Музичне послання крізь віки. Мета




Скачати 83.89 Kb.
НазваМузичне послання крізь віки. Мета
Дата конвертації04.04.2013
Розмір83.89 Kb.
ТипДокументы
uchni.com.ua > Інформатика > Документы
Тема. Музичне послання крізь віки.

Мета: ознайомити учнів із творчістю (зокрема органною) Й. С. Баха та особливостями музичного інструмента органа; дати визначення понять: «поліфонія», «фу­га»; формувати вокально-хорові навички (почуття ритму) та вміння інтерпретувати музичні твори по­ліфонічного складу; розвивати інтерес до видатних зразків музичної класики; виховувати шанобливе ставлення до творчості Й. С. Баха.

Музичний матеріал: Й. С. Бах. Органна фуга соль мінор, «Весня­на пісня»; Дж. Гершвін «Колискова Клари» з опери «Поргі та Бесс»; Ю. Чичков «Якщо дружать музика і діти»

^ Наочні посібники: портрет Й. С. Баха, зображення органа, репро­дукція картини М. К. Чюрльоніса «Фуга»; тести; нотна хрестоматія.

Обладнання: музичний інструмент; магнітофон; фонохрестоматія, комп’ютер.

Тип уроку: комбінований.

^ ХІД УРОКУ

Учні заходять до класу під музичний супровід («Якщо дружать музика і діти» Ю. Чичкова).

I.Організаційний момент

II.Мотивація навчальної діяльності

III.Повідомлення теми і мети уроку

{Тему семестру та уроку написано на дошці.)

На попередньому уроці ми ознайомилися з музикою афроамериканських народів. Сьогодні пропоную повернутися в давні часи і ознайомитися з музикою, у якій яскраво розкривається неви­черпаний світ людських почуттів,— із музикою Й. С. Баха.

^ IV.Актуалізація опорних знань

V.Вивчення нового матеріалу

Послухайте вірш, і ви зрозумієте, що музика не потребує пере­паду.

Нам любий Бах... Та як про це сказать?

Не те, щоб нині музики не стало,

але такого чистого кристалу

не дарувала неба благодать.

Які ж у ній гармонії палкі,

яка ж оце всеобіймуща совість,

яка і досі незбагненна повість

про мою душу, ввергнуту в віки!

Слайд1

Такі слова присвятив російський поет Микола Ушаков велико­му німецькому композиторові ^ Йоганну Себастіану Баху. Їх розді­ляє майже два століття, проте пов'язує прекрасна, вічно молода музика, що є зрозумілою всьому світові без перекладів і пояснень. Отже, надамо слово нашим доповідачам!

(Фільм про Й.С.Баха.)

^ Біографи Й. С. Баха

Йоганн Себастіан Бах народився у німецькому містечку Ейзенах, у музичній родині. Батько навчав його гри на скрипці; хлоп­чик співав у хорі міської школи.

У 9 років Йоганн Себастіан осиротів, його вихователем став старший брат Йоганн Крістоф, який був органістом у церкві та про­довжив музичні заняття з хлопчиком.

Якось Себастіан дізнався, що брат ховає у шафі зошит із твора­ми видатних композиторів. Понад півроку десятирічний хлопчик уночі, при місячному світлі, переписував ноти, але Крістоф дізнав­ся про це й відібрав оригінали та копії. У розпачі Йоганн вигукнув: «Раз так, я сам напишу таку саму музику, напишу ще краще!» Брат лише розсміявся у відповідь.

Йоганн Бах, геніальний композитор і блискучий виконавець, упродовж усього життя наполегливо працював над удоскона­ленням власної майстерності, вивчав світову музичну культуру

і народну музику; знав Біблію і латину; вільно спілкувався італійською та французькою мовами.

«Мені довелося багато вчитися, хто буде таким же старанним досягне того ж»,— відповідав Бах на запитання щодо його таланту.

Останні роки життя великого композитора були нелегким: Ще в дитинстві Бах серйозно ушкодив зір, коли ночами переписував ноти. З роками хвороба очей посилилася. Після невдалої операції музикант осліпнув.

Сучасники швидко забули старого Баха. Лише через довгі роки музику великого композитора відкрили заново, захоплюючи її величністю, мудрістю, красою, досконалістю та глибиною н вичерпної людяності. Його музичне послання подолало відстань крізь віки і знайшло свого адресата.

^ Прихильники творчості Й. С. Баха

Творча спадщина Йоганна Себастіана Баха надзвичайно велика охоплює понад 1000 композицій, із них 320 світських і духовні кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, інструментальні твори та ін.

Більшість вокальних творів Баха написана на релігійні текс (наприклад, «Страсті за Йоаном», «Страсті за Матвієм», «Маса сі мінор»). Музика їх пройнята глибоким релігійним почуттям. Зі світських вокальних творів композитора особливо виокремлюють кантати «Феб і Пан», «Селянська», «Кавова», безпосередньо пов'язані з тодішнім побутом.

Інструментальна музика Баха написана для органа (прелюдії, токкати, фантазії, фуги), клавесина («Добре темперований клавір», «Мистецтво фуги», 6 партитур, 6 французьких сюїт, 6 англійських сюїт тощо). Також він створив музику для симфонічного оркестру (6 «Бранденбурзьких концертів», 4 сюїти) та ін.

Складною виявилася і доля його спадщини. За життя Ба добре знали, проте після смерті композитора його ім'я і музи: почали забувати. Справжній інтерес до його творчості виник лише в 1820-ті роки. Розпочався він із виконання 11 травня 1829 в Берліні «Страстей за Матвієм». Це дало сильний імпульс до в пулікації творів Баха та їх виконання.

Композитори-романтики прийняли бахівські композиції як поетичну музику і взяли їх собі за взірець. Фелікс Мендельсон- Бартольді, Роберт Шуман, Фредерік Шопен і навіть сам Ференц Ліст уважали твори Баха стимулом і прикладом для власної творчості.

З 1950 р. у Лейпцигу проводиться Міжнародний конкурс імені Йоганна Себастіана Баха.

^ Дослідники інструмента великого Й. С. Баха

Улюбленим інструментом Й. С. Баха був орган. Його могутнє,наповнене, надзвичайно різноманітне звучання найбільше відповідало творчим уподобанням музиканта.

Слайд 3

^ Робота у зошитах

Орган (у перекладі з грецьк.— «інструмент» або «знаряддя») — музичний інструмент групи клавішно-духових інструментів, якому неофіційно й люб'язно надано назву «короля музич­них інструментів»: за звуковою палітрою та багатством засо­бів музичної виразності посідає перше місце з-поміж музич­них інструментів.

Звук в органі створюється завдяки нагнітанню повітря в труби різного діаметру, довжини, матеріалу (метал або деревина). Керуван­ня органом здійснюється зі шпільтішу (тобто ігрового столу, пульту керування, де містяться ігрові механізми (клавіші, педаль) та ме­ханізми вмикання та вимикання регістрів, допоміжних засобів).

Гра на органі здійснюється за участю обох рук та ніг органіста, з допомогою (або без) асистента. Органіст має один або декілька мануалів (клавіатур для рук) та педаль (клавіатура для ніг).

Більшість органів розташована в церквах (християнських — римського обряду, протестантських, але не церквах візантійського обряду), концертних залах, музичних навчальних закладах (ака­деміях, консерваторіях, училищах).

Уважають, що історичні корені органу — у конструкції флейти Пана. Більш-менш великі органи з'явилися в IV ст. н. є.

666 року Папа Римський Віталіан увів орган до християнської церкви. До X ст. органи розташовували у церквах як римського, так і візантійського обряду. Візантія взагалі славилася своїми ор­ганами, чимало з яких місцеві правителі дарували та продавали до європейських держав.

Історія розвитку органа неодмінно пов'язана з церквою — як католицькою, так і протестантською, де орган одразу знайшов під­тримку як серед прихожан, так і серед служителів церкви. Пер­ші публічні органні концерти відбулися в Амстердамі наприкінці XVII ст. та у Любеку у першій половині XVIII ст. Окрім релігійно­го значення орган набув ще і значення концертного.

Вершини свого естетичного та звукового розвитку органи на­були у XVII—XVIII ст. у Німеччині та Франції. На той час не було окремого фаху «виконавець», тому всі тогочасні органісти-віртуози мали бути одночасно і композиторами. Органіст виконував здебіль­шого свої твори та імпровізував.

Значної шкоди органам завдали обидві світові війни. Під час Другої світової війни у бомбардуваннях, битвах, пожежах було знищено величезну кількість безцінних історичних інструментів XIV—XIX ст., завдано непоправної шкоди історії розвитку органа.

Але вже наприкінці 50-х років у СРСР розпочинається активне будівництво органів як винятково світських музичних інструмен­тів— у залах філармоній, спеціалізованих новостворюваних ор­ганних концертних залах.

Звук органа відрізняється від більшості клавішних інструмен­тів. Зокрема, він є неперервним, нестихаючим.

Й. С. Бах був віртуозним органістом. Композитор був скромною людиною та мав добре почуття гумору. Переказують, що якось він зіграв органну прелюдію своєму учневі, який став вихваляти чудове виконання. «У цьому немає нічого дивного,— перервав його маестро.— Слід тільки вчасно натискати відповідні клавіші, а все інше орган зробить сам».

Отже, ми дізналися з виступів наших доповідачів, що майже все життя Бахові довелося бути у церкві органістом, керівником хору й оркестру, учителем музики у церковній школі і, звісно, композитором. Прагнучи зробити свої твори зрозумілими простим людям, композитор насичував церковну музику народними пісенними і навіть танцювальними інтонаціями. Для органа він написав багато творів, одним з яких є Органна фуга соль мінор.

