Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства




Скачати 35.68 Kb.
НазваФормування основних компетентностей на уроках географії І природознавства
Дата конвертації30.01.2014
Розмір35.68 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Географія > Урок
Формування основних компетентностей на уроках географії і природознавства.
Учитель географии расстается со своими учениками. Но выпускник школы не расстается с потребностью в географических знаниях, необходимых ему в течение всей жизни, знаниях, полученных в школе…

И.П.Герасимов.

На уроках географії формуються такі компетентності як соціальна, комунікативна, полікультурна, інформаційна, продуктивна творча діяльнісь, а також саморозвитку і самоосвіти.

На першому етапі використання компетентнісного підходу необхідно навчити учнів управляти своїм часом, визначати об’єм завдань, які вони можуть вирішити. Наприклад, запропонувати для роботи з текстом підручника декілька різнорівневих завдань. Кожен учень обирає і виконує те, що йому під силу на даному етапі саморозвитку. Якщо тема зацікавила, учні можуть виконати декілька завдань.

У кінці уроку для закріплення вивченого матеріалу та використання логічного мислення час від часу даю творчі завдання. Особливо цікаві задачі які не мають однозначної відповіді, в результаті їх обговорення дуже часто виникає дискусія, необхідно постійно контролювати хід думок учнів.

Одним з прикладів може бути проблемне запитання дискусійного характеру, яке я використала на узагальнюючому уроці природознавства у 6 класі після вивчення теми «Організм як жива система» - «В результаті вивчення основних властивостей живих організмів ми визначили, що людина по більшості критеріїв (слух, нюх, зір, швидкість, відчуття, сила, розміри тіла тощо) не відноситься до категорії «най», але все ж таки вона веде себе як володар світу. Чому?». Ця проблема викликала неабиякий інтерес в учнів. У кожного була своя, досить таки обгрунтована, точка зору. Кожен прагнув довести свою правоту.

Наведу декілька прикладів формування різних компетентностей на уроках географії.

Соціальна яскраво виражена на уроках в 6 класі з теми «Орієнтування на місцевості». Учні вчаться самостійно виходити з різних ситуацій, виконувати поставлені задачі за допомогою як технічних засобів, так і природних умов. Допомагати іншим знаходити вихід з проблемних ситуацій. На цьому уроці можна побачити колективну роботу та взаємодопомогу один одному.

Прикладами використання комунікативної компетентності можуть бути уроки по вивченню впливу людини на довкілля, а також створення дітьми певних концепцій направлених на подолання цих проблем та врівноваження дисбалансу між природою та людиною. Такі уроки проводяться під час вивчення Загальної географії (6 клас), а саме складових географічної оболонки – літосфера, гідросфера, атмосфера, біосфера, у старших класах вводиться поняття «ноосфера»; Географії материків та океанів (7 клас) – у кінці вивчення кожного материка та океану; Фізичної географії України (8 клас) – особливо актуально використовувати у цьому віці бо учні вже свідомо ставляться до цих проблем; Соціально-економічної географії України (9 клас) – використовується майже на кожному уроці, особливо під час вивчення галузей промисловості, учні висловлюють власні судження з представленням конкретних аргументів.

Особливим у вивченні Географії материків та океанів (7 клас) є формування полікультурної компетентності. Учні вивчають особливості людей різних національностей, їхніх релігій, культур, мов, соціального положення, умов проживання тощо. На мою думку, саме на уроках географії найбільш актуальним є використання цієї компетентності.

Формування інформаційної компетентності присутнє на кожному уроці географії, без винятку. Учні вчаться самостійно здобувати інформацію з різних джерел та опрацьовувати її. Яскравим прикладом може бути створення компютерних презентацій до уроків вичення природних зон Африки у 7 класі. А також під час застосування прийому «Здивую всіх» учні розповідають різні цікаві факти (інколи шокуючі) з даної теми.

На уроках географії в учнів присутня постійна потреба в творчості у результаті якої формується продуктивна творча діяльність. Наприклад, творче завдання для учнів 8 класу «Як би змінився клімат України якби не було Кримських гір?». Його виконання потребує повторення матеріалу з тем «Клімат» (6,8 класи) та «Рельєф України», а також використання логічного мислення, тобто складання логічного ланцюжку причинно-наслідкового характеру.

Формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти має особливе значення на уроках Соціально-економічної географії України у 9 класі. Так як цей напрямок географічної науки досить молодий і не стабільний, тобто дані постійно змінюються. І це природньо, що учні повинні завжди бути в курсі всіх подій та змін. Особливою нестабільністю характеризується соціальна географія, яка направлена на безпосереднє вивчення «людини» (природний приріст, демографічна ситуація, міграційні потоки тощо). Учні вчаться аналізувати різні дані у хронологічному порядку та здобувати нову інформацію, наприклад із ЗМІ.

Отже, на уроках географії та природознавства я використовую усі компетентності та відповідно до теми комбіную їх між собою.
Вчитель географії Туз Анна В’ячеславівна

Схожі:

Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconНа уроках географії
П 14 Застосування структурно – логічних схем на уроках географії. Посібник з географії.– Кривий Ріг, 2012. 23с
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconЕкологічне виховання на уроках географії
Вивчення ж існуючих у навколишньому світі зв’язків служить однією з основних ланок формування екологічної культури школярів, необхідною...
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconФормування компетентностей на уроках історії соціальна компетентність
Організація групових форм роботи «акваріум», «ажурна пилка», «навчаючись навчаю», акс та інших. Формування навичок організації групової...
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconНа уроках географії при вивченні розділу
У посібнику представлено опис сучасних технологій, цікавих форм та прийомів роботи, які були апробовані на уроках географії. Також...
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconРозв ′язування задач
Створити умови для формування в учнів основних груп ключових компетентностей особистості
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconУчителів біології та природознавства
Проблема: Інноваційні прийоми креативного розвитку учнів на уроках природознавства та біології
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconМетодичні рекомендації щодо вивчення природознавства у п’ятих класах...
«Природознавство» початкової школи І є пропедевтикою для систематичних курсів фізики, хімії, біології, географії та астрономії в...
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconС/П природознавства та біології
Проблема: «Формування системних знань про організм в курсі природознавства та біології»
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconРекомендації щодо особливостей викладання природознавства у 5-х класах...
Предмета «Природознавство» початкової школи І є пропедевтикою для систематичних курсів фізики, хімії, біології, географії та астрономії...
Формування основних компетентностей на уроках географії І природознавства iconВикористання інтерактивних технологій на уроках географії
Це гарантує досягнення результатів навчання, спрямованих на «формування освіченої творчої особистості», що передбачено стандартом...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка