, поміж, соловейки, верб, співають; 3. Горлиці, мирно, воркують, лагідні; 4. Долину, ранішній, заст(е, и)ляє, туман; 5. Тут, молодій, й, привільно, траві, краплистим, росам; 6. Клубочиться, сонним, туман, оз(е, и)ром, над.

г) 1. Делеке, було, і, небо, синє; 2. Вишень, зв(е, и)сало, і, кімнати, до, бу(з, с)ку, гілля; 3. Краплі, падали, в, ва(ж, ш)кі, зрідка, тихо, траву, і, роси; 4. В(е, и)рховітті, горобці, й,

  • 26 -

цвірінькали, на, метушилися; 5. Дзвін, (з, с)далеку, ц(е, и)кровний, лунав.

д) 1. Осені, красуня – зима, після, настала, золотої; 2. Пухнастий, землю, сніг, білий, присипав; 3. З, а, у, останні, вітер, саду, листочки, зірвав, дерев; 4. Голі, вони, тепер, стоять; 5. Василько, одного, побачив, разу, на, невеличку, яблуневій, пташку, гілці; 6) Виділялись, з, чорною, особливо, краваткою, груди, жовті; 7) Синичка, це, була.

18. Наведи приклади антонімів. Введи їх у речення.

19. У кожному рядку знайди пару, яка не є антонімами. Випиши її. Як називаються ці слова? Вдень – вночі, листоноша – поштар, казати – мовчати, м*яко – твердо. Брехня – правда, лівий – правий, палац – замок, пам*ять – забуття. Вчора – сьогодні, рижий – рудий, радість – смуток, мокрий – сухий. Життя – смерть, успіх – невдача, старт – фініш, чистий – свіжий.

20. У кожному рядку знайди пару, яка не є синонімами. Випиши її. Як називаються ці слова? Бадьорий – жвавий, веселитися – розважатися, гаснути – тухнути, густий – рідкий. Зимувати – літувати, багрянець – пурпур, відважний – сміливий, рятувати – допомагати. Бігти – мчати, чистий – брудний, волосся – чеприна, сани – ґринджоли. Боротьба – змагання, вітер – буревій, плюс – мінус, хитрий – лукавий.

21. Визнач серед спільнокореневих слів ті слова, що є назвами дій. Випиши їх і виділи префікс. ^ Біг, бігун, вибігти, бігунець, перебігти, біговий, забігати. Багатство, розбагатіти, багатий, багач, забагатіти, багачка. Весело, розвеселитися,

- 27 -

веселощі, веселун, повеселитися, веселий. Вітер, вітерець, вивітритися, вітрило, провітритися, вітряний. Єднання, об*єднатися, єдність, приєднуватися, роз*єднати. Мороз, паморозь, обморозити, морозець, розморозити.

22. Як можна сказати інакше (одним словом або словосполученням)? Надути губи – (образитися), як кістка в горлі – (набридати), накивати п*ятами – (втекти), ні сном ні духом – (не знати), робити з мухи слона – (перебільшувати), пекти раків – (червоніти), бити байдики – (лінуватися), п*яте колесо до воза – (зайвий), вуха в*януть – (неприємно чути), світ за очі – (бог знає куди), їхати зайцем – (без квитка), чужими руками – (не самостійно), п*яте через десяте – (не по порядку), яблуку ніде впасти – (багатолюдно).


  • 28 -

Схожі:

Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconРайдержадміністрації від 23. 04. 2013 №60 положення
Відділ освіти уманської районної державної адміністрації (далі відділ освіти) є структурним підрозділом районної державної адміністрації...
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconМіністерство освіти України Затверджую Відділ освіти райдержадміністрації...
Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-ква­ліфікаційної характеристики педагога-організатора
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconПоложення про районний методичний кабінет відділу освіти Першотравневої райдержадміністрації
Засновником районного методичного кабінету (далі методкабінет) є відділ освіти Першотравневої райдержадміністрації
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconВідділ освіти Миколаївської райдержадміністрації
Бондар В. С., методист із психологічної служби відділу освіти Миколаївської райдержадміністрації
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconПочаткова школа відділ освіти Віньковецької райдержадміністрації...
Касапа Г. Д., заступник директора з навчальної роботи Руда В. П., керівник Школи молодого вчителя
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconМіністерство освіти України Затверджую Відділ освіти райдержадміністрації...
На цю роботу прий­маються особи, що досягли 18-річного віку, мають відповідну підго­товку і/чи досвід роботи
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconУ країна погребищенська районна державна адміністрація вінницької області відділ освіти
Відділ освіти Погребищенської райдержадміністрації надсилає лист управління освіти І науки України від 31. 01. 2011 р. №377/09 «Про...
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconМіністерство освіти України Затверджую Відділ освіти райдержадміністрації...
Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-ква­ліфікаційної характеристики вчителя
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconВідділ освіти Новобузької райдержадміністрації Миколаїв області
Сотсков Сергій Анатолійович, заступник начальника відділу освіти Новобузької райдержадміністрації, 55600, м. Новий Буг, вул. Леніна,42,...
Відділ освіти павлоградської райдержадміністрації привовчанської загальноосвітньої школи iconВідділ освіти Новобузької райдержадміністрації Миколаїв області
Сотсков Сергій Анатолійович, заступник начальника відділу освіти Новобузької райдержадміністрації, 55600, м. Новий Буг, вул. Леніна,42,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка