Скачати 147.85 Kb.
|
Методичні рекомендації щодо вивчення Київщинознавства у 2011 – 2012 навчальному роціВолодимир Гудима,методист навчально-методичного кабінету регіонального краєзнавства КОІПОПК Київщинознавство – курс за вибором, розроблений як структурний компонент варіативної частини базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів. Запровадження даного курсу є актуальним, тому що одним із основних пріоритетів сучасної освітньої системи є патріотичне виховання підростаючого покоління. Особистість школяра розглядається як головна соціальна цінність, що знаходиться в епіцентрі навчально-виховного процесу, який має бути націлений на формування в учня загальнолюдських цінностей і в першу чергу національної самосвідомості. Лише маючи нову українську генерацію, яка стане консолідативним ядром нашої держави, можна розраховувати на гідне місце України у європейському та світовому просторі. Мала батьківщина є одним з місточків до пізнання своєї великої Батьківщини – України. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 10 червня 2002 року №789 в Київській області була розроблена обласна "Програма розвитку краєзнавства на період до 2010 року ", яка успішно виконана. Головним підсумком виконання даної програми стало запровадження у всіх загальноосвітніх навчальних закладах області курсу "Київщинознавство", навчально-методичного забезпечення даного курсу (видання посібників і підручників "Київщинознавство" для учнів 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 класів, географічного атласу Київської області), організацію в Київському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів курсової підготовки вчителів, які викладають київщинознавство, проведення обласного огляду-конкурсу робіт учнівської молоді "Топоніміка й історія освіти рідного краю". "Київщинознавство" – курс, що формує національну самосвідомість, сприяє відродженню духовності й історичної пам’яті народу, збереженню і популяризації безцінних скарбів матеріальної і духовної культури, розвитку краєзнавчо-пошукової дослідницької роботи. Все це визначає найсерйозніше ставлення до названого регіонального інтегрованого курсу, коли всі його учасники стають активними діючими особами в процесі національного відродження. Основні завдання курсу "Київщинознавство":
У курсі "Київщинознавство" поєднуються історичні, антропологічні, археологічні, природничі, економічні, лінгвістичні, етнокультурні знання про Київську область. У 2011/2012 навчальному році викладання курсу буде здійснюватися за навчальною програмою "Київщинознавство. 1-12 класи", рекомендованою Міністерством освіти і науки України (лист № 1/12 – 1717 від 30.04.2009 року.). Структурних змін у програмі не передбачено. У кожному класі на вивчення курсу "Київщинознавство" відводиться 35 годин на рік (1 година на тиждень). Київщинознавство включає такі компоненти змісту:
У процесі навчання необхідно показати зв'язок між історією свого краю та історією України, природними особливостями території Київщини і географічною оболонкою, між господарством і культурною спадщиною нашого краю та загальноукраїнською економікою і культурою. Особливості викладання курсу "Київщинознавство": У 1-му класі необхідно впроваджувати ігрові форми навчальної діяльності з використанням наочності, враховуючи ознайомлюючий характер курсу для даної вікової категорії дітей. Провідними є теми "Моя родина", "Твій населений пункт", "Люби і знай свій рідний край", "Твоє духовне коріння". Вчитель, використовуючи результати проведених екскурсій, повинен охарактеризувати разом з учнями природні, історичні, економічні особливості свого населеного пункту. У 2 класі учні повинні глибоко вивчити дерево свого роду і через це осмислити себе частинкою населення свого міста чи села, Київщини, України. Такий підхід дає можливість підтримувати розвиток перших паростків патріотизму і національної самосвідомості у дітей. Провідними є теми "Твоє духовне коріння", "Моя родина", "Твій населений пункт". У 3 класі основною повинна стати тема "Твоє духовне коріння". Вона має народознавче спрямування під час вивчення якої учні знайомляться з народними звичаями, обрядами, святами. При вивченні даної теми рекомендуємо використовувати літературу з народознавства для початкової школи.У 4 класі провідними повинні стати теми "Мій рідний край", "Мій населений пункт", "Моя родина", під час вивчення яких учні знайомляться з особливостями природи, населення, його господарської діяльності в Київській області та в своєму населеному пункті. Курс "Київщинознавство" у 4 класі має пропедевтичний характер, оскільки є основою для засвоєння матеріалу курсів "Природознавство" та "Географія" у середніх та старших класах. Значна увага у 1-4 класах має приділятись проведенню екскурсій, уроків-мандрівок, пізнавально-дослідницьких занять на відкритій місцевості з метою більш глибокого вивчення рідного краю. У 5 класі курс "Київщинознавство" має природничо-географічне спрямування. Особливу увагу необхідно приділити вивченню природних, економічних, культурно-історичних особливостей своєї місцевості. Під час вивчення теми "Пам’ятні місця Київщини" потрібно звернути увагу на відомі храмові споруди області, об’єкти літературного, історичного та географічного краєзнавства на території Київської області. Провідними у 6 класі є теми "Розвиток історичних подій на території Київщини", "Література рідного краю", "Мистецтво Київщини", "Мова та топоніміка рідного краю". Під час вивчення цих тем треба звернути увагу учнів на історичні події, які відбувались у ХІІІ- ХХ століттях на території Київщини, на місця, пов’язані з життям і творчістю Т.Г. Шевченка, письменників Київщини, відомих художників, музикантів, акторів театру і кіно Київщини, мистецькі твори про рідний край, на особливості мовних діалектів своєї місцевості, походження назв найбільших географічних об’єктів Київщини, мікротопоніми свого населеного пункту. У 7 класі треба приділити увагу вивченню історії освіти і науки рідного краю від найдавніших часів до сьогодення, системи охорони здоров’я, розвитку засобів масової інформації на території Київщини – періодичних видань, радіо, телебачення, поштового зв’язку, книгодрукування. Треба також визначити головні екологічні проблеми краю, причини екологічної кризи, пов’язаної з аварією на Чорнобильській АЕС та шляхи їх подолання. У 8 класі курс "Київщинознавство" має народознавчий характер. Головну увагу треба приділити вивченню основних етапів розвитку традиційного господарства, давати характеристику основним видам промислів і ремесел Київщини, звичаям та обрядам населення нашого краю, характеризувати історико-етнографічні особливості свого населеного пункту та основні види господарської діяльності рідного краю. Культурно-етнографічні та мовні особливості населення Київщини, походження основних топонімічних назв географічних об’єктів нашої області будуть вивчатись у 9 класі. Учні повинні ознайомитись з основними етапами формування української нації та їх відображенням в історії Київщини, етнічним складом населення Київської області, свого району, міста, регіональними особливостями одягу та житла Київщини, правилами народної моралі, рисами сімейного побуту та родинного виховання на Київщині. Особливості природи Київщини будуть вивчатись у 10 класі. Учні поглиблять свої знання про особливості рельєфу, кліматичні умови рідного краю, гідрологічні об’єкти, види ґрунтів, рослинний і тваринний світ, екологічні проблеми області, природно-заповідні території різних рівнів, що розташовані в нашому регіоні. Крім того школярі ознайомляться з демографічною ситуацією, зайнятістю населення, ринком праці області. З господарським комплексом України, спеціалізацією промисловості і сільського господарства, освітньою системою Київської області, історією свого навчального закладу, іменами видатних педагогів рідного краю, найбільш відомими науково-дослідними установами, культурними надбаннями рідного краю учні будуть знайомитись у 11 класі при вивченні тем "Економічний розвиток рідного краю", "Розвиток науки", "Освіта Київщини". Особливу увагу треба приділити профорієнтаційній роботі з учнями. На викладання київщинознавства за рахунок варіативної складової навчального плану відводиться: - У 1-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів області 35 годин (1 год. на тиждень). - У 10-11 класах загальноосвітнього напряму курс викладається у повному обсязі (35 год. на навчальний рік) - У 10-11 класах профільного напряму не менше 17 годин (0,5 год. на тиждень) на навчальний рік. Викладати курс "Київщинознавство" у 10-11 класах повинні вчителі, які пройшли курсове підвищення кваліфікації на базі Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Оцінювання навчальних досягнень учнів з київщинознавства, повинно спиратись на повноту розкриття понять і закономірностей, правильність і науковість викладення матеріалу, логічність вживання краєзнавчої термінології, ступінь самостійності відповідей та доказовості у викладенні думок, участь у пошуковій діяльності та її результативності. Обов’язковими видами оцінювання навчальних досягнень учнів залишаються поточне, тематичне та семестрове, а основною одиницею оцінювання – навчальна тема. Згідно Наказу Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 року № 496, обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів варіативної складової робочого навчального плану закладу. Оскільки київщинознавство є курсом за вибором варіативної складової навчального плану, тому поточне, семестрове і річне оцінювання навчальних досягнень учнів з київщинознавства здійснюється за пропонованими критеріями та 12-бальною системою.
У процесі вивчення київщинознавства важливе значення має пошуково-дослідницька діяльність учнів. У 2011/2012 навчальному році, буде продовжений огляд-конкурс робіт учнівської молоді "Топоніміка й історія освіти рідного краю", головною метою якого є активізація пошуково-дослідницької краєзнавчої роботи в регіонах області. Завдання цього конкурсу повинні реалізуватися під час вивчення більшості тем курсу "Київщинознавство". Умови проведення огляду-конкурсу надруковано в Інформаційно-методичному збірнику управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації № 5 за 2008 рік. У процесі викладання київщинознавства можна використовувати навчальні посібники і підручники для 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 класів, географічний атлас "Київщина: Моя мала Батьківщина", навчальні посібники, які випущені в регіонах Київської області. Готується до друку навчально-методичний посібник "Київщинознавство, 2 клас". Рекомендована література: Навчальні посібники та підручники, атласи
Природа. Населення. Господарство
Охорона навколишнього середовища
Історичний розвиток Київщини
Освіта. Наука. Культура
Мова та література
Туристсько-краєзначі дослідження Київщини
6. Янко М.Т. Топонімічний словник України: Словник-довідник – К.: Знання, 1998. – 432 с. |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури... Методичні рекомендації щодо вивчення української мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011... Методичні рекомендації щодо вивчення фізики та астрономії у 2011 – 2012 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 2012... Методичні рекомендації щодо вивчення фізичної культури у 2011 – 2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 2012 навчальному році Наталія Скрипчук Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2011 – 2012 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення біології у 2011 2012 навчальному році Тетяна Матущенко У 2011/2012 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення російської мови І літератури... Методичні рекомендації щодо вивчення російської мови І літератури у 2011 – 2012 навчальному році |
![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році | ![]() | Методичні рекомендації щодо вивчення музичного мистецтва, образотворчого... Методичні рекомендації щодо вивчення музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, художньої культури у 2011 – 2012 навчальному... |
![]() | Про окремі аспекти ущільнення вивчення навчального матеріалу інваріантної... «Щодо організації навчально-виховного процесу у 2011/2012 навчальному році» та з метою роз’яснення окремих аспектів вивчення навчального... | ![]() | Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |