Скачати 107.6 Kb.
|
Опис досвіду роботи вчителя інформатики Корвегіної Віри Анатоліївни Тема досвіду: «Використання технологій Веб 2.0 як засіб формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики.» Актуальність та перспективність проблеми. Освітня діяльність сьогодні зазнає значних змін, що зумовлено новими вимогами до членів суспільства і зміною освітньої парадигми. Якщо раніше основною задачею освіти вважалась передача знань, умінь і навиків учням, то сьогодні «перед освітою виникло складне двоєдине завдання: вона повинна осучаснюватися на основі новітніх технологій через широке впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), а також – формувати в молоді риси, необхідні для успішної самореалізації в інформаційному суспільстві після завершення навчання в школі. ІКТ проникають у навчальний процес, сприяють зміні технологічних аспектів навчання. Використання технологій Веб 2.0 як засобу формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики зумовлено одним із перспективних напрямів реформування системи освіти України, а саме застосуванням сучасних комп'ютерних і телекомунікаційних систем у діяльності закладів освіти, рівень розробки яких відповідає вимогам світової спільноти. Розвиток навчання у віртуальному середовищі, брак уваги до цієї проблеми призвів до того, що учні користуються глобальною мережею на власний розсуд. Вони взаємодіють в мережі, спілкуються, створюють товариства за інтересами, але не знайомі з усіма можливостями мережевих сервісів. Моя задача навчити учнів виявляти та використовувати можливості соціальних освітніх мереж для підвищення якості навчання та розвитку інформаційної компетентності. ^ Створений навчально-методичний комплекс, бібліотека підручників та посібників з Веб 2.0, дидактичні матеріали та система використання інформаційних технологій і мультимедійних засобів навчання, яка базується на комплексному використанні у навчальному процесі з інформатики всіх можливостей технічного забезпечення гімназії, наявної бази електронних програмних засобів навчання (ЕПЗН) з інформатики, накопичення та використання власних фото- та відеоматеріалів в органічному та доцільному поєднанні з традиційними засобами навчання: підручники, посібники. ^ Методичні та дидактичні дослідження впровадження сучасних інформаційних технологій у навчальний процес здійснювали вчені В. Варченко, М. Гольцмен, М. Жалдак, С. Іванова, Д. Клементс, М. Левшин, Н. Макарова, Т. Оппенхеймер, С. Пейперт, Ф. Рівкінд, Л. Фуксон, К. Хохман та інші. Загалом ученими відзначається збагачення діяльності тих, хто навчається, за рахунок її опосередкування інформаційними технологіями, розвиток інтелектуальних здібностей, пізнавальних інтересів і мотивів тощо. Вагомий внесок у дослідження можливостей використання мережевих сервісів Web 2.0 у навчально-виховному процесі загальної середньої та вищої школи зробили такі науковці: О. Андрєєв, Н. Балик, Н. Діментієвська, А. Забарна, О. Круподерова, Є. Патаракін, М. Рєзнін, В Стародубцев, Б. Ярмахов, Richard E. Ferdig, KayeD. Trammell, зокрема педагогічні можливості сервісів досліджує М. Менякіна, вікі-технології у сучасній освіті – Н. Дягло, Г. Стеценко, особливості використання веб-технологій для самостійного підвищення кваліфікації – М. Німатулаєв, розвиток загальнокультурної компетенції вчителів-предметників засобами сервісів Web 2.0 – Н. Євтушенко. ^ В інформаційному суспільстві, що формується, фундаментальною проблемою є зміна методології сучасної освіти як постійної освіти (освіти протягом усього життя людини), реалізація концепції якої потребує становлення в соціумі персональних освітніх сфер, що формуються самими суб’єктами для вирішення особистісних і професійних завдань на основі досягнень інформаційних технологій. Стрімкий розвиток сучасних засобів міжособистісної комунікації (блогів, вікі-сайтів), що базуються на сучасних мережевих технологіях Web 2.0, приводить до самоорганізації соціальних мереж та спільнот регіонального і глобального рівнів. Мережеві сервіси Web 2.0 змінюють звичні стереотипи використання глобальної мережі як у повсякденному житті, так і у навчально-виховному процесі. Мережа Інтернет перестала бути середовищем передавання інформації і транспортним каналом постачання знань. Пасивна позиція учня як «читача» (споживача інформації) змінюється на інтерактивну й персоналізовану позицію «письменника» (коментатора, співучасника дискурсу, виробника інформації). Інноваційна значущість досвіду полягає у тому, що завдяки своїй новизні використання сервісів Web 2.0 відкриває широкі можливості для активної участі учнів у наповненні мережі матеріалами, обміну своїми навичками й уміннями. Перехід учнів на рівень учасників мережевої спільноти надає нові можливості: ефективно впроваджувати інформаційно-комунікаційні технології у життя; розширити кругозір; оволодіти вміннями спілкуватися; використовуючи мережу Інтернет організовувати міжособистісну взаємодію; співпрацювати у групі; систематично підвищувати рівень власної загальнокультурної, інформаційної компетентності. Окрім цього, високий рівень ефективності взаємодії користувачів в Інтернет-середовищі, багатовид принципових особливостей і різних можливостей мережевих сервісів Web 2.0, а також відносна дешевизна зумовлюють серйозні перспективи використання подібних технологій як учителями, так і учнями і тим самим визначають необхідність їхнього глибокого впровадження у навчально-виховний процес. ^ Виходячи з вищезазначеного у викладанні інформатики використовую можливості мережевих сервісів, інформаційні технології та мультимедійні засоби навчання в системі та логічному і доцільному поєднанні з традиційними засобами навчання під час засвоєння нових знань (уроки вивчення нового матеріалу, уроки-лекції, навчальні проекти), узагальнення і систематизації знань (захист проектів, уроки-семінари, тренінги тощо), проведенні он-лайн редагування документів, виконанні практичних робіт, при здійсненні контролю знань, вмінь і навичок. Застосування технологій Веб 2.0 дозволяє знайти нові шляхи переходу від репродуктивного характеру навчальної діяльності до творчого дослідницького характеру розв’язування поставлених задач. При цьому значно розширюється коло нестандартних завдань, що можуть бути запропоновані учням. Це дає можливість широко використовувати диференціацію навчання та застосовувати індивідуальний підхід до кожного учня, що підвищує їхню самостійність у відшуканні шляхів пошуку нової інформації, у розвитку інформаційної компетентності. З метою реалізації впровадження сервісів веб 2.0 у НВП впроваджую використання нестандартних уроків. А саме: Урок - ділові ігри. Наприклад, «Суд над комп’ютером». Клас ділиться на дві групи: «адвокати» - доводять, що комп’ютер є помічником людини та «прокурори» - доводять негативний вплив комп’ютерів. Усі свої пропозиції формують у вигляді текстового документа або презентації та розміщують (для вільного доступу) на сервісі DocMe. Уроки з груповими формами роботи. Наприклад, урок на тему «Апаратна складова інформаційної системи». Кожна група учнів отримує завдання скласти прас-лист для придбання комп’ютерної техніки та скласти список найбільш вигідних Інтернет-магазинів. Уроки взаємонавчання учнів. Один із видів дистанційного навчання. Учнів отримують завдання та за допомогою Інтернет-ресурсів, на яких розміщені відео-уроки, опрацьовують на дану тему. Уроки-заліки. Як підсумковий урок з теми для 9 класу прводжу он-лайн тестування за допомогою сервісу jakima.at.ua Уроки-творчі звіти. Захист учнями творчих робіт, проектів. Після захисту учнем творчої роботи виконуємо сумісне заповнення таблиці пропозицій, рекомендацій, яка розташована на сервісі GoogleDocs Бінарні уроки. Наприклад, «Побудова графіка функції». Кожен учень за допомогою пакета програм MS Office будує графік функції, оформлює презентацію для захисту роботи, розміщує папку з матеріалами в мережі Інтернет для вільного перегляду виконаної роботи. Уроки «кругове тренування». Наприклад, урок на тему «Ознайомлення з мережевими сервісами». Учні знайомляться з матеріалами за даною темою, які розміщені на Заповікі в розділі Тренинги Веб 2.0 для учащихся. Уроки-тренінги. Наприклад, «Я за безпечний Інтернет». Після проведення першої частини тренінгу, учні опрацьовують матеріал, розміщений на порталі Onlandiya.org.ua та проходять он-лайн тестування з основ безпечної Позаурочні форми організації навчання:
Результати досвіду Впровадження сервісів Веб 2.0 надає можливість формувати та розвивати інформаційну компетентність учнів, а саме:
Можливості сервісів Веб 2.0 у своїй педагогічній діяльності впроваджую потягом трьох років. На даний момент учні, з якими ми розпочинали експеримент навчаються в 11 класі і на діаграмі чітко прослідковується динаміка рівня навчальних досягнень протягом трьох років. ^
Досвід використання сервісів Веб 2.0 вказує на доцільність використання Інтернет-сервісів як засобу формування інформаційної компетентності за рахунок накопичення бази знань роботи з ресурсами мережі та інформаційної бази, доступ до яких є вільним для учнів і вчителів, налагодження ефективної комунікації (навчання, консультування, обговорення), створення тематичної соціальної мережі. Труднощі реалізації досвіду полягають у:
Серед шляхів подолання цих труднощів слід відзначити: вільне володіння вчителем комп’ютером, офісними додатками, програмними та мультимедійними засобами навчання (глибоке і повне вивчення можливостей, інтерфейсу, засобів керування, бібліотек наочностей, змісту ППЗ та мультимедійних засобів навчання); чітке визначення доцільності використання того чи іншого засобу на різних типах уроків та визначення місця даного виду роботи на уроці; планування часу на розробку технологічного і дидактичного інструментарію його накопичення. |
![]() | «Формування громадянської компетентності учнів на уроках інформатики... Чителем 28 роки. З них 18 років викладаю інформатику. Маю вищу кваліфікаційну категорію та звання «старший учитель». Останні два... | ![]() | План самоосвіти вчителя Проблемна тема: Використання електронних засобів навчання на уроках зв як засіб формування комунікативної компетентності учнів |
![]() | Тема Зміст досвіду ... | ![]() | Досвід роботи вчителя фізики ... |
![]() | Діагностика рівня компетентності учнів з використанням комп’ютерних технологій З розвитком інформаційного суспільства зростають потоки інформації, швидкість її обробки та поширення. Все частіше виникає потреба... | ![]() | Перелік матеріалів Опис досвіду «Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках світової літератури як складової особистісно орієнтованого... |
![]() | Формування життєвої компетентності через активізацію пізнавальної... «Формування життєвої компетентності особистості через розвиток в учнів потреби у здоровому способі життя.» | ![]() | Тема досвіду: ««Використання ikt у викладанні уроку музичного мистецтва,... Зії І художньої уяви; асоціативного сприйняття І мислення на основі художнього І музичного матеріалів, розуміння поняття ритму в... |
![]() | Тема досвіду: ««Використання ikt у викладанні уроку музичного мистецтва,... Зії І художньої уяви; асоціативного сприйняття І мислення на основі художнього І музичного матеріалів, розуміння поняття ритму в... | ![]() | Семінар – практикум вчителів української мови та літератури Організація самостійної роботи як засіб формування самоосвітньої компетентності учнів |