^ Робота у зошитах

Фуга — це багатоголосий твір, у якому усі голоси нібито розмовляють між собою, по черзі виконуючи тему. Музику т кого складу називають поліфонічною. На відміну від канону, тема у фузі проходить імітаційно — не лишається незмінної а може варіюватися, розвиватися.

Поліфонія (від грецьк.роІу — «багато» і рhопе — «звук») — тіп музики, у якому всі голоси є рівноправними і мають самостійні мелодії.

Слухання музики

Якщо ви слухатимете уважно, то можете почути, що тема має пісенний характер; багаторазово повторюючись, вона утворює багатобарвне звукове мереживо.

А тепер послухайте Органну фугу соль мінор Й. Баха і дайте відповідь на запитання:

♦ Яке враження справив на вас прослуханий твір? Опишіть характер музики.

Слухання Органної фуги соль мінор Й. С. Баха

  • Як ви вважаєте, про що думав композитор, складаючи фугу?

  • Чи зрозумілою є музика, написана майже 250 років тому?

  • Чому музика органної фуги Баха, написана дуже давно, впли­ває на сучасну людину?

Органна творчість Баха є великою та різноманітною, у ній до­конало розроблені жанри фантазії, сонати, прелюдії, фуги, Усупереч церковним традиціям, у своїх органних творах композитор прагнув піднести силу людського духу.

^ Вокально-хорова робота

Йоганн Себастіан Бах також писав пісні. Сьогодні ми розучимо одну з них. Послухайте її та дайте відповідь на запитання:

♦ Якими настроями та почуттями сповнена ця пісня?

^ Слухання «Весняної пісні» Й. С. Баха

♦ Чи можна таку музику назвати сучасною?

Розспівування

Розучування «Весняної пісні» Й. С. Баха

(Приділити значну увагу вокально-хоровій роботі (фразування, дихання, паузи, дикція тощо). Працюємо над двоголосим виконанням.)

Робота над піснею «Колискова Клари» Дж. Гершвіна з опери «Поргі та Бесс»

^ VI. Підсумок уроку

Прізвище «Бах» співзвучне німецькому слову «струмок». Проте, в тогочасній Німеччині воно поступово стало означати «музикант»: усіх Бахів називали музикантами, а всіх музикантів — Ба­хами.

Схиляючись перед генієм співвітчизника, великий Бетховен говорив про Баха: «Не струмок! — Море має бути його ім'я».

^ Тестові завдання

Оберіть правильну відповідь.

1. Фуга — це:

а) поліфонічний твір, у якому одна або декілька тем послідовно
звучать у всіх голосах;

б) невеликий музичний твір імпровізаційного складу;

в) музичний жанр, що має довгу і насичену мелодію.

2. Типом викладення музичного матеріалу «Весняної пісні» Й. С. Баха є:

а) поліфонічний;

б) гомофонний.

Домашнє завдання

Слухати музику Й. С. Баха за власним вибором.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Якщо дружать музика і діти

Ю. Чичкова).

Схожі:

Музичне послання крізь віки. Мета icon1. Мій ранок, Роксолано, зоре крізь віки

Музичне послання крізь віки. Мета icon1. Замріюсь на хвилину, полину сизим птахом крізь віки

Музичне послання крізь віки. Мета iconНа горнятко кави по-віденськи!
Львову. Тут завмирає час Вузенькими вуличками розливається аромат ранкової кави, закликають своїми дзвонами святині Костел Успіння,...
Музичне послання крізь віки. Мета iconГойдаються гондоли на воді, І місяць нависає срібним дахом Тут свято...
Львовом. Тут завмирає час Вузенькими вуличкам розливається аромат ранкової кави, кличуть своїми дзвонами святині Костел Успіння,...
Музичне послання крізь віки. Мета iconУроку Тема уроку
Світ, що зветься Музикою. Правила співу. Музичне речення, музична мова. Музичне вітання розучування. Слухання С. Прокоф’єв. Дощ І...
Музичне послання крізь віки. Мета iconМетодичні рекомендації щодо здійснення краєзнавчої діяльності в бібліотеках...
У відповідності до послання Президента України 2012 рік проголошено Роком культури та відродження музеїв
Музичне послання крізь віки. Мета iconДерево красне корінням, а людина-родом. Мета
Музичне оформлення: фонограми до пісень «Зеленеє жито», «Росте черешня», «Смерекова хата», «Одна калина»
Музичне послання крізь віки. Мета icon1. Життєвий шлях Лесі Українки
Спочатку тільки шум І потріскування. Потім, мов крізь бурю, мов крізь товщу сповнених великих історичних зрушень років, які відділяють...
Музичне послання крізь віки. Мета iconУрок тема. Кіноповість «Україна в огні». Доля народу крізь призму суб’єктивної інтерпретації
Мета: розглянути умови написання кіноповісті «Україна в огні», використовуючи елементи
Музичне послання крізь віки. Мета iconМузичне свято «Пісня – жива душа народу»
Мета: Виховувати інтерес, любов до музики, повагу до народних звисаїв, формувати естетичні смаки та потребу у сприйманні та виконанні...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка