Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого




Скачати 98.73 Kb.
НазваУрок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого
Дата конвертації05.03.2013
Розмір98.73 Kb.
ТипУрок
uchni.com.ua > Інформатика > Урок
УРОК № 2 (14)

Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого

Мета:

Освітня: Ознайомити учнів з головними подіями в Київській Русі за часів Ярослава Мудрого, особливу увагу звернути на його зовнішню і внутрішню політику, на закладання ним правових основ розвитку держави. Визначити його роль і місце в історії України.

Розвиваюча: Створити умови для формування в учнів уміння виділяти головне, аналізувати факти і робити узагальнення, а також сприяти становленню пізнавальної компетентності засобами особисто орієнтованого навчання. Розвивати вміння аналізувати історичні документи, ставити і вирішувати проблеми, відстоювати власну точку зору при займанні певної позиції, давати оцінку історичним явищам, вдосконалять логічне мислення, зв’язне мовлення; навчати проводити власні дослідження, розробляти свої проекти.

Виховна: Виховувати почуття патріотизму на прикладі Ярослава Мудрого, тягу до знань, освіти, культури.

Обладнання: підручник, карта "Київська Русь в ІХ - ХІ ст.", портрети князя Ярослава, індивідуальні картки.

^ Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні (розповідь учителя, текст підручника, історичні джерела, робота з наочністю), репродуктивні методи (заповнення таблиць, створення логічних схем), частково-пошукові методи (евристична бесіда), інтерактивні методи («Мікрофон», гра «Міцний ланцюжок», групова робота «Пошук інформації», метод «Прес»)

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок формування й вдосконалення вмінь та навичок).

Клас: 7-

Дата:

^ ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів. (7 -8 хв.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (2-3 хв.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)

ІV. Закріплення матеріалу . ( 10 хв. )

V. Інструктаж з домашнього завдання (2 хв.)
Структурно-функціональний аналіз історичного матеріалу


Інформаційний компонент

Операційний

компонент

Творчо

пошуковий

компонент

Ціннісно-

смисловий

компонент




Факти:

  • Міжусобні боротьба між синами Володимира

  • Розподіл Русі по Дніпру

  • Будова Софії Київської та Києво - Печерської Лаври

  • Призначення митрополитом Іларіона

  • Відкриття шкіл, заснування бібліотеки.

  • збірник правових норм «Руська правда»

  • Заповіт Ярослава


Поняття:

  • уділи

  • собор

  • митрополіт


Зв'язки:

  • Активна зовнішня політика - тесть Європи - зростання міжнародного авторитету Київської Русі

  • створення Софії Київської – заснування центру літописання – створення бібліотеки

  • написання «Руської правди» - впорядкування законодавства

  • укріплення південних кордонів – звільнення від кочовиків

  • заснування київської митрополії – церковна незалежність

1. Застосовувати і розвивати спеціальні картографічні уміння.

2. Розвивати спеціальні уміння: працювати з текстом та ілюстраціями, уміти виявляти причинно-наслідкові зв'язки.

3. Розвивати мовні вміння: висказувати власну точку зору, описувати події використовуючи карти та ілюстрації підручника



Робота з історичними джерелами. Фрагмент з «Руської правди»

  • Про яку зміну у давньоруському суспільстві свідчать наведені статті?

  • Чиї інтереси захищав цей кодекс законів?

  • Чому постала необхідність прийняття такого збірника законів?

Королева Франції.

  • Що дозволило Ганні не забаритися в тіні свого чоловіка?

  • З якою метою укладалися династичні шлюби?

  • Звідки у Ганни така освіченість?

Робота з наочністю (зображення Ярослава)

  1. Зображення на 2 гривнях.

  • Як ви думаєте звідки вам відоме це зображення?

  • На якому номіналі зображено цей портрет?

  1. Зображення св. князя Ярослава Мудрого з колекції портретів Київської Духовної Академії і Семінарії УПЦ Київського Патріархату

  • Про які досягнення Ярослава ви можете сказати спираючись на це зображення?

  • Чому ви так вирішили?

1. Чому давньоруські закони так суворо карали злочини проти живої природи?

2. Чому саме з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі?


І. Актуалізація опорних знань учнів.

Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель. За князя Володимира Великого Київська Русь зміцніла. Прийняття християнства укріпило державу, змінило побут та погляди населення, сприяло розвитку культури. Але вважається, що розквіт Київської Русі припадає на період правління князя Ярослава Мудрого. Саме з діяльністю цієї особи ми сьогодні з вами і ознайомимося.

^ Повторення попереднього матеріалу.

Учитель. Перш ніж ознайомитися з шляхами розбудови Київської держави за часів Ярослава, давайте пригадаємо, яку спадщину він отримав.

^ Перевірка домашнього завдання.

Учні були поділені на домашні групи і кожна отримала завдання. Учитель обирає по одному представнику і пропонує викласти виконану роботу біля дошки

^ Репродуктивна бесіда за запитаннями з використанням карти:

  • Яких змін зазнала територія Руської держави за Володимира Великого? Покажіть на карті кордони держави?

  • Яких заходів вжив Володимир для зміцнення держави? Покажіть на карті.

  • Яка реформа Володимира мала найбільший вплив на подальший розвиток Київської Русі?

  • Яке значення мало впровадження християнства?

У ході бесіди учні доходять висновку, що держава князя Володимира стала однією з найбільших у Європі. За його правління Русь досягла високого рівня військової могутності, економічного розвитку й культурного піднесення.

Індивідуальна робота з картками (пропонується слабким учням, які рідко приймають участь в обговоренні додаток 1)

II. Мотивація навчальної діяльності. Активізація пізнавальної діяльності

Історична загадка.

Імення він прекрасне мав
І ним себе прославив,
Також закони він писав
Для Руської держави.
Для європейських королів
Він тестем був і сватом,
На різних мовах говорив
Та ще любив читати.
Про кого мову я веду?
Про кого відповідь я жду?


  • Виходячи із тексту історичної загадки, щоб ви могли сказати про князя Володимира?

Прогнозовані відповіді.

  • писав закони;

  • видавав своїх дітей за нащадків європейських країн;

  • знав декілька мов;

  • у нього було багато синів і доньок;

  • був освіченою людиною, багато читав.

^ II. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Останні роки Великого князя були неспокійними. Проти його влади повстали сини. Переможцем у війні між претендентами на київський престол став Ярослав. Давайте звернемось до нашого генеалогічного дерева, і спробуємо дати відповіді на питання.

  • Скільки всього синів було у Володимира?( у нього було 12 синів і 10 доньок)

  • Якою була їх доля? (деякі померли ще за життя Володимира, своїх синів він відрядив у найбільші міста Київської Русі)

  • Що відбулося після Володимира? (міжусобна війна між синами за владу у Києві)

  • Хто загинув у цій війні? (Борис, Гліб і Святослав)

  • Хто захопив київський престол? (Святополк)

  • Хто виступив проти нього? (Ярослав)

  • Чим закінчилось їх протистояння? ( Святополк втік, а Ярослав почав князювати в Києві)

  • Що трапилось у 1023 р. ? (проти Ярослава постав Мстислав, тьмутороканський князь)

  • Чим закінчилося їх протистояння? (вони поділили Київську Русь: Мстислав – у Чернігові, Ярослав –у Києві, у 1036 р. – Мстислав помер)

^ Проблемне питання: Ярослав Мудрий – успішний політик чи громадський діяч?

Учитель поділяє дошку на дві частини ( в першу записувати приклади – політичних досягнень, а в другу – громадські досягнення)

^ Самостійна робота з підручником

Ознайомитися з текстом підручника стор. 70-75

Після того як учні ознайомилися з текстом підручника учитель пропонує навести їм приклади політичної і громадської діяльності Ярослава. Під час відповідей учитель заповнює дошку додаток 2

^ Робота з історичними джерелами.

Фрагмент з «Руської правди» – стор. 74

  • Про яку зміну у давньоруському суспільстві свідчать наведені статті? (заміна звичаєвого права на писемні закони, заміна «помсти» - штрафами)

  • Чиї інтереси захищав цей кодекс законів? (бояр і князів)

  • Чому давньоруські закони так суворо карали злочини проти живої природи?

  • Чому постала необхідність прийняття такого збірника законів?

Стор. 76 Королева Франції.

  • Що дозволило Ганні не забаритися в тіні свого чоловіка?

  • З якою метою укладалися династичні шлюби?

  • Звідки у Ганни така освіченість?

Робота з наочністю (зображення Ярослава)

1. Зображення на 2 гривнях.

  • Як ви думаєте звідки вам відоме це зображення?

  • На якому номіналі зображено цей портрет?

  1. Зображення св. князя Ярослава Мудрого з колекції портретів Київської Духовної Академії і Семінарії УПЦ Київського Патріархату

  • Про які досягнення Ярослава ви можете сказати спираючись на це зображення?

  • Чому ви так вирішили?

ІІІ. Закріплення вивченого

Метод "Прес” (для слабших дітей): За що Ярослава нарекли Мудрим?

^ Метод "Прес” (для сильніших дітей): Чому з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі?

Учитель. Так, безперечно, князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як оцінювали діяльність Ярослава Мудрого відомі історики:

  • "Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання – світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які випали на долю України потім”. (М.Грушевський).

  • "Київський князь Ярослав Мудрий, як і його батько Володимир, користувались значним авторитетом в міжнародній політиці…” (Б.Греков).

  • "І в дорослому, і в похилому віці, вже як верховний володар Русі, він вкрай неохоче сідав на коня і лише в разі особливої потреби брав участь у походах. Книга і перо були для нього милішими меча та військового обладунку”. (М.Брайчевський).

  • "Тривале князювання Ярослава прийнято вважати апогеєм могутності Київської Русі”. (О.Субтельний).

Учитель. Яке з перерахованих оцінок вам найбільше сподобалось. З яким би ви погодились?

ІV. Підсумки уроку підбиваються за запитанням:

(можливе використання методу «Мікрофон»)

  • Що дізнались нового?

  • Чому навчились?

^ V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати текст підручника § 7.

  2. Скласти кросворд «Ярослав Мудрий» на окремих аркушах паперу.


Додаток 1

Індивідуальні картки для самостійної роботи.

Картка № 1

1.Установіть хронологічну послідовність подій, розставивши букви на лінії часу.

^ А. Хрещення киян.

Б. Охрещення країни.

В. Похід князя Володимира на грецьке місто Херсонес(Корсунь) у Криму.

Г. Поширення християнства княгинею Ольгою.

Д. прийняття християнства князем Аскольдом.

^ 2. Який відомий вам знак зображували на монетах Володимира.
Картка № 2

Про які заходи внутрішньої політики князя Володимира йдеться у наведених уривках з джерел.

А. Перуна ж він повелів прив'язати коневі до хвоста й волочити з гори по Боричевому узвозу на ручай, і дванадцятьох мужів приставив його бити палицями.

^ Б. І почав Володимир, посилати забирати дітей у нарочитих мужів своїх і віддавати їх на навчання книжне.

В. І став він , городи зводити по Десні, і по Остру, і по Сулі, і по Стугні
Картка № 3

Наведіть приклади заходів Ярослава.

А. Розбудова столиці.

Б. Дипломатія.

В. Упорядкування законодавства.

Г. Освітня діяльність


  1. Зображення на 2 гривнях.



  1. Зображення св. князя Ярослава Мудрого з колекції портретів Київської Духовної Академії і Семінарії УПЦ Київського Патріархату

Схожі:

Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconТема. Київська держава за Ярославичів
Мета. Ознайомитися з особливостями періоду історії Київської держави за правління синів Ярослава Мудрого
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconУрок №5 Тема. Київська Русь за часів князя Володимира Великого
Русі. Розвивати вміння працювати з картою, історичними документами, текстом підручника, складати схему-портрет, давати оцінку історичним...
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconСофія Київська
В будь-якому разі, засновником собору історичні джерела визначають київського князя Ярослава Володимировича (Мудрого). В останні...
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconЛомоносов, Михаил Васильевич
Шувалова повідомила Ломоносова, що «воліла б бачити Російську історію, написану його стилем». У середині 1758 р. Ломоносов надав...
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого icon"Київська Русь (укр.)"

Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconБуття
Ця книга призначена тим, хто, маючи нову свідомість І новий світогляд, має будувати Україну майбутнього, осяяну розумом І духовністю...
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого icon1. початок правління князя данила. Боротьба за галицький трон
Вступ
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconЗатверджено
Роза Мойсеївна Шерайзіна, Галина Олександрівна Федотова, доктор педагогічних наук, професори Новгородського державного університету...
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого icon"Київська Русь (укр.)"
Категорія напіввільних селян, які брали у землевласника позику І за це були змушені виконувати феодальні повинності
Урок №2 ( 14 ) Тема: Київська Русь за часів правління князя Ярослава Мудрого iconЯрослава мудрого
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи з навчальної дисципліни “Земельне право України” для студентів V курсу заочних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2014
звернутися до адміністрації
uchni.com.ua
Головна сторінка