Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку




Скачати 72.47 Kb.
НазваТема уроку. Теплові пояси. Мета уроку
Дата конвертації14.03.2013
Розмір72.47 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Географія > Урок
Тема уроку. Теплові пояси.

Мета уроку: навчитись пояснювати, як відбувається річне обертання Землі навколо Сонця та змінюється температура повітря у зв'язку зі зміною висоти Сонця; вказувати відмінності між тепловими поясами. Розвивати вміння аналізувати зміни природи у зв’язку з обертанням нашої планети. Виховувати інтерес до географічних знань, допитливість , акуратність

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі, настільна лампа, карта півкуль, кліматична карта.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за запитаннями

    1. Що таке ізотерми?

    2. На які півкулі ділить Землю екватор?

    3. Чому в районі полюсів спостерігаються низькі температури?

    4. Що вам відомо про тропічні широти?

  1. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Ви вже маєте знання про паралелі й географічну широту. Чотири паралелі — Північний і Південний тропіки, Північне й Південне полярні кола мають особливе значення. Місце розташування цих унікальних умовних ліній пов'язане з обертанням Землі навколо Сонця й зміною видимого шляху нашого світила над горизонтом. Сьогодні ми більш докладно розглянемо лінії, які відіграють роль своєрідних меж між тепловими поясами

  1. ^ Пояснення нового матеріалу

Обговорення проблеми в загальному колі Ознайомившись із мал. 58 в підручнику на с. 105, учні в загальному колі обговорюють відповіді на запитання.

    1. Яку форму має Земля?

    2. За який час наша планета робить один оберт навколо Сонця?

    3. Які пори року ви знаєте?

    4. Чим пояснюється їхня зміна в окремих районах планети?

    5. Коли на Землі спостерігаються дні весняного й осіннього рівнодення, літнього й зимового сонцестояння?

Розповідь учителя

Земля обертається навколо Сонця. Один оберт вона здійснює за 365 діб і 6 годин. Земна вісь розташована під кутом 66°33' до площини орбіти, тому майже весь рік то Північна півкуля одержує більше сонячного тепла, то Південна. Вирушимо в подорож тривалістю в рік і звернемо увагу на положення Сонця над екватором, тропіками й полярними колами.

На простому прикладі розглянемо, як відбувається обертання Землі навколо Сонця та змінюється освітленість Північної та Південної півкуль. Розташуємо глобус поблизу від увімкненої лампи і будемо обертати його навколо неї проти годинникової стрілки. Увесь бік глобуса, звернений до лампи, освітлений. Спробуємо знайти таке положення глобуса, щоб межа світла й тіні проходила одночасно через обидва полюси. Таке положення щодо Сонця земна куля має в дні весняного або осіннього рівнодення. Обертаючи глобус навколо осі, легко помітити, що в цьому положенні тривалість дня має дорівнювати ночі, причому одночасно в обох півкулях — Північній і Південній.

Застромимо шпильку перпендикулярно до поверхні глобуса в таку точку екватора, щоб вона своєю голівкою була спрямована прямо на лампу. Тоді тіні від цієї шпильки ми не побачимо. Це означає, що для жителів екватора Сонце опівдні перебуває в зеніті, тобто прямо над головою.

Тепер рушимо з глобусом навколо лампи проти годинникової стрілки й «пройдемо» чверть нашого колового шляху. При цьому слід пам'ятати, що при річному русі Землі навколо Сонця напрямок її осі весь час залишається незмінним.

При такому положенні глобуса ми побачимо, що Північний полюс освітлений лампою (Сонцем), а Південний полюс перебуває в темряві. Саме в такому положенні перебуває Земля, коли в Північній півкулі літо, там у цей час спостерігається найдовший день, а в Південній півкулі — зима (спостерігається найкоротший день). У цей день Сонце перебуває в зеніті над Північним тропіком — це паралель 23°27' пн. ш. На північ від цієї умовної лінії Сонце в зеніті не перебуває. 22 червня на Північному полярному колі (66°33' пн. ш.) Сонце не заходить за горизонт, а в районі Південного — полярна ніч. Люди, що живуть на цій широті, не бачать Сонця протягом доби. Довжина полярного дня та полярної ночі збільшується від полярних кіл до полюсів і триває півроку.

«Пройдемо» ще чверть кола. Тепер наш глобус зайняв положення, прямо протилежне весняному. Знову межа дня і ночі проходить через обидва полюси і знову тривалість дня на всій Землі дорівнює ночі. Це день осіннього рівнодення.

Неважко переконатися, що в цей день на екваторі Сонце опівдні знову перебуває в зеніті, і його промені падають прямовисно на земну поверхню. Отже, для жителів екватора Сонце перебуває в зеніті двічі на рік: під час весняного й осіннього рівнодення.

«Пройдемо» ще чверть кола. Глобус (Земля) буде розташований з іншого боку від лампи (Сонця). Тепер Північний полюс перебуває в темряві, Південний — освітлений Сонцем. Південна півкуля отримує більше сонячного тепла, ніж Північна. На північній половині Землі — зима, а на південній — літо. Це положення Земля займає в день зимового сонцестояння. У цей час на Південному тропіку Сонце в зеніті, тобто його промені падають прямовисно. Це найдовший день у Південній півкулі та найкоротший — у Північній.

Здолавши ще чверть кола, ми повертаємося до вихідного положення. Виконаємо ще один цікавий дослід: не будемо нахиляти вісь глобуса, розташуємо її перпендикулярно до підлоги. Якщо ми пройдемо тим самим шляхом із глобусом навколо лампи, то переконаємося, що в цьому разі на всій Землі цілий рік буде тривати рівнодення. У наших широтах стояли б одвічні весняно-осінні дні й не було б різких переходів від теплих до холодних місяців. Усюди (крім, звичайно, самих полюсів) Сонце сходило б точно на сході о 6-й годині ранку за місцевим часом, піднімалося опівдні завжди на ту саму для даного місця висоту й заходило б точно на заході о 6-й годині вечора за місцевим часом.

Таким чином, завдяки руху Землі навколо Сонця й незмінному нахилу земної осі до площини її орбіти відбувається зміна пір року.

Цим же пояснюється й те, що на Північному й Південному полюсах день і ніч тривають по півроку, а на екваторі протягом усього року день дорівнює ночі.

Запитання

  1. Що таке тропіки й полярні кола?

  2. Що таке полярний день? Де й чому його можна спостерігати?

  3. Про що йдеться у твердженні: «Дні сонячного рівнодення схожі, а в дні зимового й літнього сонцестояння все відбувається навпаки».

Розповідь учителя

Обертання Землі навколо Сонця та послідовна зміна кута падіння сонячних променів є причиною звичної для нас, жителів помірних широт, зміни пір року. Цей порядок є незмінним рік у рік: холодна зима, за нею тепла весна, потім спекотливе літо й прохолодна осінь. Але чотири пори року характерні не для всієї території Землі. Є райони, де зими, у нашому розумінні, не буває. Є й інші крайнощі — райони, де протягом усього року лежить сніг. У чому ж причина цих явищ і де розташовані ці райони? Причина вам уже зрозуміла — різний кут падіння сонячних променів, що обумовлює розбіжності в кількості одержуваного сонячного тепла залежно від географічної широти, а ці райони цікаві тим, що обмежені тропіками й полярними колами.

(Учитель продовжує розповідь, використовуючи кліматичну карту.)

Між Північним і Південним тропіками, з обох боків екватора, сонячні промені падають прямовисно або під великим кутом і сильно нагрівають земну поверхню. Тепер зрозуміло, чому протягом усього року тут спекотно, а середньорічна температура, як правило, від + 20 до + 26 °С. Цілком зрозумілою є і назва території, що розташована між Північним і Південним тропіками,— жаркий тепловий пояс.

На північ від Північного тропіка й на південь від Південного розташовані два помірні теплові пояси — північний і південний. Сонце тут у зеніті не перебуває, проте значно змінюється його висота над горизонтом протягом року, що обумовлює велику амплітуду коливань температури й зміну зими, весни, літа й осені. Помірні теплові пояси одержують менше сонячного тепла, ніж жаркий пояс, тому температури тут значно нижчі. Узимку вони можуть зменшуватися до -15 °С і нижче, а влітку підніматися до +25 °С і вище. Середньорічна температура в помірному поясі становить від +20 до 0 °С. Вона зменшується з наближенням до меж цих поясів — Північного й Південного полярних кіл.

За полярними колами розташоване «царство льоду й снігу» — північний і південний холодні теплові пояси. Улітку кут падіння сонячних променів тут мінімальний, до того ж частина променів відбивається льодовим і сніговим покривом, і земна поверхня нагрівається. Узимку Сонце не з'являється над горизонтом від однієї доби до 186 діб — майже півроку! Протягом усього року тут спостерігаються низькі температури повітря, як правило, значно нижчі за 0 °С. Тільки нетривалого полярного літа температура може перевищити позначку в 0 °С. На території холодних теплових поясів розташовані обидві «верхівки» Землі — Північний і Південний полюси.

Нанесіть на контурну карту півкуль межі теплових поясів і підпишіть їхні назви.

  1. ^ Підсумки уроку.

Завдання

Заповніть таблицю «Характеристика теплових поясів» за зразком.

Назва

Особливості розташування, межі

Кут паління сонячних променів і кількість одержуваного тепла

^ Температура повітря

Жаркий

Розташований по обидва боки від екватора, між Північним і Південним тропіками

Сонячні промені падають прямовисно або під великим кутом. Земна поверхня одержує багато сонячного тепла й сильно нагрівається

Середньорічна температура, як правило, від +20 до +28°С

Помірні










Холодні










Географічна загадка

Уявіть ситуацію, якщо вісь обертання Землі була б розташована під прямим кутом до площини орбіти. Як ви вважаєте, до яких наслідків це могло б призвести? Зверніть увагу на зміну пір року, тривалість дня і ночі, полярний день і полярну ніч.

Хвилинка розвитку географічного мислення

Позначте, що в переліку є причиною, а що — наслідком: високі температури повітря, широта даної ділянки земної поверхні, кут падіння сонячних променів становить менше ніж 30°, низькі температури повітря, кут падіння «сонячних променів становить понад 60°.

  1. Домашнє завдання

1. Прочитати текст підручника [5, § 21; 7, § 29]. 2. Здійснити уявну подорож від Північного до Південного полюсів і розповісти, як у різних районах Землі змінюється температура повітря і чому. 3. Особливість холодного теплового поясу — полярні ночі й дні, їхня тривалість збільшується від полярних кіл до полюсів. Так, на широті 68° вони тривають протягом діб, а на полюсах — майже півроку. Чим викликані ці розбіжності? 4. Підготувати по п'ять запитань за темою «Атмосфера» (готують члени кожної з трьох команд).

Схожі:

Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку. Часові пояси. Мета уроку
Мета уроку: розповідати про зміну часу та часові пояси; визначати місцевий І поясний час. Розвивати вміння визначати час по картах...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconУроку: Землетруси. Сейсмічні пояси
Мета уроку: Поглибити та систематизувати знання про рухи літосферних плит та їх
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconУрок №1. Тема уроку: Тепловий стан тіл І температура. Вимірювання температури
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про тепловий стан тіл, температуру тіла. Виробити вміння користуватися термометрами, розвивати...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку: Теорема про при перпендикуляри. Мета уроку
Мета уроку: Навчати через моделювання висувати гіпотези І доводити їх, знаходити способи розв’язку задачі, розвивати логічне мислення...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку: «Приготування перших страв». Мета уроку
Мета уроку: поглибити І закріпити знання учнів при приготуванні перших страв, дотримання правил техніки безпеки, санітарних вимог,...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку: Безпека в побуті Мета уроку
Мета уроку: Формувати уявлення про небезпеки, що можуть виникати навколо. Навчати їx правильно поводитися у різноманітних життєвих...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconУроку з математики у 5 класі. Тема уроку
Мета уроку: закріпити вміння І навички виконувати дії з десятковими дробами при розв’язуванні задач. Показати учням, де в практичному...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема: Оптичні прилади Мета уроку
Мета уроку: сформувати уявлення про призначення та принцип дії оптичних приладів
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку: Олег Буцень «Новий м'яч» Мета уроку
Мета уроку: Формувати й розвивати мовленнєві уміння I навички. Розвивати навички правильного, свідомого читання, уміння самостійно...
Тема уроку. Теплові пояси. Мета уроку iconТема уроку: Об’єм зрізаного конуса. Мета уроку
Мета уроку: Виведення І вивчення формули для об’єму зрізаного конуса; формування вмінь знаходити об’єм зрізаного конуса; виховувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка