Скачати 85.55 Kb.
|
КОМПЛЕКСНЕ МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ Сидорчук Г.М. Володимир-Волинське ВПУ Викладач спецдисциплін У північних народів є простий і мудрий афоризм: якщо подарувати людині одну рибину, людина буде ситою один день. Якщо подарувати дві – буде ситою два дні. Але якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде ситою все життя. Інноваційні особистісно-зорієнтовані технології, над впровадженням яких ми працюємо в училищі, саме направлені на те, щоб навчити наших учнів вчитися, змогти ще в стінах училища реалізувати себе як особистість, йти шляхом самореалізації. Наші спостереження показали, що у кожній навчальній групі є частина пасивних по відношенню до навчання учнів. Для них характерне небажання думати, формальне засвоєння матеріалу, прагнення уникнути зусиль, пов’язаних з розумовою діяльністю. Аналізуючи різноманітні форми навчання, ми почали шукати шляхи активної співпраці з учнями на уроках, методи залучення кожного з них до процесу здобутку знань. Ми переконані, що без створення сучасної навчально-методичної бази не можна досягти ефективного навчання, тому велику увагу завжди приділяю комплексно-методичному забезпеченню предметів. Класифікацію комплексного методичного забезпечення, створеного нами в процесі здійснення професійно-теоретичної підготовки учнів, можна представити так:
Створений комплекс комплексного методичного забезпечення дозволяє проводити уроки цікаво, проганяє одноманітність та нудьгу, робити кожне заняття особистісно зорієнтованим. Вважаємо, що до певного зрушення в позитивному напрямку приводить забезпечення оперативного зворотного зв’язку на кожному етапі уроку. З цією метою почали використовувати дидактичні завдання для поточного контролю знань, які розробили з більшості тем програми. За нашими спостереженнями, вони майже на 1/3 підняли ефективність засвоєння учнями змісту уроків. Застосовуємо їх під час пояснення нового матеріалу, для перевірки засвоєння змісту певного блоку інформації, після опрацювання уривку з підручника, або ж після роботи учнів з іншими джерелами знань. Це завдання «Знайди помилку», «Перевір себе», «Доповни речення», «Самоконтроль», «Міцний горішок», «Острів скарбів» тощо. Подібні завдання дозволяють, по-перше, закріпити знання, оскільки виконуються безпосередньо після одержання інформації і звертають увагу учнів на засвоєння основних понять уроку; по-друге – дають змогу учневі перевірити себе, а це, при постійному застосуванні таких видів роботи, є одним із шляхів саморозвитку дитини; по-третє – дають можливість мені мати об’єктивну оперативну інформацію про осмислення учнями викладеного матеріалу, без чого не можливе ефективне навчання. Урок був і залишається головним елементом навчального процесу і від того, наскільки ефективно проводить свої уроки викладач, залежить результативність навчальних досягнень учнів. Не раз доводилося чути, що традиційний урок – це «театр одного актора». Не можемо повністю погодитися з таким визначенням. Адже, акторові сценарист пише сценарій, режисер допомагає під час репетицій, інші працівники турбуються про оформлення сцени, освітлення, музичний супровід тощо. Учитель же сам собі і сценарист, і режисер, і постановник, і актор. І на відміну від артиста, який роками може виконувати ту саму роль, педагог щодня ставить новий спектакль, а то і декілька. І якщо педагог компетентний, то я впевнена, що при використанні будь-якої методики буде позитивний і відчутний результат. Здійснюючи професійно-теоретичну підготовку продавців, стараємося використовувати як традиційні, так і нетрадиційні методи навчання, стимулюючи розвиток учнів індивідуальними, парними, груповими та колективними формами організації їх праці. Добре пам’ятаючи слова А.Дістервега, що мистецтво навчання є не в умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, будити, оживляти», надаємо перевагу таким умовам формування пізнавальної активності на уроках: ^ позитивне налаштування на урок починаємо від чітко спланованої та доведеної до учнів мети «Що, навіщо і як ми будемо вивчати на уроці? Яким чином можуть бути використані знання, одержані при вивченні даної теми? На нашу думку, усвідомлена мета досягається людиною активніше, швидше, а результати виявляються вищими. До того ж під час мотивації навчальної діяльності часто використовуємо цікаві повідомлення, інформацію, яка сприяє розширенню знань учнів з теми уроку. ^ особливого значення надаємо, крім оперативного зворотного зв’язку, про який вже говорилося, оцінці зусиль кожного учня, створенню ситуації успіху для кожного шляхом використання завдань з підказкою, своєрідних «шпаргалок», не знижуючи при цьому складності матеріалу. ^ що відповідають різним стилям і способам навчання, надаючи перевагу активним та інтерактивним. Переконані, що допомогти учневі вчитися можна лише у співтворчості з ним. Хочемо поділитися деякими прийомами, які дозволяють організувати активне співробітництво з учнями, підтримувати їх інтелектуальну активність в роботі з дидактичними завданнями:
Серед багатьох методів одним із найефективніших вважаємо самостійну роботу учнів. Шляхом аналізу організації самостійної роботи учнів на своїх уроках прийшли до висновку, що самостійна робота як вид навчальної діяльності є ефективною за таких умов:
Постійно переконуємо, «умовляю» (І.Д.Бех) учнів, що вчитися – означає вчити себе, а вміння самостійно вчитися – справжнє мистецтво та важлива характерна риса розвиненої особистості. Тому, готуючись до уроку, завжди прогнозуємо, як допомогти учням вчитися самостійно, розвивати не тільки їх пам'ять, але й мислення. З цією метою розробили збірник логічних завдань. Ці завдання вчать учнів класифікації набутих знань, тобто розподілу певних товарів за групами в залежності від їх схожості або різниці («Наведи порядок»); вчать конкретизації, тобто мисленнєвому доповненню суттєвих якостей предметів або понять тими, які їм властиві, але в умові завдання спеціально не вказані(«Логічний самодиктант»); розвивають навички порівняння, тобто співставлення предметів або їх ознак з метою визначення їх ідентичності («Підберіть пару»). Мислення – це психічний процес відображення дійсності, вища форма пізнавальної активності людини. Якщо перед учнем ставиться завдання, то при його виконанні обов’язково проявиться процес мислення. Ось зразки логічного завдання покажемо: ^ Умови виконання: Уважно прочитайте завдання із кожного переліку кондитерських виробів, викресліть ті, які логічно випадають із даного ряду, тобто, є «білою вороною».
Перелік виробів можна продовжити. Б) Завдання «Сформулюй означення» (табл.. 1) Умови виконання: перед вами суть понять заповніть таблицю 1, для цього \сформулюйте назву виробів, до яких вони відносяться. Таблиця 1 Поняття та їх суть
Часто практикуємо, якщо дозволяє тема, рішення виробничих ситуацій. Так, вивчаючи тему «Кодування товарів», пропоную ситуації:
Постійно на уроках – елементи інтерактивного (кооперативного) навчання. Наприклад, метод «мікрофона», за допомогою якого успішно проводимо актуалізацію опорних знань:
інший варіант «мікрофону»
Робота учнів в статичних та динамічних парах, малих групах, завдання для організації якої я розробила з більшості тем програми (картки-путівники, картки-консультанти), розвиває в учнів самостійність і відповідальність, дає можливість активізувати пізнавальну діяльність кожного. Ефективним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів на наших уроках є дидактичні та рольові ігри, або ж завдання ігрового характеру, адже «гра – це іскра, яка розпалює вогник допитливості і цікавості» - як писав В.О.Сухомлинський. Вважаємо, що:
Такі ігри, як «Автовідповідач», «Митниця», «Вірю – не вірю», «Так – ні», «Третій зайвий», «Хто швидше», «Марафон ерудитів» застосовуємо на різних етапах уроку, адже вже в терміні «дидактична гра» підкреслюється їх педагогічна направленість та багатоваріантність застосування. Учні часто виступають на моїх уроках в якості менеджерів, продавців-консультантів, інспекторів-товарознавців. Виконання таких ролей наближує їх до майбутньої професійної діяльності. Практикуємо проведення нетрадиційних уроків, таких як урок-віртуальна подорож в світ швейних виробів, урок-брейн-ринг, урок-презентація, урок-турнір «Чому? Як?, Навіщо?, урок-ділова гра «Кроки», урок-захист міні-проектів тощо. Використання на уроках комплексного методичного забезпечення дозволяє підтримувати в учнів постійний інтерес до вивчення предмета, ефективно здійснювати контроль знань, домагатися належного засвоєння матеріалу, організовувати самостійну роботу учнів на уроках. В роботі з учнями дотримуємось чітких принципів:
Комплексне методичне забезпечення чітко систематизовано, створена картотека всіх наявних матеріалів, що дозволяє нам вільно орієнтуватися в існуючих засобах навчання. Вважаємо, що якогось чудодійного секрету, що дозволив би швидко підвищити результативність навчання з предмета, не існує. Лише навчання, орієнтоване у відповідності з психолого-педагогічними закономірностями, орієнтоване на врахування і розвиток потреб та інтересів учнів, може покращити їх ставлення до учіння, наповнити його особистим сенсом. |
![]() | Методи контролю та самоконтролю вихованості учнів нестерук В. В.... Актуальність. Управління цілісним педагогічним процесом неможливе без зворотного зв’язку, який несе характеристику його результативності.... | ![]() | Перешкоди упровадження ділових ігор коба С. Л. Володимир-Волинського... Як підтверджує досвід, саме в таких ситуаціях виникає загострене відчуття реальної особистої відповідальності за знання І долю того... |
![]() | Організація колективної, групової та творчої роботи на уроці марчук... Актуальність навчального прикладного педагогічного дослідження «Організація колективної творчої діяльності учнів на уроках» обумовлене... | ![]() | Патріотична молодь – процвітаюче майбутнє юскевич Л. А. Володимир... Духовна криза, в якій перебувають чимало наших співвітчизників, загрожує кризою соціальною І національною, а звідси І розгортанням... |
![]() | Методика проведення конкурсу «Кращий за професією» Осічка Л. В. Володимир... Конкурси проводяться з метою підвищення рівня професійної підготовки, розвитку творчої активності учнів, удосконалення організації... | ![]() | Розвиток творчості учнів шляхом запровадження інтерактивних технологій... Нині, як ніколи, настала нагальна потреба в оновленні змісту науки І освіти. У цьому аспекті особливий інтерес ставлять інтерактивні... |
![]() | Індивідуалізація І диференціація навчання І їх роль у підвищенні... Гатьох учених І практиків. Проте кожен з дослідників трактував її по-своєму. Зважаючи на це, викладемо свої міркування щодо розкриття... | ![]() | Застосування інтерактивних методів у професійно-теоретичній підготовці... Стосовно педагогічного процесу інновація означає введення нового в цілі, зміст, форми І методи навчання та виховання. У цьому аспекті... |
![]() | Лабораторно-практичні заняття в сістемі професійної підготовки кваліфікованих... Ослідження "Практичні та лабораторні заняття в системі професійної підготовки кваліфікованих робітників" обумовлено наявністю протиріччя... | ![]() | 2013 впу №40 Шишкіна Людмила Миколаївна викладач вищої категорії, старший викладач Використання інформаційно-комунікаційних технологій – потужний стимул у навчанні] |