Тема: Калинець Ігор




Скачати 87.26 Kb.
НазваТема: Калинець Ігор
Дата конвертації16.04.2013
Розмір87.26 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Інформатика > Урок

Калинець Ігор

«Вона, як дивовижний світ...»

Урок за поезією Ігоря Калинця , «Писанки»

6 клас


Тема: Калинець Ігор

«Вона, як дивовижний світ...»

Урок за поезією Ігоря Калинця , «Писанки» 6 клас

Мета:

ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти осягнути красу й оригінальність його поезій ;

розвивати навички виразного читання ліричних творів , коментування ролі художніх засобів вираження для створення образів ; виховувати повагу до рідних.

^ Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Використані сучасні технології навчання. Інформаційна технологія навчання. Урок з використанням програмно - методичного забезпечення інституту інформаційних технологій. Далі:ПМЗ ІІТ

Обладнання . Носії інформації: слайди, програмно-методичне забезпечення інституту інноваційних технологій, комп’ютер , мультимедійний проектор.

Хід уроку

.І. Створення позитивного настрою. Магнітофон. Тихо звучить пісня про маму Н.Яремчука

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Інтерактивна вправа: діалог вчителя та учнів.

- Доброго дня , діти. Вітаю вас на черговому уроці української літератури.

Вмощуйтесь зручненько та слухайте уважненько..

- Чи правильне моє твердження:

- Музика , яку слухають мої шестикласники, створює у них гарний , поетичний настрій?

- А який настрій є гарний , розтлумачте , будь ласка.

(той , що викликає позитивні емоції, почуття)

-А як ви розумієте вислів «поетичний настрій « ? Від якого слова утворилось слово поетичний ?

(поезія передає почуття ліричного героя, значить

п о е т и ч н и й – той , що викликає гарні почуття) .

Ось ви і назвали основну ознаку поетичних творів : передавати почуття ліричного героя і викликати їх у читача.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ПМЗ ІІТ: слайд із зображенням соняшника і вірша І.Драча про соняшник.

1. Уявна гра » Станьмо соняшниками»

1.Прочитаймо спочатку подумки, а потім вслух уривок поезії І. Драча :

Поезіє, сонце моє оранжеве!

Щомиті якийсь хлопчисько

Відкриває тебе для себе,

Щоб стати навіки соняшником.

  • Навіщо треба ставати соняшником? Давайте поміркуємо.

Якою мовою, прозовою чи віршованою ,написані прочитані вами рядки?Аргументуйте

Діти.

  • Є рими, ритм , мова близька до пісенної.

  • Спробуйте передати зміст поетичних рядків прозовою мовою.

  • Якийсь хлопчисько відкриває для себе поезію, щоб стати соняшником.

Учитель:

  • Оце дивина виходить! Як зрозуміти вислів « Щоб стати навіки соняшником «?Навіщо ним ставати?Що уособлює соняшник?

Діти:

  • Соняшник уособлює одвічний потяг людини до світла, жовтий колір- колір тепла. Значить, вислів « щоб стати соняшником « означає стати теплішим , світлішим , кращим душею.

Спробуємо і ми відкрити для себе дивосвіт поезії І Калинця « Писанка», щоб , як і хлопчик, стати соняшниками, тобто кращими душею. Сьогодні ми здійснимо заочну подорож у світ художнього слова Ігоря Калинця. Його поезія земна, чиста, добра, пронизана сонячним промінням, радістю й великою любов'ю.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1.Запис в зошити дати, виду роботи, теми уроку.

2.Цілепокладання .

Вільне обговорення завдань уроку у ході евристичної бесіди.

Учитель.

  • Ознайомимось зі змістом поезії І.Калинця « Писанка « .

Що значить ознайомимось зі змістом?

Учні.(з допомогою вчителя)

- Визначимо його тему, основну думку.

- Визначимо художні засоби вираження , використані автором для розкриття основної думки;

- Спробуємо хоч уявно стати «соняшниками» - тобто кращими душею, світлішими, добрішими. ;

3.Знайоимство з автором. Пропедевтичне завдання з метою зосередження уваги слухачів.

Спочатку, як зазвичай, познайомимось з автором, прослухаємо розповідь про нього, а найбільш уважні знайдуть відповідь на запитання:

^ Що найбільше запам’яталось авторові з дитинства?

Слайди ПМЗ ІІТ:

Коротко про письменника . Поет для дітей. Писанки. (Комп’ютерна версія інституту інформаційних технологій.)

4 .Бесіда за змістом прослуханого.

-Що запам’яталось Ігореві Калинцеві з дитинства? (Свято Великдень, писанки, паски).

4.Словникова робота.

- Що таке писанка? ( великоднє яйце, прикрашене візерунками, узорами , розписами)

-А чи знаєте ви легенди про виникнення писанок?

Писанки беруть свій початок від прадавніх вірувань нашого народу.

Могутній бог Род нібито мав здатність перетворюватися в сокола. У предковічні часи він зніс золоте яйце, яке мало всередині не жовток з білком, а зародок усього світу.

Була люта зима. Птахи не встигли відлетіти у вирій і стали гинути. Люди позабирали птахів до своїх осель, відігріли, а навесні відпустили у вирій. Пернаті не барились, повернулися, а на крилах разом із весною принесли дивні яєчка. Відтоді з приходом великого весняного дня люди писали писанки.
- Чим вимальовували узори? ( писачком , спеціальною щіточкою вимальовували філігранні узори)

^ Усі слова, сказані мною, ви розумієте?

Філігранний - прочитаємо з підручника визначення слова.

Словничок (комп’ютер ПМЗ ІІТ)
4.Знайомство зі змістом поезії. Усне малювання.

Опишіть картини, що виникли у вашій уяві під час читання вірша.
Настав час познайомитись зі змістом поезії, яка уже так нас зацікавила.

А виразне читання на пам'ять підготувала для нас Оля. А ви прослухайте і спробуйте вгадати настрій ліричного героя .

5.Бесіда за змістом твору.

Учитель. Ось ми і виконали перше завдання: ознайомились зі змістом твору.

  • Про що в ньому розповідається?

  • То ж яким настроєм пройнятий вірш Ігоря Калинця « Писанка» ?

(Святковим,урочистим, казковим, бо його навіяли спогади автора про дитинство, про святкування у родині Великодня, випікання пасок, фарбування та розмальовування дивних візерунків на писанках)

  • Які образи присутні у поезії? (писанки)

  • Як автору вдалось створити образ писанки, що йому допомогло? (Художні засоби мови)

  • Які саме? Спробуємо розшукати їх у тексті ( Робота з підручником)

Слайд.

Тропи

Приклади

Епітети

Дивний писачок , дивовижний світ , ясні сонця

Порівняння

Дзвенить, як згусток сонця , вона (писанка)як згусток сонця

Метафори

Мандрує писанка , горить

Колористика

^ По білому яйці ;цибулинний , золотий узвар; оранжево горить; білі оболоні

Права колонка таблиці на слайді незаповнена, її заповнюють учні .

Висновок. Створити неповторний, дивний образ писанки допомогли такі художні засоби вираження : епітети, порівняння, метафора, а святковий настрій- колористика.

.- Якими фарбами мама фарбує писанки? Прочитайте.

(Мандрує писанка по мисочках із цибулинним золотим узваром, з настоями на травах і корі, на веснянім і на осіннім зіллі — і писанка оранжево горить у філіграннім сплеті ліній).

Учитель літератури. Які орнаменти малювала мама на писанках? Прочитайте.

(Від слів: «То вже вона, як дивовижний світ..». до слів: «... геометричний космацький орнамент»).

-А яеі орнаменти ще зображалися на писанці? Пригадайте відомості з уроків праці.

-А у поезії незримий , але відчутний впродовж усього твору ще один, він незримо присутній

( мами.)

- Як же зображує її автор? ( ^ У роботі ,вона …(епітети з тексту),так розкривається її внутрішня краса. Такою вона йому запам’яталась).

-Які слова й вирази застосовував І. Калинець, щоб краще читач уявив матір за святою роботою?
- До якого висновку підводить нас автор? (питання нелегке, бо висновок, як і образ мами, прихований).

- Поважати маму, традиції українського народу, свято берегти їх.

Розкривається о.д. через образ писанки.

Учитель.

- Що виражає заголовок: тему чи основну думку?Аргументуйте.

Учні.

- Тему, бо немає у заголовку слова, яке передає ставлення до писанки.

- Додайте слово, щоб заголовок виражав основну думку

- Святкові(мамині, Великодні, незабутні, філігранні, неповторні) писанки.

^ 6.Творча робота з метою аналізу життєвих ситуацій.

«За що я люблю свою маму»(Компютер, ПМЗ ІІТ)

Учитель. А мама ось така невтомна, любляча, і так потребує ласки! Давайте і ми, як автор,скажемо їй добре слово, похвалимо за турботу, невтомну працю, за її зовнішню та внутрішню красу.

Музика.(Деякі учні складають діалог «Напередодні Великодня», деякі працюють над твором –мініатюрою «Моя мама-найкраща» а всі інші продовжують твердження Я за те люблю свою маму, що вона… Написання творів- мініатюр

7.Презентація творів про маму .

Учитель підсумовує: то ж частіше звертайтесь до неї з такими ніжними словами, зігрівайте її теплом і ласкою, увагою, даруйте їй ніжні і проникливі слова.

7.Культура мовлення.( слайди ПМЗ ІІТ)

7.1 Гра «Давайте повчимося бути ласкавими»

- Ви обмежилися звертанням мамо до найдорожчої людини .Чи можна дібрати синоніми ?

- Матусю, мамочко, мамуню, матінко, матусечко , мамцю , нене , ненько , рідненька…

^ 7. 2 Народна мудрість про маму «Плутанина»

7.4 Рядки любові (поети про маму)Читаємо уривки з поетичних творів про маму

У.Узагальнююча бесіда

Бесіда з комп’ютерною підтримкою .Слайди ПМЗ ІІТ

-Що необхідно людині для того, щоб творити писанки ?(талант, хист, уміння, бажання, настрій)

- Чому І .Калинець обрав автором писанок свою маму? ( доброта , талановита ,спостерігав, як вона священнодіяла )

- Чим мама розмальовувала писанки? (писачком).

-Чи можна вважати її чарівницею? ( так, вимальовує незвичайні узори: птахів, звірів, трави, створювала їх сама , а не змальовувала)

- Яким уявляє дитина світ за допомогою писанок? ( чарівний, барвистий, святковий )

- Які кольори переважають у маминих писанках?

-А які ви бачили писанки, що на них зображено?

-Які асоціації викликає у вас слово «писанка»? на стікерах

(Великдень, сонце, квітень, крашанка, дряпанка, паска, воскресіння Ісуса Христа, «Христос воскрес! — Воістину воскрес!», радість).
- Яке значення мають писанки для ліричного героя і кожного з нас?

-Українська писанка разом із нашими земляками помандрувала в далекі світи. І тепер багато американців, австралійців, німців, канадців не уявляють Великоднього свята без писанки.

У канадському місті Едмонтоні встановлено пам'ятник українській писанці.
^ УІ. Рефлексія

Компютер, ПМЗ ІІТ «Пісня про маму» тихо ,»Чорнобривці»

На фоні:

- Що найбільше вам сподобалось на уроці, які відчуття у вас виникли,?

- Діти, а чи стали ми хоч трішечки схожими на соняшник.? Якщо так , то чому?

Почніть словами: Я зрозуміла, що …

^ УІІ. Оцінки . Д/З :напам’ять «Писанка», прислів’я про маму в бібліотеці

УІІІ. Підсумок уроку.

Зараз прозвучать мої традиційні слова, які сповістять про кінець уроку. Ви залишатимете кімнату і,той , у кого у душі виникли почуття , які хоч трохи зробили його схожим на соняшник, той і візьме його із моїх рук

Отже, увага, урок закінчено, мені було приємно з вами працювати, до побачення.

Музика.

Діти беруть соняшники, вирізані з паперу, прикріпляють до одягу, бо вважають, що твір Калинця «Писанки «зробив їх кращими, світлішими…

Схожі:

Тема: Калинець Ігор iconТема. Про що розповіли Незабудки. Ігор Калинець. Мета
Мета. Удосконалювати навики читання прозових творів;формувати вміння визначати І характеризувати головну дійову особу казки; висловлювати...
Тема: Калинець Ігор iconПлан вступ Теорія ігор як діючий інструмент менеджерів-практиків...
В робрті ми розглянемо п'ять головних елементів «конкурентної розвідки», що визначають умови ринкової гри, І процедуру прийняття...
Тема: Калинець Ігор iconЧерінько Ігор
Черінько Ігор Павлович, науковий співробітник Інституту політичних І етнонаціональних досліджень імені І. Ф. Кураса нан україни
Тема: Калинець Ігор iconТема уроку
Сприяти зміцненню здоров’я учнів, залученню до спортивних занять засобами естафет, ігор, вправ
Тема: Калинець Ігор iconПоложення про проведення ХХ обласних спортивних ігор школярів у 2011-2012...
Змагання проводяться в загальноосвітніх навчальних закладах з найбільш популярних видів спорту та за програмою дитячих спортивних...
Тема: Калинець Ігор iconІсторія походження олімпійських ігор
Олімпійські ігри – міжнародні спортивні змагання, які проводяться кожні чотири роки під егідою Міжнародного олімпійського комітету....
Тема: Калинець Ігор iconМурованокуриловецький дошкільний навчальний заклад ясла-садок №2...
Посібник містить теоретичний та практичний матеріал для використання в роботі вихователями дошкільних закладів. Подано примірний...
Тема: Калинець Ігор iconПроблема застосування сучасних ігор для навчання фізики в основній школі
У статті розглянута проблема застосування сучасних ігор для навчання фізики в основній школі на прикладі використан­ня пазлів. Ключові...
Тема: Калинець Ігор iconТема. Рухова активність та її вплив на розвиток підлітків
Тому п’ятикласникам важливо пояснити переваги фізичної активності й мотивувати їх до відповідних занять. Водночас під час рухливих...
Тема: Калинець Ігор iconВесь день з'їдають уроки. Вони, немов хижаки, позбавляють малюків...
Вони, немов хижаки, позбавляють малюків улюблених ігор, спілкування з друзями, прогулянок з близькими людьми. Поступово отруюючи...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка