Пам’ятка для користувача




Скачати 101.55 Kb.
НазваПам’ятка для користувача
Дата конвертації08.03.2013
Розмір101.55 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Фізика > Документы

Районний відділ культури Вознесенської райдержадміністрації

Центральна районна бібліотека
ім. Т.Г.Шевченка






Пам’ятка для користувача
Вознесенськ, 2012

На "території" Інтернету, як і в будь-якій сфері людських відносин,  панують свої правила поведінки, існують певні традиції, своєрідна культура спілкування, що має власну назву – нетикет (nettiqete), мережевий етикет.

Навіщо Мережа - всесвіт свободи і здавалося б вседозволеності - вирішила обмежити себе якимись рамками? А, головне, хто їх встановлює і кому вони вигідні? Правила Нетикету встановлює кожен користувач мережі і вигідні вони теж кожному користувачеві.

Навіть самому злісному порушникові писаних і неписаних правил вигідно, щоб вони існували (хоча б для того, щоб було що порушувати). І від того, який відсоток користувачів дотримується правил, залежить зручність існування в мережі всіх інших. Ось чому обмеженням у Мережі бути - і бути завжди.

Обмеження на інформаційний шум (спам)

Розвиток Мережі призвів до того, що однією з основних проблем користувачів став надлишок інформації. Тому мережеве суспільство розробило спеціальні правила, котрі спрямовані на відмежування користувача від непотрібної/небажаної інформації (спаму). Зокрема, неприпустимими є:

  • Масове розсилання попередньо неузгоджених електронних листів (mass mailing). За масове розсилання вважається як і розсилання одного повідомлення багатьом користувачам, так і відсилання багатьох листів одній особі. Тут і надалі електронними листами вважаються повідомлення електронною поштою, через ICQ та інші подібні засоби особистого обміну інформацією.

  • Неузгоджене відсилання електронних листів об'ємом більш як однієї сторінки чи з вкладеними файлами.

  • Неузгоджене розсилання електронних листів рекламного, комерційного чи агітаційного характеру, а також листів, котрі містять грубі чи образливі вирази та пропозиції.

  • Розміщення в будь-якій конференції (Usenet чи іншій), форумі чи в електронному списку розсилки статей, котрі не відповідають тематиці даної конференції чи списку розсилки (off-topic). Тут і надалі конференцією вважається телеконференція (група новин) Usenet та інші конференції, форуми та електронні списки розсилки.

  • Розміщення в будь-якій конференції повідомлень рекламного, комерційного чи агітаційного характеру, крім випадків, коли такі повідомлення явно дозволені правилами такої конференції чи таке розміщення було попередньо узгоджене з власниками чи адміністраторами такої конференції.

  • Розміщення в будь-якій конференції статті, котра містить вкладені файли, окрім випадків, коли вкладення явно дозволені правилами такої конференції чи таке розміщення було попередньо узгоджене з власниками чи адміністраторами такої конференції.

  • Розсилання інформації особам, котрі явно висловили своє небажання отримувати таку інформацію.

Заборона несанкціонованого доступу та мережевих атак.

Не допускається здійснення спроб несанкціонованого доступу до ресурсів Мережі, проведення чи участь в мережевих атаках чи проникненнях, за винятком випадків, коли атака на мережевий ресурс проводиться за умови явного дозволу власника чи адміністратора цього ресурсу (наприклад, для тестування засобів захисту). В тому числі заборонено:

  • Дії, спрямовані на порушення нормального функціонування елементів Мережі (комп'ютерів, іншого обладнання чи програмного забезпечення), котрі не належать цим користувачам.

  • Дії, спрямовані на отримання несанкціонованого доступу, в тому числі і привілейованого, до ресурсу Мережі (до комп'ютера, іншого обладнання чи інформаційного ресурсу), подальше використання такого доступу, а також знищення чи модифікація програмного забезпечення чи даних, котрі не належать користувачеві, без погодження з власниками цього програмного забезпечення чи даних або адміністраторами даного інформаційного ресурсу.

  • Передача на комп'ютери чи обладнання Мережі беззмістовної чи непотрібної інформації, котра створює паразитне навантаження на ці комп'ютери чи обладнання (атаки типу DoS чи DDoS), а також на ланки мережі, в об'ємах, котрі перевищують мінімально необхідні для перевірки зв'язку мереж та доступності певних її елементів.

Дотримання правил, що встановлені власниками ресурсів.

Окрім вищепереліченого, власник будь-якого інформаційного чи технічного ресурсу Мережі може встановити для цього ресурсу власні правила його використання.

Правила використання ресурсів чи посилання на них публікуються власниками чи адміністраторами цих ресурсів на місці під'єднання до таких ресурсів і є обов'язковими для виконання усіма користувачами цих ресурсів.

Користувач повинен дотримуватися правил використання ресурсу чи негайно відмовитися від його використання.

Неприпустимість фальсифікації

Значна частина ресурсів Мережі не потребує ідентифікації користувача і допускає анонімне використання. Однак в ряді випадків користувач повинен надати інформацію, котра ідентифікує користувача та його засоби доступу до Мережі. При цьому користувачу заборонено:

  • Використання ідентифікаційних даних (імен, адрес, телефонів etc.) третіх осіб, крім тих випадків, коли ці особи уповноважили користувача на таке використання. Разом з тим користувач повинен вжити заходів для неможливості використання ресурсів Мережі третіми особами від його імені(забезпечити збереженість паролів та інших кодів авторизованого доступу)

  • Фальсифікація своєї ІР-адреси, а також адрес, котрі використовуються в інших мережевих протоколах під час передачі даних в Мережі.

  • Використання неіснуючих зворотнiх адрес під час відсилання електронних листів.

Налаштування власних ресурсів.

Під час роботи в Мережі користувач стає її повноправним учасником, що створює потенційну можливість для використання третіми особами мережевих ресурсів, котрі належать користувачеві. В зв'язку з цим користувач повинен вжити відповідних заходів для налаштування власних ресурсів в такий спосіб, котрий би перешкоджав недобросовісному використанню цих ресурсів третіми особами, а також оперативно реагувати у випадку виявлення такого використання. Прикладами потенційно проблемного налаштування мережевих ресурсів є:

  • відкритий ретранслятор електронної пошти (SMTP-relay)

  • загальнодоступні для неавторизованої публікації сервери новин (конференцій, груп розсилки)

  • засоби, котрі дозволяють третім особам неавторизовано приховати джерело з'єднання (відкриті проксі-сервери, etc)

  • засоби, котрі дозволяють третім особам неавторизовано приховати засіб пересилання повідомлення (відкриті remail-сервери, etc)

  • загальнодоступні адреси локальних мереж

  • електронні списки розсилки з недостатньою авторизацією підписки чи без можливості її анулювання.

За здійснення вищевказаних дій передбачено кримінальну відповідальність за статтями 361 та 362 КК України.

НЕТикет - Правила мережевого етикету.

Мережа інтернет являє собою глобальне об'єднання комп'ютерних мереж та інформаційних ресурсів, котрі належать безлічі різних людей та організацій. Це об'єднання є децентралізованим, тому не існує єдиного зібрання правил/законів використання мережі інтернет. Натомість є загальноприйняті норми роботи в інтернеті, спрямовані на те, щоби діяльність кожного користувача мережі не заважала роботі інших користувачів.

Фундаментальне положення цих норм таке: правила використання будь-яких ресурсів інтернету (від поштової скриньки до каналу зв'язку) визначають власники цих ресурсів і лише вони.

Дія цих норм розповсюджується на порядок використання ресурсів мережі. Тут і далі словом Мережа позначено мережу інтернет та доступні з неї інші мережі.

За здійснення нижчевказаних дій передбачено кримінальну відповідальність за статтями 361 та 362 КК України.

Основні "заповіді"мережевої моралі

1. Пам'ятайте, що Ви спілкуєтеся з людиною.

Золоте правило, що його викладали нам ще в дитячому садку, - не роби іншим того, чого не хочеш отримати від них взамін. Мережа знайомить людей, які, можливо, ніколи б не зустрілися у реальному житті. Але у віртуальному просторі спостерігається набагато менше людяності, ніж в реальному житті. Часто-густо люди зловживають тим, що співрозмовник не може їх бачити, і дозволяють собі речі, яких ніколи не дозволили б в звичайному спілкуванні. Ясно, що можна використовувати Мережу для більш вільного самовияву, однак не варто забувати головного принципу нетикету: усюди в Інтернеті знаходяться люди, і перед тим, як написати щось образливе, варто подумати, чи зміг би я сказати це віч-на-віч. Не слід забувати і про те, що слова у віртуальному просторі фіксуються.

2. Дотримуйтеся тих самих правил поведінки, що і в реальному житті.

У реальному житті більшість із нас дотримуються певних законів, іноді через внутрішні обмеження, іноді через побоювання бути спійманим. У віртуальному світі менше шансів "спійматися", і люди часом вважають, що правила поведінки у Мережі менш жорсткі, аніж у звичайному житті. Це помилкове твердження можна пояснити, проте воно залишається помилковим. Стандарти поведінки можуть відрізнятися у різних точках мережевого простору, але вони не більш м'які, ніж в у традиційному спілкуванні. Краще дотримуватися закону як в реальному, так і у віртуальному житті.

3. Зберігайте особистість.

Користуючись перевагами анонімності, інші можуть не бачити кольору Ваших очей, шкіри, волосся, - пам'ятайте, що враження про Вас складатиметься з Ваших висловлювань. Не зайвим буде згадати граматику, осмислювати семантичне наповнення висловлювань. Коли хочеться сказати щось, на зразок "мені здається...", "я чув, що...", запитайте себе - а чи не перевірити ще раз достовірніcть фактів. Недостовірна інформація здатна викликати бурхливий шквал емоцій в Мережі. Не ображайте інших. Будьте терплячі і ввічливі. Не використовуйте ненормативну лексику. Не йдіть на конфлікт заради самого конфлікту.

4. Допомагайте іншим там, де Ви спроможні це зробити.

 У Мережі дуже ефективно задавати питання, адже їх переглядає багато людей. Навіть якщо кваліфіковану відповідь дадуть лише кілька "нетизян", загальний обсяг знань у Мережі збільшиться. Обмін досвідом у Мережі - захоплива справа. Та й сам Інтернет виріс з бажання вчених обмінюватися досвідом.

5. Не втручайтесь у конфлікти і не допускайте їх.

 Флейми - емоційні висловлювання, що часто не врахують думки інших. Це повідомлення, де такт - не найголовніше, а го-ловна мета - викликати реакцію користувачів: "Ну, давай, скажи, що ти насправді про це думаєш?".
Чи забороняє Інтернет флейми? Не зовсім. Флейми - стара традиція Мережі (а етикет не проти традицій). Флейми можуть нести задоволення як авторам, так і читачам. А ті, хто отримує флейми, цілком можуть на них заслуговувати. Але етикет проти флеймів, що переростають у війни - серії злобних повідомлень, що ними обмінюються два чи три учасники дискусії.

6. Пам'ятайте про безпеку.

Особа, яка вільно, нехтуючи правилами безпеки, викладає на сторінках мережі приватну інформацію, може легко стати мішенню для он-лайн злочинців. Перед тим, як написати щось про себе, варто обов'язково перевірити, чи є безпечним сайт, на якому знаходиться користувач. Якщо адреса сайту починається з HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) - сайт безпечний. Систему було розроблено компанією Netscape Communications Corporation для того, щоб забезпечити захист з'єднання. HTTPS використовується в Мережі для чутливих до безпеки комунікацій (платіжні операції, корпоративні логіни тощо).

7. Поважайте право на приватне листування.

Неповага до таємниці листування - це ознака поганих манер як у реальному, так і в віртуальному світі. Не забувайте, що навмисне читання електронних листів можна відстежити, а винного покарати. Скажімо, в бібліотечній практиці можуть виникати ситуації, коли недосвідчені відвідувачі самі просять співробітника Інтернет-центру відкрити їх скриньку і роздрукувати якусь інформацію. Наприклад, допомагаючи їм, Ви не читаєте чужих листів, не зловживаєте своїми знаннями, за-буваєте довірену Вам інформацію, як тільки закрили чужу скриньку. Але не всі такі, як ви. Консультанту необхідно попередити людину про можливі ризики, спробувати показати, як самостійно можна відкрити скриньку і зберегти інформацію для її подальшого друку. У крайньому випадку, можна дати користувачеві пораду не довіряти нікому свого пароля і вводити його самостійно.

8. Пам'ятайте про авторське право.

Не оголошуйте інформацію, завантажену з Інтернету, своєю власною. Звісно, Мережа містить величезний обсяг інформації, і спокуса безкарно взяти "шматочок" для себе величезна. Представляти скопійовану з Інтернету інформацію як авторську розробку не лише не чесно, а й незаконно. Крім того, не варто завантажувати і поширювати захищені авторським правом фото-, відеоматеріали, музику без належної оплати, адже це прирів-нюється до крадіжки.
Звертайте увагу на умови розповсюдження інформації, адже зараз понад 140 мільйонів веб-сайтів використовують ліцензії Creative Commons (СС), тобто "відкритого контенту". Це найвідоміші і найбільш вживані ліцензії, що поширюються на широкий спектр творчих робіт - аудіо (музика, звуки, промови), зоб-раження тощо. СС пропонують простий шлях для авторів і митців самим обрати спосіб та умови публікації твору, а для користувачів - чіткі умови використання творчих робіт. Не-від'ємний елемент такої ліцензії - засвідчення авторства (At-tribution, BY). Надалі автор вже може сам обирати, чи дозволяє він створення похідних творів лише з некомерційною метою (Non-Commercial, NC), чи тільки на умовах, що похідні твори будуть ліцензовані такою самою ліцензією (Share Alike, SA), чи, може, взагалі забороняє створення похідних творів і дозволяє лише використання оригінального твору (No Derivatives, ND).

9. Не зловживайте своїми можливостями.

Деякі "нетизяни" відчувають себе професіоналами. Це аси в кожній мережевій грі, експерти в кожному офісі, системні адміністратори у кожній системі. Наділені більшими знаннями чи повноваженнями, ці люди автоматично отримують переваги. Однак це не означає, що вони можуть ними користуватися. Наприклад, системні адміністратори не повинні читати приватні поштові повідомлення, а модератори форумів чи спільнот - впливати на перебіг та результати конкурсів або опитувань.

10. Вчіться пробачати помилки іншим.

Кожен колись був новачком. Якщо ви помітили помилку, повідомити про неї краще приватно. Не будьте зарозумілими і гордовитими. Іноді можна демонструвати нетикет, порушуючи його.

Використані джерела:

  1. Культура віртуального спілкування 

[Електронний ресурс] : метод.-бібліогр. матеріали / [уклад. : Є. Кулик, О. Бартош ; ред. : В. Кучерява, С. Чачко ; консультант Т. Якушко] ; ДЗ «Держ. б-ка України для юнацтва». – Електрон. текст. данні (1 файл : 1,28 Мб). –   К., 2010.  - Режим доступу:  


  1. http://www.4uth.gov.ua/library_science/publishing/netiquette_2010.doc,




  1. http://www.yes.net.ua/netiket.html




  1. http://www.netiquette4uth.blogspot.com  



Упорядник:

Провідний бібліотекар ЦРБ Т.М. Федоляк




Схожі:

Пам’ятка для користувача iconПам’ятка для керівника загальноосвітнього навчального закладу

Пам’ятка для користувача iconПам’ятка для керівника загальноосвітнього навчального закладу

Пам’ятка для користувача iconПам’ятка читачеві поради шкільного бібліотекаря
Пам’ятай, що читання одна з найважливiших, найпотрiбнiших, найсерйознiших робiт, не «мiж іншим»
Пам’ятка для користувача iconПам`ятка для батьків та учнів
До Вас звертається адміністрація Старобабанівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Пам’ятка для користувача iconПам’ятка для учнів Якщо в українській мові Теперішній час
Дія відбуватиметься в майбутньому ( shall (I, we); will (you, he, she, it, they) + дієслово)
Пам’ятка для користувача iconКонсультації для батьків 
Пам'ятка для батьків (кожному індивідуально). «Як обговорити з дитиною прочитане»
Пам’ятка для користувача iconВикористання вбудованих мережних засобів Windows 95/98
Для виконання робіт адміністратора, оператора І користувача до складу мережних ос входить велика кількість обслуговуючих програм-утилітів,...
Пам’ятка для користувача iconПам”ятка з профорієнтаційної роботи
За роки діяльності підготовлено І випущено більше 10 тисяч кваліфікованих працівників для сільського господарства області
Пам’ятка для користувача iconУрок читання 2 клас Тема. Совість це у людині головне
Обладнання. Картки для розчитування, тлумачний словник, пам’ятка для кожного учня, читанка 2 клас, ІІ частина
Пам’ятка для користувача iconПервый Международный научно-практический семинар
Сучасні засоби, що призначаються для користувача, вже не обмежуються орієнтацією лише на одну технологію, а є багатофункціональними...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка