План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П'ять головних елементів теорії ігор




Скачати 95.03 Kb.
НазваПлан вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П'ять головних елементів теорії ігор
Дата конвертації25.03.2013
Розмір95.03 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы


ПЛАН
Вступ

1. Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків

2. П'ять головних елементів теорії ігор

3. Теорія ігор на практиці

4. Уроки гри

Висновки

Література

Вступ
Теорія ігор дозволяє менеджерам приймати оптимальні стратегічні рішення в умовах невизначеності, пов'язаної з поводженням гравців на конкурентному ринку. Керівники компаній повинні пам'ятати: якщо вони вчасно не зроблять потрібний крок, це зроблять їхні суперники. Багато роблем олігополістичної стратегії - установлення товарних цін, керування виробничими потужностями, проведення маркетингової політики, вихід на нові ринки, виставляння тендерних заявок і складання контрактів - можна представити у вигляді простих, що піддаються кількісному визначенню ігрових моделей. В робрті ми розглянемо п'ять головних елементів «конкурентної розвідки», що визначають умови ринкової гри, і процедуру прийняття стратегічних рішень із застосуванням теорії ігор.
^ 1. Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків

Схоже, наступив час тих, кого в студентські роки вважали не від миру цього: колишні президенти університетських шахових клубів всі частіше займають самі престижні пости у відділах стратегічного планування провідних корпорацій. Гарні шахісти знають: щоб приймати вірні стратегічні рішення, потрібно прораховувати ймовірні ходи супротивника й прогнозувати його контрманеври.

Вони вивчають стиль гри супротивника й продумують, які дії й у якій послідовності почнуть у відповідь на той або інший його крок. Тільки так - прораховуючи майбутню стратегію й аналізуючи минулі дії, - вони здобувають повну перемогу, тобто повідомляють супротивникові мат. Важливо, щоб керівники, відповідальні за стратегію розвитку компанії, уміли на основі ретроспективного аналізу прогнозувати майбутнє. Адже часто прибутковість нового заводу або фабрики прямо залежить від того, чи збільшують свої потужності й інших учасників ринку. Успіх новаторських стратегій в області маркетингу й ціноутворення також визначається тим, чи вдасться скопіювати їхнім конкурентам. На олігополістичних ринках практично не з'являється стратегічних рішень, які ніяк не враховують відповідних дій конкурентів. Тому розроблювачі бізнес-стратегій повинні вміти пророкувати поводження суперників.

Але сказати - легше, ніж зробити. Передбачати, як поведуться конкуренти й інші гравці, найчастіше дуже непросто, і багато керівників або очікують від конкурентів «нормальних» - зі своєї, зрозуміло, точки зору - дій, або будують здогаду на основі наявних фактів. Але саме отут і таїться небезпека. Не спрогнозувавши або невірно пророчивши реакцію супротивників, менеджери, зовсім не бажаючи того, можуть розв'язати руйнівну цінову війну, а при спробі вийти на нові ринки потерпіти поразка від пануючих на них компаній або втратити ключові для свого бізнесу сегменти ринку.

І все-таки вихід є: керівникам може допомогти теорія ігор. Вона дозволяє структурувати процес прийняття оптимальних стратегічних рішень у ситуації невизначеності, коли не відомо, як поведуться конкуренти. Теорія ігор з'явилася аж ніяк не вчора: економісти, математики й політологи розробляють її вже більше напівстоліття. Але сприймати її як діючий інструмент, що менеджери-практики можуть використовувати при прийнятті стратегічних рішень, стали відносно недавно. Наприклад, багато американських телекомунікаційних компаній, беручи участь у конкурсах на частотні ресурси, залучали фахівців з теорії ігор для розробки стратегій формування заявок.

^ 2. П'ять головних елементів теорії ігор

Щоб визначити економічні стимули й найбільш імовірне поводження суперників, гарний знавець теорії ігор насамперед намагається зрозуміти, що діється в них у голові. Для цього йому необхідно провести «конкурентну розвідку», у якій можна виділити п'ять головних елементів.

^ 2.1. Постановка стратегічного завдання

Які завдання - ціноутворення, розширення виробничих потужностей або виходу на новий ринок - ви хочете вирішити? Як вони співвідносяться із уже відомими на ринку стратегічними рішеннями? Наприклад, якщо ви припускаєте інвестувати в створення потужностей, вам потрібно знати плани інших учасників ринку: чи збираються вони робити т же саме або, навпаки, планують піти із цього ринку.

^ 2.2. Визначення кола гравців

Від яких гравців найбільше залежить успіх вашої стратегії? Найпоширеніша помилка - вважати, що в стратегічній грі ви боретеся лише зі своїми конкурентами й у ній буде тільки один переможець і один переможений. Багато ваших стратегічних рішень залежать від дій інших гравців - постачальників, дистриб'юторів, виробників супутніх товарів, тому цілком можливий інший результат - виграш для всіх.

Допустимо, компанія - виробник електроніки хоче підняти попит на свою продукцію. Для цього їй потрібно зрозуміти, які економічні стимули змусять виробників програмного забезпечення розробляти програми, сумісні з можливостями її комп'ютерів. Тільки тоді виробник комп'ютерного встаткування зможе структурувати контракти й організовувати спільні підприємства й альянси, вигідні всім учасникам ринку.

^ 2.3. Визначення стратегічних цілей кожного із гравців

У підручниках по теорії ігор звичайно передбачається, що сторони ставлять перед собою раціональні цілі й головна з них - максимізувати прибуток. На практиці ж гравці часто керуються (принаймні в короткострокових перспективах) іншими міркуваннями. Наприклад, вони хочуть завоювати певну частку ринку або забезпечити ріст обороту. Надзвичайно важливо правильно визначити ці мети. Якщо, ухвалюючи рішення щодо виходу на новий ринок, ви припускаєте, що діючі на ньому гравці прагнуть максимізувати прибуток - хоча на ділі вони переслідують короткострокову мету зберегти й збільшити ринкову частку, - ви можете зазнати збитків (коли, скажемо, ваші супротивники різко знизять ціни, щоб «не упустити» свою частку ринку).

^ 2.4. Прогнозування дій кожного гравця

Уявіть, як різні гравці (включаючи вас самих) будуть вирішувати те або інше стратегічне завдання, і обов'язково складіть перелік їхніх імовірних дій. При цьому намагайтеся враховувати позиції не тільки своєї компанії, але й інших фірм. Які сценарії можуть розглядати гравці і як будуть їх оцінювати? Тільки не думайте, що у вас і ваших суперників буде той самий набір стратегічних рішень. Щоб грамотно спрогнозувати розвиток подій, можна провести рольові ігри, що імітують поводження конкурентів, за участю незалежних експертів і колег-менеджерів.

^ 2.5. Визначення структури стратегічної гри

Як будуть прийматися рішення - одночасно, изольоовано або послідовно? Якщо послідовно, то хто швидше за все зробить перший крок, а хто піде вже прокладеним шляхом? Чи буде це «одне-» або «багаторазове» рішення? Найчастіше гри у світі бізнесу - повторювані й послідовні. Приміром, питання ціноутворення на більшості ринків вирішуються знову й знову, причому в певній послідовності.

^ 3. Теорія ігор на практиці

Перераховані п'ять елементів «конкурентної розвідки» і визначають умови вашої ринкової гри. Але, перш ніж використовувати зібрану інформацію для досягнення перемоги, як правило, доводиться ще багато попрацювати. Щоб зрозуміти, як реалізація тих або інших стратегій відіб'ється на положенні різних гравців, що переслідують власні цілі, потрібно як варто вивчити економічну ситуацію в галузі (у тому числі провести аналіз ринку й оцінити витрати й виробничі потужності своїх суперників).

Керівництвом для прийняття стратегічних рішень може послужити схема на рис. 1.1.


Рис. 1.1. Схема прийняття стратегічних рішень
Схема відтворює умовну ситуацію на дуополістичному ринку хімічних товарів, де конкурують дві компанії - назвемо їх Chemco і Matco. Кожна припускає побудувати новий завод. Неясно, хто зробить перший крок, але точно відомо, що рішення будуть прийматися послідовно. Допустимо, гру починає Chemco. Довгострокова мета компаній - максимізація прибутку, тому як результати на схемі показана чиста наведена вартість. Так, якщо обоє суперника вирішать не будувати завод, те чиста наведена вартість буде в них однакової - 100 одиниць.

Щоб прийняти рішення, Chemco потрібно провести ретроспективний аналіз і скласти прогноз. Якщо Chemco побудує завод, то Matco, судячи зі схеми, цього робити не стане (для першої компанії чиста наведена вартість при такому варіанті досягне 125 млн дол., для другий - 80 млн дол.). Якщо ж Chemco відмовиться від своїх планів, будувати прийде Matco, і тоді чиста наведена вартість виявиться рівною 80 і 115 млн дол. відповідно. Крім того, схема доводить, що спорудження одного нового заводу в хімічній галузі економічно виправдано, а поява двох - приведе до надлишку виробничих потужностей, значному падінню цін і зниженню прибутку обох гравців.

Які уроки можна витягти із цього приклада? Урок перший: перевага одержує той гравець, що робить перший хід. Першої оголосивши про початок будівництва й тим самим змусивши Matco переглянути свої наміри, Chemco уникне негативних наслідків, обов'язкових у випадку, якщо обидві компанії побудують по заводу. Урок другої: після першого кроку потрібно негайно робити другий. Як ми бачимо на схемі, в Matco теж є стимули почати гру першої. Виходить, Chemco повинна якомога швидше підкріпити свої «декларації про наміри» реальними діями, тобто почати будівництво. Урок третій: обоє гравця повинні добре розуміти, що перспективи росту попиту обмежені. Якщо Matco буде вважати, що на ринку хімічних товарів одночасно зможуть успішно існувати два нових заводи, і не перегляне свої плани після того, як Chemco оголосить про рішення будувати завод, то вона, безсумнівно, зробить помилку.

^ 4. Уроки гри

Звичайно, визначити правила гри й перемогти у світі реального бізнесу набагато складніше. У дійсності на дуополістичному ринку хімічних товарів ситуація була набагато складніше, ніж ми представили: рішення про розширення потужностей приймалися багато разів і конкурентна боротьба йшла по досить широкому спектрі продуктових ліній. Деякі економісти навіть думають, що реальні ринкові ігри настільки складні, а їхні результати настільки чутливі до прийнятого в моделях допущенням, що теорію ігор не варто використовувати в процесі прийняття бізнесів-рішень. Однак це не так.

По-перше, не так уже мало проблем олігополістичної стратегії можна представити у вигляді простих, що піддаються кількісному визначенню, ігрових моделей. Це проблеми ціноутворення, керування виробничими потужностями, проведення маркетингової політики, виходу на нові ринки, виставляння тендерних заявок і визначення структури контрактів.

По-друге, теорія ігор зовсім не має на увазі, що потрібно знайти одне-єдине не піддається перегляду рішення й на його основі розробляти стратегічні ходи. Вона лише змушує менеджерів ретельно аналізувати дії інших гравців і прогнозувати їхні ймовірні кроки. Тому теорія ігор дозволяє краще зрозуміти суть що відбувається - навіть коли неможливо побудувати точну кількісну модель реальної ринкової гри. Завдяки рольовим іграм можна прийти до таких висновків, які приведуть до зміни курсу по багатьом найважливішим стратегічних напрямкам.

По-третє (не виключено, що це і є саме головне міркування), намагаючись змоделювати поточну ситуацію в галузі, керівники розвивають у собі вміння управляти грою так, щоб збільшити ймовірність успішного результату для своєї компанії. Гри у світі реального бізнесу відрізняються від настільних - тих же шахів - тим, що в них немає твердо встановлених правил, заздалегідь не обкреслене коло гравців і не описаний набір можливих ходів. Теорія ігор може допомогти вам досягти більше високих результатів у вашій нинішній грі, але її щира цінність часто укладається в тім, що вона дозволяє розглянути зародження нових ігор. Наприклад, помітити в поточних ринкових умовах небезпеку виникнення цінових воєн через те, що клієнти легко переходять від однієї компанії до іншої. За допомогою ігрового моделювання виявляється необхідність змінити гру, скажемо, запустити програми підвищення лояльності клієнтів (наприклад, увести системи знижок для постійних покупців), які забезпечать створення вартості для споживачів і виробників, а також послаблять дія факторів, що сприяють жорсткості деструктивної цінової конкуренції.

Висновки

Наступного разу, приймаючи стратегічне рішення, спробуйте застосувати теорію ігор. Згадавши минуле, загляньте в майбутнє, і тоді ви ясніше побачите, як провести нову партію гри в бізнес, зрозумієте, яка гра вам вигідніше всього. Якщо ви вчасно не почнете нову гру, щоб домогтися переваги над суперниками, це зробить хто-небудь із них. Коли ваші супротивники вже сядуть за шашки, користі від вашого вміння краще всіх грати в шахи буде не багато.

Теорія ігор дозволяє структурувати процес прийняття оптимальних стратегічних рішень у ситуації невизначеності, коли не відомо, як поведуться конкуренти. Теорія ігор з'явилася аж ніяк не вчора: економісти, математики й політологи розробляють її вже більше напівстоліття. Але сприймати її як діючий інструмент, що менеджери-практики можуть використовувати при прийнятті стратегічних рішень, стали відносно недавно. Наприклад, багато американських телекомунікаційних компаній, беручи участь у конкурсах на частотні ресурси, залучали фахівців з теорії ігор для розробки стратегій формування заявок.

Література

  1. Виханский О.С., Наумов А.И. Менеджмент. – М: Гардарики, 1999.–528 с.

  2. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. — М.: Дело, 1997. — 704 с.

  3. Василенко В.А., Ткачєнко T.I. Стратегічне управління. Навчальний посібник. — К.: ЦУЛ, 2003. — 396 с.

  4. Спивак В.А. Организационное поведение и управление персоналом - СПб: Издательство «Питер», 2000. — 416 с.

  5. Нельсон Боб, Экономи Питер. Умение управлять для “чайников”.: Пер.с англ. – К.: Диалектика, 1997.-336с.

  6. Уткин Э.А. Профессия-менеджер.- М.:Экономика,1992.-176с.

  7. Шегда А.В. Основы менеджмента: Учебное пособие. — К.: Товариство "Знания", КОО, 1998. — 512 с.

  8. Осовська Г.В. Комунікації в менеджменті: Курс лекцій. — К..: «Кондор». — 2003. — 218c.

  9. Виноградський М.Д., Виноградська А.М., Шканова О.М. Організація праці менеджера: Навч. посіб. для студ. екон. вузів. — К.: "Кондор" - 2002.-518 с.

  10. Пушкар P.M., Тарнавська Н.П. Менеджмент: теорія та практика. Підручник. - 2-ге вид., перероб. і доп. - Тернопіль: Карт-бланш, 2003. - 490 с.

  11. В.П. Пелішенко Маркетинговий менеджмент: Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2003. — 200 с.




Схожі:

План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Ігор Козлик теорія літератури в ситуації „кінця теорії літератури”
Йдеться про незрівнянно серйознішу ситуацію, наявність якої так достатньо однозначно І чітко продекларована в новітніх літературознавчих...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Черінько Ігор
Черінько Ігор Павлович, науковий співробітник Інституту політичних І етнонаціональних досліджень імені І. Ф. Кураса нан україни
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Положення про проведення ХХ обласних спортивних ігор школярів у 2011-2012...
Змагання проводяться в загальноосвітніх навчальних закладах з найбільш популярних видів спорту та за програмою дитячих спортивних...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Історія походження олімпійських ігор
Олімпійські ігри – міжнародні спортивні змагання, які проводяться кожні чотири роки під егідою Міжнародного олімпійського комітету....
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Курс "Основі теорії транспортних процесів та систем" є дисципліною,...
Теорія транспортних процесів та систем це наука, в якій знайшли застосування теорія систем, теорія управління транспортними та вантажними...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Мурованокуриловецький дошкільний навчальний заклад ясла-садок №2...
Посібник містить теоретичний та практичний матеріал для використання в роботі вихователями дошкільних закладів. Подано примірний...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Автори процесуальних теорій мотивації намагаються пояснити, як формується,...
Найбільш відомі процесуальні теорії: теорія очікувань В. Врума, теорія посилення мотивації Б. Скіннера, теорія постановки цілей Е....
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Проблема застосування сучасних ігор для навчання фізики в основній школі
У статті розглянута проблема застосування сучасних ігор для навчання фізики в основній школі на прикладі використан­ня пазлів. Ключові...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Робоча програма спеціального курсу „Елементи теорії керування”. Спеціальність
Цей курс складається з трьох розділів: якісної теорії лінійних систем керування; елементів теорії оптимального керування; основ геометричної...
План вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків П\Тестові завдання для заліку з курсу «Ведичні знання про здоров’я»
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка